Høyttalere Hvilket høyttalerprinsipp spiller best på lav lydstyrke?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.881
    Sted
    Østfold
    Det jeg tror en del glemmer er at om man har innspillinger med mye dynamikk, og i tillegg et anlegg som har kapasitet til, og egenskaper som gjør det egnet til å gjengi den dynamikken ukomprimert, så kan det faktisk gå ut over hvordan det låter på lave nivåer. Litt mer komprimert dynamikk låter simpelthen langt mer fascinerende på lavt nivå.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Ingen høyttalere spiller bra på lavt volum om ikke forsterkeren også spiller bra på lav effekt. Forsterkere som har sin styrke under 1w - kanskje også under 0,1w - spiller best. Lav crossover-forvregning er avgjørende!
    Single ended forsterkeri og store membranarealer er tingen.

Lowther og klasse A med kondis i utgangen (Yak!) spiller helt vidunderlig på lavt volum.
    Det samme gjorde Quad 57/63 med Nelson Pass konstruksjoner kaskade-current-dumping.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    1
    Hadde Dali helicon med klasse A før, de syntes jeg hørtes bra ut også på lavt volum. Lette men stive bass-elementer (Dali bruker tremasse i pappelement for å stive de av og de forblir fortsatt lette), som er relativt lettdrevne sammen med nok gain eller overhead på forsterker.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.396
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg tror en del glemmer er at om man har innspillinger med mye dynamikk, og i tillegg et anlegg som har kapasitet til, og egenskaper som gjør det egnet til å gjengi den dynamikken ukomprimert, så kan det faktisk gå ut over hvordan det låter på lave nivåer. Litt mer komprimert dynamikk låter simpelthen langt mer fascinerende på lavt nivå.
    Ja, innspeling er nok meir avgjerande enn høgtalarprinsipp. Meir avgjerande enn stereoanlegg også, kanskje....
    Mange moderne innspelingar er tydelegvis designa med tanke på små høgtalarar på låg lydstyrke.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    INGEN ting som slår gode kompresjonsdrivere på dette.
    Jeg lurer på hvorfor du hevder dette og også om du har tips til konkrete høyttalere?
    Vi har Audio Physic 25+ i stue på 45 m2 og vi spiller mye av det samme som trådstarter. Jeg synes de fungerer bra på lavt nabovennlig volum.
    Basert på egne erfaringer og fysiske lover til dels. Ekstremt lettdrevne elementer (drivere) har mer mikrodetaljer, og dette er lett å høre ikke minst når en skrur volumet ned til t.o.m. UNDER 50 dB. Gode elektrostater, magnestater etc. samt de beste bredbåndselementene er også gode på dette.
    Tenkte litt over dette i dag. Som oftest er det verdt å tenke over det når Sluket sier noe! :)

Selv har jeg for lite erfaring med å høre kompresjonsdrivere på lavt volum til å kunne si om hvordan det låter subjektivt for mine ører. Hver eneste gang jeg har vært på demo hos hornfolk insisterer dem på å spille så høyt at jeg får tinnitus. Til gjengjeld har jeg hørt på elekrostater på lavt volum, og synes også at de virker detaljerte selv på lavt volum.

Men over til de fysiske lovene. Er det noe i dette, at lettdrevne elementer og/eller lettbevegelig masse har mer detaljer på lavt volum, eller mer mikrodetaljer generelt? I prinsippet kan jeg ikke helt forstå hvorfor det skulle være sånn. En perfekt driver med tungtbevegelig masse og kraftig forsterker burde spille nøyaktig likt som et lettbevegelig element, hvis den får tilstrekkelig med effekt. Men kanskje er det ikke sånn i praksis alltid? Drivere og høyttalere er jo særdeles imperfekte. Man kan tenke seg at en driver med mye mekanisk motstand vil være treig "i starten" av bevegelsen, og derfor ikke vil respondere like bra hvis det er veldig små bevegelser og lite effekt som blir tilført.

Men min forståelse av mekanikken her - og min egen subjektive erfaring - er at dette er regler med unntak begge veier. Jeg kan ikke skjønne at tungtbevegelige elementer i prinsippet skal spille med mindre mikro-detaljer, så lenge elementene responderer optimalt på signalet fra forsterkeren, og så lenge de blir tilført nok med effekt (som kan være mer enn man tror, tror jeg). Det tilsier i hvert fall min egen erfaring. Har hørt oppsett med tunge elementer og masse watt som jeg har opplevd som særdeles detaljerte. Men har også opplevd oppsett som oppleves litt "baktunge" på lavt volum, og det kan godt være det skyldes at det er elementer med mye motstand i seg som ikke responderer godt nok på små endringer.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mye watt fører til varmeoppheting av elementets talespole (lite som går til å øke lydstyrken). Så forvrengningen øker og det kan også påvirke frekvensresponsen. Så høy følsomhet har her en klar fordel. Evt. bruk av mange elementer.

Mindre bevegelse gir også mindre forvrengning og en "kjappere" impulsrespons. Den forbedrete impulsresponsen kombinert med lav "thermal distortion" kan være de viktigste årsakene til at horn låter mer "transientvillig". Jeg synes det er interessant at kassehøyttalere ikke har denne egenskapen selv om spredningmønsteret er tilsvarende som horn.

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Mye watt fører til varmeoppheting av elementets talespole (lite som går til å øke lydstyrken). Så forvrengningen øker og det kan også påvirke frekvensresponsen. Så høy følsomhet har her en klar fordel. Evt. bruk av mange elementer.

Mindre bevegelse gir også mindre forvrengning og en "kjappere" impulsrespons. Den forbedrete impulsresponsen kombinert med lav "thermal distortion" kan være de viktigste årsakene til at horn låter mer "transientvillig". Jeg synes det er interessant at kassehøyttalere ikke har denne egenskapen selv om spredningmønsteret er tilsvarende som horn.
    Har du noen linker til faglig stoff om det med impulsrespons på stor vs liten bevegelse, Orso? Interessant.

Forøvrig har du jo rett i at mesteparten av strømmen blir til varme i talespolen. Likevel går det jo åpenbart an å få mindre elementer med lav følsomhet til å spille høyt med mange nok watt. Men enig i at høyere følsomhet antakelig er en fordel sånn i seg selv.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig har du jo rett i at mesteparten av strømmen blir til varme i talespolen. Likevel går det jo åpenbart an å få mindre elementer med lav følsomhet til å spille høyt med mange nok watt.
    Ja, men på bekostning av høyere forvrengning som nevnt. Her ligger fordelen med enten høy følsomhet eller mange elementer som opererer i samme frekvensområdet.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.881
    Sted
    Østfold
    Jeg kan vanskelig komme på ett eneste konstruksjonsprinsipp eller teknologi som gjør en høyttaler bedre, som ikke samtidig gjør den bedre på lavt nivå. Det er ikke alle prinsipper som har like stor betydning på hhv lavt og høyt nivå, men sammenhengen mener jeg alltid vil være der.

Endpoint Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    38
    Har hørt alle typer høyttalere spille godt på lavt nivå så det er nok ingen fasit her heller. Mener også at her er plassering utrolig viktig mtp utfasing i bassområdet.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.823
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men det å spille det jeg kaller fullfrekvent er det i min verden kun store systemer som klarer på lavt volum.
    Mindre systemer synes jeg bassen blir borte ved lave volum, først når jeg fikk høre store systemer att jeg fikk opp øynene for dette.
    Det er jo den følelsen jeg sitter igjen med nå også, når jeg fikk et relativt stort system selv.
    Fikk aldri det med de to 10" og 8" enda de spilte helt flatt til 20hz

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.445
    Sted
    Langesund
    Hadde for så vidt ganske mye areal før og det hadde noe av det du er inne på Steiost, men det ble ennå mer påtagende når jeg femdoblet arealet:)

Og til Endpoint, når er det bare dager til jeg har en tyst pc i anlegge og muligheten for å spille ennå lavere uten forstyrrelser. Da kan du komme, så skal vi spille timevis på under 60 db.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Et fornuftig og stort bassystem med godt membranareal så er man kommet langt i mine ører. På lavt volum så vel som høyt. Ikke undervurder headroom. Heller ikke oppover i frekvens.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Jeg lurer på hvorfor du hevder dette og også om du har tips til konkrete høyttalere?
    Vi har Audio Physic 25+ i stue på 45 m2 og vi spiller mye av det samme som trådstarter. Jeg synes de fungerer bra på lavt nabovennlig volum.
    Basert på egne erfaringer og fysiske lover til dels. Ekstremt lettdrevne elementer (drivere) har mer mikrodetaljer, og dette er lett å høre ikke minst når en skrur volumet ned til t.o.m. UNDER 50 dB. Gode elektrostater, magnestater etc. samt de beste bredbåndselementene er også gode på dette.
    Tenkte litt over dette i dag. Som oftest er det verdt å tenke over det når Sluket sier noe! :)

Selv har jeg for lite erfaring med å høre kompresjonsdrivere på lavt volum til å kunne si om hvordan det låter subjektivt for mine ører. Hver eneste gang jeg har vært på demo hos hornfolk insisterer dem på å spille så høyt at jeg får tinnitus. Til gjengjeld har jeg hørt på elekrostater på lavt volum, og synes også at de virker detaljerte selv på lavt volum.

Men over til de fysiske lovene. Er det noe i dette, at lettdrevne elementer og/eller lettbevegelig masse har mer detaljer på lavt volum, eller mer mikrodetaljer generelt? I prinsippet kan jeg ikke helt forstå hvorfor det skulle være sånn. En perfekt driver med tungtbevegelig masse og kraftig forsterker burde spille nøyaktig likt som et lettbevegelig element, hvis den får tilstrekkelig med effekt. Men kanskje er det ikke sånn i praksis alltid? Drivere og høyttalere er jo særdeles imperfekte. Man kan tenke seg at en driver med mye mekanisk motstand vil være treig "i starten" av bevegelsen, og derfor ikke vil respondere like bra hvis det er veldig små bevegelser og lite effekt som blir tilført.

Men min forståelse av mekanikken her - og min egen subjektive erfaring - er at dette er regler med unntak begge veier. Jeg kan ikke skjønne at tungtbevegelige elementer i prinsippet skal spille med mindre mikro-detaljer, så lenge elementene responderer optimalt på signalet fra forsterkeren, og så lenge de blir tilført nok med effekt (som kan være mer enn man tror, tror jeg). Det tilsier i hvert fall min egen erfaring. Har hørt oppsett med tunge elementer og masse watt som jeg har opplevd som særdeles detaljerte. Men har også opplevd oppsett som oppleves litt "baktunge" på lavt volum, og det kan godt være det skyldes at det er elementer med mye motstand i seg som ikke responderer godt nok på små endringer.
    Velkommen til hit Olav, så skal du endelig få høre horn på nivået du selv liker !

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.396
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er veldig lurt å spele lågt. Dei siste åra har eg mista høgfrekvensane, og høyrer no berre 14 khz (høyrde 19 då eg fylte 40). Eg likar å spele høgt, og det er ikkje tvil om at MBLane likar seg betre med litt trøkk, men eg vert fortare ukonsentrert og trøytt om eg ikkje skrur ned.
    Kan vere kjekt å ha glede av denne hobbyen nokre tiår til....

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.880
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Egenskapene ligger i kombinasjon filter / basstuning og hvordan frekvensgangen er tunet inn. Ved bratt kurve (BBC etc) eller hengekøye vil dette låte bedre på lave nivåer en en som er flatt tunet nettopp pga ørets frekvens/amplitude-sensibilitet. Anmeldere skriver gjerne "når volumknappen nærmet seg kl 11 våknet høyttaleren til liv... osv". Det spekuleres gjerne i dette da høyttalere som står i butikken kan presentere bass uten å dra på til lokalene tømmes. På den andre siden vil mange trives med lavt nivå også. J'River har dynamisk EQ som opsjon. En billig men ikke helt hifi-løsning er å sette ht nærmere veggen eller en krok. Gammelt nytt ja, men det kan jo hende at nye disipler leser dette.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hver eneste gang jeg har vært på demo hos hornfolk insisterer dem på å spille så høyt at jeg får tinnitus.
    Hehehe, føler meg skyldig her, siden Olav har vært hos meg.

Vel, du var der på dagtid, og da har jeg den uvanen å spille høyt. Innrømmer også at jeg gjerne spiller høyt når jeg en sjelden gang har mulighet til det (begrenser seg kraftig når man har to småunger og soverommene er i etasjen under). Mulig det er en ubevisst måte å demonstrere "nå skal du få høre at 12w er mer enn nok!" når man har SS-folket på besøk?

Uansett, du må jo du si i fra, mann, istedenfor å lide deg gjennom seansen! ;) Neste gang du kommer, så skal vi kun spille under 60db, jeg lover. :) (nivået jeg selv stort sett havner på om kvelden/natta)

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.988
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje et skudd i blinde men har ikke rommet litt og si her og? Hvis en har et rom som har akustiske tiltak som fungerer bra på f eks 80db, så er det ikke sikkert det fungere like bra på 60db.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.881
    Sted
    Østfold
    Akustiske tiltak som fungerer bra vil fungere bra uansett lydtrykk. Men akustiske tiltak som fungerer mindre optimalt vil kanskje høres bedre ut på ett lydtrykk enn på et annet, simpelthen fordi man eksempelvis trigger mer eller mindre lyttetretthet, fordi det må opp i nivå før det oppleves tilstrekkelig friskt og detaljert eller liknende. Vanlige høyttalere i ekkofritt rom har etter min mening en tendens til å låte ganske klemt og udynamisk for eksempel. Da må man rimelig høyt i nivå før det overhodet begynner å svinge litt, men det er jo ikke det samme som at det er en type akustikkbehandling som fungerer bra til lytting uansett lydtrykk.

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    538
    Torget vurderinger
    10
    Ett av områdene mine Mangere er strålende på er nettopp opplevelsen av en fullverdig lyd, på lavt volum.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Fulltoneelektrostatar. Store. Dei gamle Stax fulltonepanela, Quad, Soundlab og Acoustat.
    Enig i dette. Har SoundLab selv. Det fine med elektrostat-prinsippet er at du kan være inntil, gå rundt, sitte i lytteposisjon uten at volumet flekser med hvor du er. Veldig behagelig. Mine spiller temmelig høyt også når det trengs og er nokså lettdrevne. Plassering og størrelse kan være et problem.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.840
    Sted
    oslo
    De gamle elektrostatene (esl63) og OB'ene mine spilte veldig bra på lavt volum, og det gjør hornriggen også.

Hornriggen er dog tunet litt flatere i frekvens enn de to forrige høyttalerene, så med den foretrekker jeg å bruke volumavhengig loudness i jriver for å spe på litt bass ved lave volum.
    ved aktiv lytting er volumet høyt nok til at loudnessen slås av automatisk (sånn ca over 75db)

uten loudness kan det bli litt kjedelig med flat frekvens på lave volum.

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    For å ta konkrete eksempler jeg har hatt i hus så er jo først og fremst JAS særdeles åpne fra 50 db. Monitor Audio PL var også gode på dette.
    Nåværende høyttalere må gjerne litt opp i volum før de våkner.
    Når jeg hadde Monitor Audio PL200 lånte jeg B&W CM9. Greit nok at det er en vesentlig prisforskjell, men når jeg satt på de låt de så mørkt og inneslutta på nivå under 70 db at jeg gikk bort for å sjekke at diskantene virket.
    Dynaudio synes jeg også krever litt guffe før de våkner.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.919
    Dette ble en interessant tråd, synes jeg. Mye nyttig info for meg som elsker musikk, men d...r i teknikk :) Mine foreløpigekonklusjoner: Det er mange veier til mål :) elektrostater, stort membranareal (for de som har plass til det), kompresjonsdrivere, lav forvrengning både i ht og forsterker. Adaptiv volumkontroll (eller loudness, som det het i gamle dager :)

Konkret spm: dersom en velger å gå veien med stort membranareal, vil stativøyttalere og f.eks 2x 12" suber gjøre samme nytten (eller 15" for den saks skyld). ?

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Kef Reference 1 (stativhøyttaler) koser seg på rundt 50-55db. Men de trenger 60-65db for å unngå den køya Snickers-Is nevnte. Jeg har ikke målt annet enn db i seg selv, og egen preferanse på lyd, men har ingen problemer med de på lavt volum. Det er godt med bass, de sparker bare ikke ifra på 50-55db. Trenger absolutt ikke loudness her.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.919
    Kef Reference 1 (stativhøyttaler) koser seg på rundt 50-55db. Men de trenger 60-65db for å unngå den køya Snickers-Is nevnte. Jeg har ikke målt annet enn db i seg selv, og egen preferanse på lyd, men har ingen problemer med de på lavt volum. Det er godt med bass, de sparker bare ikke ifra på 50-55db. Trenger absolutt ikke loudness her.
    Interessant. den er absolutt på min liste, hvis jeg skal kjøpe stativht.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.862
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil si at mine aktive nærfeltsmonitorer fra Dynaudio (AIR20) fungerer veldig bra på lavt volum så lenge bakgrunnsstøyen er veldig lav. Jeg har DSP korreksjon (Audiolense) med en svakt fallende targetkurve.

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    14
    Dette med bakgrunnsstøy som blir nevnt tror jeg er viktig.
    Jeg har i snitt rundt 28 db i huset midt på dagen.
    Hadde jeg tatt bort kjøleskap, lysstoffrør, vannpumpe osv så
    hadde det blitt enda stillere.
    60 db musikk på hornhøyttalere oppleves ikke som for lavt.
    Men realistisk er det jo ikke. Et instrument trives vel best med
    litt mer skyv en som så.
    Gode innspillinger er nok ikke så dumt heller.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Kanskje et skudd i blinde men har ikke rommet litt og si her og? Hvis en har et rom som har akustiske tiltak som fungerer bra på f eks 80db, så er det ikke sikkert det fungere like bra på 60db.
    Hvis du har et rom som fungerer bra akustisk på 80db, så vil det fungere fint på 60db også.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Konkret spm: dersom en velger å gå veien med stort membranareal, vil stativøyttalere og f.eks 2x 12" suber gjøre samme nytten (eller 15" for den saks skyld). ?
    Ja, det er min erfaring (forutsatt at man får det godt integrert med stativhøyttalerne - allerhelst aktivt delt). Det finnes noen høyttalere med mye membranareal, men som ikke går dypt - da er man ofte like langt eller kort mht. lavere lydnivåer. Tror det er viktig å ha god utstrekning/slak avrulling nedover i frekvens for at høyttalersystemet skal oppleves interessant på lave lydnivåer.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.881
    Sted
    Østfold
    Det er jo et ganske tydelig mønster her som jeg mener man ikke kan overse. Om vi ser litt på hvordan vi oppfatter samtidige lyd av ulik intensitet er vi på sporet av noe. La oss si vi har lydkilde 1 og lydkilde 2. Nr 1 er sterkest, det skiller 12dB på de to. Om vi spiller av den sterkeste kilden med 90dB og den svakeste da på 78dB så gir det et helt annet inntrykk enn om vi spiller av den sterkeste kilden på 70dB og den svakeste på 58dB.

Vi kan betrakte akustikk som en slags cluster av lydkilder som i prinsippet gjengir samme signal. De ulike lydkildene i dette clusteret vil ha ulik frekvensrespons, ulik intensitet og ulik timing. I tillegg vil også enkelte av dem være preget av at summering av de ulike kildene gir alt fra stående bølger, suckout, kamfiltereffekter og annet morsomt som måtte oppstå i et rom. Noen av lydkildene ligger så tett på hverandre i tid at vi oppfatter dem som én. Andre ligger langt fra hverandre i tid, og vi observerer dem mer som om de var separate lydkilder, mens en stor del av dem ligger en plass midt i mellom og det kan være vanskelig å plassere om de hører til direktelyden eller ikke. Allikevel oppfører de seg gjerne slik at de ikke responderer optimalt på verken EQ eller FIR-basert romkorreksjon.

Det er spesielt tre aspekter man på sett og vis har kontroll på som er interessante å tenke på (om vi da ser bort fra frekvensresponsen som faktisk er den viktigste, uten at andre aspekter av den grunn er uviktige). De to første relaterer til spredningen.

Det er viktig av spredningen er jevn, det vil si at frekvensresponsen til den lyden som spres ut i rommet er tilnærmet lik som direktelyden. Man kan tillate seg tildels store avvik før det blir påfallende, men mest skummelt er de avvikene som kommer relativt brått, sånn som overgangen mellom en relativt stor mellomtone mot en liten domediskant uten waveguide, i kombinasjon med et bratt filter. Alle avvik i frekvensresponsen off axis vil bidra til at summen av energi i rommet kan få en annen frekvensrespons enn direktelyden. Før eller senere når også denne energien ørene. Hvor kraftig denne er avhenger av hvor mye høyttaleren sprer og hvor mye rommet absorberer.

Derfor vil høyttalernes spredningsvinkel være interessant. Vi kan se for oss et veldig smalt spredningsmønster, noe som gjør at rommet gir svært lite tilbake i tillegg til direktelyden. Mange av de tidlige refleksjonene vil dessuten være svært dempet. Vi kan på samme måte se for oss en rundstråler. Et slikt prinsipp vil gi oss maksimalt med lyd tilbake fra selve rommet relativt til direktelyden.

Spesielt i siste tilfellet vil akustikken være viktig, men også ved ujevn spredning vil mye absorberende materialer være viktig. Imidlertid er det aller viktigst å unngå såkalte fokusfrekvenser. Om man for eksempel har bestemte dempeplater som er relativt tynne og lette vil de kun dempe høye frekvenser. Det vil da være svært vanskelig å få en opplevelse av høye frekvenser.

Personlig synes jeg for eksempel det er utrolig vanskelig å tune lyd i hjemmekinoer som er dekket av molton over alt. Det blir liksom aldri riktig, også fungerer det på en plate, på ett lydnivå, men med en gang man rører volumkontrollen eller bytter musikk høres det bare merkelig ut.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.881
    Sted
    Østfold
    Kjenner att dette med rundstråling, Snickers, men må melde at det er eit styr å plassere slike høgtalarar. Men kva tenkte du på ut over spreiingsmønsteret og akustikken?
    At dette med rundstråling hva da?

Spredningsmønsteret var ment å være to kategorier, der den ene handler om hvor jevn frekvensresponsen off axis er, mens den andre handler om hvor mye høyttaleren sprer. Hvis spredningen er jevn er det som kommer tilbake fra rommet også jevnere. Hvis spredningen er smal er det mindre som kommer tilbake fra rommet.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

For øvrig er selvsagt AAVA volumkontroll (Accuphase), lav egenstøy generelt og ikke minst lavt støygulv med på å gjøre lytting ved veldig lave volum bedre. Selv benytter jeg meg av ALLE nevnte remedier.
    Det lages vel noen høyttalere et sted i Midt-Norge som låter brukbart på lave volumer?? :rolleyes:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.881
    Sted
    Østfold
    I blant synes jeg høyttalere som har litt varmere og fyldigere klang låter besnærende på lave volum, unasett spredningsmønster, men som oftest faller de skikkelig gjennom når man skrur opp. Man skal ikke undervurdere loudness.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.222
    Torget vurderinger
    23
    Du er en håpløs romantiker, Sneaker! :D

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Swift. Du vet nok til å vite hva du liker og hva du ikke liker. Men å finne høyttalere som spiller lavt men godt er nitid jobbing, mest sannsynlig bytte av forsterkere. Får man inn dsp så er det bare et år eller noe med jobbing før du finner kurven som passer deg og dine omgivelser. Jeg tror metoden er viktigere en prinsippet selv om jeg føler jeg har kommet dit jeg vil med kompressjonsdrivere og basser med høy følsomhet. Lykke til, men tviler vel på mat du er tolmodig nok til dette??????

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn