HCS
En vanlig fyr fra bygda..
Klart overvekt over de som MÅ poengtere hvor billige kabler de har... ;D... Heldigvis skulle jeg nesten ha sagt.. Selvom noen virker i overkant på defensiven.. 8)
Tja, er vel bortimot dødt løp mellom skolisser og kabler over 50k her 8)HCS skrev:Klart overvekt over de som MÅ poengtere hvor billige kabler de har... ;D... Heldigvis skulle jeg nesten ha sagt.. Selvom noen virker i overkant på defensiven.. 8)
Det fornøyelige er at jeg vil tippe at majoriteten befinner seg imellom disse to grupperingene..lars_erik skrev:Tja, er vel bortimot dødt løp mellom skolisser og kabler over 50k her 8)HCS skrev:Klart overvekt over de som MÅ poengtere hvor billige kabler de har... ;D... Heldigvis skulle jeg nesten ha sagt.. Selvom noen virker i overkant på defensiven.. 8)
Skulle bare mangle!HCS skrev:Det fornøyelige er at jeg vil tippe at majoriteten befinner seg imellom disse to grupperingene..lars_erik skrev:Tja, er vel bortimot dødt løp mellom skolisser og kabler over 50k her 8)HCS skrev:Klart overvekt over de som MÅ poengtere hvor billige kabler de har... ;D... Heldigvis skulle jeg nesten ha sagt.. Selvom noen virker i overkant på defensiven.. 8)
Jeg blir fortsatt fascinert over denne klokketroen på korrelasjon mellom pris og ytelse på både anlegg og kabel. Hvis det er ørene som bestemmer, hvorfor dette fokuset på pris? Er det en pissekonkurranse?lars_erik skrev:Skulle bare mangle!HCS skrev:Det fornøyelige er at jeg vil tippe at majoriteten befinner seg imellom disse to grupperingene..lars_erik skrev:Tja, er vel bortimot dødt løp mellom skolisser og kabler over 50k her 8)HCS skrev:Klart overvekt over de som MÅ poengtere hvor billige kabler de har... ;D... Heldigvis skulle jeg nesten ha sagt.. Selvom noen virker i overkant på defensiven.. 8)
Skal kabler over 50k rettferdigjøres, bør samla kostnad på anlegget være over 300k
Ja, lyden ble faktisk mye bedre, og her har vi ganget prisen med 6!!!Dazed skrev:Du opplevde en forbedring?f skrev:Byttet ut en billig Europris RCA kabel ( 1 meter) til 25 Kr. med en Belkin Pure Av til 149 Kr. mellom en gml. forsterker og TV tuneren fra Get, og hva tror dere skjedde?
Har ingen ting med prisen å gjøre. Slikt er fordummende å gjenta stadig vekk!JENO skrev:Jeg blir fortsatt fascinert over denne klokketroen på korrelasjon mellom pris og ytelse på både anlegg og kabel. Hvis det er ørene som bestemmer, hvorfor dette fokuset på pris? Er det en pissekonkurranse?lars_erik skrev:Skulle bare mangle!HCS skrev:Det fornøyelige er at jeg vil tippe at majoriteten befinner seg imellom disse to grupperingene..lars_erik skrev:Tja, er vel bortimot dødt løp mellom skolisser og kabler over 50k her 8)HCS skrev:Klart overvekt over de som MÅ poengtere hvor billige kabler de har... ;D... Heldigvis skulle jeg nesten ha sagt.. Selvom noen virker i overkant på defensiven.. 8)
Skal kabler over 50k rettferdigjøres, bør samla kostnad på anlegget være over 300k
To x-faktorer må en alikevel regne inn her. Brukt og diy-produkter. Da kan prisen være langt lavere enn brukt, men grisedenge såkallte state-of-the-art nye produkter... Har tidvis handla meg nedover i pris og opplevd lydlige forbedringer.. Så pris bør ikke sees i sammenheng med ytelse..lars_erik skrev:Har ingen ting med prisen å gjøre. Slikt er fordummende å gjenta stadig vekk!JENO skrev:Jeg blir fortsatt fascinert over denne klokketroen på korrelasjon mellom pris og ytelse på både anlegg og kabel. Hvis det er ørene som bestemmer, hvorfor dette fokuset på pris? Er det en pissekonkurranse?lars_erik skrev:Skulle bare mangle!HCS skrev:Det fornøyelige er at jeg vil tippe at majoriteten befinner seg imellom disse to grupperingene..lars_erik skrev:Tja, er vel bortimot dødt løp mellom skolisser og kabler over 50k her 8)HCS skrev:Klart overvekt over de som MÅ poengtere hvor billige kabler de har... ;D... Heldigvis skulle jeg nesten ha sagt.. Selvom noen virker i overkant på defensiven.. 8)
Men du og forstår at en forsterker til 150k er bedre en enn til 20k. Eller tror du det også er en fetisj?
Nå må man ikke glemme at de fleste av dagens komponenter er bedre enn de for 10 år siden....HCS skrev:To x-faktorer må en alikevel regne inn her. Brukt og diy-produkter. Da kan prisen være langt lavere enn brukt, men grisedenge såkallte state-of-the-art nye produkter... Har tidvis handla meg nedover i pris og opplevd lydlige forbedringer.. Så pris bør ikke sees i sammenheng med ytelse..lars_erik skrev:Har ingen ting med prisen å gjøre. Slikt er fordummende å gjenta stadig vekk!JENO skrev:Jeg blir fortsatt fascinert over denne klokketroen på korrelasjon mellom pris og ytelse på både anlegg og kabel. Hvis det er ørene som bestemmer, hvorfor dette fokuset på pris? Er det en pissekonkurranse?lars_erik skrev:Skulle bare mangle!HCS skrev:Det fornøyelige er at jeg vil tippe at majoriteten befinner seg imellom disse to grupperingene..lars_erik skrev:Tja, er vel bortimot dødt løp mellom skolisser og kabler over 50k her 8)HCS skrev:Klart overvekt over de som MÅ poengtere hvor billige kabler de har... ;D... Heldigvis skulle jeg nesten ha sagt.. Selvom noen virker i overkant på defensiven.. 8)
Men du og forstår at en forsterker til 150k er bedre en enn til 20k. Eller tror du det også er en fetisj?
Nei, kabler kjøpes ikke til full prisf skrev:Den metaliske lyden forsvant, og lyden ble med ett mye varmere, selv om disse kablene ikke er spillt på i mere enn et par timer
Dama hørte også store lydforbedringer, og når Europris kablelen ble koblet på igjen, så hørte vi umiddelbart en "mye" dårligere lyd
Så klart man kunne levd med Europris kabel, men den ligger nå uheldigvis i søppla
De fleste kablene som nå er i hovedanlegget er kjøpt brukt, eller demo spillt, og tror nok ikke (helt sikkert ikke) undertegnede hadde kjøpt de samme kablene til full pris
Men når du snakker om at et anlegg må koste 300k for å rettferdiggjøre en kabel til 50k, så antar jeg at det bør ha noe med lyden å gjøre. Eller har det bare med rasjonell pengebruk å gjøre? I mine øyne er det ikke rasjonelt å bruke 50k på kabel uansett hvor mye anlegget koster.lars_erik skrev:Har ingen ting med prisen å gjøre. Slikt er fordummende å gjenta stadig vekk!JENO skrev:Jeg blir fortsatt fascinert over denne klokketroen på korrelasjon mellom pris og ytelse på både anlegg og kabel. Hvis det er ørene som bestemmer, hvorfor dette fokuset på pris? Er det en pissekonkurranse?lars_erik skrev:Skulle bare mangle!HCS skrev:Det fornøyelige er at jeg vil tippe at majoriteten befinner seg imellom disse to grupperingene..lars_erik skrev:Tja, er vel bortimot dødt løp mellom skolisser og kabler over 50k her 8)HCS skrev:Klart overvekt over de som MÅ poengtere hvor billige kabler de har... ;D... Heldigvis skulle jeg nesten ha sagt.. Selvom noen virker i overkant på defensiven.. 8)
Selvsagt har det med lyden å gjøre, null med prisen.JENO skrev:Men når du snakker om at et anlegg må koste 300k for å rettferdiggjøre en kabel til 50k, så antar jeg at det bør ha noe med lyden å gjøre. Eller har det bare med rasjonell pengebruk å gjøre? I mine øyne er det ikke rasjonelt å bruke 50k på kabel uansett hvor mye anlegget koster.lars_erik skrev:Har ingen ting med prisen å gjøre. Slikt er fordummende å gjenta stadig vekk!JENO skrev:Jeg blir fortsatt fascinert over denne klokketroen på korrelasjon mellom pris og ytelse på både anlegg og kabel. Hvis det er ørene som bestemmer, hvorfor dette fokuset på pris? Er det en pissekonkurranse?lars_erik skrev:Skulle bare mangle!HCS skrev:Det fornøyelige er at jeg vil tippe at majoriteten befinner seg imellom disse to grupperingene..lars_erik skrev:Tja, er vel bortimot dødt løp mellom skolisser og kabler over 50k her 8)HCS skrev:Klart overvekt over de som MÅ poengtere hvor billige kabler de har... ;D... Heldigvis skulle jeg nesten ha sagt.. Selvom noen virker i overkant på defensiven.. 8)
Spørs hva du mener med kabler det. For meg er det alt fra strøm, signal og høyttalerkabler.HCS skrev:Litt pragmatisk sagt...Hvis en bruker 10% av en anleggsverdi på 300k på kabler er det noen som tror en får en 10% økning av lydlig kvalitet kontra en som kun bruker 5% på kabler ? For en stund siden var det en tråd om hvor mye en måtte opp i pris på cd-spillere før forskjellen i lyd mot det bedre flatet ut. Mener å huske at toppen var nådd rundt 100k. Kabler har vel muligens et enda lavere tak før lydlige forskjeller er marginale og ikke mulige å identifisere...
Joda, men spesielt på billig elektronikk er som regel kvaliteten heller simpel, er en grunn til at jeg bruker Renaissance Audio signalkabler, og Furutech strømkabler, og tom monterte en Furutech nettbrønn i min Denon CDP Det var opprinnelig en fabrikkmontert lakris i den.totte skrev:Jeg ser at flere lurer på hvilke og hvor mange kabler man skal oppgi prisen på, men det gir seg jo selv: høyttalerkablene. Signalkabler og nettkabler følger da alltid med når man kjøper komponenter, gjør det ikke?
Joa, kabel-parken må sees som helhet.. Tror de alle fleste vil si at det kan være forskjeller, men at de tildels ikke er verdt noen av de sinnsyke prisene som forlanges.. Spurte en gang Tor om hvilket agentur han sist vil gi slipp på hos Lyric...Wireworld..Og det svaret kom kjapt..lars_erik skrev:Spørs hva du mener med kabler det. For meg er det alt fra strøm, signal og høyttalerkabler.HCS skrev:Litt pragmatisk sagt...Hvis en bruker 10% av en anleggsverdi på 300k på kabler er det noen som tror en får en 10% økning av lydlig kvalitet kontra en som kun bruker 5% på kabler ? For en stund siden var det en tråd om hvor mye en måtte opp i pris på cd-spillere før forskjellen i lyd mot det bedre flatet ut. Mener å huske at toppen var nådd rundt 100k. Kabler har vel muligens et enda lavere tak før lydlige forskjeller er marginale og ikke mulige å identifisere...
Diskusjonen om hvor det flatet ut bar vel, som her, en del preg av ivrige debatanter som IKKE hadde hadde hørt det de diskuterte.
Nei, prisene er hinsides. Men prutningsmonnet stort. Noe det forøvrig er på komponenter og høytalere og.HCS skrev:Joa, kabel-parken må sees som helhet.. Tror de alle fleste vil si at det kan være forskjeller, men at de tildels ikke er verdt noen av de sinnsyke prisene som forlanges.. Spurte en gang Tor om hvilket agentur han sist vil gi slipp på hos Lyric...Wireworld..Og det svaret kom kjapt..lars_erik skrev:Spørs hva du mener med kabler det. For meg er det alt fra strøm, signal og høyttalerkabler.HCS skrev:Litt pragmatisk sagt...Hvis en bruker 10% av en anleggsverdi på 300k på kabler er det noen som tror en får en 10% økning av lydlig kvalitet kontra en som kun bruker 5% på kabler ? For en stund siden var det en tråd om hvor mye en måtte opp i pris på cd-spillere før forskjellen i lyd mot det bedre flatet ut. Mener å huske at toppen var nådd rundt 100k. Kabler har vel muligens et enda lavere tak før lydlige forskjeller er marginale og ikke mulige å identifisere...
Diskusjonen om hvor det flatet ut bar vel, som her, en del preg av ivrige debatanter som IKKE hadde hadde hørt det de diskuterte.
Sier kansje noe om hvor det er penger å tjene...HCS skrev:Joa, kabel-parken må sees som helhet.. Tror de alle fleste vil si at det kan være forskjeller, men at de tildels ikke er verdt noen av de sinnsyke prisene som forlanges.. Spurte en gang Tor om hvilket agentur han sist vil gi slipp på hos Lyric...Wireworld..Og det svaret kom kjapt..
Det er nok ikke alltid tilfelle, for å si det mildt.lars_erik skrev:Men du og forstår at en forsterker til 150k er bedre en enn til 20k.
Regner med at man lytter før man handler...Zomby_Woof skrev:Det er nok ikke alltid tilfelle, for å si det mildt.lars_erik skrev:Men du og forstår at en forsterker til 150k er bedre en enn til 20k.
Det burde være sånn. Kundene burde kreve at det var sånn. Det burde være umulig å selge et produkt for en høyere pris enn konkurrerende produkter med tilsvarende ytelse. Alt dette enten det er snakk om forsterkere, kabler, håndvesker, geitost eller hva som helst.
Men er det sånn? Aldri i verden!
Man handler før man lytter - det er hovedregelen......lars_erik skrev:Regner med at man lytter før man handler...Zomby_Woof skrev:Det er nok ikke alltid tilfelle, for å si det mildt.lars_erik skrev:Men du og forstår at en forsterker til 150k er bedre en enn til 20k.
Det burde være sånn. Kundene burde kreve at det var sånn. Det burde være umulig å selge et produkt for en høyere pris enn konkurrerende produkter med tilsvarende ytelse. Alt dette enten det er snakk om forsterkere, kabler, håndvesker, geitost eller hva som helst.
Men er det sånn? Aldri i verden!
Flott! Nøkkelordet i innlegget mitt var selvsagt "opplevde", men det antar jeg du skjønte.f skrev:Ja, lyden ble faktisk mye bedre, og her har vi ganget prisen med 6!!!Dazed skrev:Du opplevde en forbedring?f skrev:Byttet ut en billig Europris RCA kabel ( 1 meter) til 25 Kr. med en Belkin Pure Av til 149 Kr. mellom en gml. forsterker og TV tuneren fra Get, og hva tror dere skjedde?
Jeg fikk behov for lengre signalkabel når jeg kjøpte meg platespillerhylle.Dazed skrev:Flott! Nøkkelordet i innlegget mitt var selvsagt "opplevde", men det antar jeg du skjønte.f skrev:Ja, lyden ble faktisk mye bedre, og her har vi ganget prisen med 6!!!Dazed skrev:Du opplevde en forbedring?f skrev:Byttet ut en billig Europris RCA kabel ( 1 meter) til 25 Kr. med en Belkin Pure Av til 149 Kr. mellom en gml. forsterker og TV tuneren fra Get, og hva tror dere skjedde?