INGEN ting som slår gode kompresjonsdrivere på dette.
Jeg lurer på hvorfor du hevder dette og også om du har tips til konkrete høyttalere?
Vi har Audio Physic 25+ i stue på 45 m2 og vi spiller mye av det samme som trådstarter. Jeg synes de fungerer bra på lavt nabovennlig volum.
Basert på egne erfaringer og fysiske lover til dels. Ekstremt lettdrevne elementer (drivere) har mer mikrodetaljer, og dette er lett å høre ikke minst når en skrur volumet ned til t.o.m. UNDER 50 dB. Gode elektrostater, magnestater etc. samt de beste bredbåndselementene er også gode på dette.
Tenkte litt over dette i dag. Som oftest er det verdt å tenke over det når Sluket sier noe!
Selv har jeg for lite erfaring med å høre kompresjonsdrivere på lavt volum til å kunne si om hvordan det låter subjektivt for mine ører.
Hver eneste gang jeg har vært på demo hos hornfolk insisterer dem på å spille så høyt at jeg får tinnitus. Til gjengjeld har jeg hørt på elekrostater på lavt volum, og synes også at de virker detaljerte selv på lavt volum.
Men over til de fysiske lovene. Er det noe i dette, at lettdrevne elementer og/eller lettbevegelig masse har mer detaljer på lavt volum, eller mer mikrodetaljer generelt? I prinsippet kan jeg ikke helt forstå hvorfor det skulle være sånn. En perfekt driver med tungtbevegelig masse og kraftig forsterker burde spille nøyaktig likt som et lettbevegelig element, hvis den får tilstrekkelig med effekt. Men kanskje er det ikke sånn i praksis alltid? Drivere og høyttalere er jo særdeles imperfekte. Man kan tenke seg at en driver med mye mekanisk motstand vil være treig "i starten" av bevegelsen, og derfor ikke vil respondere like bra hvis det er veldig små bevegelser og lite effekt som blir tilført.
Men min forståelse av mekanikken her - og min egen subjektive erfaring - er at dette er regler med unntak begge veier. Jeg kan ikke skjønne at tungtbevegelige elementer
i prinsippet skal spille med mindre mikro-detaljer, så lenge elementene responderer optimalt på signalet fra forsterkeren, og så lenge de blir tilført nok med effekt (som kan være mer enn man tror, tror jeg). Det tilsier i hvert fall min egen erfaring. Har hørt oppsett med tunge elementer og masse watt som jeg har opplevd som særdeles detaljerte. Men har også opplevd oppsett som oppleves litt "baktunge" på lavt volum, og det kan godt være det skyldes at det er elementer med mye motstand i seg som ikke responderer godt nok på små endringer.