Hvilken skjærgårdsjeep?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
kjoenik skrev:
.. Jøgga, har du noensinne ønsket at du hadde vindusvisker på førevinduet?
Hvis man skal kjøre med kalesjen oppe er det vel fordi det regner, og da kan man ikke se så mye uten visker, eller hva?
Jeg har en defekt viskermotor; det er kun et problem med mye saltsprøyt, men ikke et så stort problem at jeg har giddet å gjøre noe med det på de 3-4 årene jeg har hatt båten... kanskje på tide.

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Jøgga skrev:
Tips: kjøp 115 hk motor, ikke velg 90 som er minimumsanbefaling. Du bruker ikke mere bensin, båten bare går lettere. Skal du ha det ultimate motoralternativet til denne båten spanderer du en Verado 135. Alltid oppgraderingsplaner....
Nei, skjærgårdsjeep har blitt forkastet siden trådens fødsel.
Nå har jeg penset meg inn på en Bella 530, altså litt mindre enn din, med anbefalt motor fra 75-115. Tror 90 burde være tilstrekkelig. Forhandler mente ihvertfall det.

Men når man har så godt som bestemt seg, og bare venter på det gode tilbudet man ble lovet (kommer på mandag), så dukker det opp noe på finn som gjør at man ikke lenger er så sikker.

Askeladden 635 Bowrider med vindusvisker :eek:

http://www.finn.no/finn/viewimage?f...5+Bowrider+-+Ny+pris&adTypeId=120&areaId=5563

2006 modell med 90hk Mercury Optimax
Nettopp satt ned fra 225000 til 199000. Henger inkludert (ikke noe jeg ha, men kanskje kjekt lell)

Noen tanker?
Er Askeladden en bedre båt?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Askeladden er god kvalitet, og denne 635 var i nok vesentlig dyrere enn Bella 600 for 2 år siden. Kvaliteten er generelt god på Askeladden, men om de er bedre enn Bella vet jeg ikke. Askeladden gikk konkurs ifjor, men det skulle ikke bety noe på en så enkel båt.
Motorkraft koster penger, og siden denne har en 90hk kan den konkurrere i pris med tilsvarende men mindre båter med f.eks. 115hk. Mitt inntrykk er at dette er et greit kjøp men motoren litt underdimensjonert. Med en 115 motor ville denne kostet 20000 mer og vært verd prisen. Dessuten er det jo kjøpers marked på båt nå så direkte billig er det kanskje ikke.
90 hk på en Bella 530 blir noe helt annet enn 90 hk på en mye tyngre Askeladd 635, det er jeg ganske sikker på. En meter lengre er stor forskjell i denne klassen.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Oops, sorry, ser jeg har skrevet 635.., Jeg mente 535. Mao samme størrelse som Bella 530.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
kjoenik skrev:
Oops, sorry, ser jeg har skrevet 635.., Jeg mente 535. Mao samme størrelse som Bella 530.
Aj, det forandrer jo saken. Motor-match blir helt topp, ingen engstelse mht generell kvalitet og holdbarhet. Da jeg kjøpte båt for snart to år siden var det vanlig å regne at norskprodusert båt (typisk Askeladden) var 10% dyrere enn en tilsvarende finsk, og at dette holdt seg på bruktmarkedet. I disse tider bør en tre år gammel båt være veldig mye billigere enn en tilsvarende ny båt, uansett om den er finsk eller norsk. Tre år er tre år, også for en motor. Og ikke betal mye for en brukt vindusvisker. Prute litt kanskje?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
535'en er fin den. Nå når det ikke lenger er butikk på øya der vi har hytte ville jeg vært sjeleglad for å sitte litt tildekka når det ikke er bra vær. For man trenger jo mat. Bortsett fra det, så oppfører den seg ikke så veldig annerledes enn 475'en så vidt jeg husker. ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Ok, nå drar det seg til. Ringt angående Askeladden 535 bowrider i kveld.

Denne, Askeladden 535 bowrider, 2006 mod. etter sigende lite brukt og strøken, med henger, til 200.000

ELLER

Bella 530 Excel 2008 mod (ubrukt) til 220.000

Selger av Askeladden har satt prisen ned med 20.000 og er ikke villig til å gå lenger ned.

Er en tre år gammel Askeladden verdt 20.000 mindre enn en ny Bella?

kjoenik skrev:
Jøgga skrev:
Tips: kjøp 115 hk motor, ikke velg 90 som er minimumsanbefaling. Du bruker ikke mere bensin, båten bare går lettere. Skal du ha det ultimate motoralternativet til denne båten spanderer du en Verado 135. Alltid oppgraderingsplaner....
Nei, skjærgårdsjeep har blitt forkastet siden trådens fødsel.
Nå har jeg penset meg inn på en Bella 530, altså litt mindre enn din, med anbefalt motor fra 75-115. Tror 90 burde være tilstrekkelig. Forhandler mente ihvertfall det.

Men når man har så godt som bestemt seg, og bare venter på det gode tilbudet man ble lovet (kommer på mandag), så dukker det opp noe på finn som gjør at man ikke lenger er så sikker.

Askeladden 635 Bowrider med vindusvisker :eek:

http://www.finn.no/finn/viewimage?f...5+Bowrider+-+Ny+pris&adTypeId=120&areaId=5563

2006 modell med 90hk Mercury Optimax
Nettopp satt ned fra 225000 til 199000. Henger inkludert (ikke noe jeg ha, men kanskje kjekt lell)

Noen tanker?
Er Askeladden en bedre båt?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kjoenik!

Tilhengeren er verd noen tusen, og kanskje du får med mye utstyr med Askeladden? GPS og ekkolodd er vanlig og det koster en god del. Fendere, tauverk, dregg, redningsvester. Ofte følger det mye sånt med en brukt båt, og alt teller.

Sjekk med eier hvor mange timer motoren har gått. Sånne motorer har telleverk og det kan/bør leses av ved eierskifte.

En forhandler jeg vet om oppgir listepris på en 535 Bowrider på 311000 med Optimax 90hk. Med f.eks. 12% årlig verditap blir det etter 3 år 212000, så pristilbudet er OK nok med tilhenger.

Men likevel syns jeg Bella er mer båt for pengene her fordi den er helt ny. Husk motoren er halve verdien her. Sjekk listepris på 90 Optimax så ser du hva de tar for båtene.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Hvis jeg ikke har falt helt ut så er dette priser med motor?

Så fremt du synes båtene gir like mye i forhold til det du forventer av bruk, må spørsmålet da være om du vil få igjen de 20K ved senere salg, og det tror jeg faktisk du vil gjøre. Når du evt skal selge vil Bella være 3 år nyere enn Askeladden. Feks 7 år mot 4 år. 7 år gammel høres mye mer ut en 4 år gammel så når du kommer dit i livet at du skal selge vil du nok hente igjen pengene. Etter 4 år ( senest ) har du enten funnet ut at sjøen ikke er noe for deg, eller du er blitt smittet av "3 fotsyken" og bare MÅ oppgradere!

I forhold til mitt første spørsmål så er 3 år for en påhenger ganske mye, så der vil forskjellen på 7 eller 4 slå merkbart ut. Vet ikke hvordan det er i dag, men tidligere var det ikke urimelig å regne med 10 års levetid på en påhenger. Ikke slik at den døde etter 10 år, men kostnadene mht. reperasjoner gjorde at påhengere som var eldre stort sett "fulgte med på kjøpet". Nå er det mulig at dette har endret seg for jeg har ikke fulgt så nøye med på slikt de siste årene.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Takk for rådene folkens!
Nå har jeg kjøpt båt. Og som det så ofte ender, så ble det til at jeg tok i litt ekstra.

Dette er altså en Yamarin 58BR 2008 mod (aldri sjøsatt) med Yamaha 115 (så da ble det altså fire-takter... ::))
Tror jeg vil bli fornøyd!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
309
Pen Båt, Gratulerer som skipper,reder og ny båt
Mvh Jan I

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Der havnet du rett i perfekt størrelse og motor-match, tror jeg, og du kommer til å storkose deg med den der. Gratulerer så mye !
Yamaha outboard har et utrolig solid rykte på seg, rangerer øverst på mange sine lister, så der har du sikret deg godt. 4-takter var også lurt, etter min mening.

(nærmer min båt kommer du ikke med mindre du klistrer Bella-logo på :) )

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Takk for gratulasjoner!

Har hørt at disse modellene er veldig like ja. Sjøegenskapene skal være endel bedre når man kommer opp i denne størrelsen. Det har både dere og andre fortalt meg, og det var nok det som gjorde utslaget. Ville ha en båt som gikk godt i sjøen!
Ja nå kan det ikke bli vår fort nok! :D

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Gratulerer med nydelig båt, kjoenik.

Fine sjøegenskaper på Yamarin, lekreste linjene i klassen.

Og btw; du kjem til å bli glad i Yamaha 4-takt :)

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Gratulerer og velkommen i Yamarin-klubben!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
LydKarl skrev:
Gratulerer med nydelig båt, kjoenik.

Fine sjøegenskaper på Yamarin, lekreste linjene i klassen.

Og btw; du kjem til å bli glad i Yamaha 4-takt :)
Mange takk!
Tror nok jeg skal bli fornøyd med alle fire taktene. Har ingen erfaring med så store båtmotorer, sammenlikningsgrunnlaget er null. Det taler i Yamaha's favør ;)

Mute skrev:
Gratulerer og velkommen i Yamarin-klubben!
Takk, det føles godt!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Da må man bare slutte seg til gratulentene! :D

Yamaha er slett ikke noen dårlig motor, tvert om. Har det selv og den har jeg ingen negative erfaringer med.

Yamarin kjenner jeg ikke fra førstehåndsbruk, men når de nå selger båter i "bøtter og spann" må det jo være bra greier tror jeg.

Får jeg være litt kjedelig og anbefale et båtførerbevis/kurs?

Får håpe på mange fine dager og at du og familien koser dere på sjøen.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
Da må man bare slutte seg til gratulentene! :D

Yamaha er slett ikke noen dårlig motor, tvert om. Har det selv og den har jeg ingen negative erfaringer med.

Yamarin kjenner jeg ikke fra førstehåndsbruk, men når de nå selger båter i "bøtter og spann" må det jo være bra greier tror jeg.

Får jeg være litt kjedelig og anbefale et båtførerbevis/kurs?

Får håpe på mange fine dager og at du og familien koser dere på sjøen.
Takk!
Tror jeg dropper båtførerbevis. Husker i helt ordlyden i loven, men jeg er ihvertfall ikke lovpålagt å ha dette.
Har seilt siden optimistjollestadiet, krysset Nordsjøen t-r i seilbåt 8 ganger, tilbrakt alle sommerferiene i oppveksten i seilbåt, og er fremdeles en relativt aktiv regattaseiler.
Det er høy fart, uerfarenhet, og idioti som dreper på sjøen, og jeg synes båtførerbevis er et godt tiltak for nye "sjøfolk", men ikke for meg ;)

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Fornuftig valg. Bedre utnyttelse av plassen med tanke på det sosiale finnes ikke!

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
41
Gratulerer med fin båt.
Yamarinen min med to-takter har BåtBerge tatt vinterklargjøring på hver høst når jeg har tatt den opp. Det har kostet mellom 1500 og 2500. Hver vår har det bare vært å sette den på vannet og starte opp. Eh, den er ti år i år. Båt med påhengs er det minst bekymringsfulle båtholdet jeg har hatt.

Mvh Knut

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
kjoenik skrev:
Takk!
Tror jeg dropper båtførerbevis. Husker i helt ordlyden i loven, men jeg er ihvertfall ikke lovpålagt å ha dette.
Har seilt siden optimistjollestadiet, krysset Nordsjøen t-r i seilbåt 8 ganger, tilbrakt alle sommerferiene i oppveksten i seilbåt, og er fremdeles en relativt aktiv regattaseiler.
Det er høy fart, uerfarenhet, og idioti som dreper på sjøen, og jeg synes båtførerbevis er et godt tiltak for nye "sjøfolk", men ikke for meg ;)

Så sant som det er sagt. Eller som en båtvant kjenning sa det: " Hvis man forbyr personer fra bestemte postnummer i Oslo og Bærum, som også har over en viss årsinntekt, å kjøpe båt ville det meste vært gjort i forhold til ulykker på sjøen!"

Nå husker jeg ikke nøyaktig hva lovteksten sier, men skulle det ikke komme en gradvis "opptrapping"? Slik at "alle" måtte ha Bårførerprøven?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
kjoenik skrev:
Takk!

Så sant som det er sagt. Eller som en båtvant kjenning sa det: " Hvis man forbyr personer fra bestemte postnummer i Oslo og Bærum, som også har over en viss årsinntekt, å kjøpe båt ville det meste vært gjort i forhold til ulykker på sjøen!"

Nå husker jeg ikke nøyaktig hva lovteksten sier, men skulle det ikke komme en gradvis "opptrapping"? Slik at "alle" måtte ha Bårførerprøven?
Hehe, kjenningen din har nok mye rett i det ja!

Jeg hørte noe om dette på messen og mener å huske at alle som ikke enda hadde blitt 30 år i 2008 (??) skulle nå ha båtførerbevis. Jeg slapp unna med et par års margin!
Båtførerbevis er bra, men økt patruljering til sjøs må nok til for å få de store endringene. Holdningskampanjer ol. virker ikke på dem som som trenger det aller mest...

R

Rojoh

Gjest
kjoenik skrev:
Takk for rådene folkens!
Nå har jeg kjøpt båt. Og som det så ofte ender, så ble det til at jeg tok i litt ekstra.

Dette er altså en Yamarin 58BR 2008 mod (aldri sjøsatt) med Yamaha 115 (så da ble det altså fire-takter... ::))
Gratulerer. :) Tror du gjorde lurt med det valget. Den ekstra halvmeteren gjør mye ut av seg i denne båtstørrelsen. Gode kjøreegenskaper og pene linjer er typiske Yamarinkvaliteter.

Mvh. Johan

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Rojoh skrev:
kjoenik skrev:
Takk for rådene folkens!

Gratulerer. :) Tror du gjorde lurt med det valget. Den ekstra halvmeteren gjør mye ut av seg i denne båtstørrelsen. Gode kjøreegenskaper og pene linjer er typiske Yamarinkvaliteter.

Mvh. Johan
Takk Rojoh!

Det var etterhvert mange som snakket om denne halvmeteren ja. Henter båten på Østlandet rundt midten av mars. Så da blir det noen uker med båtliv før påskeferien.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Regjeringen innfører obligatorisk båtførerbevis
for fritidsbåter fra 1. mai 2010.

Det obligatoriske kravet til båtførerbevis vil gjelde båtførere som er født etter 1. januar 1980. Det er nødvendig med et slikt bevis for å føre fritidsbåter med lengde over 8 meter eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter.

Det anslås at rundt 170 000 personer må ha bestått båtførerprøven og skaffet seg båtførerbevis innen 1. mai 2010. Personer som har tatt båtførerprøven tidligere, slipper å ta prøven på nytt. Det stilles ikke krav til å gjennomføre kurs før prøven avlegges.

Regjeringen setter samtidig i gang et arbeid som gjør det mulig å frata personer som er født før 1980, retten til å føre båt ved overtredelse av regelverket til sjøs, slik det er i veitrafikken.

- Jeg vil dessuten oppfordre alle som er født før 1980 som ikke alt har tatt båtførerprøven, til også å ta prøven, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Mener å ha lest at størrelsen og HK antall skulle krympes i årene som kommer slik at flere og flere skulle omfattes av regelen? Mulig jeg husker feil. :-\

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Ja de kunne godt ha lagt til at dette også skulle gjelde for båter som går fortere enn 10 knop!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Fornuftig med krav om båtførerbevis. Finnes utrolig mange idioter på sjøen. Folk som knapt klarer å slå en dobbel halvstikk durer i vei med store åter i 30-40 knop.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.147
Torget vurderinger
4
Nå tror jeg løpet er kjørt uansett for vestkantgutter med pannebånd......

Forøvrig er sunn fornuft en faktor man må ta med, hjelper ikke med båtførerprøven dersom kunnskapen ikke blandes med sunn fornuft.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Absolutt. Jeg vet om en som tok kystskippersertifikat for en større motorbåt, og siden hadde noen skandaløse turer med fyllekjøring der folk falt i sjøen og greier. Men slik er det jo med bilsertifikat også.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Da jeg var turnuskandidat for noen år siden fikk jeg inn en fyr på akuttmottaket som hadde måkt en 30-fots kabincruiser på land i 30 knop, midt på svarte natta, og overlevd.
Hvor gal (eller dritings) må man være for å kjøre i 30 knop innaskjærs, uten å se noe, og uten å vite nøyaktig hvor man er???

Topp Bunn