Alt til hus og bolig Hvitevarer: Har Bosch blitt Bæsj?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.346
Har flere ganger lurt på hvor vanskelig det egentlig kan være å DIYe en vaskemaskin med en defekt donor som utgangspunkt … :unsure:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.850
Sted
Sunndalsøra
Jeg byttet ut et mindre Bosch kombi skap av litt eldre modell. Har ikke hatt noe problem med det. Jeg ville ha et større frittstående/høyere kombiskap. Det ble et Elektrolux av den dyre sorten. Nå får jeg en bedre høyde og oversikt på kjøledelen, og slipper å bøye meg ned :) Bosch vaskemaskiner har fungert prikkfritt. Synes det er viktig med disse kortprogrammene i disse strømtider.
Det er større utfordring å få et kombiskap å fungere optimalt hele tiden i en bobil, hvor omgivelses temparaturen skifter oftere, da spesielt om sommeren. Da er luftsirulasjonen en utfordring på baksiden. Problemet kan være at kjølevesken (amoniakk/hydrogen) blir for varm. Da stiger både kjøle og frysetempen. Det brukes vifter i bakkant i luftekanal for å få bedre lufting. Jeg har montert ekstra dobbelvifte i overkant,og det har senket tempen m. flere grader. Da jeg er elektromontør, så har feilsøking ikke vært noe problem. En annen ting jeg må utbedre, er å bytte ut den digitale kontroll enheten, da den ikke svarer på auto for landstrøm/gass for da å resette hver gang ved omkobling. Noe off topic, men sånn er det bare:)

Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.164
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har flere ganger lurt på hvor vanskelig det egentlig kan være å DIYe en vaskemaskin med en defekt donor som utgangspunkt … :unsure:
Har du en maskin av ok kvalitet og merke, så er det relativt greit og lønnsomt med service. Med unntak av boschene mine da, som tydeligvis har vært bygget slik at service kan være vanskelig eller umulig. Hos meg har det betydd at når zeolith-tørkingen eller varmepumpen på tørketrommel har røket, så er det sayonara, for alt er så trangt plassert og ikke beregnet for reparasjon.

Hvis du vil ha et prosjekt derimot, er type "pumpen fungerer ikke" eller "vannet varmer ikke" perfekte kandidater, slik jeg har erfart det. Sensorer og software kompliserer selvfølgelig, men stort sett er slike problemer lett reparerbare for en DIYer.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.350
Hva skjedde med AEG?
Har en kondenstørketrommel fra AEG, den er nå 26 år gammel og fungerer like godt.
Tilbake til den gang var butikkene fylt opp med AEG produkter, på samme måte som Bosch/Siemens er det i dag.

Kanskje AEG har valgt å posisjonere seg mer i upper class?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.346
Har du en maskin av ok kvalitet og merke, så er det relativt greit og lønnsomt med service. Med unntak av boschene mine da, som tydeligvis har vært bygget slik at service kan være vanskelig eller umulig. Hos meg har det betydd at når zeolith-tørkingen eller varmepumpen på tørketrommel har røket, så er det sayonara, for alt er så trangt plassert og ikke beregnet for reparasjon.

Hvis du vil ha et prosjekt derimot, er type "pumpen fungerer ikke" eller "vannet varmer ikke" perfekte kandidater, slik jeg har erfart det. Sensorer og software kompliserer selvfølgelig, men stort sett er slike problemer lett reparerbare for en DIYer.
Tenkte mest på å bytte ut originale kontrollbrett med egne ditto for å styre motorer, magnetventiler osv. og således få en maskin man relativt enkelt kan serve selv. Men det er kanskje ikke så lett som jeg ser for meg, nyere maskiner er vel noe mer kompliserte enn AEG Turnamat…

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.164
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hva skjedde med AEG?
Har en kondenstørketrommel fra AEG, den er nå 26 år gammel og fungerer like godt.
Tilbake til den gang var butikkene fylt opp med AEG produkter, på samme måte som Bosch/Siemens er det i dag.

Kanskje AEG har valgt å posisjonere seg mer i upper class?
Da gleder det deg kanskje å høre at jeg faktisk endte opp med en AEG, den her: https://www.aeg.no/laundry/laundry/dryers/heat-pump-dryer/t9den866c/

Hadde egentlig Miele i tankene, Power hadde en på tilbud også. Men AEG slår i bordet med 10 års garanti, og da er jeg solgt.

Funksjonsmessig virker den ganske oppegående også.

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Antall liker
4.839
Sted
Bartistan
Er ikke AEG og Electrolux i samme greia? Jeg kjøpte meg en AEG komfyr i 2016 (?) på Black Friday salg og da salget var over dukka samme saken opp igjen med Electrolux-logo til ca 12-14k kr.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.681
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Har Bosch ovm og jeg synes den bråker mye mer enn den burde. Er oppgitt 41db et eller annet ang støy, men virker som 60-70 😩

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.350
Vet ikke om Bosch er bæsj. Men min 2 år gamle Bosch oppvask har begynt å hikke litt.

For noen uker siden kom det opp ei feilmelding i displayet. Og du vet, nye maskiner har ørten feilkoder for litt av hvert. Vel, jeg fant ut feilkoden ikke kunne ha rot i virkeligheten, så jeg brukte resett-knappen tilbake til fabrikkinnstilling og da funket alt ok.

Og i dag kom det ny feilkode: 01–10.Dette skulle indikere at det lå vann nederst i maskinen. Jeg fant dette helt urimelig, ingenting tydet på det. Da var det på nytt resett-knappen. Men denne gangen funket det ikke. Det som måtte til var å dra ut støpslet og helt kutte strømmen til maskinen i noen minutter. Etter det virket alt normalt.

Kjære vakre vene og fagre nye verden; hvorfor ikke skru tiden tilbake og gjøre ting enklere? Da jeg kjøpte huset mitt i 1996 stod det en enkel Bosch maskin med 3 knapper og 2 program på kjøkkenet. Den både vasket og TØRKET upåklagelig, virket i mange år. Og er ikke det som nettopp er hele poenget? Er vi så kørka i hodet at vi helt har mistet målet av syne?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.473
Og i dag kom det ny feilkode: 01–10.Dette skulle indikere at det lå vann nederst i maskinen. Jeg fant dette helt urimelig, ingenting tydet på det. Da var det på nytt resett-knappen. Men denne gangen funket det ikke. Det som måtte til var å dra ut støpslet og helt kutte strømmen til maskinen i noen minutter. Etter det virket alt normalt.
Tidligere Bosch oppvask har et merkelig system med en flotørsensor i bunnen av maskinen. Altså under selve vaskekammeret i sokkelen. På vår tidligere Bosch var det ikke eget varsel for denne, men samme kode som om det står vann i vaskekammeret.

Vi slet med periodisk feil over flere år med en liten lekasje som da ble samlet opp i sokkelen og varslet gjerne med flere mnd mellomrom.
Et triks jeg lærte meg var å drenere med en klut. Vri den sammen til en pølse og stapp den ned i sokkelen og over til en dyp tallerken eller beger av et slag plassert på gulvet. Gi det noen timer så begynner vannet sakte bevege seg gjennom kluten. Frontdeksel på sokkel må demonteres for å komme til.

Ellers var en slik pumpe nyttig for å raskere resultat:
1729896927666.jpeg

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.350
Tidligere Bosch oppvask har et merkelig system med en flotørsensor i bunnen av maskinen.
Takk for din tilbakemelding!😊

Ja, når jeg googlet på nettet i går, jfr den feilkoden jeg fikk opp, så var denne flotørsensoren nevt i forbindelse med vannsamling i bunnen av maskinen.

Jeg har ekstremt liten tålmodighet med ganske nye hvitevarer som begynner å fuske. Jeg sender BSH service en mail om problemet, sånn at dem har det i loggen i forhold til fremtidig garanti/reklamasjon.
Etter det får vi se om problemet gjentar seg. Da får Bosch komme og fixe. Hvis dem da kun fixer mot betaling, så er det rett på dynga med maskina.

Ellers gjør jeg alt riktig, kjører maskinrens-program ca 3 ganger i året. Renser silen også.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
2.997
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Hadde et tilsvarende problem på en oppvaskmaskin, husker ikke merket. Uansett, det ble fast rutine å tømme bunnkaret hver 3-4 uke når vannvakten stoppet maskinen.
Ja, jeg renset silen osv. Etter å ha holdt på med det en stund, så googlet jeg maskinen, og da oppdaget jeg at det var en kanal ut under silen som ikke var synlig når en tok ut silen og kikket inni / ned.
Tok da ut silen og stakk fingeren inn der hvor den kanalen burde være og kjente kanalåpningen. Men kjente samtidig at det var noe inni der. Tok et bøyelig plastikkrør eller no' og "staket" rundt inni der. Da kom det ut div matrester og annet som tydeligvis ikke hadde blitt fanget av silen. Rense der ble så fast rutine sammen med rensing av silen. Etter det funket maskinen i mange år helt til en av pumpene osv ga opp. De var så dyre å bytte at det ble ny maskin i stedet...

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
2.746
Er ikke AEG og Electrolux i samme greia? Jeg kjøpte meg en AEG komfyr i 2016 (?) på Black Friday salg og da salget var over dukka samme saken opp igjen med Electrolux-logo til ca 12-14k kr.
De har i hvertfall samme kundekontakt. Har en AEG vaskemaskin som har vært fram og tilbake på sørvis to ganger, og det blir en tredje ! Lei håndvask og å vaske hos venner.... . Tydeligvis en "mandagsmaskin".

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.164
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hadde en tekniker her fra BSH forrige uke for å bytte iDos-beholder på min Siemens vaskemaskin fra 2012. Det var da toppmodellen med to automatiske doseringskamre, grafisk display og hele pakka. Elsker den maskinen. Byttet kom på 5000 totalt, han regnet med jeg ville si nei takk, men jeg betalte glatt. Kunne gjerne vært billigere, men ny maskin av samme kvalitet skal man grave dypt for å finne.

Teknikeren var enig. Han sa at rundt 2010 var toppen av kvalitet, deretter gikk det nedover, og spesielt etter covid har det blitt mye triksing for å holde prispunktet på maskinene. Jeg ga ca 15.000 for min iQ800 i 2012, maskin av samme kvalitet ville i dag kostet 30-40.000 sa han.

Det var en liten øyeåpner, for å si det mildt.

Topp Bunn