Hvor god er Garrard 401?

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
125
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Har en strøken Garrard 401 på hånden til en akseptabel pris. Spørsmålet er hvor godt vil dette låte med en god pickup i en god arm hvis plinten også er riktig?

Spiller i dag på en V.Y.G.E.R Baltic M og er fornøyd med det, men spiller nr. 2 er planlagt og det må gjerne være en 401 hvis det er noe å satse på. Er det noen som har erfaring med Garrard som kan dele lytteinntrykk?

Mvh

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
9.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Garrard 401 med 12" SME og en god SPU på "tuppen" har vært en klassiker i flere tiår, ikke uten grunn. Lydmessig kan du riskiere og få deg et aldri så lite sjokk....... selvfølgelig forbeholdt at alle deler er i topp tilstand.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
På linje med Rudi her.Særlig driv og bassgjengivelse et ganske vanedannende greier.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.900
Torget vurderinger
16
Jeg har hatt en V.Y.G.E.R Baltic M men spiller nå på en Garrard 401 med SME IV og Soundsmith The Voice. Hva som spiller best av de to kombinasjonene skal jeg ikke uttale meg bastant om da jeg hadde et par spillere i mellom i tillegg til at både arm, pickup og riaa var forskjellige. Det jeg kan si er at jeg spiller mer vinyl nå og at Garrard 401 etter min mening ser langt bedre ut. Jeg tror ikke du blir skuffet men legg gjerne inn litt kroner på en overhaling hvis Garrard'en ikke er restaurert eller servet på en stund.

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
125
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Takk for tilbakemeldingene. Jeg har lest at plinten har mye å si for hvor mye "Rumble" som kommer igjennom til arm og pickup. Jeg må få laget en plint så er det noe jeg IKKE bør gjøre? Massiv plint kontra lite masse? Planen er å brukei en 12" arm.

Nido

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2008
Antall liker
10
angående plinth trår du ikke feil om du velger en eller annen variant med plywood; enten massivt med x-antall lag eller loricraft sin løsning med ply toppplate rundt 3-4 cm og squash-baller.

V

vredensgnag

Gjest
Det ligger en utmerket en på brukten, men fordi Terje i Audioaktøren kaller den Gerrard, er det kanskje mange som har oversett den om de søker?

Søk altså på gerrard ...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.364
Sted
Smurfeland
Har sett den som ligger på brukten, men jeg syns den er for dyr ifht. andre spillere jeg har sett her inne og på andre bruktbørser. I sommer lå det en 401 uten arm til ca 5k i Danmark, men den forsvant rimeligvis brennkvikt. I tillegg står det vel at den kommer med en SME 309 arm, mens det er avbildet en 3009 arm. Plinthet ser ikke akkurat spesiellt pent ut heller, og til 15k syns jeg man bør kunne være litt kresen. :)
Var heller ikke mulig å få noen opplysninger om historikken på spilleren når jeg spurte tidligere i sommer.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.900
Torget vurderinger
16
Takk for tilbakemeldingene. Jeg har lest at plinten har mye å si for hvor mye "Rumble" som kommer igjennom til arm og pickup. Jeg må få laget en plint så er det noe jeg IKKE bør gjøre? Massiv plint kontra lite masse? Planen er å brukei en 12" arm.
Jeg har testet både massiv plinth og 'Loricraft' type plinth. Forskjellene var ikke dramatiske men jeg endte opp med 'Loricraft' plinth. Bare men velger noe som er solid og godt laget så tror jeg man er ok.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.900
Torget vurderinger
16
Har sett den som ligger på brukten, men jeg syns den er for dyr ifht. andre spillere jeg har sett her inne og på andre bruktbørser. I sommer lå det en 401 uten arm til ca 5k i Danmark, men den forsvant rimeligvis brennkvikt. I tillegg står det vel at den kommer med en SME 309 arm, mens det er avbildet en 3009 arm. Plinthet ser ikke akkurat spesiellt pent ut heller, og til 15k syns jeg man bør kunne være litt kresen. :)
Var heller ikke mulig å få noen opplysninger om historikken på spilleren når jeg spurte tidligere i sommer.
En total-restaurert (som ny) Garrard 401 koster ca. 10k og custom plinth av god kvalitet går fra ca. 5k. Da har man i realiteten en ny spiller så jeg synes 15k for ikke-restaurert 401 er i meste laget med mindre plinthen er av det dyre slaget eller det følger med en god arm.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.364
Sted
Smurfeland
En total-restaurert (som ny) Garrard 401 koster ca. 10k og custom plinth av god kvalitet går fra ca. 5k. Da har man i realiteten en ny spiller så jeg synes 15k for ikke-restaurert 401 er i meste laget med mindre plinthen er av det dyre slaget eller det følger med en god arm.
Enig, hvis alt hadde vært tipp-topp med et pent custom plinth og fullrestaurert spiller hadde saken vært en annen.

Man ser jo også fra tid til annen at ting ligger ute lenge før det forsvinner fra bruktanonnsene. Registrerer f.eks. at en forsterker jeg forhørte meg om hos en annen forhandler i Mars fortsatt ligger ute med den samme prisen, men hva vet vel jeg.

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
125
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Jeg har betalt 8k for drivverket og tror det er grei pris hvis alt virker som det skal. På bildene jeg har fått tilsendt ser den helt strøken ut og skal være 100% i drivhjul, lager, motor etc. Jag skal poste noen bilder når den er i hus.
Noen anbefalinger når det gjelder arm/pickup?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.364
Sted
Smurfeland
Takk for svar. 8k er sikkert ikke så gæernt.

Jeg er ingen ekspert, men ser ut som SME 3009 er en populær arm til disse spillerne.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
372
Torget vurderinger
10
Det som er lurt er å få tak i en som er ikke er av de siste som ble produsert. De siste årene 401 ble produsert, var nok ikke kvaliteten som de siste 301 og de første 401-erne som ble produsert. På slutten av 401-tida begynte japanerne å komme for fullt, med rimelige gode spillere, og Garrard begynte å slite økonomisk, og dette gikk nok utover kvaliteten på noen spillere. Med kvalitet menes, hvordan de er satt sammen, kvalitet på lagre, osv.....

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg har betalt 8k for drivverket og tror det er grei pris hvis alt virker som det skal. På bildene jeg har fått tilsendt ser den helt strøken ut og skal være 100% i drivhjul, lager, motor etc. Jag skal poste noen bilder når den er i hus.
Har du sett i gjennom denne tråd?
http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/51907-garrard-301-401-501-venner.html

Der er litt diskusjoner der med armer og pu'er som kan være inspirasjon.
Jeg bruker kuzma arm med lyra delos men har stor lyst til å prøve EMT pickup.
Mange som bruker tunge armer og stive pickupper som SPU og 103. Det er nok smakssak

gratulerer med spilleren, jeg har ikke fått lyst til annen spillere etter jeg begynte å bruke garrard. Men jeg er kanskje heller ikke så opptatt av hifi i den grad. Like som HC siger, det kjører bare med musikken.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.900
Torget vurderinger
16

Jeg er ingen ekspert, men ser ut som SME 3009 er en populær arm til disse spillerne.
Man bør vel ta et valg på om det skal være en retro spiller eller om man skal gå for moderne arm/pickup. Hvis det er en spiller #2 så kan det jo være interessant å gå for SME 3009/3012 sammen med en SPU. Spilleren kan fint brukes med moderne armer, min fungerer meget bra med SME IV

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.364
Sted
Smurfeland

Man bør vel ta et valg på om det skal være en retro spiller eller om man skal gå for moderne arm/pickup. Hvis det er en spiller #2 så kan det jo være interessant å gå for SME 3009/3012 sammen med en SPU. Spilleren kan fint brukes med moderne armer, min fungerer meget bra med SME IV
Skal du selge den? :)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.900
Torget vurderinger
16

Skal du selge den? :)
Nei, den blir nok stående en god stund :)
Jeg har hatt en del spillere opp gjennom men ingen som har gitt meg den eiergleden som jeg får med Garrard'en. Den er selvfølgelig ikke perfekt eller kompromissløs men innenfor det jeg er villig til å bruke er den for meg det beste kompromisset jeg har testet. Den spiller med en fylde og et driv som gjør at den er i stadig bruk. Jeg har hatt spillere som er mer oppløst men som ikke har engasjert meg pga. en tynnere lyd og mindre dynamisk spillestil. Jeg får for ordens skyld legge til at alt teller med platespillere så det gjelder å finne den gyldne kombinasjonen av drivverk/arm/pickup/riaa. Jeg har en mistanke om at Soundsmith pickup'en min er en stor bidragsyter til godlyden hos meg.

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
125
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Jeg tør komme med den påstanden at matching mellom drivverk og arm er langt underordnet en riktig match mellom arm og pickup.
Mao, er mitt tips å gå for den best mulige arm/pickup kombo i forhold til budsjett.

Et gammelt argument mot noens påstand om at Koetsu har en litt soft bass har vært at Sugano brukte 401 som referanse, og at å bruke en Koetsu på avfjærede beltedrevne spillere som AR/Thorens/Linn etc. ikke bringer fram den riktige bassen i Koetsu.
Jeg konkluderer ut fra en slik teori at et drivverk som Garrard 301/401/Lenco/EMT matcher alle typer pickuper siden de har et tilstrekkelig kraftig driv og du dermed ikke mister noe lydmessig pga. drivverket.

Til slutt kan man jo legge til grunn hva som estetisk vil passe til et drivverk fra 60-tallet, som jo 401 er... Det blir jo litt smak og behag, men personlig synes jeg vel kanskje ikke at de mest futuristisk utseende armene hører hjemme på en 401. Vel og merke er 401 med sitt kantete chassis litt mer åpen for moderne design enn forgjengeren 301.

Konklusjonen blir altså: Finn en arm som matcher budsjett og drivverkets utseende. Finn deretter best mulig pickup som matcher arm best mulig.

A

Avgatt19087

Gjest
Det ligger "halvfabrikata" i plywood til salgs for en ganske hyggelig pris på ebay. En må ordne med finish selv. Velger en f.eks. lakk blir det ikke så fryktelig dyrt. Søk på "raw garrard 401 plinth". Husk at det kommer frakt og norsk moms i tillegg. MDF er fy fy!
mvh
Tore

[h=1][/h]

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
125
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Takk for tipset, men hvorfor er MDF "fy fy"? Har liten erfaring med DIY...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.435
Vel, siden jeg fikk min 401 opp å gå har jeg ikke egentlig vurdert noen annen spiller.
Passer meg utmerket.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.900
Torget vurderinger
16
Ikke noe problem med MDF egentlig men når man skal anskaffe en custom plinth kan man like gjerne gå for hardwood eller skifer. Koster litt mer men kvaliteten er vel verdt de kronene etter min mening.

A

Avgatt19087

Gjest
Det sies at et MDF-plint på en Garrard demper så pass mye at det går ut over gjengivelsen av musikken. Mister noe av drive/livligheten. Hvis du googler "garrard plinth" så vil du stort sett finne materialer som plywood, skifer og heltre/hardwood(kirsebærtre foretrekkes av mange, jfr. Shindo). Jeg presiserer at jeg slettes ikke har noen fasit, men etter å ha lest en del på nettet om dette, ser det ut til at det er enighet i at MDF og Garrard 301/401 kanskje ikke er det beste valget.
Mvh
Tore

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
125
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Ser på ebay at det ligger en SME plint med plass til en 401 og 12" SME. Praktisk med støvlokk. Noe å satse på?

Classichifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
49
Torget vurderinger
2
Har en Garrard 401 med sme arm, i en fin plinth følger med shure element - nålevekt og salgskvittering fra den var ny og støvdeksel. Selger den til entusiast. Kom med bud!
mvh. Classichifi

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
125
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Fikk beskjed om at selger hadde tatt en siste test før den skulle pakkes og da ville den ikke starte. Kjøpet er hevet og jakten på en ny 401 starter.
Har du muligheter til å maile bilder av spilleren din Classichifi med litt mere info om spiller, arm etc?

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
125
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Da kom endelig en 401 i hus :) Nå starter prosjektet med å designe plint og finne en arm som passer. Vil gjerne ha det beste ut av spilleren samtidig som stilen kan beholdes. Rudi nevnte at 3012 og SPU var en klassiker så planen var å få tak i en 3012, men de ser jeg sjelden på bruktmarkedet. Så nå er tanken å prøve en SME M2-12R eller en 312S. Noen som har en mening/anbefaling om arm til 401?

401.jpg

A

Avgatt19087

Gjest
Ser fin ut den der.
Hvis du sjekker Ebay så ligger det flere 3012 til salgs der.
Dessuten tror jeg at jeg så en SPU på brukten her om dagen.
Tore

V

vredensgnag

Gjest
Alfred begår mirakler med disse Ortofon-armene, og de passer suverent til Garrard 301, 401 og TD124.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Da kom endelig en 401 i hus :) Nå starter prosjektet med å designe plint og finne en arm som passer. Vil gjerne ha det beste ut av spilleren samtidig som stilen kan beholdes. Rudi nevnte at 3012 og SPU var en klassiker så planen var å få tak i en 3012, men de ser jeg sjelden på bruktmarkedet. Så nå er tanken å prøve en SME M2-12R eller en 312S. Noen som har en mening/anbefaling om arm til 401?

Vis vedlegget 222294
Det kommer an på hva du er ute etter; autensitet eller best mulig lyd? Går ikke feil med hverken 312 eller 3012 (med da ville jeg gå for R med bronselager). Japanske 12” av tilstrekkelig kvalitet og stand er dyre, en tredje mulighet er Ortofon som kan kjøpes nye for en rimelig penge. Ellers er det selvsagt avgjørende hvilken PU du har tenkt å bruke, tunge armer er begrensende på valgmulighetene. Spørs om ikke 312S er det mest fornuftige alt tatt i betraktning.

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
125
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Nå er ikke beskrivelse av lyd det enkleste, men for meg er autentisitet det samme som "best mulig lyd" så jeg er litt usikker på hva du mener om hvilken retning lyden heller i når den er best mulig. Jeg ønsker ikke en kombinasjon som som gjør en dårlig innspilling øre vennlig eller at lyden blir pyntet på. Jeg er av den mening at det er ingenting man kan sette inn i lyd kjeden som gjør lyden bedre. Det blir bare mindre "dårlig" Alt som et analogt signal må passere degraderer signalet i større eller mindre grad. Utfordringen blir å finne en kombinasjon av komponenter som degraderer signalet minst mulig slik at det fortsatt høres ut som musikk.
Noen som kan si hvordan 3012 står seg i dag mot f.eks. 312/M2-12R?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
9.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Man skal kanskje ikke se bort i fra at en Jelco 12" utgave av 750 armen kan være et godt alternativ i de litt mer normale prisklasser, jeg tror jeg skal ha meg en slik etter og ha hørt hvor god 9" utgaven er.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
9.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
M2 serien til SME er jo en videreutvikling av en gammel 3009 arm, eller man kan jo nesten kalle den for en 3009 variant, se bare hvordan hele basen og bunndelen av armen er oppbygd....... ikke mye nytenking eller utvikling som har skjedd der.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Nå er ikke beskrivelse av lyd det enkleste, men for meg er autentisitet det samme som "best mulig lyd" så jeg er litt usikker på hva du mener om hvilken retning lyden heller i når den er best mulig.
Litt klossete formulering det der, med autentisitet siktet jeg til original/tidsriktig som i SPU, Decca, Shure V-15 og da er SME 300X eller en gammel tungvekter det riktige. Et point med Garrard 401 er at den har kvaliteter som ikke lot seg realisere med 60- og 70-tallets PU og armer og den skjemmer seg ikke ut med moderne armer og PU av høyeste kvalitet.

Som Rudi påpeker, så er M2 langt på vei en rett 3009 og det virker som den er bygget til en pris og ikke med optimal lydkvalitet som målsetning. Har ikke hørt M-serien, men bruker selv en SME V-12 med gode resultater. Denne er fleksibel (eff. masse 12 g.) og gir stor frihet i valg av PU, jeg har kjørt den med såpass forskjellige saker som Decca London, VdH Kanari og EMT JSD 5. Tror ikke du trør feil med en SME 312S dersom ”best mulig lyd” er målet fremfor et eller annet eufonisk/historisk ideal. SME er for øvrig en arm som understøtter det eventyrlige bunndraget i en 401.

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Antall liker
125
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Takk for mange gode tips og erfaringer. Blir nok en 312 eller 312S som får en Lyra Kleos på tuppen.

Har koblet på strøm og hører en tydelig summing fra motoren. Kjenner ikke noe vibrasjoner men vil gjette på dette er noe som kan forplante seg til armen. Er dette normalt eller skal motoren være "lydløs"? Den er ikke montert i plint ennå men det har vel ikke noe å si?

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
”Lydløs” er ikke et begrep jeg forbinder med en Garrard motor:). En viss summing må du nok regne med, men så lenge det ikke er vibrasjoner trenger det ikke noen grunn til panikk. En viktig oppgave til kabinettet er å kontrollere og dempe den mekaniske støyen fra drivverket, så jeg hadde ventet til den var på plass før du begynner å styre. Ellers høres Kleos ut som et veldig godt valg!

Topp Bunn