Hvilken og hvorfor? (Diva,Scout,,ZET-1,LP-2.0,orbe,rock 3,spacedeck)

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.578
Sted
Verdal
Har lenge vurdert innkjøp av platespiller, og ble etter en lytterunde på et fantastisk stereoanlegg (biamping med 4stk rør monoblokker,digre dipoler ++)
overbevist om at vinyl lyder bedre enn cd i mine ører,det var faktisk en hakeslipp opplevelse da vi i utgangspunktet satt og lyttet til forskjeller på vanlig cd og sacd,skiftet vel fram og tilbake seks ganger før det ble satt på lp med samme spor, og for en forskjell :eek: det var forøvrig pink floyds money som ble spillt.

I utgangspunktet ser jeg etter en brukt spiller med arm og pu i prisklassen opp til 10k +/-(mest minus da jeg også er på utkikk etter riaa,forforsterker,effektforsterker eller mono blokker ) ,men har praktisk talt ingen erfaring med platespillere og synes det er vanskelig og vurdere de forskjellige spillerne jeg finner med hensyn til kvalitet,pris osv.

Jeg har hittill to spillere jeg vurderer:

-Michell Gyrodec med Alphason Delta arm, 12år gammel. 7000dkr.

-Voyd med Helius Orion tonearm og Benz Micro H2 high-output MC pickup.
Pladespilleren er med plint i lys bøg og cremehvid topplade (iøvrigt som billede), lexan pladetallerken, tre Pabstmoterer, dobbelt drivrem, acryllåg og seperat strømforsyning. Tonearmen er forsynet med Audionote sølvkabel i ét stykke fra pickup til phonostik. Pickuppen har spillet under 50 timer.
10 år gammel 10000dkr

For øyeblikket er det voyd spilleren som frister mest, men kom med tips,erfaringer,synspunkter og ikke minst anbefalninger.

Er det generelt mye og hente på og kjøpe eldre platespillere kontra nye i denne prisklassen?
Noen som vet ny pris på disse spillerne?

På forhand takk

Mvh Thomas
 
K

kbwh

Gjest
Søker god platespiller

Den siste der så svært kjekk ut (Voydspilleren heter Audio Note i dag). theStig på forumet her har pickupen, og den hørte jeg på senest på mandag.

Jeg kan imidlertid ikke ikke si noe om hvordan det spiller sammen. Ordentlig hjelp kommer, vær du sikker.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Søker god platespiller

Kjøp Voiden! Jeg har erfaring med begge disse og er eier av en Orion akkurat nå. Jeg ville definitivt gått for Void. Gyro er ingen dårlig spiller, og den ser jo ganske spektakulær ut, men hos meg spilte i alle fall Void med bedre bassgjengivelse, større ro og bedre perspektiv. Dessuten er det en god pris og en helt fantastisk pickup som passer veldig godt i armen. (Joda, jeg har en sånn også... ;D)
 
K

kbwh

Gjest
Søker god platespiller

Der kom den ordentlige hjelpen. ;D
 

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.578
Sted
Verdal
Søker god platespiller

Takker for svar :)

Da er det bare utålmodig og vente på svar fra selger.

Hva var nypris på voiden og hvem forhandler Audio Note i norge??

Noen som har linker til tester av spilleren?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Søker god platespiller

Tror nypris på verket var ca. 10 000., men er ikke sikker. Armen kostet i alle fall 6990,-DKK i 1990. Den ligger etter sigende på ca. 5000,- på bruktmarkedet nå. Audio Notes versjon av denne armen, AN 1s, koster omtrent 4000 GBP! På nettet er det flere som hevder at Orion er helt i klasse med SME V, det skal jeg ikke mene noe om,(har ikke hørt dem side ved side) men det er en arm med uhyre god mellomtone, rask og dynamisk, men ikke avgrunnsdyp bass, litt diskantfokus og en nydelig åpenhet. Passer VIRKELIG vakkert til elementet du får med. Det koster jo også sine 6000,- nytt.

Void er jo ikke mer, men det ble i sin tid tatt til landet av Audiocompaniet, som også har Audio Note. Ring og snakk med Olav. Han vet mye om denne platespilleren og er en hyggelig og hjelpsom mann, men vær tålmodig, han er travel og ikke alltid lett å få i tale.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Søker god platespiller

Det elementet koster vel faktisk 8000 (veiledende) impulse, dette er H2, arvtakeren etter L04, med high output (antar jeg?).

Jeg kjenner ellers for lite til aktuell spillere og armer til å uttale meg, men jeg har stor tro på begge to. Og impulse tror jeg kjenner Gyro bedre enn noen, så om han anbefaler deg den andre, ja da tror jeg det så gjerne.

Ikke til LP-mediets forkleinelse, men en sånn direkte sammenligning er litt skummel da du skal være sikker på at det er samsvar mellom mastringer osv. Jeg har vært med på tilsvarende sammenligning av Springsteens Born to Run og vinylutgave 1 og 2 låt like forskjellig som cd og vinyl, så her er mange feller å gå i. Platespiller skal du selvsagt ha, okke som, lykke til.
 
K

kbwh

Gjest
Søker god platespiller

Fosse, jeg gir din utlegning om lydbærere og masters min fulle tilslutning.
 

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.578
Sted
Verdal
Søker god platespiller

Joda jeg skjønner godt den siste dær, men cd utgaven skulle være av en meget god innspilling,en eller annen spesialversjon.
Men uansett platespiller skal kjøpes,fattern har jo en ca 1000 plater,de fleste fra 70/80tall og endel 60 talls og de fortjener og bli brukt,er mange skjeldne lper og 1.utgaver.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Søker god platespiller

Som sagt mekaniac, det er klart du skal ha platespiller. Og med slik en samling av herlig vinyl så må du ha noe som holder god kvalitet også.

Ville bare poengtere at det er vanskelig å si hvordan et medium låter i forhold til et annet ut i fra en tilfeldig valgt utgivelse. Svært vanskelig faktisk. Men jeg er ikke uenig med deg.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Søker god platespiller

Ok, Fosse, det har du rett i, ser jeg....Skal prøve å justere etterretteligheten til neste gang jeg prøver meg på en prisangivelse. ;) Et fantastisk fint element er det, åkke som... ;D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Søker god platespiller

Godt å høre impulse.

H2 er sikkert god. Jeg har hatt forgjengeren L04 (medium 0,8mV), Glider L2 foruten Ruby3 så jeg begynner å få en føling med Benz. Det er gode saker. Her trår du neppe feil mekaniac.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.685
Antall liker
28.258
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Søker god platespiller

Hadde en Helius Scorpio en gang. For å si det på engelsk:"I was underwhelmed".
Forøvrig:Kremt,kremt, det kommer snart en vakker Kuzma Stabi på bruktbørsen... ;D
mvh
 
K

kbwh

Gjest
Søker god platespiller

Oak overkill. Kjøp heller en SOTA.

(Fryktelig spøk. Jeg ber om tilgivelse, tkr og mekaniak.)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.685
Antall liker
28.258
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Søker god platespiller

Valentino skrev:
Oak overkill. Kjøp heller en SOTA.

(Fryktelig spøk. Jeg ber om tilgivelse, tkr og mekaniak.)
Valentino, den egner seg utmerket til å spille plater på! For meg er det mye av vitsen ;D
mvh
 
K

kbwh

Gjest
Søker god platespiller

Jeg holdt jo på å kjøpe en slik Kuzma selv her i vinter, så jeg har vel ekvivalenten til en leirduekaster på random i glasshuset her.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.685
Antall liker
28.258
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Søker god platespiller

Valentino skrev:
Jeg holdt jo på å kjøpe en slik Kuzma selv her i vinter, så jeg har vel ekvivalenten til en leirduekaster på random i glasshuset her.
Lurte litt på hvor den singlende lyden kom fra! ;D ;D ;D
mvh
 

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.578
Sted
Verdal
Søker god platespiller

tkr har du mere info ang den kuzmaen? pris,specs og bilder??
Hvordan er den kontra voyd`en?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Søker god platespiller

Kuzmaen spiller aldeles fabelaktig. Som tidligere nevnt hørte jeg denne på Hortenmessa med Kuzma Stogi og Argo "i". Det spillte aldeles utmerket IMHO.
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Søker god platespiller

Jeg har selv hatt Kuzma Stabi for ikke så lenge siden, dette er en særdeles god platespiller.
Om man liker Klassisk utseende på platespiller mener jeg dette er en sikker vinner!

Mvh
Kjetil
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.685
Antall liker
28.258
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Søker god platespiller

Jeg vet! Sliter som vanlig med å få lagt ut bilde, må prøve meg frem litt mer...
mvh
 
K

kbwh

Gjest
Søker god platespiller


Kuzma Stabi med Kuzma Stogi arm. Strømforsyning på gulvet på høyre side.

Prøv å sitere dette, så får du sett kodingen, tkr. Legg merke til /-en.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.685
Antall liker
28.258
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Søker god platespiller

Takker!

mvh

Edit: Ser at jeg må jobbe litt mer med dette her....
 

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.578
Sted
Verdal
Søker god platespiller

Og hvor mye hadde du tengt deg for den kuzman da?
 

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.578
Sted
Verdal
Søker god platespiller

Ser det ligger en strøken THORENS TD 2001 for salg i danmark for 3200dkr, en 15 år gammel MICRO SEIKI BL 77/MA 505MKIII for 4000dkr og en 10år gammel JVC QL-A7 for 4000dkr.

Er noen av disse gode kjøp? de er vel noen klasser under de tidligere nevnte?

Hva med de fra vår egen bruktbørs:

Microseiki DQX500
Strøken spiller med 707 arm.
Separat strømforsyning. kr 3000,-

Rega Planar 3 m/Grado Prestige Gold stift og Rega MM RIAA

Thorens TD 160B Mk II/SME III/Audio Technica pickup kr 4000,-

Rega P5 kr 6000,-


Ble mye spørsmål på en gang nå :-[ men jeg har ingen spesiell modellkjennskap til noen platespillere.
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Søker god platespiller

Jeg tror Kuzmaen spiller i ring rundt samtlige av disse spillerne!!

Hvis den framdeles er for salg ville jeg gått for den! Uten tvil!

Mvh
Kjetil
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Søker god platespiller

mekaniac skrev:
Ser det ligger en strøken THORENS TD 2001 for salg i danmark for 3200dkr, en 15 år gammel MICRO SEIKI BL 77/MA 505MKIII for 4000dkr og en 10år gammel JVC QL-A7 for 4000dkr.

Er noen av disse gode kjøp? de er vel noen klasser under de tidligere nevnte?

Hva med de fra vår egen bruktbørs:

Microseiki DQX500
Strøken spiller med 707 arm.
Separat strømforsyning. kr 3000,-

Rega Planar 3 m/Grado Prestige Gold stift og Rega MM RIAA

Thorens TD 160B Mk II/SME III/Audio Technica pickup kr 4000,-

Rega P5 kr 6000,-


Ble mye spørsmål på en gang nå :-[ men jeg har ingen spesiell modellkjennskap til noen platespillere.
Enig med Kjetil_M om at Kuzmaen (og Voyd/Orion kombinasjonen!!) er VESENTLIG bedre enn de som er nevnt over her, noe som jo også avspeiler seg i bruktprisene på spillerne som er nevnt. Har kun hørt Kuzma og Voyd/Orion i andres oppsett, så kan jo ikke komme med bastante anbefalinger til noen av dem bortsett fra at begge spiller meget godt. Har hørt Kuzma på messen i Horten og hos kamerat oppe på viddene på Røros, og Voyd/Orion ved flere anledninger en del år tilbake hos Audiocompaniet. Selv om det er noen år siden begge disse ble sluppet ut fra utviklingsavdelingene og ut på markedet, synes jeg de LYDMESSIG står seg meget godt mot tilsvarende prisede "nyere" modeller, selv om de designmessig kanskje ikke er de mest moderne eller spennende modellene. I tillegg produseres de begge stadig (Voyd dog noe modifisert under Audio Note flagg), noe som vel også sier litt??!!
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Søker god platespiller

I tillegg produseres de begge stadig (Voyd dog noe modifisert under Audio Note flagg), noe som vel også sier litt??!!
Kuzma Stabi gikk ut av produksjon i 2005/06 tror jeg. Men det er ingen problem å skaffe armbord o.l. Bare Snakk med Peter på Audiofreaks.

Mvh
Kjetil
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Søker god platespiller

Jeg synes den Kuzmaen er ganske flott jeg. Den er på ingen måte ekstragavant i designet, men det er en omtenksom detaljering (legg merke til utfresingen i chassis for tilgang til lokket f.eks). Den ser veldig tradisjonell ut, men så kommer den neppe til å se utdatert ut heller. Har litt sansen for dette enkle.

Men lyden er jo som kjent viktigst og den spiller forrykende. Hadde jeg vurdert spiller i prisklassen hadde dette vært en het kandidat.
 
K

kbwh

Gjest
Søker god platespiller

Enig med Fosse. Den har et design som vokser på deg. Den ser bedre ut nå enn da jeg ikke kjøpte den i vinter. Hva gjelder lyden fra en slik skal det være litt av et anlegg og rom som er for bra for den.
 

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.578
Sted
Verdal
Søker god platespiller

Mangler bare og få høre pris på den Kuzmaen da.

Noen som vet noe om denne : Selger ny/ utstillings modell. aldrig spilt på Marantz TT 15 S1 med clearaudio arm og pickup.
Kr 9.800.-
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Søker god platespiller

Enig med analogherrene Fosse, Kjetil og Valentino.. ;) De rimelige spillerne du lister opp er i og for seg gode (og da i særdeleshet Microen i Danmark...Prisen er rimelig kun for armen, faktisk.) Likevel er Kuzma og Void i en helt annen klaasse. Som å sammenlikne en Alfa Romeo GTV med en Fiat Punto, om du forstår. Marantz ´en er sikkert ok den også, og har fått fin omtale (Det er en Clearaudio-spiller) men igjen, det er en annen klasse.
 

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.578
Sted
Verdal
Søker god platespiller

Ok,da ser jeg bort ifra de andre, får gå for voyd eller kuzma da :)
Skjønner godt sammenligninga da jeg har en gtv og også har kjørt punto. ;D

Takker for gode svar
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Søker god platespiller

Se der, ja! du har god smak i biler også! ;D
 

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.578
Sted
Verdal
Søker god platespiller

Jepp, til og med i mc, går i italiensk der også, aprilia mille ;D
 

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.578
Sted
Verdal
Søker god platespiller

Noen som har kjennskap til denne da?:Micro Seiki BL91 Masse Laufwerk mit SME Infinity Tonarm
mit Audio Technica AT20SLa Limited Gold.
Pris mellom 1000-1300 euro.

Frøkna likt utseende på denne mye bedre enn voyden og kuzman,men hva med lyden?
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Søker god platespiller

mekaniac skrev:
Noen som har kjennskap til denne da?:Micro Seiki BL91 Masse Laufwerk mit SME Infinity Tonarm
mit Audio Technica AT20SLa Limited Gold.
Pris mellom 1000-1300 euro.

Frøkna likt utseende på denne mye bedre enn voyden og kuzman,men hva med lyden?
Stusser litt på den armen? SME Infinity ??? Har du en link eller evt. bilder? SME har ingen arm som heter Infinity såvidt meg bekjent, Infinity armer fins derimot.

mvh Trond Kjetil
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Søker god platespiller

Det samme tenkte jeg...Muligens en Infinity (Black Widow?) i en SME-base ? I sså fall ville jeg vært litt reservert. MB91 er et nydelig verk, og jeg har hørt lillebroren 51 spille forrykende bra i eget oppsett. Infinitys armer, dermot, er litt mer obskure. Er det en Black Widow, er den laget for å spille godt med høykompliante elementer fra Shure, ADC og i noen grad Grado..Det låser deg noe i forhold til pickupvalg. En annen mulighet er jo selvfølgelig å hente spilleren hit, selge armen, (Vintagekameratene sikler sikkert ved tanken! :D ) og gå for noe som har mer all-round-preg på armsiden.
 

mekaniac

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.04.2007
Innlegg
803
Antall liker
1.578
Sted
Verdal
Søker god platespiller

Link til Micro Seiki BL91:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=006&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=160119831783&rd=1&rd=1

Det er en infinity black widow arm ja.
Budrunden har gått ut uten salg,men det er sikkert ikke så vanskelig og få kjøpt den nå heller.

Denne er vel heller ikke et dårlig kjøp eller? Systemdek 2X2 m. Rega 300 http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=001&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&viewitem=&item=110128921641&rd=1&rd=1
 
Topp Bunn