Hvilken oppgradering?

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Slenger ut et spørsmål her:

Har en Rega Planar 2(helt orginal), denne spiller via innebygd riaa i en Yamaha RX-v1067(receiver).

Hva vil gi meg mest av:

Oppgradere pickup til Rega Elys 2(orginal er Rega Carbon) eller annen pickup inntil 2000,-
Kjøpe ekstern Riaa til ca. 2000,-

Eventuelt hvor mye mer må/bør legges på bordet?

-GJ-
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
992
Antall liker
752
Torget vurderinger
8
Gå til stereolab.no Der er det fortsatt 5 stk riaa til 60% avslag, om du fortsetter med MM pickuper så holder det med simplex (1 igjen), om du ser for deg overgang til mc pickup i framtiden så har han 4 rialto igjen. Til de prisene er det ikke noe særlig å stusse på. Send en e-post dit, tipper du får raskt og hyggelig svar.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg ville helt klart startet med bytte av Pick up, der er det mest å hente, så kan du vurdere bytte av riia siden.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
12.184
Antall liker
28.245
Sted
Oslo/Grebbestad
Jeg ville helt klart startet med bytte av Pick up, der er det mest å hente, så kan du vurdere bytte av riia siden.
Med en receiver og intern riaa som kun fungerer som en signal forsterkning og knappt det! Man får vrida på og komprimere lyden før att det skall skje noe som helst:p
Nå har jeg en 1067 og så vidt prøvd den det holder!
Kjøp heller en eldre/vintage integrert forsterker med ett habilt riaa, før 1067 er heller ikke mye til to kanal
forsterker.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg sier ikke att den innebygde riian er bra, bare att det er liten vits med bra riia på såpass stusselig pick up. Så egentlig burde han byttet ut begge samtidig, men som sagt måtte jeg selv velge ville jeg startet med pick up. Det finnes forøvrig brukbare riia til ca 1500-2000 kr, brukt enda rimeligere.
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
@cash63 - Bruker 1067 kun til signal.
Forsterkeri går via en eldre rotel RB 991(2x200w).
Eneste grunnen til receiver er at dette er i stua og jeg takler ikke TV lyden fra TVen :)

Tenker nok også at integrert RIAA er av rimeligste sort. Minuset for min del er at jeg er en fersk vinyl-lytter og ikke har noe å sammenligne med
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
12.184
Antall liker
28.245
Sted
Oslo/Grebbestad
Ok! g.org da er du i omtrent samme situasjon som min kamrat med rimlig project og Ortofon billig red?
Men med den Heed Questar og en Hegel H100 så blev det veldigt bra før pengene:)
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke noe særlig entusiasme for Rega-pickuper, men f.eks. En Musical Fidelity V90-LPS eller noe finere brukt, og f.eks. en Nagaoka MP-110 vil være billige og merkbare oppgraderinger.

EAR? Litt voldsomt, kanskje?
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
@oyvjorge - Tror nok heller jeg hadde handlet en helt annen spiller hvis jeg hadde nok til en slik oppgradering du hinter til her.

Budsjett ligger på 2000 kroner. Kan tenkes det går an å strekke det litt, men vil helst holde meg innafor 2k.

Takk for svar. Her er ca 50/50, så da vil vel oppgradering av det ene eller andre gi akkurat like mye.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tror jeg hadde siktet på å oppgradere både PU og RIAA-trinn, men hva som kommer først? Tja... PU er kanskje mest hørbart, men det kommer jo litt an på kvaliteten på den innebygde RIAA-en du har også. Hvis du kan strekke budsjettet "litt", ligger det en villig ASR Mini Basis på Torget nå, og da har du RIAA for all fremtid. ;)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
12.184
Antall liker
28.245
Sted
Oslo/Grebbestad
Med min P2 begynnte jeg og spille genom min Yamaha RX-V2400 og noen gul Rega pu? som forvidt var utslitt. Fikk kjøpt en Benz Micro MC Silver og ett riaa fra Lehmann audio Black Cube.
Forskjellene var avsevært store! og den Benz pu'en var en god match til Rega kostet under 2k den gangen men snart 10år siden nå.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.360
Antall liker
1.169
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Hvis du børster støv av loddebolten så har du en meget god riaa i Muffsy for omtrent 1000-lappen komplett.
Verdens enkleste byggesett.

www.muffsy.com
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Begynn med en brukt EAR 834p og en AT pickup feks 33ew. veldig god kombo. Det koster litt, men det er vel verdt pengene.

Audio Technica AT33EV MC - Mala Audio
Vurderte 834p en stund selv, men den har veldig begrensete muligheter for justering hvis man skal bruke MC pickup. Var også noen som mente at den egentlig ikke var noe særlig bedre enn f.eks. ASR transistor RIAA til 10.000,-. Men, jeg har jo ikke hørt den, formidler bare det jeg har blitt fortalt selv. :)
 
Topp Bunn