Men det kan du jo bare fortsette å undre deg over.Med alt det lort du har i kæden, undrer jeg mig over hvordan i alverden du lytter. Transporter er da noget af det værste, jeg nogensinde har hørt, for ikke at tale om alt det andet du bruger.
Når ret skal være ret så kender jeg en som bruger PC og det lyder godt. Kanskje på grund af camouflage ved å skjule det værste med trylleri med DSP.Amen.Skal slutte å høre på musikk før jeg måtte la en PC være involvert for å få lyd ut av høyttalerne
TakkHar snust litt på PC nå, og kan slutte meg til et amen. Orker ikke å måtte risikere å fikse datatrøbbel når jeg skal bruke tilmålt tid til å høre musikk.
Enig i at mange fejl kan skjules ved at hæve basniveauet. Men dermed camouflerer man også muligheden for å høre forskel på mange andre ting. Nu forstår jeg efterhånden tilfælde hvordan Asbjørn kommer frem til sine aldeles fejl konklusioner.En av de uforandrelige naturlovene på HFS lyder som følger: "Ethvert innlegg der brukeren ved navn Viking har trykket like er et innlegg som forfatteren med fordel kunne tenkt seg om en gang ekstra før han publiserte".
Vis vedlegget 559705
(forøvrig er jeg en av dem som har hørt Asbjørns anlegg, og det låt meget bra. Kanskje bittelitt for mye heving i bassen for min smak, men det handler om ratting av DSP og er et spørsmål om preferanser)
Kompromissene ligger i kø og veien en velger kan være forskjellig. Er mulighet for god lyd med veldig ulike innfallsvinkler. Høres nesten ut som du ikke tror andre kan dette med å sette sammen anlegg. Hørte jo anlegget til din nabo for en stund siden, og det var bra det, men på ingen måte unikt. Jada har fått med meg at du synes det låt krapp når vi var der - jeg synes ikke det.Enig i at mange fejl kan skjules ved at hæve basniveauet. Men dermed camouflerer man også muligheden for å høre forskel på mange andre ting. Nu forstår jeg efterhånden tilfælde hvordan Asbjørn kommer frem til sine aldeles fejl konklusioner.En av de uforandrelige naturlovene på HFS lyder som følger: "Ethvert innlegg der brukeren ved navn Viking har trykket like er et innlegg som forfatteren med fordel kunne tenkt seg om en gang ekstra før han publiserte".
Vis vedlegget 559705
(forøvrig er jeg en av dem som har hørt Asbjørns anlegg, og det låt meget bra. Kanskje bittelitt for mye heving i bassen for min smak, men det handler om ratting av DSP og er et spørsmål om preferanser)
Greit å slippe PC, men nettbrettet (eller telefonen) kommer man ikke unnaSkal slutte å høre på musikk før jeg måtte la en PC være involvert for å få lyd ut av høyttalerne
Men hvorfor skulle ROON være bedre, end at sætte en USB pind eller HD direkte i USB porten?Om man vil kan man også gjøre dette som en "appliance". Du kan få kjøpt hardware med Roon ferdig installert, plug & play: https://roonlabs.com/nucleus.html
Det kan være en snarvei til best mulig lydkvalitet ved harddiskbasert avspilling. I prinsippet er det en dyr Intel NUC medie-PC med en nedstrippet Linux-distro på, men det behøver man ikke vite så mye om. Eventuelt kan man kjøpe en NUC og laste ned Roon OS/Optimized Core Kit selv, og spare noen kroner på det. Resultatet er fortsatt en svart boks i racket som styres fra en iPad og som spiller musikk fra harddisk og fra Tidal.https://kb.roonlabs.com/ROCK:_Getting_Started
Jeg mener bestemt at man nå i 2019 får høyest lydkvalitet ved harddiskbasert avspilling, ikke fra CD eller vinyl. Da kan man laste ned og spille selveste masteropptaket rett fra produsentens miksebord uten å gå veien om noen restriksjoner i båndbredde eller analoge degraderinger av signalet. Alt annet blir i beste fall nokså likt masteren, men mest sannsynlig degradert på en eller flere måter i distribusjonskjeden. Nedsamplet, redusert bitdybde, påført analog støy og forvrengning etc.
Jeg forstår at det er et annet sett ferdigheter som skal til for å sette opp harddiskbasert avspilling enn for å justere nålevekt, antiskating og VTA på en platespiller, men kom an, folkens. Det er interessant å se hvilke forsvarsmekanismer som gjør seg gjeldende for å slippe å lære seg noe nytt.
Innbefatter radio delen her angivelse av bitrate, evt. lister og/eller mulighet for å søke opp stasjoner som kjører kun 320 kbs?Integrert radio og Tidal er det også.
Hvis du setter ekstern harddisk i USB-porten behøver du fortsatt en eller annen programvare for å lese innholdet og sende det videre. Jeg foretrekker å sende det videre som datapakker og konvertere det til lydsignal (først digitalt S/PDIF, deretter analogt) i dedikerte bokser et stykke fra PC'en og med galvanisk skille mellom. Roon håndterer det ganske elegant, men det gjør også f eks Logitech Media Server om man foretrekker den klient/server-arkitekturen. Roon har best brukergrensesnitt av de alternativene jeg har forsøkt.Men hvorfor skulle ROON være bedre, end at sætte en USB pind eller HD direkte i USB porten?
Det finnes gratis alternativer også, inkludert å bruke Spotify app til å servere lokale filer. MusicBee kan være verdt å sjekke ut.It means that if you have a good DAC and use Roon, you can turn your DAC into a streamer/renderer using the Chromecast Audio. For just $35, that is a superb addition. As such, the combination of Roon and Chromecase audio is highly recommended!
Ikke ennå, i det minste.Innbefatter radio delen her angivelse av bitrate, evt. lister og/eller mulighet for å søke opp stasjoner som kjører kun 320 kbs?Integrert radio og Tidal er det også.
Starting with our 1.2 release, it's now possible to play your favorite streaming internet radio stations right in Roon!
How It Works
In the future, we are planning to offer a full directory of streaming internet radio stations, so look for this functionality in a future Roon release.
For now, you'll be able to copy and paste links to any compatible stream into Roon. Any available station info will be retrieved, and you'll be able to access this station from any device running Roon on your network, and you'll be able to stream the station to any output on your network.
Kan du utdype det jeg har uthevet?Jeg mener bestemt at man nå i 2019 får høyest lydkvalitet ved harddiskbasert avspilling, ikke fra CD eller vinyl. Da kan man laste ned og spille selveste masteropptaket rett fra produsentens miksebord uten å gå veien om noen restriksjoner i båndbredde eller analoge degraderinger av signalet. Alt annet blir i beste fall nokså likt masteren, men mest sannsynlig degradert på en eller flere måter i distribusjonskjeden. Nedsamplet, redusert bitdybde, påført analog støy og forvrengning etc.
Men nå har vi kommet til 2020, og da vet vi alle at vinyl er best.Kan du utdype det jeg har uthevet?Jeg mener bestemt at man nå i 2019 får høyest lydkvalitet ved harddiskbasert avspilling, ikke fra CD eller vinyl. Da kan man laste ned og spille selveste masteropptaket rett fra produsentens miksebord uten å gå veien om noen restriksjoner i båndbredde eller analoge degraderinger av signalet. Alt annet blir i beste fall nokså likt masteren, men mest sannsynlig degradert på en eller flere måter i distribusjonskjeden. Nedsamplet, redusert bitdybde, påført analog støy og forvrengning etc.
Hva slags musikk, hvor, hvem?
Jeg ville startet hos HDTracks eller lignende, eller direkte hos 2L, Blue Coast Records etc. Poenget er at distribusjonsformatet ikke lenger er en flaskehals. Man kan kjøpe musikk i like absurd høy oppløsning som det hadde i den digitale miksepulten.Kan du utdype det jeg har uthevet?Jeg mener bestemt at man nå i 2019 får høyest lydkvalitet ved harddiskbasert avspilling, ikke fra CD eller vinyl. Da kan man laste ned og spille selveste masteropptaket rett fra produsentens miksebord uten å gå veien om noen restriksjoner i båndbredde eller analoge degraderinger av signalet. Alt annet blir i beste fall nokså likt masteren, men mest sannsynlig degradert på en eller flere måter i distribusjonskjeden. Nedsamplet, redusert bitdybde, påført analog støy og forvrengning etc.
Hva slags musikk, hvor, hvem?
Ja du mener vel dac'er som ikke oversampler (NOS). De begynner å bli temmelig bra nå. Holo Audio Spring m. flere. Jeg velger å ha en streamer med digital utgang nettopp for at utviklingen går så fort. Men kjører foreløbig fra pc. Pink Faun I2S over hdmi til en I2S kompanibel dac. Dette pci-kortet sammen med I2S lyd fører til asynkron modus ut fra PC, slik at jitter er på micronivå. Kjempefornøyd, men vil ha streamer uansett.Vel.... på DAC fronten har man begynt å gå bakover fordi enkelte mener det låt bedre før ... På streamingfronten er vel siste nytt MQA og det er ikke nødvendigvis gode nyheter.
Man faller tilbake til brukergrensesnitt og der kan det fortsatt gjøres kvantesprang.
-BB-