Hvilken Sonus Faber

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Jeg vet det ikke er helt greit å låse seg til et merke, men nå er det vel sånn at følelser og preferanser er en del av HiFi interessen. Jeg ser etter nye ht, og det skal være Sonus Faber. Det skal også være brukt, da budsjettet ligger mellom 10-20000. Primært er det stativht jeg tenker meg.

Jeg var for sent ute med å skaffe meg OJs Electa Amator 2. Men de ville jeg gjerne ha - med godkjenning fra samboer - faktisk med stor velsignelse :)! Var jeg inne på noe med den?

Mitt oppsett er:

Høyttalere: Rogers db101 (minimonitorer som skal ut til fordel for en Sonus Faber)
Forsterker: Cayin A-88T (22/45w) nå med KT88 rør.
Cd: Shengya CD-S10CS

Rom: Kvadratisk på 20 kvm. 270 under taket

Musikkpref.: prog rock, klassisk, jazz. MAO mye akustisk, vokal og gamle synther.

Er glad i stort, åpent, gjennomsiktig, "elektrostatisk" lydbilde. Mye kropp men ikke nødvendigvis med de laveste frekvenser i bassområdet. Litt pga av naboene også dette, det er svært lytt her jeg bor.

Så: Hvilken SF? :)
 
K

kbwh

Gjest
CA til den forsterkeren, timc?
Jeg tenkte å sprenge budsjettet og foreslå Guarneri Homage. Det blir vel 30k.
Utenom EA2 er EA1 også et alternativ
 
U

utgatt60135

Gjest
Er glad i stort, åpent, gjennomsiktig, "elektrostatisk" lydbilde.
Jeg syntes nettopp disse parameterne er SF dårligste sider (med forbehold om at de dyrere modellene et mye bedre enn CP/GDP).
Sorry Valentino ;)..
 
T

timc

Gjest
Ja. CA. Hvorfor ikke?

Guarneri er litt overkill i mine øyne. Men det er klart at dersom man har planer om enda råere elektronikk etterhvert.

Må si meg totalt uenig med Lyngen. Personlig velger jeg SF (CA eller høyere) forran Elektrostat.

Mvh
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Tror at et "elektrostatisk" lydbilde kan bli kostbart/vanskelig med SF, men i Homage serien er det vel større muligheter.
 
K

kbwh

Gjest
Ja. CA. Hvorfor ikke?
Jeg oppfatter CA som noe sultne, men dette tror jeg du har bedre greie på enn meg.

Forøvrig bør man ikke forveksle en naturlig klangbalanse med lav forvrengning i mellomtonen med lukkethet, Lyngen.
 
K

kbwh

Gjest
Dårlig språk ja. Ikke forveksle lav forvrengning i mellomtonen, og naturlig klangbalanse med lukkethet.
 

Romaniconti

Medlem
Ble medlem
16.01.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Jeg oppfatter CA som noe sultne, men dette tror jeg du har bedre greie på enn meg.

Forøvrig bør man ikke forveksle en naturlig klangbalanse med lav forvrengning i mellomtonen med lukkethet, Lyngen.
SF EA 1 har bedre diskant - er litt skuffet over SF EA II selv om alt er relativt. Slavebassen gir ikke all verdens. EA I spiller jo skremende dypt hvis en bare gir dem nok effekt. Målte dem på PCen til 30 Hz +/- 3-5 db. Husker jeg var oppe hos Høvdingen for mange år siden med EA under armen. Høvdingen skulle "steke" mine SF EA I med en 600 w cord effekttrinn. Han skrudde volumet til langt mot natt og corden begynte å gå i klipping med røde blink. :eek: "Skoeskene" som han kalte dem bare tok imot. Til slutt har jo også Høvdingen tatt til fornuft og kjøpt Cremonaer - etter 12 år med "jeg er fornøyd med lyden" via to stein døde Avalon "likkister" Radien HC. Sånn er livet hardt og brutalt.

Disse minimonitorene dupper litt opp i bassen rett før de dør hen og det gir en meget fin effekt av at de går dypere enn de faktisk gjør. Men best av alt - de forsvinner uttrolig i lydbildet. Gulstående modellene har ikke den egenskapen og trenger mye større rom. Stradivarius låter som en elektrostat Quad bare mer saft og bunn e.m.m da. Amatiene som jeg har er litt mer detaljert, men ikke så "fet" i lyden. Stradivari kan minne om en god Extrema bare større lydbilde og bedre oppløsning.
 
T

timc

Gjest
Jeg oppfatter CA som noe sultne, men dette tror jeg du har bedre greie på enn meg.

Forøvrig bør man ikke forveksle en naturlig klangbalanse med lav forvrengning i mellomtonen med lukkethet, Lyngen.
Hei.

Nei jeg oppfatter dem ikke som særlig krevende nei. Cayin Tri88 signature med sine 75watt driver store Cremona som bare det. Auditorene krever meget mindre.

Men for all del. Det gjør ingenting med mer ;)

Har inntrykk av at EA modellene er betydelig vanskeligere å sparke liv i. Dette er bare annenhåndserfaring dog.


BTW: Noen med homage høyttalere i Trondheim som kan tenke seg å ta imot besøk?

Mvh
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.479
Antall liker
35.316
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Når jeg leser åpningspørsmålet ditt så er det ikke Sonus Faber som slår meg.. Men Vienna Acoustics, den er i samme gaten som SF, men mye mer detaljrik åpen og nøytral synes jeg..
 
C

cpc

Gjest
Det er selvsagt CA du skal ha, gitt dine preferanser. Som ikke er så rent ulike mine egne!

 
A

Aubi

Gjest
Jeg falt for CA etter gjentatte besøk i butikk. Da Cremonaene dukket opp på bruktmarkedet slo jeg til, for jeg trodde i min enfoldighet at dette skulle mer av de samme godsakene. Det ble det også, men jeg mener at Auditor er en mere "vellykket" høytaler enn storesøstra.
Derfor går jeg fortsatt innom for å høre Auditor hver gang jeg går forbi butikken.....
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Aubi,

Kan du forklare noe mer utdypende hvorfor du mener CA er en mer vellykket høytaler?

Er det kanskje også noen som har erfaring med både CA og Guarneri ?
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Takk for interessante innspill så langt!

Jeg har hørt Cremona Auditor en gang og likte godt det jeg hørte. Spørsmålet er selvfølgelig om de vil funke på mitt oppsett, der den største bekymringen - som også er blitt luftet her av Valentino, nemlig følsomheten. Jeg ser det anbefales minimum 50w, jeg har 45w - men altså rør. At Cayin A-88T er relativt strømsterk bør kanskje veie opp noe for Audiotors 88db følsomhet og watthungrighet?

Hvis ingen har noen sterke motforestillinger, gjenstår det bare et samtykke fra samboer før jeg legger ut en "ønskes kjøpt" her på forumet. Jeg synes jo de er dritlekre. Blir spennende å se om de har dameapell også :) I og med at de tar seg bedre ut i virkeligheten enn på bilder, bør jeg vel forsøke å lure henne inn i en butikk, fremfor bilder på nettet.

Nå har jeg sett at de har vært på markedet ganske lenge (5 år), så det bør vel være mulig å oppdrive et par brukt i dette landet?
 
A

Aubi

Gjest
Aubi,

Kan du forklare noe mer utdypende hvorfor du mener CA er en mer vellykket høytaler?

Er det kanskje også noen som har erfaring med både CA og Guarneri ?
Det jeg mener er at den den varme innsmigrende mellomtonen ikke er så mye til stede hos storesøster som hos lillesøster. Dette har vel med at den ene er toveis og den andre treveis.
Når det er sagt så er det ikke direkte ubehagelig å få legemet masert av basselementene på storesøster heller. :)
 
A

Aubi

Gjest
Hvis ingen har noen sterke motforestillinger, gjenstår det bare et samtykke fra samboer før jeg legger ut en "ønskes kjøpt" her på forumet. Jeg synes jo de er dritlekre. Blir spennende å se om de har dameapell også :) I og med at de tar seg bedre ut i virkeligheten enn på bilder, bør jeg vel forsøke å lure henne inn i en butikk, fremfor bilder på nettet.
Jeg dro min bedre halvdel med på butikk for å høre på Consertino Domus. Da vi kom ut av butikken bemerket hun hvor mye bedre hun likte Auditor etter at vi også hadde hørt disse. Da skjønte jeg at mye av "jobben" var gjort. Med andre ord, WAF er et behagelig problem når det gjelder disse høytalerene.
 

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
74
Antall liker
0
Brukte faktisk mine ex høytt. ;) sammen med Cayin A88T. Forsterkeren erstattet en Holfi 88SE og gjorde det på helt OK måte, selv i min vanskelige stue på 60 kvm +.
Dog må jeg si at Cayin'en fungerte mer optimalt med Sonus Faber Concerto (mk1)..det var magi (jazz/klassisk).

Ble egentlig aldri helt klok på hva som skulle til for å få EAII'ene til å yte 100% i min stue, trolig et rør-kraftverk fra ARC el.........kr kr ...
 

Romaniconti

Medlem
Ble medlem
16.01.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Brukte for en god del år siden Sonic Frontiers Power 2 til EA I. Dette var en match in heaven. SF power 2 er latterlig billig til prisen. Fullt på høyde med ARC 100 mkII f.eks. SF power serien har meget strømsterke trafoer og trekker på disse i strømsterke partier. Har en kompis som kjører SF power 2 på Cremona - det også er meget god match. SF kjøres da med KT 88 rør som gir 30 w ekstra vs 6550. Dersom høyttaleren har en relativt linær impedansekurve - spesielt fra 200 Hz og nedover fungerer rør ofte bra. Både Cremona og CA har linære impedansekurver og fungerer bra på rør. EA har litt mer varierende kurve og har lav effektivitet 88 db. Amatiene har svært varierende impedansekurve og er egentlig transistorhøyttalere i bassen idet de bikker under 3 ohm i bassen - men 300 rør watt kan også gjøre jobben :)
 

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.073
Antall liker
1.441
Sted
Trondheim
Sonus Faber Extrema lyder fortsatt utrolig bra. Finner du et strøkent eksemplar på det nord-europeiske markedet bør det absolutt vurderes. Noe tungdrevene :)
 

Nils

Medlem
Ble medlem
04.05.2004
Innlegg
44
Antall liker
37
Torget vurderinger
9
En av de mest musikalske Sonus Faber høytalerne som er laget er de Gamle Electa Amator I ikke II !
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Jeg kom meg ikke på jobb i dag...

I går kveld kom to herrer med to lekre damer på min dør.

Noen som kan gjette hvilke damer jeg snakker om?

Jeg er i himmelen.

Jeg har blitt sittende i hele natt å høre disse damene åpenbare seg for hvert minutt av musikk som gikk.

Det som slo meg i natt var følgende:

Som de fleste damer, tar de seg spesielt godt ut bakfra. Ser du på de forfra, kan man forledes til å tro at de er ordinære - ihvertfall svært beskjedne. Så etter omlag 10 timer med godsnakk begynner de å vise sitt sanne vesen som uhyre interessante. Seansen ble kun avbrutt av musikkskifte - da er jeg så heldig å måtte passere dem. Blir da mint på at de faktisk er vakre - også av utseende! Er dette mulig, kan virkelig lykke kjøpes for penger?

Dette blir et langt og godt samliv.

;)           :)           :D           ;D           :eek:          
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Disse minimonitorene dupper litt opp i bassen rett før de dør hen og det gir en meget fin effekt av at de går dypere enn de faktisk gjør. Men best av alt - de forsvinner uttrolig i lydbildet. Gulstående modellene har ikke den egenskapen og trenger mye større rom. Stradivarius låter som en elektrostat Quad bare mer saft og bunn e.m.m da. Amatiene som jeg har er litt mer detaljert, men ikke så "fet" i lyden. Stradivari kan minne om en god Extrema bare større lydbilde og bedre oppløsning.
Kansje litt på siden av selve tråden, men lurer på meningen din om forskjell på lyd bilde mellom Amati homage og Stradivari?

Jeg supplerer Amati med to high end subber fra Linn i dag, men tenker på å kansje oppgradere en gang i fremtiden.

Mvh Jostein
 
Topp Bunn