Supre greier det der. Perfekt til et ostefat.Smaker denne for første gang. Batchen før den som selges på polet nå. Nydelig syre som balanserer sødmen. Eviglang ettersmak. Dette blir det mer av.
Det kunne kanskje se sånn ut, men det holdt med en vanlig 0,75-flaskeOg det var en stor en! 3-liter?
Ikke så mye akademisk interesse. Mest et håp om tips om et eller to konkrete kjøp akkurat nå. Om du skulle kjøpt to flasker for nærstående konsum hva hadde du valgt da?Mener du årganger, produsenter? På kommunenivå og Premier Cru nivå drikker vel årgangene 2001, 2002 bra. 07 og kanskje 09 også.
Tusen takk!Pris og drikkeklarhet er utfordringen. Av de ikke avsindig dyre:
Guyon Gevrey-Chambertin La Justice 2009
Faiveley Gevrey-Chambertin 2011
Joseph Drouhin Gevrey-Chambertin 2010
Louis Jadot Gevrey Chambertin 2007
Ellers har Valcken en del rester fra spesialslipp som ikke står i listene. Om det ikke MÅ være Gevrey anbefaler jeg STERKT Chapuis Corton Languettes til den latterlige Grand Cru prisen på 350 kr, de hadde noen rester sist jeg var der. Moden og lekker Burgund, ikke Grand Cru kvalitet men plenty av Burgund for pengene.
De var tom for den nå.Om det ikke MÅ være Gevrey anbefaler jeg STERKT Chapuis Corton Languettes til den latterlige Grand Cru prisen på 350 kr, de hadde noen rester sist jeg var der. Moden og lekker Burgund, ikke Grand Cru kvalitet men plenty av Burgund for pengene.
Og det er jo problemet med Cornelissen. Forøvrig helt enig med deg om Arianna Occhipinti.Hadde tre flasker Magma i fjor også, hvorav to var spektakulære.
Min reaksjon også, men jeg har ikke hatt den årgangen. Men flere tidligere årganger av denne har vært meget bra i forhold til pris, og Vajra familien slipper ikke slik elendighet (har drukket mye av vinene deres på høyere nivåer, og også vært med på en smaking på eiendommen i 2004).Må ha vært en feil på den Vajraen, Gjestemedlem. Ikke vond vin, det. Kanskje ikke super-duper, men ikke slik du beskriver.
Jeg kan godt se for meg at den er lettere å drikke når den er sval. (Rett fra kjøleskapet kanskje) Den hadde en tung emmen søtlighet som jeg ikke fikset, og dette ble nok fremmet ytteligere av at den nok var litt over ideell drikketemp. Den ble heller ikke drukket til mat men som kosevin, og det passet den i alle fall ikke til. Det ble ikke koselig i det hele tatt. Er forøvrig ikke så lysten på å kjøpe flere av den bare for å teste den i andre sammenhenger. Til det er det for mye annet som jeg liker bedre. Velger heller en Trerose eller noe om jeg bare skal ha en billigvin.Vajras Rosso er jo vanligvis en kjempevin til prisen. Kan den ha vært for varm? Den bør være ganske så sval, og så er det også en ren matvin som må ha følge av et passende måltid. Den er aldeles fortreffelig til kalv f.eks.