Har gratis Trend gjennom jobben, og det er et bra virusprogram blant betalingsversjonene. Men MSE integreres så perfekt og er så smooth i bruk at det for meg ikke er noen tvil. Jeg brukte forøvrig AVG før og det gjorde en glimrende jobb. Jeg likte imidlertid dårlig at det stadig vekk fikk mer og mer funksjonalitet, hvor mye føles som ren bloat og at de prøver å skjule gratisversjonen ved enhver anledning på nettsidene. Du skal klikke deg gjennom ganske mange omveier hvor du stadig havner på linker til betalingsversjonen før du faktisk kommer frem til gratisversjonen.
MSE er i hvertfall sålangt det programmet jeg føler at har forsuret min hverdag minst av alle programmer jeg har prøvd, med AVG på en solid nummer to.
Norton har æren av å være det mest forsurende og Trends stand-alone klient er også veldig intrusiv. Man kan liksom ikke unngå å bruke en ny maskin med f.eks Norton eller Trend uten at man relativt kjapt legger merke til programmet. Dette gjelder ikke MSE som er så godt som 100% stille, men fremdeles gjør jobben like godt som betalingsløsningene, og dette helt uten at det reklameres for en betalbar versjon (det finnes nemlig ikke!)
Jeg synes forøvrig at den serverbaserte versjonen av MSE ser interessant ut til jobbruk, men har ikke fått testet den siden denne koster penger. Behagelig å få integrert anti-malware og firewall i et integrert grensesnitt sammen med de andre server- og nettverksadministrasjonsverktøyene til Microsoft.
Forøvrig ville Microsoft integrere MSE i OSet opprinnelig, men de fikk samme reaksjon som de gjorde på dette med nettleser og media player i OSet. Konkurrentene frykter (med grunn) at de færreste vil installere en 3. partsløsning om den som følger med gjør jobben tilfredsstillende for den gemene hop.
Helt idiotisk i mitt hode selvfølgelig! MS, og alle andre, må da kunne levere et best mulig produkt selv om det ødelegger for konkurrentene i form av et langt bedre utgangspunkt, når dette utgangspunktet faktisk er skaffet av dem selv gjennom mange år!