Hvilken hund passer disse kriteriene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mange takk for tips. Virket som noe annet, uten tvil.

Frode skrev:
    MaHa skrev:
    Vær også oppmerksom på at det i stor grad avles på utseende i Norge, uansett hva oppdretterne selv påstår. Sjekk ut jaktkennelene i Sverige som ett alternativ. I Svenske "Tollaren" ser man en del om hvilke som gjelder.
    Dette er korrekt, men heldigvis har lyset gått opp for noen her i landet også. Hvis toller er av interesse, anbefaler jeg å ta kontakt med Inlicio. De har nok ikke ledige valper nå, men kan kanskje tipse om andre oppdrettere både her i landet og i andre land. Hvis du ser på siden deres, er de veldig opptatt av bruksegenskaper og mental helse, noe som mange oppdrettere stort sett ignorerer.

Det er uansett vanskelig å velge en hunderase, jeg har nå vært uten hund i tre år og sliter selv med det samme.

Frode

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Må det være renraset? Så en poster nevne bastard men ingen grep åtet. Det er mye pent å si om rasemikser mhp helse og temperament. Og som mange har vært inne på, det er mye rart blant oppdrettere.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    0
    pahf skrev:
    Vel, her er våre kriterier :

1. Glad i mosjon, men ikke en hund som må springe 2timer pr dag
    2. Lett dressert
    3. Ikke for stor type middelklasse (Beagle osv)
    4. Ikke fuglehund
    5. Skal ikke være med på jakt, men kan godt være glad i å gå på fjellturer
    6. Barnevennlig
    7. Smart og leken
    8. Maskulin

Er det noen klare valg som kommer for dere som er hundevant her? Noen raser som skiller seg ut.
    Australisk terrier passar in på alla dessa kriterier.
    Vi hade tidigare en sådan; nu har vi en Jack Russel. En sådan passar också in på alla dina kriterier.
    Australisk terrier kräver lite mer pälsvård än en Jack Russel.

www.aussieklubben.se
    M v h

Vedlegg

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1

Boxer er en ideel familie hund, ser gjerne litt voldsomme ut, men er utrolige familiehunder
    Er gjerne litt større en det du ville ha i utgangspunktet (30-35 kg)
    Er utholden, men trenger ikke allverdens mosjon, den kan lett mosjonere seg selv i hagen en dag.
    Det er utrolig lekne selv i voksen alder.
    Har min 3 av rasen nå, og kommer aldri til å velg noe annet.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Hvis smart er et kriterium, så er nok boxeren diskvalifisert.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Heheh, vel hvis du har bulldog som referanse så blir de aller fleste smarte.
    Boxer har jeg et godt forhold til og gode erfaringer med, men de blir litt for store ift både samboer og leiligheten. Har ikke samvittighet til å ha en stor hund som bulldog,rottweiler og mastiff på en 80kvm leilighet. Det får bli en dag vi har hus.

Det som er viktigst for meg er at den går godt ilag med bulldoggen, hvis ikke går det ikke.
    På mange måter håper jeg at den nye hunden vil være et godt selskap til bulldogen, slik våre andre hunder har hatt.

Mange av dere lurer sikkert på hvorfor vi skal ha enda en hund så det kan kort forklares.
    Jeg deler omsorgsrett med min mor, og vil ha en egen hund som passer bedre inn med våre preferanser, men den må også kunne gå godt ilag med bulldoggen, noe jeg har tro på skal gå ganske greit når vi henter den nye hunden som valp slik at han venner seg til at bulldogen er rangleder.

Ja, det må være renraset, det er viktig for meg, god stamtavle slik at vi får en frisk hund er også viktig.
    Prisklasse er forsåvidt uviktig, bulldoggen ligger jo på rundt 25k så det skal godt gjøres å komme så mye over det.

Må innrømme at den Corgien facinerer meg stort, sittet og søkt på youtube og generelle svakheter, og finner ingen umiddelbare bortsett fra ryggplagene, men skal vel godt gjøres å finne en hunderase som ikke kan få et eller annet. Men det er en spennende diskusjon så fortsett gjerne!

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Kan også uten problem anbefale boxer, meget familievenlige hunder. Dette er en hunderase som elsker å leke og være i aktivitet.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vel som skrevet ovenfor her, så blir ikke boxer aktuelt pga at den ikke får utfoldet seg nok på nåværende boplass. :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.291
    Torget vurderinger
    0
    Har hatt hund en gang, og aldri mer ! Det var bare for vondt da han måtte avlives ! :'(

Det var en blanding av bordercollie og lapphund. Flott å se på, fin pels og snill som dagen var lang. Men å grunn av gjeterhund bakgrunen hadde han nok trivdes bedre om vi hadde hatt "arbeid" til ham. Som flere har vært inne på krever noen hunder mere tankearbeid/utfordinger enn andre, og gjeterhunder blir lykkeligere om de har noe å gjøre.

Den hunderasen som har overasket meg mest positivt er av alle raser chihuahua. Min niese har en og en tremenning har en. Begger er oppdratt som om de var store hunder, ikke snakk om å tolerere tull og gneldring bare fordi de er små. Resultatet er fantastisk. Lydige inteligente hunder og sosiale så det er en fryd. De gjør kunster og ser ut til å stortrives. Men trikset er å behandle dem som om de var Sheferhunder og ikke la ting skure og gå basert på at "den er jo så liten og søt".

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.572
    Buhund støttes på det sterkeste. Fantastisk hunderase, men ikke noe for nybegynnere.

Ellers kan jeg ikke annet enn å anbefale akita inu, beste rasen som finnes, dersom man vet hva man driver med, og ikke skal jakte på annet enn bjørn og løve.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Antall liker
    119
    Sted
    Halden

:)

Basset hound.

Meget spesiel hundtype dette. Kan være litt sære. Barnevennlig og har et meget godt lynne. Ikke tro at disse er late. Flotte sporhunder. Noen bruker disse til ettersøk og rådyrjakt.

Mvh Roar

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Buhund er spennende, de har jeg svært lite erfaring med. Har nok stigmatisert den rasen litt i hodet mitt, og fått et syn på de som ikke er helt som de sikkert er. Må nok lese meg litt opp på de.

Akita ina er flotte hunder, utrolig utseende og ikke minst smarte. Har litt erfaring med de, og helt klart flotte hunder. Men er ikke de mer jakthunder?

Basset hund har jeg ikke hjerte til og kjøpe, de ser jo så fordømt triste ut hele tiden, en nabo av meg hadde en slik en, og jeg sluttet til slutt og gå forbi "Basse" fordi han så deprimert og lei seg ut konstant.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns man som hundekjøper har et visst ansvar i å ikke støtte opp om feilavl og feilprioriteringer i avlen.

Se f.eks. på hva som er skjedd med Schaeferen. Der fikk man det for seg at det var vakkert at hundene hadde skrålinje fra hodet ned til haleroten, når de stod oppstilt, og så avlet man frem dette.
    Disse utstillingslinjene kan knapt bevege seg i dag, sammenlignet med hva en bruksschaefer er i stand til. Du ser straks forskjell på en brukshund og en utstillingshund - brukshundene har en sunn og rett rygglinje, mens utstillingshundene er barnesklier og nærmest sleper bakbena etter seg i terrenget.

Bassets, f.eks., sliter med at det gikk mote i at de skulle ha løs hud - det har skapt store problemer for rasen.

Det er smart å unngå raser der ukloke eksteriørprioriteringer har fremavlet problemer i funksjonalitet eller helse. Da er man med på å sende et viktig signal til oppdretterne.
    BBC Panorama lagde et sterkt program omkring dette:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pedigree_Dogs_Exposed

Det programmet skapte enorm røre:

Three separate health reports were commissioned as a result of the programme. Reports by the Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals, Associate Parliamentary Group for Animal Welfare and Sir Patrick Bateson(funded by the KC and Dogs Trust) concluded that current breeding practices are detrimental to the welfare of pedigree dogs and made various recommendations that can be taken by the Kennel Club and breeders to improve pedigree dog health.
    Del1

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Heelt enig med deg vredensgang, det er trist og se på disse istykker avlede rasene, en periode skulle fks bulldogen være så feit som mulig, dette har vi vært imot helt fra starten av, og trenet våre noe som ble sett rart på blant utstillerne (Vi har aldri vært så opptatt av utstilling, men de tre vi har deltatt på har vi vunnet ;D )

Jeg kommer aldri til og kjøpe en hund med utstilling som formål, det strider mot alle følelser i meg hva hundehold angår! En hund skal være en kompis som du tar vare på og gir han den stimulien han trenger. Så velger du rase etter hvor mye stimuli du klarer og gi, ikke for å sette han på en pidestall i en gymsal!

S

Smorte24

Gjest
    Siden du ville ha Beagle i utgangspunktet ville jeg bare si at den finnes i pocketutgave også.
    http://www.allehunderaser.com/pocket_beagle

Men Corgi er jo fine og glade hunder de, men de har lett for å få vondt i ryggen, håper det ikke er mange etasjer hunden må gå for å komme ut.

Ellers står jeg på at du må hilse på morra, er morra nervøs så er det lett at valpene blir det.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Holmestrand
    stejorge skrev:
    Birdman skrev:
    Hvis smart er et kriterium, så er nok boxeren diskvalifisert.
    Javell ???
    Tør jeg spørre hvorfor...
    Oppvokst med boxer, og har nr 2 selv. Regner ikke med at bikkja får priser for sitt intellekt, men at den skal være mindre smart enn hvilke hund da kan jeg ikke forstå?

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg gjorde den feil å se om igjen BBC-serien jeg linket til over - alle delene, fra 1-6.

Fy faen i helvete som oppdrettere har holdt på. Godt det blir laget slike programmer.

Slik så Basset hound ut i 1915:

En detaljert gjennomgåelse av forbrytelsene som er begått mot Engelsk bulldog.
    http://www.gaiaresearch.co.za/bbgaiabulldogreport.html

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    pahf skrev:
    Buhund er spennende, de har jeg svært lite erfaring med. Har nok stigmatisert den rasen litt i hodet mitt, og fått et syn på de som ikke er helt som de sikkert er. Må nok lese meg litt opp på de.

Akita ina er flotte hunder, utrolig utseende og ikke minst smarte. Har litt erfaring med de, og helt klart flotte hunder. Men er ikke de mer jakthunder?

Basset hund har jeg ikke hjerte til og kjøpe, de ser jo så fordømt triste ut hele tiden, en nabo av meg hadde en slik en, og jeg sluttet til slutt og gå forbi "Basse" fordi han så deprimert og lei seg ut konstant.
    Nei, dette har jeg erfart er en god familiehund. Passe lat for oss som ikke orker løpe rundt med dyra i tide og utide. Kompisen min sin slippes ut når han tar en blås og det er det hele...Ikke noe mer. Den er reservert og hopper ikke opp på nye folk, men kjærlig imot sin egen familie.

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.802
    Sted
    Nøtterøy
    Har hatt boxer i flere år. Utrolig fin hunderase. Anbefales!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.572
    pahf skrev:
    Opprinnelig ble de brukt til bjørnejakt, men jeg har utelukkende erfaring med de som familiehund.
    Dokumentaren klarte jeg vel ca. tre minutter av. Frynsete nok nerver fra før av i dag.

@Fingern, Frank(Fant,) er herlig !

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Smorte24 skrev:
    Siden du ville ha Beagle i utgangspunktet ville jeg bare si at den finnes i pocketutgave også.
    http://www.allehunderaser.com/pocket_beagle

Men Corgi er jo fine og glade hunder de, men de har lett for å få vondt i ryggen, håper det ikke er mange etasjer hunden må gå for å komme ut.

Ellers står jeg på at du må hilse på morra, er morra nervøs så er det lett at valpene blir det.
    Helt enig med deg ang mor, finner fort ut hvordan resten blir.
    Den må opp en etasje så det er vel ikke det største problemet? Får vel heller være litt kritisk i forhold til historie og stamtavle, og heller betale litt ekstra for det. Er verdt de kronene for å ha en frisk hund.!

65finger skrev:
    stallhunden 75% Cairnterrier og 25% Jack Russel.
    Ahh, for en fining, den der formelig lyser av personlighet og pur morro!

Roberten skrev:
    pahf skrev:
    Opprinnelig ble de brukt til bjørnejakt, men jeg har utelukkende erfaring med de som familiehund.
    Dokumentaren klarte jeg vel ca. tre minutter av. Frynsete nok nerver fra før av i dag.

@Fingern, Frank(Fant,) er herlig !
    Vel det blir ikke noe bjørnejakt ;D Å heldigvis blir det ikke binnejakt eller ;D Men fine hunder er det!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.110
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hilste på et par engelske bulldogs idag på en bytur i Oslo. Morsomme hunder :) Samt en veldig fin svartprikket Grand Danois på operaen.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fryktelig morsomme hunder, fantastiske personlighet, men det gjelder forsåvidt for GD også, men de er jo så himla store.

Fikk idag tilbud om Corgi valp som er leveringsklar om 3-4mnd, hmm må hjem og planlegge litt med min bedre halvdel.

S

Smorte24

Gjest
    Corgi er jo fine hunder og jeg tror du gjør et godt valg.

Den ene etasjen er heller ikke noe problem og det du skriver at det blir mye trim så tror jeg heller ikke at den vil få problemer med ryggen.

Med mine 7 år på FOD-gården har jeg kun vært borti en Corgi og den var jo bare et herlig stykke kjøtt.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ja, tror det er et lurt valg jeg og. Får ta en tlf til kennelen i morgen og høre hvor tidlig de må hentes. Endel faktorer som må avklares først!

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Kan på det varmeste anbefale en Irish Soft Coated Wheaten terrier. En utmerket familiehund av middels størrelse.
    Er med på alt hva eieren ønsker. Krever noe pelsstell, men er røytefri og allergivennlïg. Har hatt en handhund i 12 år og har nå en tispe på 9 år. Har aldri angret en dag.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.382
    Iom at du ikke har landet endelig (ie kjøpt) så vil jeg gjerne slå et slag for Silky Terrier.

Har hatt denne typen i over 24 år nå, og kan ikke få sagt hvor godt den passer inn i bymiljø. Den røyter ikke, er hardfør (blir med på lange ski- og sykkelturer (!) - og kan gå "på avisen" hvis du en dag er litt føysen :D

mvh
    JackX

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.956
    Torget vurderinger
    1
    pahf skrev:
    For meg er fuglehunder anorektiske tanketomme hunder, beklager hvis jeg støter noen, men jeg har store problemer med fuglehunder!
    Verken Cocker Spaniel eller Springer Spaniel er anorektiske eller tanketomme. Praktfulle hunder....

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    JackX skrev:
    Iom at du ikke har landet endelig (ie kjøpt) så vil jeg gjerne slå et slag for Silky Terrier.

Har hatt denne typen i over 24 år nå, og kan ikke få sagt hvor godt den passer inn i bymiljø. Den røyter ikke, er hardfør (blir med på lange ski- og sykkelturer (!) - og kan gå "på avisen" hvis du en dag er litt føysen :D

mvh
    JackX
    De er råe, naboen har en slik en, noe av det tøffeste jeg har sett i forhold til størrelse, fra dag 1 har han vært kongen på haugen! Absolutt en som er verdt og ha med.

Voff skrev:
    pahf skrev:
    For meg er fuglehunder anorektiske tanketomme hunder, beklager hvis jeg støter noen, men jeg har store problemer med fuglehunder!
    Verken Cocker Spaniel eller Springer Spaniel er anorektiske eller tanketomme. Praktfulle hunder....
    Tok vel litt hardt i, men var generelt ment Settere, Spanieler har jeg lite eller ingen erfaring med, bortsett fra en Clumber Spaniel som sto bak et gjerde i byen her med store dype øyne.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Noen som vet om en slik hund?

HER er hunden for meg! Ofte tom for papir...:rolleyes:

lavatory retriever.gif

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    5.802
    Sted
    Nøtterøy
    Har hatt hund en gang, og aldri mer ! Det var bare for vondt da han måtte avlives ! :'(
    Helt enig. Hadde verdens flotteste boxer som jeg dessverre måtte ta for noen år siden. En smart hund og, ja jeg vet at det ikke er det du er på jakt etter. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn