Som de fleste andre hadde jeg og såklart hørt mye hos andre og seff hva mine søsken hørte på,
så når platespilleren endelig kom i hus julaften 1974, kom de første plateinnkjøpene tett.
Den første plata jeg kjøpte i midten av desember det året, var denne:
The Rockmachine covret flere grupper, bl.a. Deep Purple, det albumet hadde jeg hørt hos min svoger. Dyktige coverartister, plata har jeg ennå.
Lille julaften hadde jeg litt bursdagspenger, så gikk til byen og kjøpte albumet Propaganda av Sparks, hadde hørt de på
Radio Luxembourg, og syntes de var råtøffe!
Julaften kom, og jeg ble eier av en Lenco L 78. Hadde spart opp halve kjøpesummen av lommepenger, det var avtalen med mor og far.
3. juledag ble det en tur til platebutikken, og det ble nok en Sparksplate på meg; Kimono My House:
Litt uti januar 1975 hadde jeg så fått skrapt sammen til en ny plate, og etter å ha lyttet på skiva i butikken (ett "hodetelefonhåndtak" i hver hånd)
kom denne i hus:
Var ganske gira nå, så et par - tre uker senere kunne jeg ta med Suzi Quatro's andre album, Quatro, hjem.
Med lite penger, ble det en knallhard prioriteringssak mellom grupper - album -pris, dette dobbeltalbumet var
ganske rimelig, og ble mitt sjette
Det var nok også pris som bestemte neste album, på tampen av februar 1975, om jeg husker rett: Denne samleren; Attention Vol 2.
- på tide å skaffe seg platestativ.....
/ Morten