Asbjørn
Rubinmedlem
Rommet er borte, men det er enda vanskeligere å vite hva som er "riktig" frekvensgang fra hodetelefoner. Litt av problemet er at øremuslingen blir klemt flat og ikke farger lyden på samme måte som med lyd utenfra, eller at in-ear propper bypasser den fullstendig. Man kan ikke godt stappe inn en målemikrofon i øregangen heller. Mine Etymotic trenger en nokså heftig eq-profil for å yte sitt beste. Linkwitz har et forslag: Reference earphonesSchiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA. Alle hodetelefoner som høyttalere i et rom har en signatur man kan forbedre. Med hodetelefoner så er det vanskelige rommet vekke og det blir lettere å ratte seg til lyden man liker. Med litt eq er Sennheiser HD800 verdens bekste hodetelefoner(om man ser vekk fra Orpheus 1, 2). For eks Focal elear trenger litt mer i toppen og da blir den helt utrolig bra osv. Jeg har ikke testet denne eq-en men schiit har ikke laget et produkt som har skuffet så langt.
Jeg kjører aktive høyttalere som har eq innebygget og bruker det flittig. At allemannalle brukte eq-en på 80/90tallet har ødelagt mye god musikk. Jeg tror det er grunnen til at de store startet med ¨pure direct¨knapper.