Hvilken spenning har du?

Nettspenningen varier over dag årstid og landsdel, hva er din på kveldstid 18-22 nå for tiden?

  • under 220

    Stemmer: 0 0.0%
  • 220-226

    Stemmer: 0 0.0%
  • 226-233

    Stemmer: 0 0.0%
  • 233-240

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.917
Antall liker
24.128
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Hvis utstyret ikke tåler 230V +/10 % er utstyret av en sånn kvalitet at det aldri burde ha blitt solgt.
Er det utstyret mitt du angriper? Regn om igjen i så fall.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Anonym skrev:
Hvis utstyret ikke tåler 230V +/10 % er utstyret av en sånn kvalitet at det aldri burde ha blitt solgt.
Er det utstyret mitt du angriper? Regn om igjen i så fall.
Angriper ingen jeg.
Forøvrig har jeg ikke problemer med elementær prosentregning.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Anonym skrev:
Hvis utstyret ikke tåler 230V +/10 % er utstyret av en sånn kvalitet at det aldri burde ha blitt solgt.
Har en visse JJ rør som nekter å opere hvis spenningen er under 220V.
Med andre rør går der greit, men jeg vil at glødespenningen skal være optimal for rørene dvs 6,3VAC ikke 5,8 som det kan bli med med 212V og lavere..

Sleiven
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Trondmeg skrev:
el_mariachi skrev:
Noen som enkelt kan forklare måling av nettspenning, har multimeter som kan måle slik men.........................
Hvis du ikke vet hva du gjør skal du overholdet IKKE tilknytte deg nettspenning med måleinstrumentet. Men du benytter VAC min 500V range hvis det ikke er autorange. Sjekk at ledningene sitter i riktig tilkobling. Mål ALDRI strøm i kontakten hvis du ikke er glad i å skvette samt liker å skifte sikringer evt kjøpe nye måleinstrumenter.
Det er ikke så farlig hvis du bare har riktig verne utstyr

 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Sleiven skrev:
Anonym skrev:
Hvis utstyret ikke tåler 230V +/10 % er utstyret av en sånn kvalitet at det aldri burde ha blitt solgt.
Har en visse JJ rør som nekter å opere hvis spenningen er under 220V.
Med andre rør går der greit, men jeg vil at glødespenningen skal være optimal for rørene dvs 6,3VAC ikke 5,8 som det kan bli med med 212V og lavere..

Sleiven
Tenkte ikke på rørfolket, er jo uheldig om en får mye kortere levetid på rørene.

Min uttalelse er basert på de 2 første innleggene her i tråden og jeg forventer at forbrukerelektronikk skal takle spenningsvariasjoner.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Ingen grunn til å be om unnskyldning.
Lav spenning gir lengre levetid men elektronskyen avtar sterkt, og det er
eletronavgivelsen som får røret til å virke.

Sendte klage til Lyse i dag , får se hva som skjer. Antagelig ingenting siden avviket kun er på 8% og dermed innenfor 10% marginen!!

Forresten så er energimeteret jeg i veggen før anlegget nyttig for mer enn å måle driftstimer på rør. Det viser bla at jeg har lyttet på anlegget 868 timer på 12 måneder. Ikke værst når man er bortreist 5 av 7 dager i uken...
Sleiven

Sleiven
 
Topp Bunn