Hei.
Thorens TD-190-2 er en platespiller som har mer til felles med tidligere Dualer enn den har til felles med klassiske
Thorenser. Armen minner i hvert svært mye om den man finner på spillere som Dual 505 eller Dual 5000.
Armen er relativt lett og har nok ikke de aller strammeste lagrene, så jeg ville begrenset søket til relativt myke
(medium compliance = 15-25 cu (ved 10 Hz)) pickuper til denne spilleren. Det betyr i praksis MM pickuper.
Ortofons OM serie er gode pickuper og du vil oppleve klare forbedringer ved å bytte stift til 20, 30 eller (ikke minst)
40 stift. Jo høyere du går i pris, jo skarpere nålesliping - og dermed bedre sporing - får du. Men bruker du såpass
mye penger som det en 40 stift koster (Kr. 2.598,-), bør du også vurdere å bytte til en mer moderne pickup.
Jeg ville vurdert en Ortofon 2M Bronce, Ortofon 2M Black eller Sound Smith Carmen til denne spilleren (armen).
Alle disse vil oppleves som mer dynamiske og kvikkere enn OM serien (særlig Carmen), men har alle forskjellig
klangkarakter. Carmen vil være den varmest klingende, Bronce medium klingende og Black den kjøligst klingende
av de tre.
Ellers finnes det MMer fra andre merker som Goldring og Audio Technica (selv en AT-95E opplever jeg som bedre
enn en OM-10) som du kan vurdere.
Lykke til
Gunnar Brekke
Fidelity