Hvitflekkete Vin-glass i oppvaskemaskinen

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Hvit/blå flekker har kommet frem på enkelte glass etter lengre tids vask i oppvaskmaskinen. De er umulige å fjerne når de først har kommet der.
Noen som vet hvorfor dette skjer ? Er det enkelte vaskepulver/Klarningsmedler som ikke bør brukes til glass ?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.998
Antall liker
11.928
Sted
Hus
Har opplevd det samme selv, men vet ikke hva som gjør det. Er nok oppvaskmiddelet som gjør dette, og har ikke forsket noe på hvilke middel som er bedre enn andre. Brukt bare Sun i de senere år, og har ikke oppdaget noe på krystallglassene mine etter en del vasker. :)
 
N

nb

Gjest
Mye kalk i vannet tenker jeg. Prøv med edikk, sitronsyre eller lignende og se om det biter. Å fjerne kalk med vanlig oppvaskemiddel er bare å glemme.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.169
Antall liker
9.495
Vask glassene i sitronsyre engang. Godt for både glass og maskin.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
De fleste oppvaskmaskiner har en beholder for salt i bunnen en plass. Lokaliser denne og fyll den opp med egnet salt (mener Elkjøp og slike steder selger det). Det fjerner problemet med kalk/hardt vann og misfarging av glass.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.169
Antall liker
9.495
Beholderen kan fylles med vanlig grovt salt, men det er bare forebyggende. Skal man fjerne kalk må man bruke sitronsyre e.l.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Montro om det ikke er sitronsyre man bruker for å rense/avkalke/avmineralisere kaffetraktere også? Jo, tror nesten det… men man kan også bruke eddik faktisk. Kan man sikkert vaske kalkede glass i også.

Salt og riktig justering av saltfunksjonen er obligat; sjekk med vannverket lokalt og doser salt ift vannets hardhet iht bruksanvisningen fra maskinprodusenten.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.938
Antall liker
598
Til kaffetraktere brukes også kremortartari. Fås på apoteket.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ser i profilen at du kommer fra Haugesund. Hvis dere har like mye kalk i vannet som jærbuen er det nok kalk, ja.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Zomby_Woof skrev:
Ser i profilen at du kommer fra Haugesund. Hvis dere har like mye kalk i vannet som jærbuen er det nok kalk, ja.
Vannet som kommer fra Haugesund vannverk har alltid vært og er svakt surt. Så årsaken til disse hvite flekkene kan ikke være overskudd av kalk tror jeg. Vi har brukt tabletter av typen Sun extra power med glansmiddel. Jeg mistenker at problemet kommer fra kjemikaler fra vaskemiddelet, men jeg skal prøve å fjerne flekkene med sitronsyre. Det merkelige er jo at det kun gjelder noen glass ? :)
 
Topp Bunn