Hvilken kaffetrakter er best?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Her skal man ha tunga rett i munnen. Det som er forskjellig på en trakter i så henseende, er at du ikke kan styre styrkegraden på smak med mengde, du må velge riktig bønne, rett og slett. Bruker du mer kaffe enn det som er riktig mengde i forhold til den aktuelle bønnen, så blir smaken bare feil. I tillegg kanskje male litt grovere enn filtermalt. Det er traktetiden som gjør at det må sterkere bønner til. Koke og presskanne, espressomaskin/kanne, har det fellestrekk at kaffen enten ligger i ganske lenge, og at du kan ha i det du ønsker av mengde mtp styrke, mens espressobønner er espressobrente, og derfor kraftige i i smak fra bunnen av.
Lager sterk kaffe på trakteren rett som det er, jeg ;)

Fenalaar skrev:
MaHa skrev:
Skulle nesten tro at testen er foretatt med Coop-kaffe el. Det forklarer i såfall en del ;)
Enig i at rød og gul coop-kaffe ikke er bra. Den blå coopen er imidlertid god.

Et annet triks er å bruke kokemalt kaffe i trakteren, og heller øke mengden litt - da drar du ikke ut så mye bitterstoffer.

Triks nr 3 er som følger: Det funker ikke å lage ordentlig sterk kaffe på trakter. Det smaker helt pyton, og blir bare beskt. Skal du ha sterk kaffe er espressotrakter/mokkakanne evnt. den gode gammeldagse kjelen med kokekaffe de eneste valgene som fungerer...

Johan-Kr

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Ok, gidder ikke tråle hele tråden. Beste vanlige kaffetrakter: Moccamaster 741. Enuff said.

Alle de nye espresso-maskinene osv. er noe helt annet og kan ikke lengre kalles kaffetraktere IMO.

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Antall liker
1
Moccamaster er en glimrende trakter, den beste etter min fattige forstand.
For litt bedre kaffe er presskanne tingen.
En dedikert espressokanne er greit å ha i tillegg.

Kaffe/espressomaskinene har ennå ikke greidd å overbevise meg at de er bedre.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Sleiven skrev:
nå me dere faem skjøære meg skjerpe dere og innrømme at kaffe er vondt som faen
Sleievn

Enig i dette.

Ingenting slår dette:

G

Gjestemedlem

Gjest
Earl Grey har mer felles med donaldparfyme enn med te.

Til engelsk te med melk og sukker er Twinings Breakfast Tea eller PG Tips helt utmerket.

Drikker man den uten tilsetningsstoffer er det store mengder gode teer å velge fra.

Selv drikker jeg da helst Darjeeling First Flush eller håndrullede kuler av jasmininfusert kinesisk grønn te.

Ellers er det ufattelig mye restavfall fra matvareproduksjon og gartnerarbeid som blir pakket i esker og solgt som te.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
427
Sted
Friedrichstadt
Te-elskerne kan starte sin egen tråd ;D Til frokost i dag ble det italienske epressobønner av typen Arcaffè Gorgona. Stram og fin *nam*

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
427
Sted
Friedrichstadt
Fenalaar skrev:
[...]
Triks nr 3 er som følger: Det funker ikke å lage ordentlig sterk kaffe på trakter. Det smaker helt pyton, og blir bare beskt. Skal du ha sterk kaffe er espressotrakter/mokkakanne evnt. den gode gammeldagse kjelen med kokekaffe de eneste valgene som fungerer...
Johan-Kr
Er uenig her, har med hell brukt flere typer brenthets- og oppmalningsgrad. Fransk kontinental og half & half er ganske safe, stort sett foretrekker jeg mørkere brent på trakter. Forutsetningen er selvsagt at bønnene er oppbevart tilfredstillende og er av god kvalitet.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.047
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Alessi presskanne kjøpt på Ting i Bergen for leeenge siden, Ego kopp, kaffe & varmt vann.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
nå me dere faem skjøære meg skjerpe dere og innrømme at kaffe er vondt som faen
Sleievn
ENIG
Kan ikke fatte at kaffe er noe å trakte etter :eek: ::)
Mvh.KW

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.453
Torget vurderinger
0
Thumper skrev:

Røros kobber. Ett lite stykke Norge! Ingen over, ingen ved siden!

Det enkle er ofte det beste!
Thumper,
Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men kanna MÅ pusses mye bedre hvis den brukes inne i hus! Den der er skammelig mishandlet! En kobberkanne skal være ren skinnende og nypusset, og så skal kaffen "kokes" på ovn som fyres med ved! Da begynner vi å snakke! Og "koke" er jo også en totalt feil beskrivelse av fenomenet, men det vet dere sikkert!

Upusset kanne heter "Kaffelars" eller "bålkanne". Disse brukes kun ute på tur og SKAL ha et visst sotbelegg for å fungere skikkelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Upusset kanne heter "Kaffelars" eller "bålkanne". Disse brukes kun ute på tur og SKAL ha et visst sotbelegg for å fungere skikkelig.
Utekaffe kokt på en slik over bål skal også krydres litt ved at man tar en kvist med glo i enden fra bålet og dypper denne i kaffen når den har trukket en stund. Det hjelper vistnok på å få gruten til å legge seg og gor et hint av røyksmak og skog til kaffen. Slik ble det iallefall presentert da jeg tok et motosagkurs i skogen en gang.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.453
Torget vurderinger
0
Ber ydmykest om unskyldning for at jeg glemte det Deph. Du har selvsagt helt rett. ;)
Selv foretrekker jeg kvist av bartre, men det går da an å bruke bjørk også, dog med litt annen smak som resultat. De virkelig viderkommende, som Lars Monsen og slike bruker gjerne en einerkvist. Har du ikke einer for hånden kan en liten dasj gin gi noe av samme smak. ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Og skulle du slumpe til å ha noe tonic og litt lime liggende å slenge, .............................. ;D

Topp Bunn