Høyttalere Hvilken SUB skal jeg satse på?

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Han som tester alle disse subbene har selv valgt å bruke 2 stk 15" fra Rythmik i sitt private oppsett. Sier jo litt.
JL Audio F113 er den subben han har testet som klarer mest output til størrelsen.
Ken Kreisel var ikke med på disse testene. Heller ikke B&W DB1. B&W PV1 var med, men mener å huske at det var tafatte greier.
Hvem er 'han'?

Kan ihvertfall bekrefte at stramheten er ivaretatt.
Pløsebass er ikke min greie og heller ikke high-end.
Mine målinger viser at det ikke er noe å hente under 20Hz.
Vet du hvilken PEQ amp som ble brukt under denne testen?
Jeg kjenner ikke igjen de settingene du nevner.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.028
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Jeg har hatt 2x SVS PC13 ultra, byttet dem i Ken Kreisel 12012. Kan ikke sammenlignes da dem er rimelig forskjellige. SVS'en er og blir mer brutal, spesielt i bunnen. Mens KK'ene har mer HIGH-end preg over seg, og mindre "SLAM" i lyden. SVS har også en mye "bedre" forsterker, og prisen er lavere.

RythmicAudio virker som å være en veldig god mellomting mellom begge disse, og jeg har veldig lyst til å teste dem ja :).

Vil også nevne at jeg har en SVS SB13 ULTRA i stua sammen med et sett BW CM9, utrolig bra sub med bra trøkk og utrolig lett å integrere med resten.

Jeg vurderer å skaffe meg SVS ultra igjen i hifirommet også, da mye av "moroa" forsvant da dem gikk ut døra for så å bli erstattet av KK 12012, som er helt fantastiske på sitt område.

En produsent som også er spennende er jo Bag End, er en demo av en eldre Bag End Elf 21" som sitter igjen i minnet mitt...

B&W DB1 skuffa skikkelig hos meg, og ble solgt relativt kjapt, og erstattet av SB13 ultra som er en klart bedre sub.

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Hei sjef! Hvis det passer for deg så kan jeg ta turen bortom i romjulen og ta noen målinger. Mistenker at problemet ikke sitter i de dypeste oktaver men at du har noen ekle nuller et sted eller flere mellom 60 og 150Hz+. Slik jeg har fortått deg tidligere, så er du lite interessert i aktiv deling mellom sub og WS. da bør du tenke tingene gjennom ekstra nøye for å få til en god integrering og ikke nødvendigvis hoppe på en sub som spiller greit i et annet oppsett.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hehe. B&W PV1 leverer 96,4 dB ved 40 Hz og 89,1 dB ved 31,5 Hz. Det er ikke en subwoofer! Det er latterlige dårlig tall.

Ellers så viser jo målingene av Rythmik 12" at den ikke leverer så mye SPL og det blir beskrevet i teksten under at den vil med høyt nivå lavt i frekvens (til hjemmekino) begynne og klippe. Men det trenger ikke å bety noe til musikkbruk. 107,1 dB ved 40 Hz er kanskje nok for de fleste. Spørs størrelsen på rommet, avstanden til suben og hvor høyt man liker å spille. Som tidligere antydet, hadde jeg dog ikke valgt mindre enn 15" når det er snakk om lukket kasse. For å være lukket kasse er selv ikke 15" spesielt mye.

Til hjemmekino burde folk se på horn og spesielt tapped horn. Det er andre boller.

Støtter Tytte71 sitt forslag 100%. Ikke uvanlig at nullene og mangel på trøkk ligger høyere i frekvens. Da hjelper det ikke med en vanlig sub.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hehe. B&W PV1 leverer 96,4 dB ved 40 Hz og 89,1 dB ved 31,5 Hz. Det er ikke en subwoofer! Det er latterlige dårlig tall.

Ellers så viser jo målingene av Rythmik 12" at den ikke leverer så mye SPL og det blir beskrevet i teksten under at den vil med høyt nivå lavt i frekvens (til hjemmekino) begynne og klippe. Men det trenger ikke å bety noe til musikkbruk. 107,1 dB ved 40 Hz er kanskje nok for de fleste. Spørs størrelsen på rommet, avstanden til suben og hvor høyt man liker å spille. Som tidligere antydet, hadde jeg dog ikke valgt mindre enn 15" når det er snakk om lukket kasse. For å være lukket kasse er selv ikke 15" spesielt mye.

Til hjemmekino burde folk se på horn og spesielt tapped horn. Det er andre boller.

Støtter Tytte71 sitt forslag 100%. Ikke uvanlig at nullene og mangel på trøkk ligger høyere i frekvens. Da hjelper det ikke med en vanlig sub.
Rythmik har et Rumble filter (selvfølgelig valgfritt) som hindrer subben i å produsere mye under 20 hz. Dette for å unngå klippinga. Derfor kan den bli litt veik til film. Ved 14 hz modus som Brian selv anbefaler synes jeg gav en litt slapp bass. Låter bedre i 20 hz.
Jeg hadde vel griseflaks med kalibreringa, men vi fikk mer output av Rythmik F12SE enn PC13Ultra og Ken Kreisel 12012 hos en kamerat. Jeg verken hørte eller kalibrerte Ken Kreisel subben, men kameraten min hevdet så.
Ultra subben klarte jeg ikke å kalibrere skikkelig med en Denon 4520.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Jepp. Ikke romjulen riktig nok. Våger ikke å la deg være alene med kjerringa :). Hjemme etter nyttår. Hadde deg på ringelista da. Tror også at det er noen "nuller" i rommet. Aktiv deling er helt uaktuelt. Det har jeg testet før. Ser flott ut på kurven. Men på bekostning av lyd. Men kjenner jeg deg rett, så er det noe vanvittige 12x 12" på hver side ++++ du mener jeg skal bygge selv. :cool:

Hei sjef! Hvis det passer for deg så kan jeg ta turen bortom i romjulen og ta noen målinger. Mistenker at problemet ikke sitter i de dypeste oktaver men at du har noen ekle nuller et sted eller flere mellom 60 og 150Hz+. Slik jeg har fortått deg tidligere, så er du lite interessert i aktiv deling mellom sub og WS. da bør du tenke tingene gjennom ekstra nøye for å få til en god integrering og ikke nødvendigvis hoppe på en sub som spiller greit i et annet oppsett.

T

tce-teams

Gjest
Dere så har hørt ken kreisel , trur jeg ikke har fått ut det beste av dem. Svs subwoofrene er bra di å , men må se seg slått av kk dxd-12012. Jeg har selv testet kk dxd-12012 mot mange subwoofere , og da har di vert sikkelig innstilt etter romet og intrigert topp med frontene. dxd-12012 er ein subwoofer som er utrolig god til musikk som den er til film , og den skuffer ikke på noen måter. Er noen på nettet som har målt kk dxd-12012 heilt ned til 10 hz , skal se om jeg finner linken.

T

tce-teams

Gjest
Jeg har også jl fhantom f 212 på listen over subwoofere , disse er noe dyrere men du får jaggu valutta for pengene å. 4 stk av disse måtte ha vert sykt gøy :)

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg har også jl fhantom f 212 på listen over subwoofere , disse er noe dyrere men du får jaggu valutta for pengene å. 4 stk av disse måtte ha vert sykt gøy :)
Noen som har vunnet i lotto :) ? Ser du har en tråd om evt høyttalere til 150 K også ;-)
Angående valuta for pengene så hadde du fått noe sånt som 18 stk Rythmik F12SE eller kanskje 30 stk i DIY for 4 stk F212. Da spørst det da :)

T

tce-teams

Gjest
Noen som har vunnet i lotto :) ? Ser du har en tråd om evt høyttalere til 150 K også ;-)
Angående valuta for pengene så hadde du fått noe sånt som 18 stk Rythmik F12SE eller kanskje 30 stk i DIY for 4 stk F212. Da spørst det da :)
Nei jeg har ikke vunnet i lotto , tråden om høyttalere til 150 k er egentlig ein tråd , meint for alle. Hva di ville ha kjøpt for 150 k i front vist di hadde slike penger. Jeg har så si bestemt va jeg skal kjøpe inn av produkter. Jeg har 3 oppsett som er ganske nøye planlagt , vist budsjettet sprekker , noe jeg trur det vil gjøre på dette dedikerte lytterommet jeg har planlagt. Men vi får sen når den tid kommer :)
Nb bare 1 oppset skal inn i lytterommet :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.696
Sted
Smurfeland
Dere så har hørt ken kreisel , trur jeg ikke har fått ut det beste av dem. Svs subwoofrene er bra di å , men må se seg slått av kk dxd-12012. Jeg har selv testet kk dxd-12012 mot mange subwoofere , og da har di vert sikkelig innstilt etter romet og intrigert topp med frontene. dxd-12012 er ein subwoofer som er utrolig god til musikk som den er til film , og den skuffer ikke på noen måter. Er noen på nettet som har målt kk dxd-12012 heilt ned til 10 hz , skal se om jeg finner linken.
Det er vel kanskje litt sånn at en spesiell sub ikke er det beste til absolutt alt også, og at det kommer litt an på hva det skal brukes til, hva som eventuellt er "best"? Eller mener du at Ken Kreisel er fasitsvaret på alt som har med subwoofere å gjøre?

T

tce-teams

Gjest
Det er vel kanskje litt sånn at en spesiell sub ikke er det beste til absolutt alt også, og at det kommer litt an på hva det skal brukes til, hva som eventuellt er "best"? Eller mener du at Ken Kreisel er fasitsvaret på alt som har med subwoofere å gjøre?
Nei ken kreisel er ikke fasit svaret på alt som har med subwoofere og gjøre , men 20000 kr for denne subwooferen er billig i forhold til hva den yter. Ellers er jl fhantom subene og anbefale og ikke minst eartquake sine.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
I min stue måtte 2 stk JL Audio F113 jobbe veldig mye for å lage skikkelig trykk.
Han jeg solgte de til hadde et helt annet rom. Der trykket de så mye at vi fikk dotter i ørene allerede ved 1 cm slaglengde. Ved ca 5 cm ble det helt vanvittig og det ble som å sitte i et DB drag i bil. Så å dømme en sub i et gitt rom skal jeg heretter være litt forsiktig med å gjøre.

Smurfs

Medlem
Ble medlem
15.12.2013
Antall liker
2
Uansett hvilke subbere du velger så lønner det seg stort å sette opp en antimode i kjeden så du for korrigert frekvenskurven for de verste peakene. Stor forskjell med og uten, dette er jo såfremt at korreksjonen ikke er implementert i subben fra fabrikk.

T

tce-teams

Gjest
@focalius I min stue måtte 2 stk JL Audio F113 jobbe veldig mye for å lage skikkelig trykk.
Han jeg solgte de til hadde et helt annet rom. Der trykket de så mye at vi fikk dotter i ørene allerede ved 1 cm slaglengde.

Dotter i ørene for jeg av klipsch subwoofrene mine å , disse brukte jeg lang tid med optimal plassering i rommet og ikke minst intrigeres med frontene mine. Subwoofere er gøy i hjemmekino modus og da liker jeg at det skal være god med punsh + at di skal gå dypt der di skal.
Så derfor nå i ste oppgradering av hjemmekino annlegg , med også ganske stor fokus på 2 kanals musikk , så skal jeg kline litt så det kjennes litt på lomme boken. Er derfor vi hifi folk har denne hobbyen og det koster penger :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.061
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis du har latente DIY-tilbøyeligheter er det ikke så vanskelig å lage en god subwoofer eller to. F eks Peerless XXLS-elementer, Hypex plateamp, og noen kvadratmeter MDF omformet til en lukket kasse. Eller 12" Beyma PA-elementer. Lukkede konstruksjoner kan gjøres ganske kompakte hvis du bruker DSP for å rette opp frekvensgangen til slutt. Fordelen er at du kan bygge slik som det passer inn hos deg, både akustisk og plassmessig. Min 2x10" Peerless/Hypex sub gjør også tjeneste som sitteplass. Folk har sittet på den med musikken på, uten helt å skjønne hvorfor buksebena flagret. :)

http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Hvis du har latente DIY-tilbøyeligheter er det ikke så vanskelig å lage en god subwoofer eller to. F eks Peerless XXLS-elementer, Hypex plateamp, og noen kvadratmeter MDF omformet til en lukket kasse. Eller 12" Beyma PA-elementer. Lukkede konstruksjoner kan gjøres ganske kompakte hvis du bruker DSP for å rette opp frekvensgangen til slutt. Fordelen er at du kan bygge slik som det passer inn hos deg, både akustisk og plassmessig. Min 2x10" Peerless/Hypex sub gjør også tjeneste som sitteplass. Folk har sittet på den med musikken på, uten helt å skjønne hvorfor buksebena flagret. :)

THOR - subwoofer
Hehe. Ja, det er nok sant. Men man kan ikke holde på med alt. Konsentrerer meg om elektronikk. Høytalere får spesialistene holde på med.

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
741
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
20130902_180722.jpg

Er helt enig. Bygde selv trykkammer variant. 2x 46 liter. Hypex ds8. Tror ikke den går stort dypere enn 24hz, men kan skrive under på at den spiller fletta av min earthquake mk6 15". Earthquake er degradert til tv anlegg. Hypex /Peerless fikk fast stilling i film og kino jobben.
Diy er beste løsningen for sub. Et slikt prosjekt kan lande under 10k. Dog, så løper timene fort..

THOR - subwoofer

T

tce-teams

Gjest

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Kanskje jeg gjør det tce-teams :). Takk for engasjementet. Fått flere gode tips i denne tråden.

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
James - jeg vet du lytter til relativt beskjedne volum (krever ikke store effekter) og er strålende fornøyd med dine unifield. Det som slår meg er at vi bør gjøre et lite forsøk før du går til innkjøp av en subwoofer som kan være vanskelig å integrere uten bruk av aktiv deling mot hovedhøyttalerne. Basskassene i dine unified er delt ved ca 100Hz og representerer derfor en sub i seg selv. Forsøket jeg ønsker å gjøre er å kjøre korreksjon på bunnkassen og så la toppene leve sitt eget liv med mating fra conrad og co. Først må vi selvsagt måle og plassere høyttalerne så optimalt som mulig og hvis hovedproblemet da sitter under 100Hz, så tror jeg kanskje dette kan være en elegant vei ut av uføret. Dette vil kreve et verktøy som antimode el. og et eget stereo effekttrinn. Men til selve forsøket så har vi vel nok utstyr til å være hjulpen uten å måtte sprette lommeboken ;)

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Dette høres veldig interessant ut. Vi får måle og se hvor vi har utfordringer. Men i etterpåklokskapens lys, ser jeg likevel ikke helt veien uten større membranflate i sving. Snakkes etter nyttår. :)

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Sub til musikk: Iflg. Jim Smith som har skrevet boken Get Better Sound, skal man bruke 2 subwoofere til musikk. Han anbefaler at subbene plasseres symetrisk ved hver høytaler helst litt foran f.eks stativhøytaler. Han sier at det gir best resultat hvis man kabler fra høytalerterminalene til subben. Har man subber som kun har rca innganger må de kables fra pre out for å få bassinformasjon fra rett kanal til rett sub (høyre og venstre). Hvis man bruker en mono sub sauses stereoseperasjonen til og det låter dårlig. Har selv en kostbar sub som funker kjempefint til film, men ikke bra til musikk. Good luck med prosjektet ditt.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Takk for det. Har en Velodyne på lån. Den sauser ikke til noe. Kan ikke høre den faktisk. Overrasket hvor godt den ble integrert i rommet mitt. Har ikke hørt mange musikksubber som jeg har integrert seg før. Men ja. Er nysgjerrig på to. Det jeg erfarte var at den ville ha rikelig strømforsyning. Så da jeg koblet den til furutech-kursen med 6m2 ledere, kunne jeg skru ned volum 6 stepp. Spilte dypere med mer dynamikk.

Topp Bunn