Hvilken strømforsyningsteknologi er best?

Hvilken strømforsyningsteknologi er den beste for god musikkgjengivelse?

• Lineær uregulert

Stemmer: 0 0.0%
  • Lineær regulert

• SMPS

• Batteridrift

• Totalt antall stemmer
    0
K

kbwh

Gjest
For å bøte på den lave aktiviteten (Off-topic unntatt) kan vi jo stemme litt her også...

Hva mener du er den beste strømforsyningsteknologien og hvorfor det? Hvorfor er en av de du ikke har valgt fullstendig uegnet? Sterke godmodige meninger fordres!

1) Lineær uregulert (trafo, likeretter, kondensator), vanlig i trad effektforsterkere og på rørsaker.
2) Lineær regulert (som over, men med regulator og kondensator etter kondensator...), vanlig på linjenivå-apparater.
3) Switch Mode strømforsyning (som slås av og på hele tiden og med svært høy frekvens), brukes i alle Linn-apparater, i B&O ICEpowerASP, av PCer, etc.
4) Batteridrift, vanlig i lommelykter og avdankede DIY-RIAAer.

K

kbwh

Gjest
Seff. Nå er det med batterier også. Bør jeg skille mellom Li og Ni-Cd?

T

theStig

Gjest
Egentlig burde vi skilt mellom batterier og akkumulatorer, men jeg tror vi dropper den der...

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Batteri seff. Utrolig upraktisk, men til beste for musikken. Det gir det beste utgangspunktet for lav støy.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Batterier er vel det mest støyfrie alternativet?

Det gjelder bare å slakte en truck eller ti, så man får forsyningsimedansen ned på akseptabelt nivå. Selvsagt må man ha en pall eller tre med kondensatorer etter batteriene.

Kompakt, praktisk, og ikke minst billig. ;D

K

kbwh

Gjest
Man får jo kjøpt slike ferdiglekestuer riktig billig nu for tiden, og du kunne slå to fluer i ett smekk ved å sette Faustina til å dra generatoren, Z.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Valentino skrev:
Man får jo kjøpt slike ferdiglekestuer riktig billig nu for tiden, og du kunne slå to fluer i ett smekk ved å sette Faustina til å dra generatoren, Z.
Jeg insisterer på å få 'magnetrulle' som alternativ.

Det kommer en tid
da isen skal ligge speilblank på veiene
og alle skal sykle innendørs
med ekkel pels og stillongs på bena.

;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.262
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Rhesus skrev:
Batteri seff. Utrolig upraktisk, men til beste for musikken. Det gir det beste utgangspunktet for lav støy.
Hei!
Dette er jeg sånn rent intuitvt enig i.
Og har et prosjekt gående hvor jeg bygger om hele front-end (minus effektforsterkere) til batteridrift.

Er det noen spesielle forhold som må taes hensyn til med batterdrift..?
Hvor mye kondiser skal man bruke...?
Noen tips om godt egnede kondiser til slike formål...?

Så finnes det jo noe som heter regulatorer (DC/DC omformere...)...støyer disse mye...? Hvilken er best...?

Ble mange spørsmål her....burde jeg kanskje starte en egen tråd på Tech/DIY om batterdrift...?

Mvh
OMF

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Zomby_Woof skrev:
Valentino skrev:
Jeg insisterer på å få 'magnetrulle' som alternativ.

Det kommer en tid
da isen skal ligge speilblank på veiene
og alle skal sykle innendørs
med ekkel pels og stillongs på bena.

;D
Herlig DIY prosjekt. Lurer på hvor mange watt dragen kan prestere på en god dag. Tviler på om hun kan drive hele riggen, men kanskje RIAA-trinnet hadde passet bra.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Jeg synes AC/DC er best, jeg. ;D 8) ::)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
OMF skrev:
Ble mange spørsmål her....burde jeg kanskje starte en egen tråd på Tech/DIY om batterdrift...?

Mvh
OMF
Det er nok best.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.674
Sted
Østfold
Den primære oppgaven til en strømforsyning er å levere strøm. Hverken trafo eller batteri er særlig godt egnet til å gjøre dette direkte og er derfor mer eller mindre nødt til å ha en regulator. Har man en slik, og denne er god nok er PSRR også så høy at støy ikke lenger er vesentlig. På komponenter som i seg selv har høy nok PSRR er det uvesentlig om man har den ene eller den andre typen.

Jeg svarte SMPS, men det er ikke fordi det i prinsippet er bedre enn noe annet, bare fordi det er det eneste særlig praktisk realiserbare regulerte alternativet til effektforsterkere. Til andre komponenter er det også samme hva man bruker bare reguleringen er tilstrekkelig og har en båndbredde som langt overgår audiobåndbredden til utstyret.

Så mitt svar er at i de tilfeller der utstyret i noen grad er følsomt for spenningsavvik så er det regulert strømforsyning som gjelder.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Teknologien med minst støy er (super)regulert lineær, så jeg svarte det, jeg. Det låter forresten bedre enn batteri også, i min begrensede DIY-erfaring . SMPS har jeg ingen erfaring med ift. lyd, men bl.a. Linn får jo dette svært bra til, skjønner jeg.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.262
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nightbeaver skrev:
Teknologien med minst støy er (super)regulert lineær, så jeg svarte det, jeg. Det låter forresten bedre enn batteri også, i min begrensede DIY-erfaring .
Kan du si litt mer om dette...gjerne i min batteritråd på tech...

Mvh
OMF

B

BjornE

Gjest
Forstår ikke det med batteri. I følge alle fysiske lover produseres strømmen i et batteri ved behov. Et kondensatorbatteri derimot er ferdig lagret energi, klar til å brukes. Selv bilstereo gjengen hører dette og kjøper gigantiske batterier som monteres i paralell med batteriet.

Følgelig for meg - batteri > dårlig dynamikk

Mener også dette tydelig kan høres på anlegg der man har uligheten til å bytte.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Når jeg hører ordet 'strømforsyning', griper jeg etter min pistol. Selve ordet gjør meg kvalm, slik det brukes i hytt og vær i reklamen og overalt ellers.
Jeg mener, hvor vanskelig er det å lage en strømforsyning som er god nok?!! Hvis noe er low tech, så må det jo være strømforsyningen! Og betydingen finner jeg overdrevet langt ut i det absurde. Kort sagt: Et motefenomen. Jeg greier derfor ikke å forholde meg til de forskjellige typene, Valentino, sorry. Blank stemme avgitt. No

(I hifi-historien kan man si det har vært 3 1/2 store motebølger og massesuggesjoner, og alle praktisk talt like meningsløse! Den første av de store motebølgene var "kondensatortyper". Den andre store var "kabler". Den tredje heter "strømforsyning".
Den svakeste bølgen, som kom først, og kanskje var en anelse mindre absurd enn de andre, het "faselineært").

ps
vi får håpe for alle andres del at jeg tar feil. no

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Jeg vet ikke det, Valentino!
Og jeg tar tilbake det aller siste. Jeg er jo neppe alene om å mene det jeg sa! (Men at det er snakk om en forholdvis mikroskopisk minoritet, er vel nokså opplagt).
Dessuten strevde jeg en hel del med kravet ditt om godmodige inlegg!
No

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Valentino skrev:
High Voltage, hva?
Spiker'n på hodet der Valentino! Det er den ultimate..! Ellers heller jeg vel mot batteridrift som det mest støyfrie jeg og, uten å ha all verdens greie på ting. Men fy fillern, High Voltage er helt rå..! ;D

PanzerLord

Medlem
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
0
Batteri vil over tid levere lavere spenning. Resulatet er at man i de fleste tilfeller vil endre lydkarakteren noe (forvregningskarakteristikken vil endres, dermed vil lyden bli påvirket i større grad enn med regulert strømforsyning). Alternativet er kanskje å ha en konstant spenning-lader, men da er hele poenget borte. Er kretsene strømstyrt vil ikke spenningsfallet over tid ha så mye å si, men er de spenningsstyrte (ofte kan det også finnes kretsløp som har en "referanse" til spenningsnivået i strømforsyningen) vil dette i veldig stor grad gjelde. En endring i hvilestrømmen i et forsterkertrinn vil mest sannsynlig påvirke lyden i veldig stor grad, spesielt da i inngangstrinn og VA trinn.

Dette er kanskje litt vagt, men det virker ekstrem ulogisk at batteridrift er et godt alternativ, mesteparten av elektronikken i dag har så lavt S/N at det er forvregningskarakteristikken som vil påvirke lyden i størst grad.

Dette er iallefall det som virker logisk for meg. Dette er også min erfaring så langt.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Cundis skrev:
Valentino skrev:
High Voltage, hva?
Spiker'n på hodet der Valentino! Det er den ultimate..! Ellers heller jeg vel mot batteridrift som det mest støyfrie jeg og, uten å ha all verdens greie på ting. Men fy fillern, High Voltage er helt rå..! ;D
o.t.

TNT

;D

mvh
KJ

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
OMF skrev:
Nightbeaver skrev:
Teknologien med minst støy er (super)regulert lineær, så jeg svarte det, jeg. Det låter forresten bedre enn batteri også, i min begrensede DIY-erfaring .
Kan du si litt mer om dette...gjerne i min batteritråd på tech...

Mvh
OMF
Det jeg har å si om det er neppe techverdig, men la meg si det sånn at alt ble bedre med DIY SRPSU kontra DIY batteri eller rimelig SMPS. Det mest påtakelig er i bassen, der det plutselig dukket opp en knyttneve. Det nest mest påtakelige er oppløsningen. Det fins to tolkninger av dette begrepet - 1. økt nivå i øvre mellomtone med tilhørende problemer med dårlige innspillinger - maskerer gjerne informasjon. 2. reell økt oppløsning som faktisk har motsatt effekt, man få MER informasjon og mindre ulyd.

Klangfargene har vært ok hele veien, og ble verken verre eller bedre.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.674
Sted
Østfold
Shuntregulering kan brukes på nær sagt en hvilken som helst strømforsyning. Det er nok den beste reguleringsmetodikken ved siden av SMPS med tilstrekkelig presisjon og båndbredde. Mangler den det vil den være bare møkk i audiosammenheng. Imidlertid kan man shuntregulere den også, men da helst ikke med shuntregulering alene. For eksempel en shuntregulator med omtrent samme impedans som konsumenten og 1 volt diff (ved hjelp av feedback fra shunten til SMPS-regulatoren) kan være en god løsning. Uansett så er det stabiliteten på reguleringen som er hele cluet og ikke støy, transienter eller andre fenomener som er hemmeligheten.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Shuntregulering kan brukes på nær sagt en hvilken som helst strømforsyning. Det er nok den beste reguleringsmetodikken ved siden av SMPS med tilstrekkelig presisjon og båndbredde. Mangler den det vil den være bare møkk i audiosammenheng. Imidlertid kan man shuntregulere den også, men da helst ikke med shuntregulering alene. For eksempel en shuntregulator med omtrent samme impedans som konsumenten og 1 volt diff (ved hjelp av feedback fra shunten til SMPS-regulatoren) kan være en god løsning. Uansett så er det stabiliteten på reguleringen som er hele cluet og ikke støy, transienter eller andre fenomener som er hemmeligheten.
Muligens litt O.t.
Jeg har studert litt på shuntregulatorer, men jeg har enda ikke kommet helt igjenom «hypen», kan du utdype litt, evt. på tech.hjørnet?

mvh
KJ

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.674
Sted
Østfold
En shuntregulator er på mange måter regulatorenes svar på klasse A-forsterkeren. Man forbruker den strømmen som selve konsumenten kan komme til å trenge i shunten, så omdirigeres denne til konsumenten ved behov ved at shuntlasten strupes. Denne er da styrt av utgangsspenningen etter shunten. Fordelen er at strømtrekket fra strømforsyningen blir mer konstant og det er praktisk talt kun shuntens kvalitet som er med på å avgjøre kvaliteten på den regulerte utspenningen. Sagt på en annen måte: Skyhøy PSRR, og riktig bygget, ekstremt stabil utspenning som ikke lar seg påvirke av lasten.

K

kbwh

Gjest
Tråden er i ferd med å få matnyttig innhold også. Hjertelig takk!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
... Sagt på en annen måte: Skyhøy PSRR, og riktig bygget, ekstremt stabil utspenning som ikke lar seg påvirke av lasten.
Rippleundertrykkingen i en shuntregulator er styrt av forholdet mellom serieimpedansen i strømforsyningen i shuntregulatorens dynamiske impdans. En forutsetning for å få høy rippleundertrykking er derfor å maksimere serieimpedansen til strømforsyningen - serieimpedansen bør komme opp over 100 KOhm før det monner med en standard TL431.

Lastreguleringen, gitt at spenningsmarginen i selve størmforsyningen (dvs differansen mellom uregulert spenning og regulert spenning) er tilstrekkelig, er kun avhengig av hvor stbil shunten er mht spenning vs størm i selve shunten.

Det lille jeg har eksperimentert med shunter foret av strømkilder, så sliter de med å matche en «Jung-Super-regulator» mht rippleundertrykking og støy.

mvh
KJ

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Jeg vil vel si at shunt-regulatoren som topologi er litt hypet. Det er lite som skulle tilsi at det ikke er mulig å få en serieregulator til å fungere minst like bra.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.262
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei.....

Snickers....Hvis vi da forer denne shunten med batterispenning...begynner vi da å nærme oss noe som er veldig spennede...?

(Hvor inneffektiv er denne shunten....vil den trekke ueffent mye strøm fra forsyningen i forhold til hva som komponenten trenger...?)=

Hva er forskjellen på en slik shunt regulering og denne Jung Super regulator (Som også ser veldig spennende ut...og som også kan batteridriftes....)

Mvh
OMF

K

kbwh

Gjest
Denne shuntteknologien er vel litt -eh- varm, er den ikke?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.674
Sted
Østfold
Jeg ville vel si det omtrent som følger:

- Fjern spikes og annet søl ved hjelp av dertil egnede komponenter (kondensatorer, varistorer og gnistgap).

- Glem batterier dersom du vil ha noe som er praktisk og ikke er spesielt sterk i troen.

- Reguler i 2 trinn. En serieregulator først, så et lite dempeledd og så en shuntreg. Jo mindre shuntregulatoren må gjøre jo lavere blir støyen som kommer ut.

- Bygg shunten av raske, nøyaktige og støysvake komponenter.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Hva er de såkalte Choke-regulation som Musical Fidelity prater så mye om i sine konstruksjoner/strømforsyninger opp mot f.eks. Shuntgegulatoren det her snakkes om?
Mvh.KW som ikke er for mye inne i dette ;)

Topp Bunn