Hvilken lysdiodefarge foretrekker du på display og frontplater?

Hvilken lysdiodefarge/displayfarge foretrekker du?

  • Rød

    Stemmer: 28 25.0%
  • Grønn

    Stemmer: 29 25.9%
  • Blå

    Stemmer: 35 31.3%
  • Hvit

    Stemmer: 11 9.8%
  • Gul/orange

    Stemmer: 9 8.0%

  • Totalt antall stemmer
    112

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Når lysdioder ikke strekker til, er det greit å ha rs232 tilkobling på forsterkeren sin :)
    21st century.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.148
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Da er vi klare med enda en intetsigende og idiotisk avstemming her på hihi-sentralen:)

    Blå lysdioder og blått display er blitt veldig vanlig på hifiutstyr. Men hvor godt liker vi egentlig bått lys på hifi-apparater. Hva med de gode gamle røde, grønne og gule lysdiodene? Burde disse komme tilbake, og blått lys begraves en gang for alle?

    Kjør avstemming!
    Litt sent nå, men dette har da ikke noe i en TEKNIKK avdeling å gjøre.
    Synsing hører ikke hjemme her.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Gul, orange, dels rød, og dels grønn gir god lesbarhet. Hvitt kan gi litt for hard kontrast i mørke omgivelser. Blått er kanskje det minst lesbare av alle farger. Blått kom jo som et friskt pust inn i markedet da de endelig ble så billige at man faktisk kunne kjøpe dem. Men det er jo så mange år siden at selv transistoren fremstår som nesten moderne sammenliknet med en blå lysdiode.

    Til rene "jeg er på"-indikatorer foretrekker jeg ofte hvitt. Men i og med at det ikke gir all verdens lesbarhet kan det være like greit å matche dette til eventuelle displayer, og displayene kan med fordel være orange.
     
    M

    MORNING STAR

    Gjest
    Jeg stemte for grønt lys, siden jeg ikke fant lyset jeg foretrekker nemlig rosa lys;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Hva med sort LED?
    Sort LED er veldig effektiv mht. visning av multifunksjoner, spesielt i flash mode.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis jeg må velge, så er grønt best behagelig for meg. Men aller helst vil jeg ikke ha noe lys. Alt som lyser i anlegget mitt er kamuflert eller gjemt bort. Har til og med solfilm over displayet på SqueezeBox'en!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.702
    Antall liker
    17.824
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Enig med @Bx. Det aller beste er at det ikke er noe juletrebelysning i det hele tatt.
    Ergo mangler avstemmingen ett alternativ.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.148
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Enig med @Bx. Det aller beste er at det ikke er noe juletrebelysning i det hele tatt.
    Ergo mangler avstemmingen ett alternativ.
    Enig hvis det dreier seg om rørforsterkere:)

    Jeg fjernet det stygge blå lyset og erstattet det med et HP 7-segment display (NOS). Koblet det som en "0" = Operate.
    Passe dempet rødt lys er som "rør-lyd"= Behagelig.
    IMG_9249.jpg
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Fint at grønt foretrekkes så langt i avstemmingen. Overraskende at blått scorer såpass høyt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Estetisk avhenger det også av hva slags finish og farge man har på produktet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.761
    Antall liker
    3.980
    Torget vurderinger
    96
    Det har vært en trend de siste årene med sort, blank akryl eller plast + sterke blå dioder. På alt billigræl hos Lefdal og co. også. Fatter ikke at high-end produsenter vil designe sine produkter slik. EKTE pianolakk er fint på høyttalere. På elektronikk synes jeg ingenting er flottere en tjukk, eloksert aluminium og røde eller grønne lys/display.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    IP kontroll med all signalering på iPad appen og ingenting på utstyret - done deal.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.583
    Antall liker
    7.118
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    På den forsterkeren jeg har bygga, valgte jeg rød lysdiode og skrudde motstandsverdien kraftig. Det holder at en ser at det er litt lys i dioden - det trenger ikke å være så kraftig at man må ha solbriller...

    Johan-Kr
     
    M

    MORNING STAR

    Gjest
    Infrarødt eller ultrafiolett funker best for meg, det er i allefall de to fargene jeg ser.
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    husker når de blå diodene gikk an å få tak i.det var vel helt tilbake i 91-92 tror jeg,da var det jo intet hifi som benyttet dette,så det måtte jo vi friker ha på den tiden,dette måtte da spesial bestilles via elektronikk plasser,og jeg tror prisen var vel rund 250 kr. pr. diode :) men di blå fra den tida var sånn avslappet blå med litt turkis i,ikke sånn psyko blå som alt har blitt nå.. min favoritt i dag vist jeg skal ha hifi spesielt er uv diode (blacklight) som er difust lilla i fargen ;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Er overrasket over at flertallet har stemt rød.
    Sitter alle her med anlegget i standby mens de sitter på hfs og krangler om hvilken kabel som er best?
     

    Johannesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Innlegg
    254
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    Er overrasket over at flertallet har stemt rød.
    Sitter alle her med anlegget i standby mens de sitter på hfs og krangler om hvilken kabel som er best?
    dårlig smak bare folk ;) får starte neste spørring med vilken form di liker best på dioden,liten,middels,stor,smal flat,bred flat osv. :)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Varmhvitt lys gir meg følelsen av eksklusivitet og kvalitet, og det finnes LED med slike egenskaper. Rødt lys minner meg om den gang lysdiodene kom, og blir litt som lyset på batteritesteren jeg lagde på elektrolinja i1989 (Riktig nok rød, gul og grønn LED). Grønn er litt hårete, og heller ikke spesielt pent - det samme med blått. Blått var tøft da det var nytt, men denne fargen gir meg synsforstyrrelser :)

    Vidar
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Varmhvitt lys gir meg følelsen av eksklusivitet og kvalitet, og det finnes LED med slike egenskaper. Rødt lys minner meg om den gang lysdiodene kom, og blir litt som lyset på batteritesteren jeg lagde på elektrolinja i1989 (Riktig nok rød, gul og grønn LED). Grønn er litt hårete, og heller ikke spesielt pent - det samme med blått. Blått var tøft da det var nytt, men denne fargen gir meg synsforstyrrelser :)

    Vidar
    Blå går fint om en bruker høy nok motstand. Selv har jeg 1Mohm og det lyser helt greit. Lyser svakt og omtrent det samme ved både 44v og 19v som jeg har testet.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Blått er flott så lenge det er slått av.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Skal lyset stå på er det mest skånsomme rød-orange, som instrumentbelysningen i en klassisk BMW:)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.833
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Smak og bak :)

    Du har et poeng, ikke uten grunn at instrumentlys på båter er rød.
     

    jmlyd

    Medlem
    Ble medlem
    27.12.2016
    Innlegg
    9
    Antall liker
    10
    Varm hvit!! Ville det her se cool ud med rødt eller blåt? Alle glødepærer er skiftet med hvide slebne lysdioder. De gl. Glødepærer, som hele tiden gik itu, var sat ind i en blå gennemsigtig hætte. Den fjernede jeg da hvide lysdioder generelt giver et koldt lys. Har med vilje sat en tilpas lille formodstand på for at få mest muligt lys i vu meterne. Der er 4 lysdioder pr vu,eter..
    RenderedContent-C8656C4D-E4E4-47A3-8179-3078FD5139F3.jpg
    RenderedContent-54915CD8-703F-4C07-9949-BBE10F18A01D.jpg
    RenderedContent-71753960-7579-415D-9D3A-D6F83F62FA79.jpg
     
    Sist redigert:

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Cubic zirconia I stedet for LED.

    Mvh Olav E
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kanskje man kan legge inn en rubin til alle som vil ha rødt. Ametyst er vel blå, smaragd grønn etc etc.
    Det jeg har vært mest skuffet over i denne tråden, er at søylene ikke har riktige farger. Hvorfor er grønn-søylen blå, og blå-søylen gul? Her blir jo folk bare forvirret.

    Men veldig bra å registrere at Rød-mafiaen taper terreng.:cool:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.232
    Antall liker
    92.340
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Før hadde jeg gul og da var det best, nå har jeg grønn og da er det best, selvfølgelig :rolleyes:
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hadde en E.A.R.912 med gammeldagse "gule" potmetre. Veldig bra. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn