Hvilken seng skal man velge???

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nå er jo dyne-tråden godt i gang, så jeg tar'n et skritt lenger: Hvilken seng eller madrass(er) anbefales?

Vi har ei "arbeisplattform" på 200 x 180 ( tror jeg...), ei solid, skikkelig treseng i relativt rustikk utførelse. I det siste har vi vært inne på tanken om ny sådan, mest fordi madrassene begynner å bli noen år - og vel mjuke. Det var visstnok de beste "Wonderland"-madrassene for rundt 10 år siden, men har fått ny sånn toppmadrass for ikke så lenge siden.

Ettersom ungene ikke lenger invaderer senga i hopetall, bør vi klare oss med ei seng på 200/220 x 150. Jeg har fått anbefalt seng og madrasser fra "Hæsten", en svensk sengemakerbedrift. Noen som har senge-erfaringer / anbefalinger?

PS: Dyne-tråden følges med stor interesse. vi skal nemlig ha nye dundyner også...full fornying på sengefronten.. ;D

mvh. VilhelmW
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Har hatt hastens seng de siste 5 årene, etter min mening den beste sengen jeg har ligget i eller madrass er vel riktig. Kostbart men verdt vær krone. http://www.hastens.com/sv/
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.737
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Hästens!! Mine best anvendte kronasjer. 180x220

Ingen over, bare under........... eh..
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tempurmadrass, ingen vei tilbake hvis man har blitt vant å sove på en slik. Hvis det er kjølig i rommet er den helt hard i det man legger seg på den, så ved varmen fra kroppen så former den seg etter legemet samtidig som den er fast og fin og man synker på plass i den, ventilerer godt og gir fantastisk støtte i alle sovestillinger. High-end soving.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.274
Antall liker
11.324
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
ErosLoveking skrev:
Hästens!! Mine best anvendte kronasjer. 180x220

Ingen over, bare under........... eh..
"Ingen over, ingen ved siden" er slett ikke noe mål for meg nå det gjelder seng.

Vi prøvde Hästens og likte det veldig godt, men de er svindyre, og fant minst like god liggekomfort og fin kvalitet til mye lavere pris fra svenske Lagans
http://www.lagans.com/norge/sangar.html
Vi bestilte i 210cm lengde, og det er faktisk veldig mye mer komfortabelt. Spesielt med sengetøy på 220.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ta gjerne med priseksempler. Jeg har ikke funnet pris på Hesten-senger, men har hørt at de fort ligger på 25 -30K++.

Er det bare kontinentalutgaver som gjelder nå om dagen? "Vanlige" senger med vanger, gavler og sengebunner - er det helt "out"?

mvh. VilhelmW
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Har sovet i Dux etter at vannsenga fikk fyken sammen med 80-tallet. Den jeg har nå, er seng nr to fra Dux. Ikke hatt vondt i ryggen en dag etter at jeg skiftet, noe jeg ofte hadde før. Gjennomgående gode materialer og godt håndtverk. Et riktig valg, desom du synes Hästens blir for kostbar. Rammemadrass 180x200 cm ca 26.000,-

Det er tilbud på Dux, rett som det er.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Ta gjerne med priseksempler. Jeg har ikke funnet pris på Hesten-senger, men har hørt at de fort ligger på 25 -30K++.
Gavler får du også til kontinentalsenger. Du kan jo også kjøpe en sengeramme og rammemadrasser da.

Uansett, det spørs hva du er ute etter. En dobbel Wonderland Opus koster veil rundt 50k, men er rett som det er på salg (som alle andre senger i salg i Norge iallefall). Noe mer for større og regulerbare, noe i underkant for kontinental. Er den verdt det? Tja.. det er prisen av skinnseter og navi i en ny Audi, BMW eller Merc… og vi tilbringer 1/3-del av tilværelsen vår i den…
 
M

musicus

Gjest
Hästens er bra, min har tjent meg godt de siste 15 årene og ingen påtagelige merker etter slitasje, foruten at overmadrassen som må byttes etter ett antall år. Husker ikke modellen, den har gått ut nå, men en sikker investering, neste seng blir alikevel en Tempur.

Skal du trå til skikkelig så duger bare Hästens Vividus.



Til den nette sum av, fra Kr 492.450,-, Sek, men da er beina inkl ;)

Hästens har en relativt dyr inngangspris, men kan være verdt det!

mvh
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hästenssengen jeg har som er en rammemadrass og overmadrass med ben kom på ca 60.000,- NOK
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
musicus skrev:
Til den nette sum av, fra Kr 492.450,-, Sek, men da er beina inkl ;)


mvh
Med en slik seng, hadde jeg neppe hatt råd til å stå opp..
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Karma skrev:
musicus skrev:
Til den nette sum av, fra Kr 492.450,-, Sek, men da er beina inkl ;)


mvh
Med en slik seng, hadde jeg neppe hatt råd til å stå opp..
Puuuhh...for en sånn sum, kan jeg leie en suite med kjempegod kontinentalseng på byens likeste hotell inntil gamleheimen overtar!

mvh. VilhelmW
 
M

musicus

Gjest
Karma skrev:
musicus skrev:
Til den nette sum av, fra Kr 492.450,-, Sek, men da er beina inkl ;)


mvh
Med en slik seng, hadde jeg neppe hatt råd til å stå opp..
Hehe, som nevnt av noen andre, man tilbringer 1/3 av livet i den, og det er ikke mange som ville blunket om du sa den nye bilen kostet 500K og man tilbringer neppe 1/3 av livet i den, så man kan vel anta at det meste er relativt her i livet, også ens investering i søvn, hadde jeg hatt råd, så kanskje, uten å lage noen ytterligere diskusjon om emnet ;)

Min Hästens ramme madrass m/overmadrass kom meg på ca 25K i 1996, jeg er meget fornöyd med den investeringen jeg :) ...

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Musicus; jeg har sansen for tanken på hvilke kvaliteter som ligger bak en 500k seng. Er det verdt prisen? Ligger man bedre enn i en 50k seng? I så fall vil det jo være verdt det for mange. Livslangt mener jeg. Har du en insight på hvor denne (og liknende senger) skiller fra mer vanlige senger?
 
M

musicus

Gjest
Vidar P skrev:
Musicus; jeg har sansen for tanken på hvilke kvaliteter som ligger bak en 500k seng. Er det verdt prisen? Ligger man bedre enn i en 50k seng? I så fall vil det jo være verdt det for mange. Livslangt mener jeg. Har du en insight på hvor denne (og liknende senger) skiller fra mer vanlige senger?
Mye av denne prisen kommer av mannetimene i produksjonen (140-160), bygges manuellt, med helt naturlige emner (hestehår mm..), og lange gamle tradisjoner, mye av kostnadene ligger nok i det, utover det vet jeg ikke om det som du sier, så stor forskjell på en seng til 50K, det koster jo litt å väre en del av den lange tradisjonen og få oppleve det ekslusive i det å eie en slik seng.
Jeg fant den lille infoén om den sengen på www.sova.se

Men en ting jeg oppriktig mener er at mange tar for lett på det med en riktig god seng, funker ikke sövnen og återhämntingen under natten, så funker det dårlig i de andre 2/3 av livet.

mvh
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
musicus skrev:
Karma skrev:
musicus skrev:
Til den nette sum av, fra Kr 492.450,-, Sek, men da er beina inkl ;)


mvh
Med en slik seng, hadde jeg neppe hatt råd til å stå opp..
Hehe, som nevnt av noen andre, man tilbringer 1/3 av livet i den, og det er ikke mange som ville blunket om du sa den nye bilen kostet 500K og man tilbringer neppe 1/3 av livet i den, så man kan vel anta at det meste er relativt her i livet, også ens investering i søvn, hadde jeg hatt råd, så kanskje, uten å lage noen ytterligere diskusjon om emnet ;)

Min Hästens ramme madrass m/overmadrass kom meg på ca 25K i 1996, jeg er meget fornöyd med den investeringen jeg :) ...

mvh
Du har noen poenger her.. Det blir lignende med de som mener at vi "audiofile" er gale, fordi vi bruker så mye penger på hifi. Kanskje vi likevel har større glede av vår investering gjennom året, enn naboen har med sin seilbåt i løpet av noen få uker med godt vær?
Det er dog et problem med din sammenligning mellom bil og seng: En seng gir ikke samme status. Da er kanskje løsningen å montere hjul på sengen? ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Karma skrev:
Det er dog et problem med din sammenligning mellom bil og seng: En seng gir ikke samme status. Da er kanskje løsningen å montere hjul på sengen? ;D
Vet nå ikke helt jeg... "Hei jeg heter Karma. Jeg har en seng til 450.000 kr ;) " fremkaller nok sikkert vel så mye månebedottenhet og nysgjerrig undring som en bil til samme pris. "Vi du kjøre en tur i Audien" min har neppe samme schwung, selv et oppsett med Goldmund og Zenzati kommer nok til kort. :p
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Gjestemedlem skrev:
Karma skrev:
Det er dog et problem med din sammenligning mellom bil og seng: En seng gir ikke samme status. Da er kanskje løsningen å montere hjul på sengen? ;D
Vet nå ikke helt jeg... "Hei jeg heter Karma. Jeg har en seng til 450.000 kr ;) " fremkaller nok sikkert vel så mye månebedottenhet og nysgjerrig undring som en bil til samme pris. "Vi du kjøre en tur i Audien" min har neppe samme schwung, selv et oppsett med Goldmund og Zenzati kommer nok til kort. :p
Ser du for deg en slik uttalelse som et godt sjekketriks? ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Karma skrev:
Ser du for deg en slik uttalelse som et godt sjekketriks? ;D
Tja, med litt omformulering kanskje?

"Har du noen blitt vekket av morgensolen i en seng til en halv million til et glass champagne, ferske jordbær og og en nystekt sjokoladefondant?"
 
M

musicus

Gjest
Jo man kan jo by damer på mange former for "turer" det seg väre i en "Hästens" eller Audi til 500K, ellers har Deph en fint formulert replikk som tangerer mitt valg om det hadde värt en aktuell valg situasjon ;D ...

mvh
 

nacka

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2007
Innlegg
79
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Ville ha med samboeren på Hastens eller Dux, men hun insisterte på at Ikea har de beste sengene..så vi endte opp med det.
Og tester viser at de er veldig gode - men det er kun 1-2 av madrassene til Ikea som når toppen, så sjekk at du får denne!
Se forøvrig test, hvor Ikea madrasser nærmest danker ut Dux og Hastens. Sistenevnte synker 15 mm på midten etter 10 års bruk, mens Dux madrassen rustet under testen: http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/madrassetest
Nacka
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Liten grunn til å gå over bekken når vi har like godt vann her på denne siden :)

Da var en Wonderland Opus Kontinental 180x200 i "Grey 55" med eik sokkel (ikke bein) bestilt.
Standard Opus 8cm naturlatex overmadrass, og begge sider med faste madrasser. Regulerbar fasthet i bunn. Alle finisher nedsatt i pris fra ca 50.000,- til 30.000,- i helga på Bohus.

Åndalsnes-produsenten lover levering før jul. Kan vel bare si så mye at jeg gleder meg :)

http://www.europeanhouseofbeds.com/...cba8c42406b5de0b0708d936/Wonderland_Bohus.pdf

Samme seng i "Camel" stoff, og med bein i eik.
 

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Ok nå må jeg bare inrømme å være "gruset" !

For 3-4 år siden kjøpte jeg en 180X200 seng på tilbud hos Jysk. Foliert ramme av sponplate og føtter inkludert i prisen. Ramma var forsåvidt uinteressant, det var bunnen og madrassene jeg ville ha. To separate motoriserte bunner med fjernkontroll. Hever hodeenden og fotenden av senga individuellt. Genialt!!! På disse bunnene la vi Jysk sin dyreste skummadrass, ( fruen liker ikke fjærmadrasser ) og det var vel det! Denne madrassen ble testvinner hos Forbrukerrapporten og koster forøvrig ikke mer enn at jeg galant bytter den ut når den viser tegn til slitasje/sigenhet.

Prisen? 5500,- for hele sulamitten ! Ja jeg vet at det blir som å komme trekkende med en Mp3 spiller når folk diskuterer High End rørutstyr, men jeg sover nå rimelig godt i senga mi jeg. :D
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Skulle ønske noen laget madrasser i "ekstra, ekstra hard" utførelse. Sist gang ble den en billig kontinentalseng der jeg kastet madrassen og la overmadrassen direkte på soklene. Har aldri sovet bedre, så det blir nok samme fremgangsmåte neste gang.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Wonderland Opus får du i "ekstra fast", og så kan du regulere ytterligere hardhet i understellet (som leveres stilt inn til mykeste). Da får du ekstra, ekstra fast. Løp og kjøp, en deilig seng :)
 
V

vredensgnag

Gjest
Lille_Adam skrev:
Skulle ønske noen laget madrasser i "ekstra, ekstra hard" utførelse. Sist gang ble den en billig kontinentalseng der jeg kastet madrassen og la overmadrassen direkte på soklene. Har aldri sovet bedre, så det blir nok samme fremgangsmåte neste gang.
Hva med en japansk trepute?



Men enig - madrasser skal være faste.
 

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Gode japanske futonsenger er ikke å forakte hvis man liker å sove på et fast underlag og ikke i en geleklump. Den former seg litt etter kroppen, men fjærer ikke. Man blir liggende mer i ro siden madrassen ikke lever og beveger seg med hver minste bevegelse.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Spiralis skrev:
Ok nå må jeg bare inrømme å være "gruset" !

For 3-4 år siden kjøpte jeg en 180X200 seng på tilbud hos Jysk. Foliert ramme av sponplate og føtter inkludert i prisen. Ramma var forsåvidt uinteressant, det var bunnen og madrassene jeg ville ha. To separate motoriserte bunner med fjernkontroll. Hever hodeenden og fotenden av senga individuellt. Genialt!!! På disse bunnene la vi Jysk sin dyreste skummadrass, ( fruen liker ikke fjærmadrasser ) og det var vel det! Denne madrassen ble testvinner hos Forbrukerrapporten og koster forøvrig ikke mer enn at jeg galant bytter den ut når den viser tegn til slitasje/sigenhet.

Prisen? 5500,- for hele sulamitten ! Ja jeg vet at det blir som å komme trekkende med en Mp3 spiller når folk diskuterer High End rørutstyr, men jeg sover nå rimelig godt i senga mi jeg. :D
+1 hehe jeg og dama hadde en hästen seng kjøpt i 2007 til nærmere 30 lapper men sliter med prolaps så den ble aldrig venn med ryggen min.Kjøpte en seng til 9000 hos bobillig og den gruser hästen til tre ganger pris etter min smak men like enkelt og la seg lure der som på hifi produkter
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var vel ikke akkurat det som var Spiralis sin tanke. Og når det gjelder billige senger så har jeg for min del det fra før. Den gruser ingenting. Dersom du kjøpte en seng til 30k og den ikke er god å ligge i for deg, så sier det vel bare en ting; du kjøpte katta i sekken for din del, og burde ha valgt en seng som passet deg istedet. Dyr eller billig.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Vidar P skrev:
Det var vel ikke akkurat det som var Spiralis sin tanke. Og når det gjelder billige senger så har jeg for min del det fra før. Den gruser ingenting. Dersom du kjøpte en seng til 30k og den ikke er god å ligge i for deg, så sier det vel bare en ting; du kjøpte katta i sekken for din del, og burde ha valgt en seng som passet deg istedet. Dyr eller billig.
eneste jeg vet er at det var en populær modell som skulle passe ryggen min bra men som sagt så er min "nye" billigere seng bedre for min rygg.Det at jeg ligger bedre i en langt billigere seng er vel bare postivt eller må det være dyrt?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man bør prøve senger, det står allerede i forordet til alle skrifter som omhandler "hvordan velge seng". Dyr eller billig, spiller ingen rolle, det viktige er at fasthetsgrad og egenskaper etc passer individet.

Hvis du valgte uprøvd, basert på at det var en populær seng og/eller noen sa at den passer deg, så har du deg selv å takke. Kan ikke dermed generalisere at billige senger er bedre enn dyre på det grunnlaget. Imo.

Det er imidlertid slik at jeg er helt enig med deg i at det er en ekstra bonus å finne sitt ideelle produkt til en billig penge. Eia var det alltid slik.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.737
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Clarion Hotel på Söder i Stockholm har Hästens Continental madrasser i sine rom. Etter gjentatte besøk og endel "prøvetimer" for meg og Lovequeen var det aldri med tungt hjerte å betale dyre kronasjer for svenskt håndverk. Hva er problemet med det? Faen, jeg lever ihvertfall bare engang. Tidligere ryggvondt er en saga blott, placebo selvsagt.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.870
Antall liker
20.622
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Trodde spørsmålet var Hvem sin seng man skal velge... ;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Trodde spørsmålet var Hvem sin seng man skal velge... ;)
Da er svaret: " Min egen! " Alternativene er jeg redd blir så vanvittig alt for dyre! ;D ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Kona til en kollega kjøpte en Hästen seng til "40 høvdinger", den ble installert hjemme men etter kun få netter ble hr og fru enige om at den ikke var god å ligge i, så nå står den på gjesterommet! :eek:

Moralen: Hvis mulig prøv senga før man kjøper.

I grunnen noe av det samme med en annen sak jeg brenner for, prøverom på Vinmopnopolet! ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
I grunnen noe av det samme med en annen sak jeg brenner for, prøverom på Vinmopnopolet! ;D
Det er ingen dum idé faktisk. Eller litt omformulert, en restaurant eller bar i forbindelse med de store utsalgene der man kunne sitte ned å bestille drikke fra hele utvalget. Glass av alt innen brennevin og de vanlige vinene, og hele flasker av de litt dyrere. Alt med et fast påslag. Litt enkel matservering eller snacks i tillegg.
 
Topp Bunn