Har du en maskin av ok kvalitet og merke, så er det relativt greit og lønnsomt med service. Med unntak av boschene mine da, som tydeligvis har vært bygget slik at service kan være vanskelig eller umulig. Hos meg har det betydd at når zeolith-tørkingen eller varmepumpen på tørketrommel har røket, så er det sayonara, for alt er så trangt plassert og ikke beregnet for reparasjon.Har flere ganger lurt på hvor vanskelig det egentlig kan være å DIYe en vaskemaskin med en defekt donor som utgangspunkt …
Tenkte mest på å bytte ut originale kontrollbrett med egne ditto for å styre motorer, magnetventiler osv. og således få en maskin man relativt enkelt kan serve selv. Men det er kanskje ikke så lett som jeg ser for meg, nyere maskiner er vel noe mer kompliserte enn AEG Turnamat…Har du en maskin av ok kvalitet og merke, så er det relativt greit og lønnsomt med service. Med unntak av boschene mine da, som tydeligvis har vært bygget slik at service kan være vanskelig eller umulig. Hos meg har det betydd at når zeolith-tørkingen eller varmepumpen på tørketrommel har røket, så er det sayonara, for alt er så trangt plassert og ikke beregnet for reparasjon.
Hvis du vil ha et prosjekt derimot, er type "pumpen fungerer ikke" eller "vannet varmer ikke" perfekte kandidater, slik jeg har erfart det. Sensorer og software kompliserer selvfølgelig, men stort sett er slike problemer lett reparerbare for en DIYer.
Da gleder det deg kanskje å høre at jeg faktisk endte opp med en AEG, den her: https://www.aeg.no/laundry/laundry/dryers/heat-pump-dryer/t9den866c/Hva skjedde med AEG?
Har en kondenstørketrommel fra AEG, den er nå 26 år gammel og fungerer like godt.
Tilbake til den gang var butikkene fylt opp med AEG produkter, på samme måte som Bosch/Siemens er det i dag.
Kanskje AEG har valgt å posisjonere seg mer i upper class?
Tidligere Bosch oppvask har et merkelig system med en flotørsensor i bunnen av maskinen. Altså under selve vaskekammeret i sokkelen. På vår tidligere Bosch var det ikke eget varsel for denne, men samme kode som om det står vann i vaskekammeret.Og i dag kom det ny feilkode: 01–10.Dette skulle indikere at det lå vann nederst i maskinen. Jeg fant dette helt urimelig, ingenting tydet på det. Da var det på nytt resett-knappen. Men denne gangen funket det ikke. Det som måtte til var å dra ut støpslet og helt kutte strømmen til maskinen i noen minutter. Etter det virket alt normalt.
Takk for din tilbakemelding!Tidligere Bosch oppvask har et merkelig system med en flotørsensor i bunnen av maskinen.
De har i hvertfall samme kundekontakt. Har en AEG vaskemaskin som har vært fram og tilbake på sørvis to ganger, og det blir en tredje ! Lei håndvask og å vaske hos venner.... . Tydeligvis en "mandagsmaskin".Er ikke AEG og Electrolux i samme greia? Jeg kjøpte meg en AEG komfyr i 2016 (?) på Black Friday salg og da salget var over dukka samme saken opp igjen med Electrolux-logo til ca 12-14k kr.