Diverse Hvor ble equalizeren av, og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.988
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA. Alle hodetelefoner som høyttalere i et rom har en signatur man kan forbedre. Med hodetelefoner så er det vanskelige rommet vekke og det blir lettere å ratte seg til lyden man liker. Med litt eq er Sennheiser HD800 verdens bekste hodetelefoner(om man ser vekk fra Orpheus 1, 2). For eks Focal elear trenger litt mer i toppen og da blir den helt utrolig bra osv. Jeg har ikke testet denne eq-en men schiit har ikke laget et produkt som har skuffet så langt.
    Jeg kjører aktive høyttalere som har eq innebygget og bruker det flittig. At allemannalle brukte eq-en på 80/90tallet har ødelagt mye god musikk. Jeg tror det er grunnen til at de store startet med ¨pure direct¨knapper.
    Rommet er borte, men det er enda vanskeligere å vite hva som er "riktig" frekvensgang fra hodetelefoner. Litt av problemet er at øremuslingen blir klemt flat og ikke farger lyden på samme måte som med lyd utenfra, eller at in-ear propper bypasser den fullstendig. Man kan ikke godt stappe inn en målemikrofon i øregangen heller. Mine Etymotic trenger en nokså heftig eq-profil for å yte sitt beste. Linkwitz har et forslag: Reference earphones

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.777
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Morsomt, - for jeg har faktisk Sennheiser PXC250. Bruker de ofte i heimen for å fjerne litt av andre "huslyder".... i fly hadde jeg nok ønsket meg "over-øret" modellen, men det funker. Har alltid hatt inntrykk av at de spiller rimelig riktig... Bose blir litt "svulstig" etter min smak.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke jeg hadde blånektet for å få en slik satt mellom min pre og monoblokkene.

manley eq.jpg

Er ikke så mye jeg vil endre, men det kan jo være greit å rette opp det groveste. Jeg husker forresten når tonekontrollene og eq-en forsvant. Selv hadde jeg en vanlig analog eq koblet til en tapeloop for å rette på liveinnspillinger jeg hadde gjort med DAT og slikt, og kjøpte blant annet Sansui på nittitallet fordi de hadde tonekontroller. I dag har jeg bare den innebygde i Jriver i tillegg til studioutstyret i kjelleren.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.988
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nesten så man skjønner at de forsvant ut fra et rent økonomisk perspektiv...

Men det ser ut som dette er fra kategorien 'uselgelige overliggere'? At de muligens har kostet veldig mye mer den gangen de produserte dem, hadde et marked og en realistisk forventning om å tjene på dem?
    Det er mulig. Det er ihvertfall lett å skjønne den kommersielle attraksjonen i å overbevise kunden om at apparatet "låter bedre" uten disse kretsene, at det i seg selv forsvarer en prisøkning, og at "fintuning" heretter skal gjøres ved å bytte rundt mellom grisedyre kabler med og uten fast innstilte eq-bokser på midten. Lavere kostnad, høyere pris, og mersalg med enda høyere marginer - et kommersielt kinderegg!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.777
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det ligger vel ikke de største tekniske utfordringene i å produsere en svært god analog multibåndsEQ med dagens komponenter, men billig blir den definitivt ikke, og hvem vil evt ha den??

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Er vel heller slik at EQ- boksen ga produsenten mulighet til å tjene MER og være MER konkurransedyktig. Vi husker jo de billige plastrackene på slutten av jappetiden, som var utstilt i hver eneste elektroforretning. En ekstra boks med masse knapper og lys ga prestisje for kundene, som selvfølgelig ville ha det største og høyeste racket. Kunder som var mer opptatt av å imponere naboen enn de var av lydkvalitet.
    Etter jappetiden var over for 30 år siden, har skrotet vært for det meste borte fra markedet, og dukker neppe opp igjen i vår levetid.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har leika mykje med equalizerar, både analoge og ein digital. Må vel seie at ein Behringer 8024 var det beste eg har prøvd. Men eg brukte denne berre eit halvår. Så fann eg ut at det eigentleg ikkje var mi greie. Eg kan venne meg til nokonlunde skapeleg frekvensgong (må ikkje vere heilt vanvittig, altså), og likar etter kvart best å spele på anlegget naturelt.

P226

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Antall liker
    233
    Sted
    Hallingdal
    Godt innlegg av Kvålsvoll. Har prøvd litt equalizer og tonekontroll, men ender alltid opp med å stille den flatt. På godt og vondt så føler jeg at det blir mest riktig.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    262
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Forresten jeg vet hvor equalizeren ble av...Ymir har jo kjøpt den!
    Men det dukker vel snart igjen opp noe gammelt skrap på finn, så da gjelder det å være først i køen for alle som gjerne vil ha "transparent lyd".
    Hei der
    TA deg en PÆRE (norsk en ) kutt ut å rakke ned på medlemmer .
    Litt seriøs går det ann å være.
    Har selv Alt av boxer her, å spiller uten ,har EQ fra luxman å den gjør det den skal , når du først bruker den.
    Viktigst av alt er å bli fornøyd m egen lyd. M eller uten EQ
    Mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.878
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke noe mål å bli kvitt all kamfiltrering heller, med mindre man ønsker seg hodetelefonlyd.
    Jammen kamfiltrering er djevelens verk. Det er jeg hellig overbevist om at jeg har lest her inne.

--

Fra ironi til alvor: Anlegget mitt er fireveis, dipol ned til 40 Hz og trykkammer (og det er bittesmå kamre) under. Alt er DSP, det finnes ikke et eneste analogfilter i hele konstruksjonen, RIIA inkludert. Lenge leve EQ, digital sådan, som hjernen i musikkanlegget.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn