Hvilken komponent er det anbefalt å bruke den beste strømkabelen? (Som jeg har).

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
107
Antall liker
22
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Har tre forskjellige kabler. Nordost eldorado. Transparent powerlink super og en electrocompaniet. (Eldre type)

Har integrert forsterker pluss cd spiller til ca kr 27000 tilsammen, og en parasound z dac.
Kan noen gi meg en anbefaling ? Så hadde det vært fint.
Har for tiden elcompaniet på forsterker transparent på cdspiller, og nordost på. DACen.
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.937
Antall liker
4.491
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
eneste fasiten du kan gjøre for deg selv er å teste div komboer selv :) har selv best erfaring å ha mest påkostede strømkabler på cd spiller og dac , men beste rådet er at du må bare trikse litt frem og tilbake selv :) av det jeg har erfart med nordost så er dem meget oppløste og kjappe så en mulighet er jo kanskje å teste nordost på den komponenten som du føler er mest varmtklingende i ditt oppsett for å skifte litt balanse, nå sier du jo ikke hva du har av komponenter heller :) men hva som er best kombo kommer helt opp til enn selv :)
 

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
107
Antall liker
22
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
eneste fasiten du kan gjøre for deg selv er å teste div komboer selv :) har selv best erfaring å ha mest påkostede strømkabler på cd spiller og dac , men beste rådet er at du må bare trikse litt frem og tilbake selv :) av det jeg har erfart med nordost så er dem meget oppløste og kjappe så en mulighet er jo kanskje å teste nordost på den komponenten som du føler er mest varmtklingende i ditt oppsett for å skifte litt balanse, nå sier du jo ikke hva du har av komponenter heller :) men hva som er best kombo kommer helt opp til enn selv :)
. Takk for fint svar. Av komponenter har jeg integrert
forsterker arcus dpa 300. (Digital power amplifier) 2* 250 watt rms i 4 ohm (opplyst i tekniske data). Cd spiller samme merke
arcus dar 300 (digital audio rekorder ). Med harddisk. Er meget fornøyd med dette. Anlegget. Om det sikkert ikke er av di beste.
Forresten jeg nevnte ikke høyttalere. Merke: acendo c3 rainecanse tror det skrives på denne måten. Elementer coax diskant pluss
Mellomtone i et høyttalerelement. Basselement i egen lukket kasse inne i høyttalerne under coaxene. Basselementene vender
oppover. Lyden kommer ut igjennom et rør. Reflekterende bånd diskanter bak. Jeg er meget fornøyd med disse.
Høyttalerkabler: atlas ichor mk 2 Biwire. Alas compas coaxkablel mellom cd spiller, og dac. Derfra van den hul
the name. Rca Di er på prøve. Skal kanskje prøve en dyrere type av samme merke. Eller atlas rca element Integra.
Har kobblet strømkablene slik du anbefaler. Di er med originale støpsler Har lest at det blir bedre med litt dyrere typer.
støpsler. Er egentlig fornøyd med slik det låter men vet at det kan bli bedre. Forsterker cd spiller, og høytalere er tyske
merker. Er likevel interessert om jeg kan bedre lyden med litt bytting på strømkabler på forskjellige steder.
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.937
Antall liker
4.491
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
hei igjen :) virker som et spennende oppsett du selv har plukket ut etter deg selv og dine preferanser :) ikke hørt noe av dette selv :)

men siden det virker som du er så godt førnøyd med hele oppsettet så kan det jo være alright å bare teste litt forskjellige kabler og tweaks for å bare få finpussa det du allerede er fornøyd med er jo det bedre kabler osv er til :) godt å høre du ellers er fornøyd med lyden ikke alltid like lett å bli det å falle til ro :)

selv skal jeg nok kanskje snart bytte ut kontaktene i veggenden på kablene mine her, da jeg har såkalt entry level fra furutech i denne enden men bedre oyaide plugger i andre enden :) bare for å se om det har noe å si på finpussing av lyden og om jeg kjører litt mer likt i begge ender samt om det vil slippe litt mer igjennom føler ikke jeg har noe slør nå men det vet man jo eventuelt ikke før man først hører noe bedre :)

ellers mye delte meninger om kabler men jeg mener ihvertfall at det er bedre å trikse og prøve litt div kabler fremfor å havne på dingsekjøret å ende opp med å selge alt :) så lenge man er fornøyd med resten
mvh krazy ivan
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Har tre forskjellige kabler. Nordost eldorado. Transparent powerlink super og en electrocompaniet. (Eldre type)

Har integrert forsterker pluss cd spiller til ca kr 27000 tilsammen, og en parasound z dac.
Kan noen gi meg en anbefaling ? Så hadde det vært fint.
Har for tiden elcompaniet på forsterker transparent på cdspiller, og nordost på. DACen.
Alle tre komponentene får den strømmen de trenger, så jeg mener det er hipp som happ. Strømkabler bør ha en viss typegodkjenning før de kan brukes lovlig på elektriske apparater. Gjør de noe med strømmen på veien inn til apparatet, vil jeg tro det er noe feil med dem, og bør ikke brukes med tanke på fare for elektrisk brann.
Strømkabler til hifibruk inneholder 3 ledere i kobber. En til jord, og to for fas. Isolasjonen bør være brannhemmende hvis du har en ok kabel. Noen har også skjerm for å redusere elektromagnetisk overførsel av brumm i diverse signalkabler. Skjermet nettkabel kan være nyttig. Er kablene dine skjermet?

Vidar
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Har tre forskjellige kabler. Nordost eldorado. Transparent powerlink super og en electrocompaniet. (Eldre type)

Har integrert forsterker pluss cd spiller til ca kr 27000 tilsammen, og en parasound z dac.
Kan noen gi meg en anbefaling ? Så hadde det vært fint.
Har for tiden elcompaniet på forsterker transparent på cdspiller, og nordost på. DACen.
Alle tre komponentene får den strømmen de trenger, så jeg mener det er hipp som happ. Strømkabler bør ha en viss typegodkjenning før de kan brukes lovlig på elektriske apparater. Gjør de noe med strømmen på veien inn til apparatet, vil jeg tro det er noe feil med dem, og bør ikke brukes med tanke på fare for elektrisk brann.
Strømkabler til hifibruk inneholder 3 ledere i kobber. En til jord, og to for fas. Isolasjonen bør være brannhemmende hvis du har en ok kabel. Noen har også skjerm for å redusere elektromagnetisk overførsel av brumm i diverse signalkabler. Skjermet nettkabel kan være nyttig. Er kablene dine skjermet?

Vidar
Electrocompaniet sin "eldre versjon" er underkjent av Nemco - og forbudt å bruke i.h.t tidligere salgssjef, Petter, på Elektrocompaniet v Abramsen....
Mvh. Lyden av Opplevelser ...
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
730
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Har lest om dette med nemco-godkjenning av strømkabler før her på forumet. Det har blitt sagt at solidcore ikke er godkjent i Norge. Er det slik at Nordost, Audioquest-kabler etc faktisk ikke er nemco-godkjent? Eller er det synsing ute og går angående dette? Finnes det eventuelt noe dokumentasjon? Veldig mange her på forumet kjører vel solidcore-strømkabler. Virker jo helt vilt hvis så mange mennesker har oppsett med ikke-godkjente kabler, inkl. meg selv.

borglein
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.951
Antall liker
1.318
Det sier seg vel egentlig selv. Massive ledere er ment for å bøye til riktig form en gang for bruk i faste installasjoner, ved gjentatt bøying blir lederen svekket eller knekker. Det er uegnet som apparatkabel.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.370
Antall liker
3.532
Torget vurderinger
49
Beste kabelen på strømfordeler, deretter digitalt så forsterker.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.774
Antall liker
17.730
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Beste kabelen på strømfordeler, deretter digitalt så forsterker.
Enig med E.I.A. hvis du har Strømfilter/fordeler. Deretter så hadde jeg testet litt og hørt hva som gir best resultat i dine ører. Kan jo hende at kablene har noen egenskaper som passer et komponent bedre og det uavhengig av pris. Lykke til!
 

skallet hare

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2012
Innlegg
305
Antall liker
671
Sted
Oslo
Torget vurderinger
53
det er helt ummulig å hjelpe deg uten å høre annleget ditt.
alt spiller sammen + akustikk i rom.
kablene som du har er ikkje særlig spesielle og tror ikkje at de skal gjøre noe store forskjeller i lyden.
de fleste bruker beste kablen til strømfordeler og kablene med skjerm til de mest følsomme delene som dac for eksampel. men faktisk det finns ikkje noe faste regler.
må Du prøve selv...
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Enig med @yngvejos
Solid core kabler er ubrukelig som apparatkabel. Ser over hodet ikke hensikten med å gjøre kabelen mer tungvint enn den trenger å være.
En flertrådet kabel gir mye bedre strømføring på sikt enn solid core. Tenker først og fremst på hvilken belastning termineringene får, og hvor stor sannsynlighet det er for at lederen svekkes, og i verste fall knekker, etter lengere tids bruk. Direkte brannfarlig er det også.
En flertrådet kabel har dessuten fleksibiliteten til å gi god kontakt over tid. Som vi vet er kobber et mykt metall. Skrur man en solid core i stikkene vil kabelen deformeres under skruene, og ikke gi spenn tilbake for å opprettholde god kontakt.
Jeg har også erfart at hvis man lodder ender på en flertrådet kabel og skal skru den fast i "sukkerbiter", så løsner de etter kort tid. Derimot sitter kabelen bedre om man ikke lodder endene. Eventuelt bruke endehylser på kabelen. Bruker slike dagelig i sammenheng med installasjon av signal og strømtilførsel av betalingsterminaler for drivstoffanlegg. Ser også etter flere års bruk at kabler med endehylser gir varig god kontakt - enda bedre enn flertrådet uten endehylser.

Styr unna apparatkabler med solid core. Det virker bare mot sin hensikt og gir på sikt en lydmessig nedgradering siden kontaktene svekkes. Kablne blir også så stive og uhåndterlige at det går ut over fester til strøminntak - der kan brudd også oppstå etterhvert. Tipper at solid core er mer en hype enn praktisk nytte.

Vidar
 

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
107
Antall liker
22
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Har tatt vekk elektrocompaniet kabelen.Skal kjøpe noe annet etter hvert. Når det gjelder transparent powerlink super er jeg usikker på om den er skjermet har skrudd opp apparatkontakten. Der er det en ledning til jord pluss to ledninger til strøm.kontakten på andre siden har jeg ikke sett på. Vil ikke ta den opp. For det er krympestrømpe på ledning helt inn til kontakten. Så hvis det er noen som vet noe mer om denne kabelen er skjermet eller ikke. Den er en del år gammel solid tong, og stiv uhåndterlig. Med en boks på midten der det står transparent powerlink super. Den andre kabelen er nordost eldorado.
Det går to ledninger vridd omhveranrdre inn mot hver kontakt den er blå på farge. Det er vanlige jorede kontakter. Det samme med transparent. Når det gjelder lyden på nordostkabelen. Har den koblet til forsterker. Låter veldig bra når jeg hører på fm tuner
pioneer tx 9500. Vet at dette ikke er noen referanse. Jeg hører mye på radio mens jeg gjør noe annet. Eller sitter ned og hører.
Transparent har jeg på cdspiller. Har bare vanlig apparat ledning til dac forløbig. Skal ha noe annet etter hvert.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.005
Antall liker
1.830
Sted
Sjælland. Danmark.
Hvilket apparat er vigtigst. Det kommer an på strømkablet! Et kraftigt strømkabel er mest velvalgt til kraftige ting, der kan trække nogle ampere.

Et anderledes kabel med kobber belagt med sølv er mere til de fine ting som Dac og forforstærker samt CD. Prøv at låne et WireWorld strømkabel, hvis du vi investere i bedre lyd.

Det er vigtigt, at bruge lovlige kabler.
Det er også vigtigt selv at lytte i dit eget musik anlæg. Der er så meget at hente på gode strømkabler og en god fordeler boks.
 
Topp Bunn