Hvilken LP var den første du kjøpte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    834
    ikkje akkurat noe å skryte av min første og andre vinyl, men var 7 og 8 år gammal og digget dette.
    tror eg har de liggende i et skap fortsatt...

Vazelina Bilopphøggers ‎– 24 Timers Service(1980)

Vis vedlegget 295383

Vazelina Bilopphøggers ‎– Slitin I Knea(1981)

Vis vedlegget 295384
    Jeg kjøpte også de 3 første Vazelina-platene på vinyl (den 3. var vel "Blålys"). Nåvel, mulig jeg fikk noen av dem i jule-/bursdagsgave. Julaften var litt mere spennende på den tida enn nå til dags. Jeg har dem fortsatt liggende i kjellerboden, skal bæres opp i leiligheta (det har vært planen i mange år). Jeg hadde faktisk innbrudd i kjelleren her for leden, men tyven var høflig nok til å la lp-ene ligge (mulig at norske plater fra 80-tallet ikke er verdt all verden på gata?).

Og jeg hadde ingen foreldre/brødre/venner som var på rockeklassikere fra 70-tallet, så jeg havner på listepop og Norsktoppen. Mulig det har preget musikksmaken min i ettertid - jeg har bestandig likt pop bedre enn rock/heavy.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.951
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det første som slår meg når jeg blar gjennom denne fine tråden er at
    "Jøss, her var det mange jevngamle med meg!"
    Men når jeg tenker meg om var det vel kanskje ikke så mange som kjøpte sin første LP etter 1982...

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Dette var den første jeg kjøpte for egne penger, og den kommer veldig høyt opp på lista over gode kjøp opp igjennom livet.
    Vis vedlegget 294760
    Litt bedre enn hva jeg gjorde; Handlet på Lyche i Drammen og kjøpte en plate hvor det stod "Rainbow" på forsiden i store bokstaver, og bildet lignet ganske mye på det bildet der. Det stod noe annet der også, men det brydde jeg meg ikke om, men det burde jeg ha gjort; problemet var nemlig at musikken var noe pan-fløyte-greier som ikke akkurat falt helt i smak hos meg, nei ... Heldigvis hadde jeg noen andre plater allerede, så det var ikke mitt første kjøp, men kanskje et sted mellom 5 og 10? :) Jeg hadde forøvrig 'Long Live' av samme gruppe, og _det_ var en plate med mye fint syntes jeg da ...

DagS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Antall liker
    535
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Den første jeg kjøpte under dårlig innflytelse av min eldre bror, har jeg gjort mitt aller beste for å fortrenge.
    Det var en Country and Western plate i laveste prisklasse (LP1) med coverlåter spilt av ukjente artister.
    Skikkelig elendig etter dagens og sikkert også gårsdagens standard, men det var stor stas å ha kjøpt sin egen LP!
    Coveret så omtrent slik ut, sikkert også et plagiat av en langt bedre utgivelse:

$(KGrHqVHJ!8FId0l,J,QBSJw(oQ4y!~~60_12.JPG

Den kvalitetsplaten jeg helst vil huske som den første jeg egentlig kjøpte selv, er derimot en klassiker:

-2027653511188226240.jpg

Jeg husker ennå godt den dagen jeg fikk 50 kroner av min bestemor for å kjøpe meg noe jeg hadde lyst på og tok bussen opp til Samvirkelaget i Innbygda for å bla igjennom platehylla der. Jeg kjente ikke noe særlig til Led Zeppelin fra før, men syntes coveret var det tøffeste jeg kunne finne der og da.
    Vel hjemme fikk den konstant spilletid på en blå Phillips Bambino og den dag i dag synes jeg dette er en av tidenes beste plater!

Gode minner!

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke sikker på hva som var den første plata jeg kjøpte for egne penger. Kan si hvilke som var de første, men innbyrdes rekkefølge på de blir værre. Det jeg husker er hvilke 3 plater som var de første jeg eide. Min far kom hjem fra jobben på Gløshaugen med 3 skiver han hadde spontankjøpt av en student på "Stripa". Det var det røde og det blå samlealbumet til the Beatles, og så den jeg spiller nå:

firstrecord.jpg

..min far har mye å stå til ansvar for.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.597
    Denne tråden må ha kretsrekord i å fortrenge minnene om første vinylskiven man kjøpte. :D

"Husker ikke første, men første ordentlige var..."...Blæhhh..!!

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    1976, til min gamle Lenco (som raskt ble byttet ut med en Kenwood KD500 m/Formula arm og Ortofon MM):
    10cc_how_dare_you.jpg

Studerte i Bergen på den tida, var innom platesjappa på Nøstet flere ganger i uka :)

tobydude

Medlem
    Ble medlem
    23.12.2014
    Antall liker
    3
    Jeg husker det godt.
    Den første LP´n jeg kjøpte var Sladest med Slade.
    Den kostet kr. 45,- på en platebutikk i Tromsø i ´73 eller ´74.
    Etter å ha blitt oppfostra på wagner og Hendel, var det Slade mitt føste møtet med rockens verden.
    Og man kan si at det var en ny verden som åpnet seg.
    Sladest.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.195
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Og den første du kjøpte var.....? ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.597
    TopOfThePops-TopOfThePopsVolume37-LPRECORD-466400_zpsa34c7071.jpg

Jeg tror at noe i likhet med denne var førstekjøp for svært mange. Muligens de har fortrengt det, eller ikke er bekjent av det.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte mitt første skikkelige stereoanlegg på begynnelsen av 70 tallet en DUX TAPC 6000 en 3 kombinasjon med bl.a. platespiller og en av mine første plater var denne
    image.jpg

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    2
    Denne, i '87 tror jeg det var:

image.jpg

Og det var så sinnsykt kult.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.595
    Torget vurderinger
    27
    Første LP var Phil Collins - Hello I Must Be Going, denne var det selvsagt feil på, og platen ble byttet i Face Value. Dette må ha vært i 91/92. Hadde kjøpt Sanyo-rack og måtte ha en LP eller to for å teste spilleren, ellers gikk det mest i cd, og den første CD-en jeg kjøpte var Springsteen Live 1975-85.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.167
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Startet med LPer i 2001. Metallica - Master of Puppets tror jeg det var, på Big Dipper.

S

sorgenfri

Gjest
    KAn ikke poste her... Kjøpte Kun MAXI singler i starten... Var det man følte man fikk mest for.

X

X186841

Gjest
    Første LP var nok en Tom Jones hos Alf Asak Colonialforretning på Kløfta i 60 åra engang.
    Før det var det kassetter med Buck Owens, Jim Reeves og Bobby Bare.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Den første lp jeg kjøpte for egne penger, var nok et samlealbum som jeg ikke husker navnet på. Men åpningssporet var The Seeker med The Who (fortsatt en av mine favorittlåter med det bandet), og en låt med T Rex, eller Tyrannosaurus Rex, som det vel het den gang. Den sangen kan jeg heller ikke huske navnet på.

Men det første ikkesamlealbumet jeg kjøpte, var nok Songs For Beginners med Graham Nash. Kjøpt fra Tandy's Records, som noen nevnte tidligere i tråden.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Husker godt Tandy's Records i England. Fant første gang annonsen til Tandy's Records i musikkavisen "Sounds". Mye styr med utfylling av bestillingsskjema, tollpapirer og betaling vedlagt i form av sjekk i engelske valuta. Men du verden hvor spennede det var å dra på postkontoret for å hente forsendelsen. Rene julaften :)

DagS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Antall liker
    535
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Tandy's Records husker jeg også godt.
    Det ga en helt annen følelse å gå og vente på pakke fra England enn å hente all verdens musikk med kjappe søk på Spotify, som vi gjør i dag.
    Forholdet til album og artister var nok mye sterkere da enn det er i dag.

Husker godt Tandy's Records i England. Fant første gang annonsen til Tandy's Records i musikkavisen "Sounds". Mye styr med utfylling av bestillingsskjema, tollpapirer og betaling vedlagt i form av sjekk i engelske valuta. Men du verden hvor spennede det var å dra på postkontoret for å hente forsendelsen. Rene julaften :)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.186
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde også en bestilling hos Tandys, mener det var i 1975 etter første lønningspose i en sommerjobb. 10 LPer, deriblant Chicago IV (4LP-box), Love Devotion Surrender med Carlos Santana og John McLaughlin, Big Fun m. Miles Davis, Liztomania m. Rick Wakeman.

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.357
    Kjøpte mitt første skikkelige stereoanlegg på begynnelsen av 70 tallet en DUX TAPC 6000 en 3 kombinasjon med bl.a. platespiller og en av mine første plater var denne
    Inntil hukommelsen begynner å feile alvorlig, så vil jeg for alltid huske første gangen jeg hørte denne plata. Hakeslepp, glede og forvirring. Det var så stort - det er vanskelig å beskrive. Veldig bra å ha en kamerat som hadde eldre søsken som hadde anskaffet den.
    Mvh
    JMK

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.765
    Sted
    Smurfeland
    Jeg husker faktisk ikke hva som var min første LP, men det var enten Banana Airlines kjøpt en gang de spilte på tivoliet i Lillestrøm som pleide å være der polti holder til nå, eller Vazelina Bilopphøggers - Fem Fyrer Med Ved når jeg gikk på barneskolen. Jeg husker også at jeg hadde en LP med Geir Børresen og Smurfene når jeg var enda yngre, men den hadde jeg neppe kjøpt selv.

Den første "ordentlige" LP'en jeg kjøpte var et dobbeltalbum med Black Sabbath som ble handlet i en eller annen sjappe enten på Lillehammer eller Gjøvik i en sommerferie i ungdommen. Et skikkelig lykketreff av et blindkjøp, skiva var fullpakket med kongefete låter som har gitt meg en livslang kjærlighet til tunge, seige gitarriff og dubiøse tekster med tvilsomme rim. Den skiva ble spilt mer eller mindre kontinuerlig, med god grunn.
    Sjekk ut innholdsfortegnelsen: http://www.discogs.com/Black-Sabbath-The-Collection/release/5643976

Ellers gikk det mye i kassetter på den tida. Men husker også at etterhvert som jeg oppdaget vinyl, så var det helt frydefullt å rusle i platebutikker, det var alltid metervis med gamle rockeklassikere på Niceprice vinyl til 49,50,-.

Min første skikkelige LP:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn