Hva faen er urfolk?
Samene kom til Norge tusenvis av år etter at såkalte nordmenn bosatte seg her.
All respekt for samefolket og deres kultur, men dere var faktisk ikke de første her i landet.
At samer seinere er ille behandla av stor Norge er en annen sak, som de fortjener oppreisning for.
Når hvem kom er det ikke så lett å fastslå. Meget mulig kom det to folk til de nordlige deler av det som i dag heter Norge
omtrent på samme tid. ( Det kan skille noen få tusen år, men det betyr lite så lenge etter ) Den ene gruppen kom oppover kysten ( disse
kom for minst 12000 år siden. Det er avdekket boplasser fra så langt tilbake ) og den andre gruppen kom østfra. Disse to folkene bodde her sånn noenlunde side ved side, handlet/byttet med hverandre, i mer eller mindre fred og fordragelighet.
Det har faktisk vært mye større mobilitet i folk i "forna dar" enn hva man tror i dag. Det er funnet potteskår i Sør Varanger som er laget på akkurat samme måte ( samme teknikk ) som tilsvarende potteskår funnet i "sivilasjonenes vugge"! - Eufrat / Tigris.
Så hvem og hva som er "urfolk" i Norge kan nok diskuteres. Men en slik diskusjon ønskes ikke fra de som har fått det opplest og vedtatt at samene er "urfolket" i Norge. Enn gruppe hodeskaller som var oppbevart på UIO ble overført til Neiden og begravet der og Sametinget nektet at det ble foretatt DNA prøver av disse hodeskallene! Så pr i dag vet vi ikke hvem disse menneskene var og hvor de kom fra. "Noen" var redd for at svaret på disse spørsmålene skulle være "feil"! UIT har også maktet å definere alle oldfunn som stammer fra før en dato jeg i farten ikke husker som samiske!
Men det som er helt utvilsomt er at samer har vært i Norge så lenge at vi helt klart har all verdens rett til å være her! Men om samer var de første er jeg nå slett ikke så overbevist om. Etter som jeg har hørt var holdningen den for et par generasjoner siden den at hvis det kom norskspråklige på besøk som ikke snakket samisk så var det sett på som en selvfølge at man snakket det felles språket. Samene snakket nemlig også norsk. Man omgikkes i høflighet og tok hensyn. Det sies videre at dette begynte å snu da flere av samisk avstamming begynte å studere ved universitetet og vi fikk det som kalles "slikesamer" eller "supersamer". I dag er det slett ikke uvanlig at samiske barn ikke behersker norsk før de begynner på skolen. Forledrene "isolerer" dem fra de norske barna i samme bygd. Så ille var det faktisk ikke tidligere. Etter min ringe oppfattning er dette barnemishandling. Skal barna dine lykkes i samfunnet MÅ de kunne snakke norsk!
Men dette er min personlige mening. Jeg kvalifiserer til å stå i samemanntallet og kunne ha stemt ved sametingsvalget. Men personlig
synes jeg det er ididoti å ha to parlament i et land og at dette skaper mer spilttelse en hva godt er. Så i og med at det i mitt pass står "Norsk" som statsborgerskap så holder jeg meg til det. Det har ikke noe med å fornekte den delen av meg som er "samisk", det gjør jeg ikke! Men jeg synes det er greit nok å være norsk, som den bastarden jeg dog er!