Ønsker anbefaling Hvilken Pre og gulv høyttalere til DOXA

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei godtfolk! :)

Har fått i hus en Doxa LE effekt. 2x70 watt er den vel på etter som jeg har skjønt.
Nytt merke for meg dette. Så blir spennende.
Venter på Doxa pre. Har en 08 passiv på vei til meg + 1stk. orginal 07 i orginal kasse på vei til meg (like greit med to). Det er vel det som er best?
Skal kjøres på Kudos høyttalere.

Men sånn ellers, hva funker til effekten?
Skjønt det slik at det må være best mulig pre. Så hadde vert litt artig å høre om noen har gode erfaringer med andre merker til effekten av pre og høyttalere.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Doxaer funker etter min erfaring best med passiv pre- som Lauvland selv har tenkt. En oppgradert 012, 010 riaa og enten en Rega Dac (de elsker Regakilder) eller Doxas egen 014..Hadde LFD Linestage med granittfront en tid på min. Briten måtte senkes gain på..Ellers liker Doxa Sonus Faber og Dynaudio høyttalere- i tillegg til engelske..

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
For lenge, lenge siden, da jeg falt for den, leste jeg en anmeldelse - og jeg mener blant annet Knut Vadset var en av forfattene - hvor jeg synes å huske et utsagn i nærheten av "den beste pre til 70 SE, er ingen pre". De brukte en "liten dings" som strengt tatt hadde kun én inngang og et potmeter - altså en passiv løsning. Jeg mener å huske det var noe fra NLE.

Siden du har en passiv pre, ville jeg nok prøvd den først. Selv var jeg veldig fornøyd med min 012.

Som høyttalere brukte jeg i lang tid B&W 805 Matrix, som spilte helt forrykende, stramt, presist, god soundstage men noen av stedene jeg plasserte dette, måtte jeg jobbe litt med rommet da diskanten noen steder kunne bli noe hard/fremtredende.

Edit - fikk ikke med meg <b>gulv</b>-høyttalere, men prøvde den også kort på B&W 802 Matrix, med samme resultat, litt på "den harde siden" på diskanten, men ble imponert over hvordan den lille tassen faktisk klarte å få liv i 802-ene.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hmm.. så pass ja.
Skal ikke skifte nå, men tenkte senere en gang evnt. Liker fjernkontroll til volumet :)

Men her kan en vel evnt. bruke en DAC før med volum på?
Så de skal seff prøves de Doxa pre'ene. Fikk testa i en liten halvtime på lavt volum med en gammel gammel Linn pre.
Det lover godt. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.978
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde doxa for mange år siden. Det ble sagt at QED "vector" mb47 var en glitrende match.. Det hadde jeg. Det var en fryktelig dårlig match.. Hadde også b&w matrix 805.. Ikke noe god match med doxa i det hele tatt. Joda spilte både diskant, mellom og bass men "foten" stoppet der.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Trur eg får holde meg til Doxa's egne Pre. Så får jeg heller leve uten fjernkontroll til jeg evnt. kjøper enn annen DAC med volum, for det må vel gå hvis jeg setter volum på pre på kl 11-12 og så bruke volum på DAC?
Fikk fåt på den gamle linn pre'en :)

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
262
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1

Har fått i hus en Doxa LE effekt. 2x70 watt er den vel på etter som jeg har skjønt.
Venter på Doxa pre. Har en 08 passiv på vei til meg + 1stk. orginal 07 i orginal kasse på vei til meg (like greit med to). Det er vel det som er best?

Skjønt det slik at det må være best mulig pre. Så hadde vert litt artig å høre om noen har gode erfaringer med andre merker til effekten av pre og høyttalere.
Hei:) har flere pre som eg bruker ,,012/07 M NLE pot/Cary slp50b/Quad 88/+ noen andre også Bla denne som er den beste.Åpner alt du ikke viste/hørte i lydbilde.Å ja den er passiv/ingen strøm tilkobling, med mulighet for heving av bass via bryter bak med 6 Db.
Min er som bildet viser i kisebær tre. prøver å legge inn bilder, søk på Django TVC Preamp, bilder på google.
Mvh Roy K:cool:

Django TVC Preamp | DIY HiFi Supply

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Hei:) har flere pre som eg bruker ,,012/07 M NLE pot/Cary slp50b/Quad 88/+ noen andre også Bla denne som er den beste.Åpner alt du ikke viste/hørte i lydbilde.Å ja den er passiv/ingen strøm tilkobling, med mulighet for heving av bass via bryter bak med 6 Db.
Min er som bildet viser i kisebær tre.
Mvh Roy K:cool:

Django TVC Preamp

Django TVC Preamp | DIY HiFi Supply

Skjønner at jeg kan få mange forskjellige forforsterkere på lur jeg kanskje :) Blir fryktelig spennende å få testet ut Doxa til helgen. Regner med jeg vertfall har fått en av de to pre til da. :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Lovemusikk: En god predac er jo fex Audiolab MDAC..den kan vel prøves! Har fjernkontroll også.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Lovemusikk: En god predac er jo fex Audiolab MDAC..den kan vel prøves! Har fjernkontroll også.
Hvor god er denne? Ala Burmester? Finnes det noe rimligere pre med fjernkontroll og på det stadiet? Er jo blitt så himla kresen på alt + at det skal svinge :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Pre snart på vei

mms_20130902_2.jpg

Min pre før den pakkes ned og sendes meg. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvordan tror dere Kudos C2 høyttalere fungerer?

Hvilke høyttaler typer er best? Ser Doxa's 8.2 får ubeskrivelig skryt, men de koster nesten 80

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Fått pre og de første tonene strømmer ut :)
Skal få teste mer skikkelig i helgen.
Hegel kan berre gå å legge seg ;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Oppsumering:

Funker utrolig bra. Lurer på om jeg ikke holder en liten knapp på 07 aktiv. Men vanskelig å skille 07 aktiv og 08 passiv.

Musikalsk med alle detaljer,rom,høyde,bredde osv. Dette er en helt annen klasse enn f.eks Hegel.
Doxa blir stående hos meg.
Mulig at og Abrahamsen sin DAC V6 med nytt kort, er utrolig bra, men de funker nydelig i lag syns jeg.
Men har ikke erfaring med denne DACen på andre forsterkere.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.987
Torget vurderinger
2
Alltid trivelig når man kan kose seg med musikken!
Som vanlig er jeg konsekvent uenig i valget av passiv pre, men dette er slett ingen objektiv sannhet, selvsagt. Det hersker liten tvil om at passive, gode for"forsterkere" er svært gjennomsiktige, mens i min verden hersker det like liten tvil om at de ikke swinger på samme måten som en god aktiv forforsterker. Problemet med sistnevnte variant er at den koster mye mer enn førstnevnte, dersom man skal kopiere oppløsningen...

Mvh
Håkon Rognlien

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Alltid trivelig når man kan kose seg med musikken!
Som vanlig er jeg konsekvent uenig i valget av passiv pre, men dette er slett ingen objektiv sannhet, selvsagt. Det hersker liten tvil om at passive, gode for"forsterkere" er svært gjennomsiktige, mens i min verden hersker det like liten tvil om at de ikke swinger på samme måten som en god aktiv forforsterker. Problemet med sistnevnte variant er at den koster mye mer enn førstnevnte, dersom man skal kopiere oppløsningen...

Mvh
Håkon Rognlien
Har du noe erfaring om jeg har noe å hente på å oppgradere min passive 08 til passiv 012 hvis det går?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Lovemusikk: Det der er veldig enkelt. Ring Lauvland og be ham bygge deg en 012..koster kun 4000. 07 og 08 kan du evt selge for å finansiere den!

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Men er det noe særlig forskjell på lyden fra de jeg har mot 012?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.987
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt siste kreasjon passiv kontroll fra Lauvland i prototyp-variant, og det er vel første gangen jeg mått innrømme at også rytmikk og dynamikk var fornuftig ivaretatt. Så på generelt grunnlag vil jeg si at dess bedre kvalitet også på passive kontroller, jo bedre totalresultat. Selv om jeg privat totalt sett foretrekker aktiv pre, så var det temmelig tankevekkende å høre resultatene Lauvland har oppnådd med passive løsninger. I prisklassen (og mye over) finner du neppe noe i nærheten av gjennomsiktighet, ro og detaljeringsevne, dersom du går for aktiv løsning. Men dersom du, som jeg, er ute etter dynamikk og slagkraft, er det min oppfatning at Doxa-forsterkerne ikke viser sin iboende brutalitet før de drives aktivt. Men det er meg, da...! :)

Mvh
Håkon Rognlien

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
012 er fysisk enklere bygd innvendig, bruker bedre (mer gjennomsiktige) deler og har kortere signalvei. Alps potmetere/velgere. Siste generasjon er, som Håkon sier, oppsiktsvekkende god- en perfekt match til ampen din, Lovemusikk.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Tusen takk dere.
Da har jeg noe å tenke på litt senere. Må først se litt mer om byttefølelsen kommer igjen som den alltid har gjort.
Men tror ikke det skjer på samme måte lenger, for dette er det nærmeste jeg har verdt å finne roen.
Måtte evnt være oppgradere innen samme merke.:p
Doxa har liksom alt. Innspillingrommet i alle retninger, bredde, høyde, djupne osv, detaljer, bass, naturlig lyd, og ikke minst at den er musikalsk. :)
Fungerer helt supert på Kudos C2 også.:)
Var tidligere og tenkt å oppgradere til Stello DAC, men usikker nå om det blir bedre enn Abrahamsens V6. Føler vel at de passer sammen.
Men det vet kanskje dere?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Vil du ha den til å låte enda mer naturlig, setter du på en Regadac, Lovemusikk, og oppgraderer til siste generasjon 012 i samme slengen,

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Oki. + legge i 15.000 i forsterkeren for ombygging til en smak av nye Doxa lyden :) Da kan jo skje på sikt da og. :)

Si meg, Rega, er det så utrolig bra? Ikke hørt selv.

Alså Rega dac + 012 blir vel ca 9-10.000 Hmm.. lukter skattepenger det neste år.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.990
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Var vel mange som i påstod at Doxa effekt og CJ rørpre var gode matcher....
Ikke umulig at der finnes andre rørpre`er som også kan matche.
Har jo bl a sett en Audio Experience rørpre til salgs på dine kanter, lovemusikk....

mvh
Proffen

svekla

Fersking
Ble medlem
25.09.2006
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei!
Hadde Doxa for en god stund siden der jeg benytta en passiv Creek OBH - boks i signalveien. Må skrive meg enig med Rognlien om at det gav en litt uengasjerende lyd.
Nå prøver jeg Doxa på nytt med aktiv forforsterker (Thorhauge). Synes det virker straks livligere i stua! Ellers er det jo en ny teknologi under utvikling som jeg kunne tenkt å prøve ut (når den blir mere moden og kanskje får litt bedre design): Tortuga Audio | Handcrafted audio gear for music lovers

mvh
SØK

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg har hørt siste kreasjon passiv kontroll fra Lauvland i prototyp-variant, og det er vel første gangen jeg mått innrømme at også rytmikk og dynamikk var fornuftig ivaretatt. Så på generelt grunnlag vil jeg si at dess bedre kvalitet også på passive kontroller, jo bedre totalresultat. Selv om jeg privat totalt sett foretrekker aktiv pre, så var det temmelig tankevekkende å høre resultatene Lauvland har oppnådd med passive løsninger. I prisklassen (og mye over) finner du neppe noe i nærheten av gjennomsiktighet, ro og detaljeringsevne, dersom du går for aktiv løsning. Men dersom du, som jeg, er ute etter dynamikk og slagkraft, er det min oppfatning at Doxa-forsterkerne ikke viser sin iboende brutalitet før de drives aktivt. Men det er meg, da...! :)

Mvh
Håkon Rognlien
Kanskje jeg bør ha de som nå, ha en av hver? :p
En liten oppgradering av 08 passiv hadde vel gjort susen.
07 aktiv, kan den oppgraderes til noe bedre?
Sånn lydmessig føler jeg Ingen behov for å skifte pre.
Men den mangler fjernkontroll og kanskje har jeg utrolig godt av å gå de få meterene frem til forsterkeren. :)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Lovemusikk: Rega har i flere år laget det største dac-kuppet i markedet! Jeg hadde selv Regakilder og Sonus Faber på Doxa- det er en av mine beste matcher ever, ferdig biff! Men Audiolab har nesten samme engasjementet i MDAC, den har fjernkontroll og en knallbra aktiv pre. Syns jeg så Anfield sku selge sin for 4k..den- og Parasound P3- er også noe for deg!

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.987
Torget vurderinger
2

Mvh
Håkon Rognlien
Men den mangler fjernkontroll og kanskje har jeg utrolig godt av å gå de få meterene frem til forsterkeren. :)
Hvis du ønsker å få ut hele potensialet med aktiv pre, er det dyrt. Jeg er ikke spesielt fan av 07, for å si det sånn. Får du fingrene i en Parasound P3 (evt en ny P5) er disse gode nok til å vise noe av potensialet, men gir du dem en virkelig seriøs pre med rør (Audio Research Ref 3 eller 5, Lamm, Audio Note...), kommer du til å glise fra øre til øre, jeg lover! :)

Mvh
Håkon Rognlien

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Mvh
Håkon Rognlien
Hvis du ønsker å få ut hele potensialet med aktiv pre, er det dyrt. Jeg er ikke spesielt fan av 07, for å si det sånn. Får du fingrene i en Parasound P3 (evt en ny P5) er disse gode nok til å vise noe av potensialet, men gir du dem en virkelig seriøs pre med rør (Audio Research Ref 3 eller 5, Lamm, Audio Note...), kommer du til å glise fra øre til øre, jeg lover! :)

Mvh
Håkon Rognlien
Hørtes flott ut. ;):) Tusen takk.
Da har jeg noe å tenke på i fremtiden. :)
Dac'en min god nok? (Abra V6 med nye kortet)

Lovemusikk: Rega har i flere år laget det største dac-kuppet i markedet! Jeg hadde selv Regakilder og Sonus Faber på Doxa- det er en av mine beste matcher ever, ferdig biff! Men Audiolab har nesten samme engasjementet i MDAC, den har fjernkontroll og en knallbra aktiv pre. Syns jeg så Anfield sku selge sin for 4k..den- og Parasound P3- er også noe for deg!
Oki, takk :)
Ser dere er litt samkjørte her og det er jo flott for meg. :)

hille

Fersking
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
3
Sted
Göteborg
Hur har det gått? Själv gillar jag 07an (aktiv). Annars finns det några rörpre som säkert skulle fungera bra.
Spelar med ett Woodside sc-26 pre. Påminner lite om Conrad Johnson.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hur har det gått? Själv gillar jag 07an (aktiv). Annars finns det några rörpre som säkert skulle fungera bra.
Gammel tråd, men må svare når jeg finn den igjen.

Planen er tips i innlegg 30 :)

Nå er det på vei en 70SE til, så planen er å kjøre en effekt på hver høyttaler.
Abrahamsen pre er også på vei for å teste ut hvordan den er mot 07 som jeg kjører nå.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
262
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1

Abrahamsen pre er også på vei for å teste ut hvordan den er mot 07 som jeg kjører nå.
Hei
Bruke forsterkerne oppkoblet i stereo ,,,ikke lik gain /og lyd i disse effekt trinnene,best å bruke en i bass og den andre i topp.har 6 stk Signature /70B. effekter selv ingen er like i lyd/gain. MAO kan ikke bruke mine som rene monoblokker . må ned til lauvland/doxa for og settes likt opp som monoblokker.
Kobles opp i HORIZONTAL oppsett.i tillegg trenger du Y ledd,sette dette på den ene EFF. Og pre inn på enden av dette Y leddet ,og ut fra siden med enda ett sett Rca kabelsett til neste EFF.
Mvh Roy

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Hei
Bruke forsterkerne oppkoblet i stereo ,,,ikke lik gain /og lyd i disse effekt trinnene,best å bruke en i bass og den andre i topp.har 6 stk Signature /70B. effekter selv ingen er like i lyd/gain. MAO kan ikke bruke mine som rene monoblokker . må ned til lauvland/doxa for og settes likt opp som monoblokker.
Kobles opp i HORIZONTAL oppsett.i tillegg trenger du Y ledd,sette dette på den ene EFF. Og pre inn på enden av dette Y leddet ,og ut fra siden med enda ett sett Rca kabelsett til neste EFF.
Mvh Roy
Litt bekymra for at de ikke er lik i lyden ja.. men har bare et par tilkoplinger på høyttalerne..

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kvasir koblet de to jeg.
Usikker på om det er forskjell, men strøm har de vertfall nå.
Abrahamsen er og komet i hus. Var jo billig og kjøpe nå, så den pre-en må jo nå være tidenes kupp.
Det som da skjedde etter dette var gøy. Mer trøkk og pluss at der kom bassen også. Den får spille seg inn den pre-en, men dette lover bra.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
262
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Kvasir koblet de to jeg.
Abrahamsen er og komet i hus. Var jo billig og kjøpe nå, så den pre-en må jo nå være tidenes kupp.
Det som da skjedde etter dette var gøy. Mer trøkk og pluss at der kom bassen også. Den får spille seg inn den pre-en, men dette lover bra.
Hei
Lite Bass .
Har du prøvd 07 Doxa pre (sikkert) Begge RCA utganger. ....Huske att der er 2 sett utganger på denne og den ene er 180 grader /fasen er snudd .
Du må koble på dette eff trinn om på + til - på Ht begge sider. .altså sette RØD fra eff til SORT på Ht og Sort fra eff til RØD på Ht ved bruk av denne som STEREO ,samme på andre kanal.
Mvh Roy

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Snakket direkte med Doxa om dette å kvasi-brokoble - det kan man visst kun gjøre om forsterkerne aldri har vært modifisert på noen måte? Jeg tenker uansett å finne noe med mer futt enn Doxa etterhvert - men liker lyden de produserer

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
262
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Snakket direkte med Doxa om dette å kvasi-brokoble - det kan man visst kun gjøre om forsterkerne aldri har vært modifisert på noen måte? Jeg tenker uansett å finne noe med mer futt enn Doxa etterhvert - men liker lyden de produserer
Hei :)
Bytte ut Din pre og du får en ny vår og sommer + FUTT, Eff feiler ingen ting men pre er ikke noe å skryte av , Gå for Rør pre med en del gain i.
og du kan også tune lyd med rør uten å bli blakk :cool: Doxa Singel ended låter meget godt med rør. eg har aktive /passive og rør preer ,,,flere av alle innen disse sjangerne
Mvh Roy

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kvasir koblet de to jeg.
Hei
Lite Bass .
Har du prøvd 07 Doxa pre (sikkert) Begge RCA utganger. ....Huske att der er 2 sett utganger på denne og den ene er 180 grader /fasen er snudd .
Du må koble på dette eff trinn om på + til - på Ht begge sider. .altså sette RØD fra eff til SORT på Ht og Sort fra eff til RØD på Ht ved bruk av denne som STEREO ,samme på andre kanal.
Mvh Roy

Åja..sier du det ja.. Jeg har to utganger på min 07. Bare testet den ene rca utgangen jeg. Den som står 0 på og ikke den som står 180.
Hadde bra trøkk oppe i mellombassen og opp, men ikke i lavbassen.

Abra pre spiller vertfall med masse bass og trøkk. :) Så nå låter det enda bedre. :)

Lyst senere å teste en seriøs rør-pre, men også Doxa 012 kunne vert spennende.

Topp Bunn