Året 2023 har endelig sikret nye tilskudd til platesamlingen, da denne litt underlig sammensatte trioen er kommet i hus:
Omara Portuondo ble vel mange kjent med etter at hun dukket opp på platene og filmen med det cubanske kollektivet Buena Vista Social Club. Her flanket hun opp den mannlige smørsangeren Ibrahim Ferrer med sin egen «smoothe» og varme kvinnevokal. Omara Portuondo har levd et langt og meritert liv i den gode musikkens tjeneste og blir høyst fortjent omtalt som Cuba sitt svar på Billie Holiday. Dette selvtitulerte albumet kom ut i kjølvannet av Buena Vista-suksessen i 2000, og er ganske så represensativt for hvor i det musikalske landskapet damen normalt beveger seg. Her er damen og stemmen 70 år, og den og musikken oser av varme og er ofte lagt i det romantiske hjørnet. Det er vel hva verden trenger midt oppe i krig på kontinentet, strømpriser og renter som slår hardere enn Mike Tyson!? Platen er Spilt inn i Havana med et drømmelag av cubanske musikere som inkluderer Rubén González, Cachaíto López, Guajiro Mirabal og Jesus Ramos.
Echo & The Bunnymen var et av mine absolutte favorittband fra 80-tallet, og for meg er det de to første albumene fra 1980 (Crocodiles) og 1981 (Heaven Up Here) som er de store og gode albumene etter min målestokk og mine preferanser. Kommersielt var det de to neste albumene med sanger som «The Cutter» og «The Killing Moon» som gjorde gruppen til litt mer allemannseie. Selv kjøpte jeg det meste de ga ut gjennom 1980 tallet frem til originalbesetningen gikk i oppløsning i 1987, og deretter mer eller mindre ga jeg dem helt opp. Jeg holder fast på at det var de to første albumene, samt flere konserter hvor jeg så dem både i furet værbitt og utenfor landets grenser som står igjen som de store bunnymen øyeblikkene. Jeg hadde egentlig bestetemt meg for ikke å bite på noe mer agn fra disse aldrende og avdankede herremenn, og da heller ikke deres foreløpig siste album fra 2018 med omarbeidede orkesterversjoner av gamle klassikere og to nye låter. «The Stars, The Oceans & The Moon» har fått meget blandede kritikker, men en meget musikkinteressert venn av meg anbefalte denne såpass sterkt at jeg har valgt å gi den en sjanse.
Jeg har nevnt i avsnittet over at jeg mener at Echo & The Bunnymen var klart best helt i startfasen, for deretter å bli litt dårligere for hvert steg de tok fremover. Motsatt trendkurve mener jeg Angel Olsen har hatt. Hennes debutalbum for 10 år tilbake var absolutt med stempelet bestått, men på de neste 4 albumene ble det flere og flere virkelig gode låter for hvert album, men i mine øyne tatt med noen få «fyllere» som liksom ikke dro i noen retning. Hennes siste «Big Time» traff meg virkelig Big time, og er et klassisk helstøpt album uten virkelige dødpunkter og med en klar og sterk rød tråd gjennom det hele. Det er nesten så jeg synes at albumet også blir bedre og bedre for hver av de fire vinylsidene det har kommet ut på, uten at jeg helt har klart å bestemme meg om side C eller side D er den virkelige prikken over i’en i denne samlingen. Hvis dette forsetter med samme positive trendkurve tør jeg ikke tenke på hvor i musikkhistorien denne damen skal plassere seg. Så får vi bare se om at det er noe i at et tre ikke vokser inn i himmelen?! Angel har uansett levert fra langt ute i stratosfæren her, og i mine ører levert sitt hittil absolutt mest helstøpte album...
Vis vedlegget 883833