Av og til tar jeg å sammenligner noen rawkonvertere, bare for å se hva de kan prestere av troverdighet ved åpning av en uredigert rawfil. For meg er det viktig at den åpner fila så troverdig så mulig, at du kan justere den østenfor sol og måne etterpå er en annen sak, men jeg synes at fila bør åpnes så likt som mulig det jeg så da jeg tok bilde.
Høyst uvitenskapelig og sammenlignet bare noen få forskjellige filer, ble det brukt Corel AfterShot (tidligere Bibble Labs), Corel PaintShop Pro, Corel PhotoPaint, Nikon View NX, Nikon Capture NX-D og Photoshop CS5. Corel har dessverre aldri vært gode på åpning av Nikons nef-filer, og heller ikke denne gang var det særlig overbevisende. Interessant er det dog at de har én rawkonverter (AfterShot) samt to andre fotoredigeringsprogrammer med raw-plugin, men det er åpenbart ikke Aftershotkonverteren. PaintShop og PhotoPaint åpner ikke samme fila likt engang. Så Corel har tre programmer som åpner rawfiler, og alle viser dem forskjellig, og dessverre ikke spesielt bra. Nikon View NX og Nikon Capture NX-D åpner filene usedvanlig troverdig og har en tredimensjonalitet og dybde som de andre ikke er i nærheten av, etter min mening kan det knapt gjøres bedre. Photoshop gjør det også bra, men mangler en god del på tredimensjonaliteten og fargegjengivelsen, samt hadde noe problemer med skyer og himmel i forhold til Nikons programmer.
Noe av grunnen til at Nikons egen programvare gjør den beste jobben er at det er bare Nikon som vet hva Nikon gjør, d.v.s. Nikons programvare kan lese og forstå eksakt all informasjonen som ligger gjemt i bildefila, mens tredjeparts utviklere bare kan gjette som best de kan. Åpenbart er det noen som gjetter bedre enn andre. At de faktisk gjetter ser man når man sammenligner en håndfull forskjellige bilder. Da ser man at tredjeparts konvertere ikke er konsekvente sammenlignet med Nikons programvare. Hadde de faktisk vært det, så kunne man kanskje ha kjørt et skript og kjørt filene igjennom, men siden de ikke er konsekvente, så er det ikke så enkelt heller.
Kan legge til at kameraene er innstilt ganske nøytralt og som ikke burde favoriserer Nikons programmer vesentlig.
Lærerikt og interessant å gjøre slike sammenligninger, og det koster heller ikke noe, da alle tilbyr gratis prøvetid på 14-30 dager.