Hvor god er en billig DVD spiller på lyd?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Pioneer annonserer med "192/24 Burr Brown D/A convertere", og det får du på dvd spillere til 798 kroner.

Så er spørsmålet hvordan disse låter sammenlignet med eldre og dyrere cd spillere, gjerne opptil 10 år gamle og 10 ganger prisen ny.


Hva mener de på forumet som har gjort en sammenligning  av en low end dvd spiller med moderne burr brown convertere, med  "gode gamle" cd spillere med steingamle convertere ?
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Jeg har lenge brukt en toshiba dvd spiller som signalkilde(kostet rundt 1500 korner for 3-4 år siden)

Kjøpte en cambridge 640c v.2 spiller på fredag. Den har 2 stk. 24-bit/192 kHz D/A-konverter (Wolfson WM8740) og spiller fletta av dvd spilleren. Kanskje ikke noen bombe, enda cd spilleren er en billig spiller.

Jeg ville heller lagt til noen kroner og kjøpt en rein cd spiller.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
vet du om toshiba spilleren har 192/24 Burr Brown D/A convertere?


Noen som har gjort en realistisk sammenligning?
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Tviler egentlig, kan sjekke hvis jeg finner esken og brukermanualen.

192/24 Burr Brown D/A convertere går jo igjen på mange av dagens cd spillere så det er ikke umulig at det er en brukbar signalkilde til prisen.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Det jeg altså lurer på er hvordan billige dvd spillere med 192/24 burr brown convertere er lydmessig sammenlignet med en eldre cd spillere.

En kamerat kjøpte en sånn pioneer, og jeg syns det låt fint, finkornet behagelig lyd, men hadde ingen gammeldags cd spiller å sammenligne med, enest jeg oppdaget var at det låt bedre på analogt, enn på digitalt via hans sony receiver.
 
O

OldBoy

Gjest
Kan en god DAC, i kombinasjon med en rimelig DVD-spiller, gjøre samme jobben som en dyrere CD-spiller?
 
C

cpc

Gjest
Jeg har en Pioneer DV585. Denne har de nevnte DA-konverterene, og den låter helt greit.
Sammenlignet med rene cd-spillere i samme prisklasse er den ganske bra (koster vel 1500-2000kr), men faller raskt sammen mot dyrere spillere. F.eks Cambridgen nevnt over.

En annen irriterende sak med dem er at de bråker ganske mye. Rett og slett støy fra drivverket.

Men alt i alt en bra spiller til prisen. Man får jo DVD, DVD-audio, SACD, CD og mp3 for under 2000kr!!
 
K

kbwh

Gjest
Kan en god DAC, i kombinasjon med en rimelig DVD-spiller, gjøre samme jobben som en dyrere CD-spiller?
Har vært andre tråder her hvor ingeniørene har svart ja på det spørsmålet (og andre har vært sterkt uenige...).
 
O

OldBoy

Gjest
Har vært andre tråder her hvor ingeniørene har svart ja på det spørsmålet (og andre har vært sterkt uenige...).
Takk for hjelpen, kan ikke følge med på alt.

Men jeg tolker deg slik at min sønn, som dette gjelder, bør reinvestere i en god CD-spiller, nå som hans gamle holder på å gi opp ånden, i stedet for å kombinere en billig DVD-spiller med en DAC.

Og beklager til deg, lionstar, som tross alt startet tråden, hvis du synes at dette ble på siden av det du hadde tenkt deg, men jeg tok altså sjansen på at det var i hvert fall LITT relevant.
 
N

nb

Gjest
Det kommer jo litt an på din betalingsvilje for det "lille" ekstra. Noen vil synes det er ENORM forskjell og verdt hver en krone, andre vil synes det koster mer enn det smaker, du må nesten gjøre opp din egen mening om akkurat den saken;) Om spiller A er bedre enn spiller B avhenger jo ikke bare av alder og pris.

Personling har jeg sansen for konseptet grei DVD-spiller og ekstern DAC, man får temmelig mye billedkvalitet for rundt en tusenlapp eller to nå om dagen, og man kan lett oppgradere med f.eks. en pro-DAC som ikke koster skjorta om man har lyst til det på et senere tidspunkt.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
jeg har så lyst på nye leketøy, selge alt det gamle. ;D

Hva er det verdt, en 10 år gammel denon cd spiller? kostet sikkert 3-4 tusen ny da.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
La meg klinke til med et nytt spørsmål i samme tråd!

Hvor god er en dac i en sånn billig pioneer spiller, sammenlignet med en dac i en receiver i 4000 tusen kroners klassen fra yamaha?
Receivere helt ned til bunn nivået har jo 192/24 khz convertere.

De som både har en billig yamaha receiver med 192/24 khz, og en billig dvd spiller med samme slags converter teknologi, burde jo ha sikkert fått testet forskjellen på analog og digital overføring!

En annen mulighet er jo å bruke pre out fra receiveren, eller å rett og slett bruke receiveren til å drive høytalere med.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.885
Antall liker
4.323
Det jeg altså lurer på er hvordan billige dvd spillere med 192/24 burr brown convertere er lydmessig sammenlignet med en eldre cd spillere.
Ref innledningen din: Mye, mye, dårligere. Jeg blir heller ikke overrasket om din 10 år gamle cd-spiller danker ut en like kostbar DVD-spiller av i dag.

De nyeste DAC-chippene er sikkert litt bedre enn de man hadde for 10 år siden. Men god strøm, god mekanikk og gode analoge utganger er viktig for lydkvaliteten. Og dette koster nok like mye i dag som for 10 år siden.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.885
Antall liker
4.323
Takk for hjelpen, kan ikke følge med på alt.

Men jeg tolker deg slik at min sønn, som dette gjelder, bør reinvestere i en god CD-spiller, nå som hans gamle holder på å gi opp ånden, i stedet for å kombinere en billig DVD-spiller med en DAC.

Og beklager til deg, lionstar, som tross alt startet tråden, hvis du synes at dette ble på siden av det du hadde tenkt deg, men jeg tok altså sjansen på at det var i hvert fall LITT relevant.
Jeg tror nok bildet er i ferd med å nyanseres. Det finnes enkelte DAC'er i dag som har nye og mye bedre jitterundertrykking på inngangen enn tradisjonelle DACer. Leter man i proffmarkedet så er det nok mulig å finne DACer som er relativt immune mot jitter på inngangen. Benchmark1 har vært nevnt i en annen tråd. Men de fleste forbrukermarkedsDACer er nok ganske kilne på signalet fra transporten.
 
S

slowmotion

Gjest
Vet ikke med de aller billigste DVD spillerne,
men jeg har brukt en 5000 kroners DVD spiller som kilde i et par år nå.
Har akkurat kvitta meg med CD spillern min.
Den ble aldri brukt alikevel, og nå har den fått et godt hjem. ( snufs )
Dessuten er det greit å ha én spiller som tar alle formater.
Med de dyre CD spillerne er det sikkert større forskjell.
Men jeg kommer aldri til å kjøpe en ren CD spiller igjen.


;)
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Ref innledningen din: Mye, mye, dårligere. Jeg blir heller ikke overrasket om din 10 år gamle cd-spiller danker ut en like kostbar DVD-spiller av i dag.

De nyeste DAC-chippene er sikkert litt bedre enn de man hadde for 10 år siden. Men god strøm, god mekanikk og gode analoge utganger er viktig for lydkvaliteten. Og dette koster nok like mye i dag som for 10 år siden.
Jeg var inne på denne tankegangen, men jeg tenkte at kostnadsnivået var redusert nå, pluss at bedre convertere, op-amper og mer SMD teknologi kunne kompensere en god del, slik at det finnes faktorer som kan oppveie en god del, for hva en eldre cd spiller måtte være bedre på.
 
C

cosmos

Gjest
"192/24 Burr Brown D/A convertere" har ingenting med lyd å gjøre. som å si at en bil med Pirelli ligger bedre på veien helt uavhengig av konstruksjon.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Sjekka nylig ut en DVD-2910 fra Denon. Denne har vel blitt en kjent spiller for de fleste, og jeg vil si lydkvaliteten her er som på en vanlig CD-spiller i 3-5000 kroners-klassen. Og det holder iallfall for meg. Dessuten får man her både SACD, DVD-Audio, HDCD og masse mer for en veldig grei pris. Denon har konstruert en rimelig, men robust spiller i DVD-2910.

Jeg vet at denne ligger endel høyere i pris enn hva trådstarter spurte om, men det er kanskje like greit å kjøpe noe "ordentlig" når man først skal kjøpe? Pioneer lager for all del veldig bra DVD-spillere. Men det er begrenset hva man får for 1500 kroner, og her er det som regel musikkgjengivelsen som blir taperen.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
"192/24 Burr Brown D/A convertere"  har ingenting med lyd å gjøre.  som å si at en bil med Pirelli ligger bedre på veien helt uavhengig av konstruksjon.
Du har et poeng.

Klart ikke en moderne converter gir garanti for god lyd, akkurat som en lada ikke holder følge med solberg om den får samme dekkmerke. Men verden går fremover, og konstruktørene av avansert utstyr får stadig bedre muligheter til å lykkes, slik at lyden for hver krone brukt burde ihvertfall stadig bli bedre. Derfor er sammenligningen mellom billig moderne utstyr, og eldre dyrt forsåvidt ikke dum alikevel, så konkrete erfaringer etterlyses  :)
 

Ole18

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
Uansett hvor mye penger du bruker, så kan ikke en DVD spiller konkurere med en dedikert cd spiller når det kommer til musikk. Da en cd spilleren har bare en oppgave den skal formidle musikk. Mens en DVD spiller må bruke ressurser på bildebehandling osv.

Men å si at ingen DVD spillere kan spille musikk kan jeg ikke si, for det finnes mange som kan det ;)
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Uansett hvor mye penger du bruker, så kan ikke en DVD spiller konkurere med en dedikert cd spiller når det kommer til musikk. Da en cd spilleren har bare en oppgave den skal formidle musikk. Mens en DVD spiller må bruke ressurser på bildebehandling osv.

Men å si at ingen DVD spillere kan spille musikk kan jeg ikke si, for det finnes mange som kan det ;)
Jeg er uenig i sånne bastante utsagn, har hørt folk si at en hjemmekino receiver alltid vil låte dårligere enn en dedikert forsterker til samme pris også, noe jeg tror er feil, det skulle overaske meg om det ikke fantes dvd spillere som ikke låt bedre enn cd spillere, og smaken er også delt, så det er litt vanskelig å komme med slike skråsikre utsagn uten å feile. Pris og kvalitet, henger heller ikke alltid sammen, og det er også høyere volum på dvd og hjemmekinoprodukter sammenlignet med hifi om dagen, som naturligvis øker hva du for igjen for pengene som forbruker på hjemmekino produkter i forhold til hifi..
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
pris og kvalitet henger ALLTID sammen så lenge ikke en av konstruktørene i duellen er en pensjonert kineser på syre. 8)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Jeg er uenig i sånne bastante utsagn, har hørt folk si at en hjemmekino receiver alltid vil låte dårligere enn en dedikert forsterker til samme pris også, noe jeg tror er feil, det skulle overaske meg om det ikke fantes dvd spillere som ikke låt bedre enn cd spillere, og smaken er også delt, så det er litt vanskelig å komme med slike skråsikre utsagn uten å feile. Pris og kvalitet, henger heller ikke alltid sammen, og det er også høyere volum på dvd og hjemmekinoprodukter sammenlignet med hifi om dagen, som naturligvis øker hva du for igjen for pengene som forbruker på hjemmekino produkter i forhold til hifi..

Ifølge Bob Stuart (Meridian) så låter deres toppspiller bedre om de fjerner dvd-komponentene fra spilleren slik at kun cd-komponenter gjenstår!

Jeg mener du får klart best lyd for pengene ved kjøp av tokanals utstyr fremfor surrerundt til samme pris. Bare test en 7-8000 kroners integrert forsterker (f.eks. Cayin)mot en tilsvarende surrerundt reciver..... ingen konkurranse. Jeg sitter selv med toppmodellen til Kenwood som ligger på ca 7 laken. Den er totalt ubukelig til musikklytting! Til film derimot er den helt ok!
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Hi-Fi folk er konservative. Først var det LP som var det eneste, nå er det 16-bit lyd som gjelder. Argumentet mot CD var at det var for grov oppløsning. DVD-Audio og SACD har oppløsningen, men motakelsen har vært kjølig. Utviklingen og konkuransen er er så stor at vi har hatt flere paradigme skifter.
Se på foto. En 4 år gammel Canon EOS d60 6mp digital tar dårligere bilder enn en ny IXUS 750, selv om man dytter på det råeste av linser fordi sensor-brikker og bildebehandlings-brikker er blitt mye bedre.
Det er derfor ingen automatikk at en ny billig DVD-spiller skal låte dårligere enn en tilsvarende CD-spiller.

kW
 
C

cosmos

Gjest
har du hørt kunden som skal kjøpe bil "jeg tar 5stykker. de 3 jeg ikke bruker blir som gratis å regne. -de kjører like godt som hvilket som helst modell til samlet pris allikavel" :D
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Ifølge Bob Stuart (Meridian) så låter deres toppspiller bedre om de fjerner dvd-komponentene fra spilleren slik at kun cd-komponenter gjenstår!

Jeg mener du får klart best lyd for pengene ved kjøp av tokanals utstyr fremfor surrerundt til samme pris. Bare test en 7-8000 kroners integrert forsterker (f.eks. Cayin)mot en tilsvarende surrerundt reciver..... ingen konkurranse. Jeg sitter selv med toppmodellen til Kenwood som ligger på ca 7 laken. Den er totalt ubukelig til musikklytting! Til film derimot er den helt ok!
Ingen regel uten unntak! Jeg skulle likt å bodd i oslo, og invitert et skikkelig entusiastpanel, til litt blindtesting:)
 

Ole18

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
Ja jeg mener nå det jeg mener, det kan hende det finnes unntak. Men de har ikke jeg til dags dato hørt noe om.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
jeg ville aldri kjøpt en cd spiller til sønnen min nå. ville kjøpt dvd og dac, dette fordi sønnen din kommer til å ville spille musikk fra pcen sin og ikke fra cd spilleren også. Om et par år blir dette antagelig enda mer aktuelt enn nå og da vil cd spilleren bli stående ubrukt, mens dacen vil leve i beste velgående..
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
jeg ville aldri kjøpt en cd spiller til sønnen min nå. ville kjøpt dvd og dac, dette fordi sønnen din kommer til å ville spille musikk fra pcen sin og ikke fra cd spilleren også. Om et par år blir dette antagelig enda mer aktuelt enn nå og da vil cd spilleren bli stående ubrukt, mens dacen vil leve i beste velgående..
Skulle gjerne hatt en dac jeg, men føler det blir for dyrt, har desverre litt for mange hobbier å fordele pengene på. :)

Hvor bra blir mp3 fra pc via dac, sammenlignet med via lydkortet? Hvor mye kvalitet klarer en dac å hente ut av komprimerte filer?
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
det kommer jo ann på mp3fila og dac
å bytte til ekstern dac er det samme som å bytte cdspiller.  og vil utgjøre det samme fra en pc, parabol, dvd osv....

at du syns det er dyrt med dac kan jeg ikke skjønne, du har jo sansynligvis flere av de allerede i cd, dvd og pc.
http://www.dddac.de/ma_dac34.htm
http://diyparadise.com/dackit/1545bdackit.html

koster ingenting om man leter
Sikkert fine de der, men tanken på å bruke en 13 år gammel converter chip byr meg litt imot, skulle gjerne likt å bygge en dac som hadde likt high tech preg,hehe

Aner ikke om disse her er noe bra ? http://www.kandkaudio.com/digitalaudio.html

Men skulle gjerne hatt det nyeste innen teknologi, finnes sikkert noe som er mye nyere enn de jeg linket til.
 
B

BjornE

Gjest
Hei!

Pris og kvalitet henger alltid sammen, sa us3!

Kult - jeg har alltid visst dette - derfor ruler helt opplagt merker som Bang & Olufsen, Bose etc. De går i front mhp. pris og følgelig kvalitet!

mvh
Bjørn
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Sikkert fine de der, men tanken på å bruke en 13 år gammel converter chip byr meg litt imot, skulle gjerne likt å bygge en dac som hadde likt high tech preg,hehe

Aner ikke om disse her er noe bra ? http://www.kandkaudio.com/digitalaudio.html

Men skulle gjerne hatt det nyeste innen teknologi, finnes sikkert noe som er mye nyere enn de jeg linket til.
Og du trodde at nyere automatisk var bedre? I disse tider er det blårussen som bestemmer, og nyere design er oftest laget fordi de er enklere & billigere å produsere.
Men, enig med at TDA 1543 & 1545 ikke er high-end...
K & K og Hagerman http://www.hagtech.com/hagdac.html er ok "nyere" design.

Arne K
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Pioneer annonserer med "192/24 Burr Brown D/A convertere", og det får du på dvd spillere til 798 kroner.
Det er ikke bare D/A konverteren som er avgjørende for lydkvaliteten, analogdelen er som oftest dårlig på rimelige DVD-spillere.

Det er tre problemer med (rimelige) DVD-spillere som CD-spiller i tillegg til varierende lydkvalitet:
1. Lavt utgangsnivå sammenlignet med en ren CD-spiller, sikkert på grunn av dårlig analogdel.
2. Mekanisk støy, de bråker mer enn en ren CD-spiller
3. Lang aksesstid, mange av spillerne bruker relativt lang tid før det kommer noe lyd ut, det er irriterende.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Jeg kjører C640 som drev/digitalt inn til min TDA2200.
Brukte DVD-2910 tidligere men det er raskere med C640,
og synes faktisk at det låter bedre.. utrolig nok.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Vil vel tro at lydfilosofien bak designet i DVD og CD spillere er noe forskjellig. Tviler på at konstruktører av DVD spillere i 3k-klassen, for eksempel, legger den størst vekten på gjengivelse i stereo.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Og du trodde at nyere automatisk var bedre? I disse tider er det blårussen som bestemmer, og nyere design er oftest laget fordi de er enklere & billigere å produsere.
Men, enig med at TDA 1543 & 1545 ikke er high-end...
K & K og  Hagerman http://www.hagtech.com/hagdac.html er ok "nyere" design.

Arne K
hehe, jeg mente ikke at nyere automatisk er bedre, men jeg liker å tro at verden går fremover, og ikke bakover, jeg har vanskelig for å se at chipprodusentene kun fokuserer på å lage billigere og billigere chip, at prisen er det eneste som betyr noe.

Tror liksom ikke at det er noen konspirasjon, der specs bare blir bedre og bedre, mens lyden bare blir dårligere og at produsenter av moderne cd spillere, kun bruker den seneste teknologien av markedsføringshensyn :) :)
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
kjøp en av ontechene som legges ut avogtil. de får du for 5? det er vel ikke dyrt eller?
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Hei!

Pris og kvalitet henger alltid sammen, sa us3!

Kult - jeg har alltid visst dette - derfor ruler helt opplagt merker som Bang & Olufsen, Bose etc. De går i front mhp. pris og følgelig kvalitet!

mvh
Bjørn
Helt klart, 50 tusen på et bose anlegg med en shipping vekt på ca 35 kg, blir 1430 kroner kiloen.

Sony DAV-DZ700 Hjemmekinoanlegg på komplett koster 5500, 36 kg, koster følgelig 150 kroner kiloen.

Men nå kan ikke sony sammenlignes med et kvalitetsmerke som Bose. ;D
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
kjøp en av ontechene som legges ut avogtil. de får du for 5? det er vel ikke dyrt eller?

Jeg syns 5 tusen er dyrt å bruke på en converter.
 
Topp Bunn