Det slo meg her om dagen at jeg har problemer med å nevne en eneste låt som er utgitt de siste 25 årene. Med «låt» så mener jeg populærmusikk av den typen som, i alle fall før i tiden, toppet lister av typen 10 på topp, VG-lista og lignende.
Som en realitetssjekk brukte jeg kompileringer fra Youtube som inneholdt de mest populære låtene per år fra 1950 frem til i dag. Jeg startet med topp 5 per år, men innså raskt at det ble for tidskrevende, så jeg fant en liste med en låt per år (som tok ca 8 minutter å gjennomføre).
For hver låt gå jeg poeng etter følgene kriterier:
Dette ble gruppert og summert per 10år, slik at maks poeng kan bli 10 per 10år.
Alle slike lister har sikkert en bias i en eller flere retninger, men noe kan vel resultatet fortelle.
Mitt resultat er egentlig rimelig nedslående enten for meg eller for musikken etter år 2000.
Som en realitetssjekk brukte jeg kompileringer fra Youtube som inneholdt de mest populære låtene per år fra 1950 frem til i dag. Jeg startet med topp 5 per år, men innså raskt at det ble for tidskrevende, så jeg fant en liste med en låt per år (som tok ca 8 minutter å gjennomføre).
For hver låt gå jeg poeng etter følgene kriterier:
1 p: Kjenner enten artistnavn eller tittel på sang.
0.5 p: Kjent låt, men greier ikke å identifisere den.
0 p: Kan ikke huske å ha hørt / ukjent.
Dette ble gruppert og summert per 10år, slik at maks poeng kan bli 10 per 10år.
Alle slike lister har sikkert en bias i en eller flere retninger, men noe kan vel resultatet fortelle.
Mitt resultat er egentlig rimelig nedslående enten for meg eller for musikken etter år 2000.