Alt til hus og bolig Hvitevarer: Har Bosch blitt Bæsj?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.164
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har alltid vært glad i gode hvitevarer. I 2012 kjøpte jeg vaskemaskin og tørketrommel (da Siemens IQ800) med autodosering, damp og hele pakka. Tørketrommelen var det litt trøbbel med, vaskemaskinen hadde enkelte barnesykdommer.. men service via BSH har alltid vært tipp topp. Det var gode maskiner med opplyst LCD-display og kvalitetsfølelse. Noen år senere (2015) kjøpte jeg Bosch Series 8 oppvaskmaskin, med solid innmat, gode funksjoner og dobbelt OLED-display. Disse har tjent meg godt i mange år.

Så, i fjor så sa tørketrommelen takk for seg. Greit, det var ikke helt innafor synes jeg (ting bør vare betydelig lenger enn 8 år, spesielt toppmodeller!), men jeg gikk så ut for å finne en god erstatter. Det var ikke så enkelt. Kjøpte en Bosch "Meisterstück" serie tørketrommel jeg fikk til en god penge. Ingen damp, men ullkurv og trommel av rustfritt stål (som var krav). Det skulle være en toppmodell dette her.

Dog, ikke noe LCD-display. Ikke noe ordentlig høyttaler, men sånn teit pipelyd. Og ikke minst, billig følelse over hele linja. Skruknott og knapper som ikke bød inn til tafsing. Jeg var litt skuffa, men jeg trengte først og fremst å tørke klær.

Nå røyk oppvaskmaskinen. Teknikeren sa sorry, varmeelementet var smeltet og hele Zeolith-greia var gåen. Bedre å kjøpe ny, sa han. Javel, så jeg gikk til verks, prøvde å lese meg opp litt (ikke så lett, Bosch virker å ha null modellguide og vanskelig å forstå hva som er hva (series 2 vs 4 vs 6 , hva er forskjellen?). Fantes visst en toppmodell, men ingen solgte den. Dro til Elkjøp for å snakke med et ordentlig menneske og tafse litt.

Jeg ble skikkelig skuffa. For det første virket innmaten av langt lavere kvalitet enn det jeg var vant til, selv toppmodellen i Series 6. Selger vedga at de hadde skrudd ned kvaliteten innvendig de siste årene. Så var det knappene... Ekle, squishy knapper uten ordentlig feedback. Hjelper ikke at du har store knapper av metall (eller metallakkert plast?) når de ikke føles ordentlig. Og, hva med ordentlig display? Næh, det var borte. Men de hadde lagt til noe app-greier -- som garantert var på bekostning av øvrig kvalitet.

Så jeg er trist og desillusjonert. Og har endt opp med Miele.

Noen andre med lignende erfaringer? Har kvaliteten falt det siste tiåret? Gjelder det samme for andre merker? Hvorfor? :cry:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.391
Torget vurderinger
2
Det meste blir dårligere ja, men kjøp Miele du. Kjøpte ny Miele vaskemaskin og kondenstørketrommel da jeg flyttet til en annen by for 11år siden. God som ny og null problem. Regner med at den varer 20 år til. Asko oppvaskmaskin går også på 11 året. Hadde ett problem i fjor og måtte rense ut avløpet, fikset det selv.

Mine foreldre byttet ut en Miele toppmodell etter 40 år, ikke fordi den var dårlig men fordi de pusset opp vaskerommet. ,.. Miele holder, grattis med valget

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.112
Kjøp en Miele som er i øvre sjiktet. De varer et halvt menneskeliv og litt til med daglig bruk. Etter 27år med daglig bruk(2 voksne + 3 barn) gikk vaskemaskinen over til mer hardfør bruk i form av vask av arbeidstøy. Da tok det ytterligere noen år før den kapitulerte.

Synes alle kjøper nye vaskemaskiner hele tiden. Jeg er bare vant med Miele og kjøpte det selv da jeg flytta ut av promperommet. Det finnes ikke noe alternativ spør du meg.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.801
Sted
Ytterst i havgapet...
Tror dessverre ikke du skal regne med at selv Miele varer i 20 år..... det var en gang.... Har ei svigerinne med fix på at alt må være dyrt, for da er det kvalitet...
Som storfamiliens sjefsfixer, har jeg to ganger forsøkt å reparere Miele tørketromler.. uten hell, dårlig respons på skjema etc... og svinedyre deler...
På verksteder er det stort sett 1000-1200 kr/t - og like svinedyre deler...... Dette burde kanskje stått i Klimatrussel-tråden, men det er sånn alt har blitt....

X

X186841

Gjest
Siemens IQ700 oppvask og IQ500 tørketrommel har ihvertfall vært en stor skuffelse holdbarhetsmessig, de gjør jobben bra men plast delene begynner å gå i knas og gummipakninger smuldrer etter drøyt 5 år. Har en Bosch Series 8 vaskemaskin og den har holdt seg meget bra. Electrolux komfyren gikk åt skogen etter 5,5 år.
Hadde Miele oppvask og vask for ca. 12 år siden, men de holdt ikke noe særlig over 5 år de heller. Så budsjetterer med bytte av hvitevarer ca hvert sjette år.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.801
Sted
Ytterst i havgapet...
Huset her ble utstyrt med Ikea integrert oppvaskmaskin, kjøleskap og stekovn og platetopp i 2005...Vi overtok her i 2008.... for 4 år siden røyk platetoppen, og for to år siden røyk oppvaskmaskinen, og i sommer gikk kjøleskapet.... hhv 12, 14 og 16 år... Endte med Ikea på nytt for å få ting til å passe både i skap og benkeplate....
Omtrent samme levetid som det jeg hører andre "kvalitetsmerker" har... og kanskje litt til...

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ikea er/var Whirlpool.

Hadde en Whirlpoolpakke i mange år (kjøkken) Det eneste som skjedde var at en termosikring bak på den integrerte stekeovnen takket for seg nå og da.Gjør det selv kostnad; Nok 1,25.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.164
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ikea er/var Whirlpool.

Hadde en Whirlpoolpakke i mange år (kjøkken) Det eneste som skjedde var at en termosikring bak på den integrerte stekeovnen takket for seg nå og da.Gjør det selv kostnad; Nok 1,25.
Sånne fikser forutsetter litt at produktene ikke er for fancy. Var en av grunnene til at jeg gikk for Miele -- jeg tenkte at her prioriterer man solid funksjonalitet, ekte knapper over touch, gjennomtenkte løsninger kontra teit gimmick.. og da er den kanskje lettere å reparere også?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.801
Sted
Ytterst i havgapet...
Et konkret problem i dagens tech-verden er mangel på serviceunderlag, skjema , tegninger..osv. Noe finnes på nett, men stort sett ender man som kannibalen som ble møtt med en kald skulder, hvis man henvender seg til importører, forhandlere e.l.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.112
Det er forskjell på hvilke modeller som er fra Tyskland og laget i lavkostland når det gjelder Miele. Man må velge rett modell. Jeg endte opp med billigere og enklere maskiner da jeg kjøpte fra Miele av denne grunn etter en hel del undersøkelser.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
5.999
Har Electrolux & Zanussi - alt unntatt oppvaskmaskinen er fra forrige århundre 😁

Hadde en Miele oppvaskmaskin, røyk etter 6 år. Var nok uheldig, men valgte ikke det merket igjen, dyr som f var den også. Den billige Electroluxen som erstattet den går nå på 13 året.

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Antall liker
18.490
Torget vurderinger
2
Huset her ble utstyrt med Ikea integrert oppvaskmaskin, kjøleskap og stekovn og platetopp i 2005...Vi overtok her i 2008.... for 4 år siden røyk platetoppen, og for to år siden røyk oppvaskmaskinen, og i sommer gikk kjøleskapet.... hhv 12, 14 og 16 år... Endte med Ikea på nytt for å få ting til å passe både i skap og benkeplate....
Omtrent samme levetid som det jeg hører andre "kvalitetsmerker" har... og kanskje litt til...
Dine er sikkert opprinnelig Whirlpool. De fikk kontrakten med IKEA, foran Electrolux. Nå mener jeg begge leverer til IKEA.

AEG sverger jeg til (bank i bordet). Klussfrie, solide og udødelige. (Banker i bordet en gang til). Også Electrolux, men ser ut til å være samme relasjon som mellom Skoda og VW. Samme "innmat", bedre utførelse og holdbarhet. Merkelige greier.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.801
Sted
Ytterst i havgapet...
Det stemmer ... både platetopp og oppvaskmaskin var merket "Whirlpool by Ikea" - eller var det omvendt... :cool: Opplevelsen med platetoppen satte faktisk en liten støkk i meg, da jeg sto i matlaginga ved benken da det plutselig gnistra så kraftig under glasstoppen at det var godt synlig.. og begge venstre plater var døde....
Jeg stoler ikke lenger på greiene, slik at jeg faktisk tar sjansen på å sette ei panne på lav varme - og forlate huset... noe som var helt vanlig med gammeldagse komfyrer....

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Antall liker
18.490
Torget vurderinger
2
Det stemmer ... både platetopp og oppvaskmaskin var merket "Whirlpool by Ikea" - eller var det omvendt... :cool: Opplevelsen med platetoppen satte faktisk en liten støkk i meg, da jeg sto i matlaginga ved benken da det plutselig gnistra så kraftig under glasstoppen at det var godt synlig.. og begge venstre plater var døde....
Jeg stoler ikke lenger på greiene, slik at jeg faktisk tar sjansen på å sette ei panne på lav varme - og forlate huset... noe som var helt vanlig med gammeldagse komfyrer....
På tidlig 2000-tall fikk jeg et merkelig oppdrag. Jeg ble med i en gruppe som skulle slanke Electrolux sin "badge engineering". Det er et begrep fra bilbransjen, for å beskrive hvordan man bruker samme plattform på modellene til flere merker, med små vesentlige endringer og med hovedsaklig endring av "logo" på bilen. Badge engineering fremfor faktisk sådan.

Innen hvitevare utviklet det seg en enorm kamp om gulvplass på salgsstedene. Det holdt ikke å bare ha ett merke, så samme produsenter begynte å lage fake variasjon med nye merkenavn og litt chassisendring, men samme innmat. I enkelte modeller slo man av og på egenskaper omtrent slik man kan chippe biler. Dermed kunne du okkupere mer gulvplass, uten at kundene opplevde din tilstedeværelse som monoton. Det var jo ulike produkter, modeller, merker – ikke sant?

Problemet var at det kostet Electrolux en jævlig masse penger å ha så mange merker (nær 80 på verdensbasis).
VD Hans Stråberg meldte at de kunne like gjerne sette pengene de brukte på råvarer og produksjon/distribusjon/markedsføring i banken, selv med lav rente ville de få bedre avkastning. Det kostet for mye å ha så mange merker i "pipeline".
Vi fikk oppdraget med å slanke og om jeg husker rett endte det med 13, jeg var ikke med i prosjektet helt til slutten. Totalomsetningen gikk ned og overskuddet gikk opp. Elux omsatte for rundt 15 milliarder dollar i året da prosjektet begynte, omsetningen gikk ned til 12+, men overskuddet skjøt opp. Rare ting produsenter holder på med.

Da fikk jeg litt innblikk i hvordan bransjen holder på.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.391
Torget vurderinger
2
Interessant. Her vi flyttet til var det integrertem, mikroovn heter AEG/Eletrolux(MC2680E: Made in UK) mens komfyren heter Husqvarna/Elektrolux( 91-ARD-11-KC: Made in Germany). Begge er dritt. 12 år i drift.

Micromat heter microovnen fra AEG/Elux-. den har så ubegripelig brukergrensesnitt ( manualen hjelper lite ,man må innom 4 menuer med rare symboler og 8 valg for så sette en viss oppvarming).-- så jeg bruker kun en metode. ON på 30 sekunder, er det ikke nok blir det 30skeunder til. jeg gidder ikke bruke 7 taste trykk for å sette effekt og tid, og så måtte repetere det om igjen kanskje. Den forrige vi hadde varte i 25 år men enkle vribrytere for tid og effekt, det er nok. Det må dog nevnes at den tok fyr under bruk, og jeg måtte røske den ut å hive den på gårdsplassen mens den gnistret, brant og røk.Heftige greier den brant leenge

Husqvarna/Electrolux innebyggingsovnen , kan ikke holde lav og stabil temperatur for langtidssteking og steker meget ujevnt mht posisjon med vanlig varme, men med varmluft blir pizzaen lekker. Tør nesten ikke bytte dem ut ta jeg ikke vet om jeg får noe inn igjen, det er nemlig østeuropeisk montasjkekunst fra entreprenørens side, og de monterte bla kjøkkenviften uten å koble til utluftssrøret!!! ( fikset raskt etter at jeg oppdaget det..).

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.694
Sted
Smurfeland
Hadde Bosch hvitevarer der jeg bodde før, og syns de var ræva. Ovnen stekte ujevnt når man lagde pizza og koketoppen var et mareritt å betjene med touchknapper og pipelyder.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.704
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Pussa opp kjøkkenet i 2012, Siemens induksjonstopp, innbyggingskomfyr, oppvaskmaskin og den dyreste mikrobølgeovnen. Og et LG side By side kjøleskap med en elendig isbitmaskinløsning, 10 års garanti på kompressor. I 2018 sa LGen takk for seg og jeg kontaktet Elkjøp. De henviste meg videre til importør. De sendte en reparatør som så på skapet, lånte toalettet og ble borte.... Jeg ringte LG på nytt og spurte hva er det de driver med ? Fikk besøk av ny servicemann som hadde med seg deler denne gang. Han fikk det ikke til å fungere å spurte meg om hvor i all verden jeg hadde kjøpt dette skapet? Svarte som sant var at det ble kjøpt på Elkjøp i 2012, Hmm, skapet var ukjent for han og han mente at jeg burde få et nytt skap. Det endte med at LG ringte meg og sa at jeg kunne reise til Elkjøp og få et nytt skap kostnadsfritt. Det ble bra, fikk nytt skap som kostet fem tusen mer enn det originale og Elkjøp leverte nytt skap og tok med det defekte. Det nye skapet har også en helt annen og mye bedre isbitmaskin. LG (y).

Så var det Siemens, i 2019 tok mikrobølgeovnen kvelden. Det endte med at jeg kjøpte ny toppmodell fra Siemens, menyene er enkle og jeg er fornøyd med de andre Siemens produktene vi har. Er også fornøyd med en toppmatet AEG vaskemaskin, den brukes ofte og ser ut til å være av langt bedre kvalitet enn de andre vi har tatt livet av.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
727
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
I 2004 kjøpte vi en bosch vaskemaskin. Når den var 4 år og 9 mnd streiket elektronikken, og elkjøp sendte en reperatør. Han skiftet noen kretskort, men fikk fortsatt ikke liv i den. Hentet så flere deler men etter tre kjøreturer ga han opp. Da var absolutt alt av (synlig) elektronikk skiftet. Jeg tenkte mitt, men fikk ny maskin. Den varte i 5 år og en mnd.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.780
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Miele er jo mest kjent for vanvittig kvalitet på vaskemaskiner.
Kjøpte ny nå 21 år med vask for 6 mennesker.
Men reparerte den gamle selv for 850,- (varmeelement )
Da fikk vi vaskemaskin på hytta også.

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Antall liker
18.490
Torget vurderinger
2
Miele er fortsatt bra, men de etablerte seg i Dongguang i 1996 og deler produserer i Kina, men monteres i Tyskland.
Noen av delene Miele får produsert i Kina. I tillegg lager de vel også støvsugere der.

Som forbruker er det ikke nødvendig å gi ved dørene til Elkjøp o.a. De får inn varene til ekstremt lave priser og "merket" får det inn fra Asia til ekstremt lavere priser. Derfor man også tilbys en erstatning, som regel. Koster betydelig mindre enn å forsøke å reparere på garanti.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.626
Hos meg har to kjølekap og en oppvaksmaskin fra Miele røket. Det utgjør dermed 75% av mine hvitevarer i livet som har sluttet å virke, den fjerde var en stekeovn fra Bosch/Siemens.

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Antall liker
18.490
Torget vurderinger
2
Hos meg har to kjølekap og en oppvaksmaskin fra Miele røket. Det utgjør dermed 75% av mine hvitevarer i livet som har sluttet å virke, den fjerde var en stekeovn fra Bosch/Siemens.
Har venner med tilsvarende Miele-erfaringer, men de har gode garantiordninger og generelt høy vurdering på holdbarhet, fortsatt.

Jeg banker i bordet igjen, min AEG-historie på vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner er en fryd. Og det beste kombi kjøle/fryseskapet jeg har eid er en Ariston Hotpoint Quadrio, defroster perfekt og har flere pålitelige kjølesoner med variabel temperatur. Funksjonell design. Walkover.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
441
Sted
Bergen
Har en Miele vaskemaskin som må tåle mye både i hyppighet og mengde. Forrige var en Samsung som holdt under 10 år. Eneste ulempen med Miele var når jeg hentet den så var den på ca 110-120 kg totalvekt. Droget skulle jo opp alle trappene. Lagde også en betongplatting til den i stedet for tilpassete treklosser jeg hadde på Samsungen, samt et hyllestativ for tørketrommelen over som låser alt sammen med demping.

Har Bosch oppvaskmaskin som går daglig og er mer enn 10 år. Litt tull med hyllesystem hvor jeg bare har låst alt i en posisjon for å slippe tullet.

Komfyrer har jeg arvet/kjøp brukt og de har alle vært toppklasse. Den beste var i grunnen en Husquarna toppmodell fra 70-tallet med alskens finesser. Roterende grillspyd, høy maks temp, ikke egentlig varmluft men en vifte som sirkulerte varmluften. Dobbel komfyr med enkel over/undervarme på den nederste. Utrolig oversiktlig manuell kontroll over temperatur og steketid med steketermometer koblet til styringen. De gamle var også sikrere brannmessig enn keramiske plater som kun har makseffekt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.554
Hvorfor kjøpe noe veldig dyrt som varer i 30 år og er fullstendig utdatert de siste 20 årene? Ta eksempelvis AEG Turnamat. Laget for å overleve en atomkrig, men tungvint i bruk, bruker mye vann og strøm og vasker sånn nogenlunde rent. Men varer nesten evig. Jeg tipper de som kjøpte "evigvarende 4:3 TV på begynnelsen av årtusenet angret etterhvert som 16:9 og flatskjermer ble standarden.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.164
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tja.. hvitevarer er ofte slik at de bare skal funke, de er en essensiell del av hverdagen og du ønsker gjerne bruke minst mulig tid på dem. Hvor utdatert blir en vaskemaskin egentlig? Og hva koster det deg i tid og mas hvis det blir krøll med den? Selv foretrekker jeg å bruke livet på annet enn billig plastikk som forryker hverdagen.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
5.999
Leser at mange har problemer med skyllingen på nyere vaskemaskiner - de bruker så lite vann at det går utover funksjon.

Håper min godt over 20 år gamle Zanussi holder en stund til.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
1.919
Heldigvis har min Miele vaskemaskin fra 2008, eller så en funksjon med "høyere vannstand." Da går klærne fra halvveis skyllet til å faktisk se rene ut og lukte rent når de hentes ut. Tydelig at de er tilpasset et sentraleuropeisk marked med høye vann- og strømpriser. Maskinen er forøvrig en tanks, som ikke har gjort oss et eneste pek siden den ble satt i kjelleren. Heldigvis hadde butikken et tilbud om å bære nautet helt inn da den ble kjøpt. Det kom to gorillaer med den, og de tok også med seg det gamle vraket tilbake.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.813
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Heldigvis har min Miele vaskemaskin fra 2008, eller så en funksjon med "høyere vannstand." Da går klærne fra halvveis skyllet til å faktisk se rene ut og lukte rent når de hentes ut. Tydelig at de er tilpasset et sentraleuropeisk marked med høye vann- og strømpriser. Maskinen er forøvrig en tanks, som ikke har gjort oss et eneste pek siden den ble satt i kjelleren. Heldigvis hadde butikken et tilbud om å bære nautet helt inn da den ble kjøpt. Det kom to gorillaer med den, og de tok også med seg det gamle vraket tilbake.
I min ungdom hadde jeg sommerjobb som en slik gorilla hos en hvitevareleverandør. Miele vaskemaskiner som skulle leveres i 4 etg i blokker uten heis (grensen for heiskrav gikk ved 4 etasjer, og det var ganske vanlig) var ikke favoritten for å si det slik. Vi slet for øvrig ut hovedlageret i en Mielemaskin etter ca 20 år, og reparatøren anbefalte oss å ikke reparere. Har nå hatt en problemfri Samsung til halve prisen i 10 år eller der omkring, men så vasker vi også mindre enn før siden ungene er ute av redet.

Men poenget med tekniske fremskritt i vaske- og skylleprogrammer demonstrerer Samsung maskinen tydelig. Jeg synes et godt råd er å se sine behov nøye an. Om maskinen er dobbelt så dyr og varer dobbelt så lenge, er ikke det sikkert at det er så lurt å gå for den dyreste.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.873
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Vår Siemens IQ700 tørketrommel fikk pumpehavari etter 1/2 år. Noe dustete konstruert. ( mye blikk & plateskruer også). Den sentrifugerer altså vannet inn i et trau hvor vannet igjen pumpes opp i ei skål /skuff som igjen må tømmes manuelt. Jeg boret istedet inn en slangenippel til trauet og drenerer direkte til sluket. Funket fint i 2 år nå, null manuell tømming. Mistenker at andre modeller har direkte dren som opsjon.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.813
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dette har jeg for så vidt ventet på. Etter at Trump- og Coronatrådene har gått tomme for steam har vi nå fått hvitevarer å bekymre oss for.

Verden går tross alt fremover. Den har jo ingen andre steder å gå som Flettfrid Andresen pleide å si.

Sist redigert:

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
1.919
I min ungdom hadde jeg sommerjobb som en slik gorilla hos en hvitevareleverandør. Miele vaskemaskiner som skulle leveres i 4 etg i blokker uten heis (grensen for heiskrav gikk ved 4 etasjer, og det var ganske vanlig) var ikke favoritten for å si det slik. Vi slet for øvrig ut hovedlageret i en Mielemaskin etter ca 20 år, og reparatøren anbefalte oss å ikke reparere. Har nå hatt en problemfri Samsung til halve prisen i 10 år eller der omkring, men så vasker vi også mindre enn før siden ungene er ute av redet.

Men poenget med tekniske fremskritt i vaske- og skylleprogrammer demonstrerer Samsung maskinen tydelig. Jeg synes et godt råd er å se sine behov nøye an. Om maskinen er dobbelt så dyr og varer dobbelt så lenge, er ikke det sikkert at det er så lurt å gå for den dyreste.
Egentlig ingen vits i å kjøpe et så dyrt produkt for noe annet enn å være noenlunde sikker på at den holder fred noen år. En vaskemaskin er nesten uansett fabrikat et tungt helvete å få ut og til reparasjon eller bytte om den ryker. Resten av produktene er av ymse fabrikat. Siemens, Samsung etc. Alle har egentlig oppført seg eksemplarisk, så nær som ei billig oppvaskmaskin i utleiedelen vår. Point heter vansparket. Styr unna!

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.164
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vår Siemens IQ700 tørketrommel fikk pumpehavari etter 1/2 år. Noe dustete konstruert. ( mye blikk & plateskruer også). Den sentrifugerer altså vannet inn i et trau hvor vannet igjen pumpes opp i ei skål /skuff som igjen må tømmes manuelt. Jeg boret istedet inn en slangenippel til trauet og drenerer direkte til sluket. Funket fint i 2 år nå, null manuell tømming. Mistenker at andre modeller har direkte dren som opsjon.
Jepp, min IQ800 hadde direkte avløp man kunne aktivere. Flott maskin, men mye krøll med varmepumpen. Kompakt konstruksjon som gjør reparasjoner vanskelig, og når varmepumpen går er det umulig å fikse, for den er altfor integrert.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.371
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Kjøpte vask og tørk fra Miele i 2008.....har virket upåklagelig......"knock on wood"..... frem til nå. Kjøpte Miele fryseskap i 2019 produsert av Lieberh...... virker også upåklagelig.
Bosch og Siemens er stort sett produsert på samme fabrikker og i en god del tilfeller Grundig og AEG også har jeg latt meg fortelle..... samme innmat mekanisk og eektrisk sett, men med forskjellige fronter og merking.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.464
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Alle mine hvitevarer er fra Bosch og er 20 år gamle, funker helt topp den dag i dag :)

mvh

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.626
Det har gått en liten faen i meg og jeg har faktisk fikset ymse hvite- og brunevarer selv. Ikke noe avansert, men det har vært overraskende greit å fikse en del ting fremfor å kassere og/eller sende på service. Mye bra youtube-videoer der ute. Espressomaskinen har et par svake punkter som er veldig enkle å fikse selv med billige originale deler fra eBay fremfor å kjøpe delene i Norge eller levere til reparasjon hos forhandller. Problemet som amatør er at man bør være rimelig sikker på hva feilen faktisk er før man kjøper deler og setter i gang.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.350
Har selv blitt advart av kjennere i hvitevarebransjen mot å kjøpe toppmodellene, det er rett og slett mer feil på dem. Og hvem har bruk for alle spesialfunksjonene? er mest bare jåleri.

Oppvaskmaskin; Mine foreldre kjøpte en ny AEG oppvaskmaskin i år 2000, det var etter at AEG bygde opp oppvaskmaskinene på nytt helt fra botn av (tidligere hadde dem en del feil). Denne fungerer like godt i dag. Den er vanvittig stillegående og vasker alltid helt rent, om det er 50c, 65c eller 70c.
Så da er spørsmålet mitt, noe som jeg har lurt på mange ganger i alskens sammenhenger: når du først har lagd det perfekte produktet som gjør jobben, vasker superbra og er utrolig stillegående, hvorfor i herrens navn kopier du ikke bare suksessen? Dagens produkt er sikkert lagd av andre komponenter og varer sikkert ikke like lenge. Kanskje den vasker dårligere og støyer mer?

Min oppvaskmaskin vasker ikke like godt ved full maskin. Men det løser jeg ved å hive en oppvasktablett i bunnen av maskinen, sånn at forvasken på 25 min også får seg en dose oppvaskmiddel. Da blir det helt rent.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.813
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Godt poeng: Ikke kjøp funksjoner du ikke har nytte av. Det er bare en kilde til unødvendige problemer. Dessverre blir dette vanskeligere og vanskeligere etter hvert som alskens fjas blir "standard". For produsentene er dette trolig vinn-vinn. Man kan fjeske seg med dette i markedsføringen, og man kan levere vedlikehold og forhåpentligvis tidligere utskifting til ny maskin.

Topp Bunn