Hvis jeg blir lurt av kjøper

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Solgte min forforsterker i dag, og kjøper skylder meg 14K som han betalte her over nett til min konto.
Hvis han lurer meg, har jeg da lov til å oppgi hans navn og mobil her inne?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
janix skrev:
Solgte min forforsterker i dag, og kjøper skylder meg 14K som han betalte her over nett til min konto.
Hvis han lurer meg, har jeg da lov til å oppgi hans navn og mobil her inne?
Nope
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.088
Antall liker
8.015
Torget vurderinger
12
janix skrev:
Solgte min forforsterker i dag, og kjøper skylder meg 14K som han betalte her over nett til min konto.
Hvis han lurer meg, har jeg da lov til å oppgi hans navn og mobil her inne?
Hvordan kan han lure deg siden han har betalt til din konto? Hvis du tror du vil bli lurt må du foreta salget på en annen måte.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Trondmeg skrev:
janix skrev:
Solgte min forforsterker i dag, og kjøper skylder meg 14K som han betalte her over nett til min konto.
Hvis han lurer meg, har jeg da lov til å oppgi hans navn og mobil her inne?
Hvordan kan han lure deg siden han har betalt til din konto? Hvis du tror du vil bli lurt må du foreta salget på en annen måte.
Pengene er sikkert overført via nettbank ila helgen, transaksjonen vil ikke skje før mandag så da har den som skulle ha overført mulighet til å kansellere denne overførselen..
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
J.Finvaag skrev:
Trondmeg skrev:
janix skrev:
Solgte min forforsterker i dag, og kjøper skylder meg 14K som han betalte her over nett til min konto.
Hvis han lurer meg, har jeg da lov til å oppgi hans navn og mobil her inne?
Hvordan kan han lure deg siden han har betalt til din konto? Hvis du tror du vil bli lurt må du foreta salget på en annen måte.
Pengene er sikkert overført via nettbank ila helgen, transaksjonen vil ikke skje før mandag så da har den som skulle ha overført mulighet til å kansellere denne overførselen..
Nettopp.
Håper det går bra, hvis ikke, hvordan kan man advare andre mot denne personen?
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.633
Antall liker
1.333
Lite poeng i å male Fanden på veggen på forskudd. Hva skyldes denne frykten for å bli lurt ? Dersom uglene flakset i mosen kunne du jo bare droppet salget.
Og dersom han mot formodning lurer deg er det jo bare å reise hjem til ham og si du vil ha tilbake forforsterkeren.
Men igjen, å bekymre seg på forhånd er noe av det dummeste å bruke energi på.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Roberten skrev:
Lite poeng i å male Fanden på veggen på forskudd. Hva skyldes denne frykten for å bli lurt ? Dersom uglene flakset i mosen kunne du jo bare droppet salget.
Og dersom han mot formodning lurer deg er det jo bare å reise hjem til ham og si du vil ha tilbake forforsterkeren.
Men igjen, å bekymre seg på forhånd er noe av det dummeste å bruke energi på.
Takk :)

Men han bor nær Ålesund.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.088
Antall liker
8.015
Torget vurderinger
12
Jeg snakker alltid med kjøper, skaffer telefonnr, adresser etc og sjekker på nett om vedkommende "finnes". Er jeg i minste tvil dropper jeg det hele. Hvis du tvilte på kjøper burde du latt være.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Trondmeg skrev:
Jeg snakker alltid med kjøper, skaffer telefonnr, adresser etc og sjekker på nett om vedkommende "finnes". Er jeg i minste tvil dropper jeg det hele. Hvis du tvilte på kjøper burde du latt være.
Stolte på kjøper i øyeblikket etter at han hadde kjørt så langt, men nå i timene i ettertid så kan jeg ikke la være å lure. :)
Det ville selvfølgelig hjelpe om han svarer denne tråden.
 
V

vredensgnag

Gjest
Siden du kan politianmelde ham for tyveri dersom han kansellerer overføringen ... ?

Så har du vel lite å bekymre deg for, egentlig. Og jeg regner med at du fikk ham til å signere en kontrakt for bruktkjøp/ privathandel. FO har greie maler for slike.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Nei, dumme meg, ingen kontrakt. :(
 
J

J.J

Gjest
Det og gå ut her med høy kneløft og buldre ... og ..... klage på noe som en ikke vet om stemmer og så ikke forsikre seg om ting selv.


Jiiiiii ::)
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.092
Antall liker
6.575
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Har opplevd det samme, men kl 06 mandag morgen kom SMS fra banken om at penger var på konto.
Jeg mistenkte dog ikke annet skulle skje og tenkte vel ikke tanken på at kjøper skulle ha funnet på å prøve å lure meg da...
Ellers - er det fremmede - kontrakt er ikke dumt.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
J.J skrev:
Det og gå ut her med høy kneløft og buldre ... og ..... klage på noe som en ikke vet om stemmer og så ikke forsikre seg om ting selv.


Jiiiiii ::)

Ta det med ro du også. :)
Ble bare litt urolig over at jeg har gjort noe dumt.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Dette virker som krisemaksimering og paranoia på høyt nivå. Har du overhodet noen grunn til å starte denne tråden? Er det noe som får deg til å tro at kjøper har onde hensikter? Hvis ikke, ville jeg ha ventet litt med å male fanden på veggen.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
janix skrev:
J.J skrev:
Det og gå ut her med høy kneløft og buldre ... og ..... klage på noe som en ikke vet om stemmer og så ikke forsikre seg om ting selv.


Jiiiiii ::)

Ta det med ro du også. :)
Ble bare litt urolig over at jeg har gjort noe dumt.
Har vært i akkurat samme situasjon, brått etterpå en uro for at netinnbetalingen kunne bil slettet i etterkant, for det kan faktisk kjøper gjøre om kjøper er av den sorten.
Det dreier seg om egen uro og for min del satt det klart mest i eget hue, det viste seg at det var det absolutt ingen grunn til.

Lurt da å gjøre som enkelte nevner, egen kontrakt, samt gjøre best mulig research på at vedkommende virkelig er den han utgir seg for, det var her jeg ble usikker men som sagt uten grunn.
Men den usikkerheten er ikke god nei :-\

Mvh.KW
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Så mye utstyr jeg har solgt i alle år, og alltid har forlangt kontant betaling.
Denne gangen glemte jeg å stille betingelsen og noe annet skjedde.
Skulle tro jeg visste bedre, og denne tråden har lært meg til å tenke meg godt om til neste gang.
Beklager til de som finner tråden unødvendig.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
janix skrev:
Så mye utstyr jeg har solgt i alle år, og alltid har forlangt kontant betaling.
Denne gangen glemte jeg å stille betingelsen og noe annet skjedde.
Skulle tro jeg visste bedre, og denne tråden har lært meg til å tenke meg godt om til neste gang.
Beklager til de som finner tråden unødvendig.
Hvis du kjenner "nicket" til vedkommende her inne og du ikke får pengene innen rimlig tid. Det vil si senest mandag ettermiddag kan du sende en PM til høvdingen og be han om hjelp
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
65finger skrev:
janix skrev:
Så mye utstyr jeg har solgt i alle år, og alltid har forlangt kontant betaling.
Denne gangen glemte jeg å stille betingelsen og noe annet skjedde.
Skulle tro jeg visste bedre, og denne tråden har lært meg til å tenke meg godt om til neste gang.
Beklager til de som finner tråden unødvendig.
Hvis du kjenner "nicket" til vedkommende her inne og du ikke får pengene innen rimlig tid. Det vil si senest mandag ettermiddag kan du sende en PM til høvdingen og be han om hjelp
Ok, takk.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
janix skrev:
Så mye utstyr jeg har solgt i alle år, og alltid har forlangt kontant betaling.
Denne gangen glemte jeg å stille betingelsen og noe annet skjedde.
Skulle tro jeg visste bedre, og denne tråden har lært meg til å tenke meg godt om til neste gang.
Beklager til de som finner tråden unødvendig.
Da er det kanskje en grunn til denne tråden som vi ikke kjenner til. Men ut fra det du hittil har fortalt, kan jeg ikke se at det er noen konkret grunn til bekymring. Uansett håper jeg det ordner seg for deg
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.562
Antall liker
7.890
Torget vurderinger
0
Hei,

Jo jeg forstår at uroen gnager, men hvis det er et "nick" som har vært her inne på HFS en tid tror jeg du skal ta det med ro.
Folk som har deltatt på sentralen gidder ikke "kaste bort" kredibilitet på den måten. Er det en helt fersk en, vel da kan det stille seg litt anderledes, men likevel,........ De fleste bekymringer i livet blir det som oftest ikke noe av!.

Har kjøpt for ganske mange tusen her på sentralen, og betalt forskudd, og det har aldri vært noe forsøk på juks. De aller fleste av oss audiofile er hederlige folk. ;)

Sov godt i natt og så får du bli bekymret om ikke pengene er der mandag formiddag etter ca klokken 11:00. Du skal ikke se bort fra at kjøper er litt bekymret for om du kommer til å holde din del av avtalen også. ;)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.591
Antall liker
7.154
janix skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg snakker alltid med kjøper, skaffer telefonnr, adresser etc og sjekker på nett om vedkommende "finnes". Er jeg i minste tvil dropper jeg det hele. Hvis du tvilte på kjøper burde du latt være.
Stolte på kjøper i øyeblikket etter at han hadde kjørt så langt, men nå i timene i ettertid så kan jeg ikke la være å lure. :)
Det ville selvfølgelig hjelpe om han svarer denne tråden.
Hvis jeg hadde vært kjøper så hadde i alle fall jeg begynt å lure på selger om jeg hadde overført penger via nettbank og selger i mellomtiden hadde lagt ut en slik tråd før banken en gang åpner...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.653
Antall liker
28.121
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
noruego skrev:
janix skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg snakker alltid med kjøper, skaffer telefonnr, adresser etc og sjekker på nett om vedkommende "finnes". Er jeg i minste tvil dropper jeg det hele. Hvis du tvilte på kjøper burde du latt være.
Stolte på kjøper i øyeblikket etter at han hadde kjørt så langt, men nå i timene i ettertid så kan jeg ikke la være å lure. :)
Det ville selvfølgelig hjelpe om han svarer denne tråden.
Hvis jeg hadde vært kjøper så hadde i alle fall jeg begynt å lure på selger om jeg hadde overført penger via nettbank og selger i mellomtiden hadde lagt ut en slik tråd før banken en gang åpner...
Hadde akkurat samme tanken. Som kjøper hadde jeg blitt fornærmet. Hadde kanskje annullert pengeoverføringen på pur faenskap.

mvh
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Må presisere at dette har ingenting med kjøper å gjøre egentlig, som for alt jeg vet er verdens beste kjernekar, men kun min egen uro og mistillit til andre mennesker.
Tråden er mere teoretisk enn hva jeg velger å tro selv.
Har hatt stor glede av HFS med alle mine salg, og også fått forhåndsbetalt av folk som har valgt å stole på meg, noe de selvfølgelig har kunnet gjøre.
At jeg blir urolig går jo kun utover meg selv.
Skjønner at folk blir betenkte over meg i og med PM jeg også har fått.
 

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Som ganske fersk bruker på sentralen har jeg både før og etter registrering kjøpt og solgt utstyr både her og på avforum.no . Jeg har ofte sittet med en klump i halsen etter å ha overført x antal tusenlapper mens jeg venter på at jeg får det jeg betalte for og ikke en stabel leca blokker.

Sist jeg solgte en forsterker så brukte vi Finn.no sinn payex betalingstjeneste. Her har finn en avtale med Payex for en betal nå tjeneste i annonsen .
Minuset er at man må ha en finn annonse (25kr) .
Kjøper betaler til payex inkl gebyr og eventuell frakt. Finn.no sender bekreftelse på kjøpesum minus gebyr til selger som da kan sende varen.
Payex holder da pengene til handelen er godkjent av kjøper som må inspisere varen og gi tilbakemelding innen et gitt antall dager. Les mer om dette på finn.no eller payex.no
Det koster ca 4% i gebyr , men man har litt extra sikkerhet. Og det kan jo være et lurt tips til urolige sjeler. En kan bruke paypal om en har det på omtrent samme måte ,og de er litt billigere på gebyrene. (3,6%)

Å bruke express over natten er heller ikke dumt når man sender litt dyrere ting da man har forsikring inntil 50 000kr istede for 10 000 ved vanlig smartpost. Frakten er ofte kun noen hundringser dyrere også.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.562
Antall liker
7.890
Torget vurderinger
0
Kanskje vi skulle starte vår egen "HFS sikker betalingstjeneste" ?

En hundrings i gebyr til Høvdingen for alle som handler på Bruktbørsen og til gjengjeld sitter HFS på pengene til mottaker har fått og akseptert utstyret?

Mulig det blir mye styr, men det ville jo gi noen kroner til drift av siden.

Bare en tanke i natten......................??
 

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Kanskje vi skulle starte vår egen "HFS sikker betalingstjeneste" ?

En hundrings i gebyr til Høvdingen for alle som handler på Bruktbørsen og til gjengjeld sitter HFS på pengene til mottaker har fått og akseptert utstyret?

Mulig det blir mye styr, men det ville jo gi noen kroner til drift av siden.

Bare en tanke i natten......................??
Man kan jo alltid prøve samarbeid med feks payex slik de har gjort på finn . Kanskje mot at en må betale noen kroner for annonsene også. Det gir ihvertfall en extra sikkerhet rundt transaksjoner som til tider handler om relativt store verdier.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.895
Antall liker
8.889
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Spiralis skrev:
Hei,

Jo jeg forstår at uroen gnager, men hvis det er et "nick" som har vært her inne på HFS en tid tror jeg du skal ta det med ro.
Folk som har deltatt på sentralen gidder ikke "kaste bort" kredibilitet på den måten. Er det en helt fersk en, vel da kan det stille seg litt anderledes, men likevel,.
Nå vet jeg om flere her på sentralen som har både har vært her i årevis som heller ikke prøve å skjule hvem de er - som er notorisk upålitelige og dårlige betalere.
Så, jeg ville nok anbefale å ta sammeforhåndsregler uansett hvem du skal handle med!

Mvh
OMF
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.088
Antall liker
8.015
Torget vurderinger
12
Til og med profilerte folk med bransjetilknytning.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Ikke for å være snusfornuftig eller oppfordre til etterpåklokskap, men en mulighet er jo å forlange at pengene skal stå inne på konto før varene sendes. Da kan rimelig nok kjøper bli skeptisk og kanskje ikke ha lyst til å betale før de har fått varene, men da må man bare ha is i magen og heller vente til det dukker opp en kjøper som syns dette er greit, eller bor nærme nok til å kunne møte opp personlig og betale kontant. Da slipper man iallfall å ha noia for å ikke få pengene sine, og de fleste interessenter som har rent mel i posen vil nok synes dette er helt greit så lenge de vet navn og adresse på selger. Tror jeg, da. :)
 

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
blitzkrieg skrev:
Ikke for å være snusfornuftig eller oppfordre til etterpåklokskap, men en mulighet er jo å forlange at pengene skal stå inne på konto før varene sendes. Da kan rimelig nok kjøper bli skeptisk og kanskje ikke ha lyst til å betale før de har fått varene, men da må man bare ha is i magen og heller vente til det dukker opp en kjøper som syns dette er greit, eller bor nærme nok til å kunne møte opp personlig og betale kontant. Da slipper man iallfall å ha noia for å ikke få pengene sine, og de fleste interessenter som har rent mel i posen vil nok synes dette er helt greit så lenge de vet navn og adresse på selger. Tror jeg, da. :)
Eller benytte payex som også gir kjøper trygghet ;) .
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
rocknrolla skrev:
blitzkrieg skrev:
Ikke for å være snusfornuftig eller oppfordre til etterpåklokskap, men en mulighet er jo å forlange at pengene skal stå inne på konto før varene sendes. Da kan rimelig nok kjøper bli skeptisk og kanskje ikke ha lyst til å betale før de har fått varene, men da må man bare ha is i magen og heller vente til det dukker opp en kjøper som syns dette er greit, eller bor nærme nok til å kunne møte opp personlig og betale kontant. Da slipper man iallfall å ha noia for å ikke få pengene sine, og de fleste interessenter som har rent mel i posen vil nok synes dette er helt greit så lenge de vet navn og adresse på selger. Tror jeg, da. :)
Eller benytte payex som også gir kjøper trygghet ;) .
Det går an. Men syns nettopp jeg leste noe om falske payex eller paypal kontoer, så jeg ville foretrukket å se pengene inne på konto før jeg sendte varene. Så enkelt er det.

Skulle jeg kjøpe noe selv ville jeg heller kanskje tatt det som en tur og satt meg i bilen en lørdag for å kunne møte opp personlig og besiktige det jeg skulle kjøpe, for deretter å betale kontant. Men det er meg.
Har aldri vært noe fan av å handle ting usett av folk jeg ikke kjenner.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Even S skrev:
Føler jeg er i ferd med å bli lurt :mad:. Sende en cd-spiller og strømførsyning til en kar her på sentralen for 14 dager siden. Han betalte 10% i forskudd og jeg trodde(tror) det var sikker å ta resterende beløp i oppkrav. Problemet er at jeg satte hele oppkravsbeløpet på cd-spillere. Karen har hentet ut strømforyningen (verdi ca 4000kr) og ikke cd-spilleren. Ser av sporingen at den ikke er hentet ut og den blir returnert i morgen 6.3.
Har ikke hørt noe fra mannen på over en uke. Kan i verste fall tape ca 3000kr og få tilbake en cd-spiller uten strømforsyning. Litt spent på hva dette skyldes ???.

Even S
du har navn og tlf nr til vedkommende?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.970
Antall liker
13.360
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
om ovf er gjort og riktig bør jo penegene synes nå, så vi kan få avsluttet denne tråden

blir omtrent som:
vil forsikringen min dekke om en meteoritt treffer huset mitt og knuser stereoanlegget imorgen?

mvh
Leif
 

Westen

Medlem
Ble medlem
29.04.2010
Innlegg
11
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Eller benytte payex som også gir kjøper trygghet ;) .
Payex gir ikke selger trygghet, kun kjøper og det er slik det er designet. Når kjøper mottar varen kan denne velge å prøve det mottatte en uke, gå inn på payex sider, registrere retur og sende varen tilbake, brukt.

Det foregår som nevnt også storstilt svindel gjennom payex på finn.no. Har annonser ute og mottar nesten daglig falske avtaler via finns samarbeidspartner, payex.
 

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Westen skrev:
Eller benytte payex som også gir kjøper trygghet ;) .
Payex gir ikke selger trygghet, kun kjøper og det er slik det er designet. Når kjøper mottar varen kan denne velge å prøve det mottatte en uke, gå inn på payex sider, registrere retur og sende varen tilbake, brukt.

Det foregår som nevnt også storstilt svindel gjennom payex på finn.no. Har annonser ute og mottar nesten daglig falske avtaler via finns samarbeidspartner, payex.
Jada , men man godtar vel ikke noen avtaler uten å ha snakket med vedkomende først . Det blir jo litt som på ebay der det florere med svindlere. Dessuten er det like kjipt å risikere å ikke få det en betaler for som å sende fra seg varer før en har fått betaling
 
V

vredensgnag

Gjest
En fremmed person dukker opp på døren en fredag og skal hente ens verdifulle elektronikk.
Man overleverer samme, uten å be om identifikasjon eller få signert en kontrakt, og uten å få kontanter - men godtar at pengene skal bli overført til ens konto.

Siden man hadde stor tro på det gode i mennesket i det man overleverte komponenten(e), er det vel greit å fortsette å bevare den troen inntil pengene er på konto.
Alternativt foreslår jeg at man utveksler signert kontrakt, at man identifiserer seg selv og ber om at motpart gjør det samme, og at man insisterer på forhåndsbetaling, kontant eller ved overføring. Er det snakk om meget høye beløp kan man be kjøper om å få utskrevet en bankremisse, med selgers navn påført.

Forbrukerportalen har en grei Kontrakt for kjøp av ting. Bruk den:
http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/kontrakt_skjema/kontrakr_for_kjop_av_ting

Les relevante bestemmelser i Kjøpsloven: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_privatperson/viewNG?section=all#

Verre er det ikke, så får man nattero.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.970
Antall liker
13.360
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
COD og testing av funksjonalitet er det eneste som er 100% sikkert
alle andre varianter medfører et element av risk
mvh
Leif
 
N

Nifelheim

Gjest
blitzkrieg skrev:
rocknrolla skrev:
blitzkrieg skrev:
Ikke for å være snusfornuftig eller oppfordre til etterpåklokskap, men en mulighet er jo å forlange at pengene skal stå inne på konto før varene sendes. Da kan rimelig nok kjøper bli skeptisk og kanskje ikke ha lyst til å betale før de har fått varene, men da må man bare ha is i magen og heller vente til det dukker opp en kjøper som syns dette er greit, eller bor nærme nok til å kunne møte opp personlig og betale kontant. Da slipper man iallfall å ha noia for å ikke få pengene sine, og de fleste interessenter som har rent mel i posen vil nok synes dette er helt greit så lenge de vet navn og adresse på selger. Tror jeg, da. :)
Eller benytte payex som også gir kjøper trygghet ;) .
Det går an. Men syns nettopp jeg leste noe om falske payex eller paypal kontoer, så jeg ville foretrukket å se pengene inne på konto før jeg sendte varene. Så enkelt er det.

Skulle jeg kjøpe noe selv ville jeg heller kanskje tatt det som en tur og satt meg i bilen en lørdag for å kunne møte opp personlig og besiktige det jeg skulle kjøpe, for deretter å betale kontant. Men det er meg.
Har aldri vært noe fan av å handle ting usett av folk jeg ikke kjenner.
paypal er ikke å anbefale for selgere når det kommer til konflikthåndtering. Kjøper trenger bare å si at varen ikke er mottatt, eller at det er en feil ved varen og vips så betaler paypal pengene ut til kjøperen. Klassikeren er at kjøper handler en falsk artikkel et sted, og deretter kjøper en ekte vare og så påstår at han har fått den falske fra han som solgte den ekte. Kjøperen får penga tilbake og beholder varen. Er ikke uten grunn at merkevarekjeder holder seg unna ebay.

Her er en svært graverende historie for paypal:
 
V

vredensgnag

Gjest
Nifelheim skrev:
blitzkrieg skrev:
rocknrolla skrev:
blitzkrieg skrev:
Ikke for å være snusfornuftig eller oppfordre til etterpåklokskap, men en mulighet er jo å forlange at pengene skal stå inne på konto før varene sendes. Da kan rimelig nok kjøper bli skeptisk og kanskje ikke ha lyst til å betale før de har fått varene, men da må man bare ha is i magen og heller vente til det dukker opp en kjøper som syns dette er greit, eller bor nærme nok til å kunne møte opp personlig og betale kontant. Da slipper man iallfall å ha noia for å ikke få pengene sine, og de fleste interessenter som har rent mel i posen vil nok synes dette er helt greit så lenge de vet navn og adresse på selger. Tror jeg, da. :)
Eller benytte payex som også gir kjøper trygghet ;) .
Det går an. Men syns nettopp jeg leste noe om falske payex eller paypal kontoer, så jeg ville foretrukket å se pengene inne på konto før jeg sendte varene. Så enkelt er det.

Skulle jeg kjøpe noe selv ville jeg heller kanskje tatt det som en tur og satt meg i bilen en lørdag for å kunne møte opp personlig og besiktige det jeg skulle kjøpe, for deretter å betale kontant. Men det er meg.
Har aldri vært noe fan av å handle ting usett av folk jeg ikke kjenner.
paypal er ikke å anbefale for selgere når det kommer til konflikthåndtering. Kjøper trenger bare å si at varen ikke er mottatt, eller at det er en feil ved varen og vips så betaler paypal pengene ut til kjøperen. Klassikeren er at kjøper handler en falsk artikkel et sted, og deretter kjøper en ekte vare og så påstår at han har fått den falske fra han som solgte den ekte. Kjøperen får penga tilbake og beholder varen. Er ikke uten grunn at merkevarekjeder holder seg unna ebay.

Her er en svært graverende historie for paypal:
Hvorfor er det graverende for PayPal?

Brukeravtalen har følgende tekst:

Further, if you lose a SNAD Claim because we, in our sole discretion, reasonably believe the item you sold is counterfeit, you will be required to provide a full refund to the buyer and you will not receive the item back (it will be destroyed).
Hva er uklart, eller graverende? Vet du at fela var ekte?

Jeg har brukt PayPal i årevis, og det fungerer utmerket. Sjekk at selger på eBay har god rating, les kommentarer og innse at om noe lyder for godt til å være sant er det nok også usant.

Man er godt sikret som kjøper, og det er viktig.

Kjøpere bør også opparbeide seg god rating, og mange selgere forlanger at man har hatt et minimumsantall transaksjoner. Jeg betaler av prinsipp straks betingelsene rundt frakt er avklart og har rating og kommentarer som gjør at nye selgere blir trygge på meg.
 
Topp Bunn