Hvor høyt henger St. Olavs Orden?

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.618
Sted
Pt. Høvik
Ifølge flere nettaviser skal a-ha- gutta tildeles

Ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.

Que? Drar du meg i benet?

Da vet jeg om en del personer som burde levere den tilbake. Det var vel greit i sin tid at The Beatles ble utnevnt til Members of the British Empire (MBE) og McCartney ble adlet, men a-ha? Og så var/er det vel en viss klasseforskjell mellom musikken til Beatles og a-ha? Jeg gremmes!
 
S

sorgenfri

Gjest
1 klasse.jpg
[h=1]Statutter for tildeling av St. Olavs Orden[/h]
St. Olavs Orden ble stiftet av kong Oscar I 21. august 1847. De någjeldende statuttene ble fastsatt 1. juli 2004.

Vi Harald, Norges Konge gjør vitterlig: At følgende statutter skal gjelde for Den Kgl. Norske St. Olavs orden
§ 1
Denne orden tildeles som belønning for utmerkede fortjenester av fedrelandet og menneskeheten.
§ 2
Norges regjerende monark er ordenens Stormester.
§ 3
Prinser og prinsesser med arverett til tronen tildeles ordenens høyeste grad på sin myndighetsdag.
Ordenens kjede tildeles den til tronen eldste arveberettigede.
§ 4
Stormesteren oppnevner etter innstilling av Hoffsjefen et ordensråd bestående av en kansler som er rådets formann, en visekansler som er rådets viseformann, samt tre andre medlemmer. Funksjonstiden er 6 år.
Sjefen for Det Kgl. Hoff, Hoffsjefen, er fast medlem av rådet og fungerer som ordenens skattmester.
Medlemmer av Regjeringen kan ikke være medlemmer av rådet.
Ordensrådet gir innstilling til ordenens Stormester om tildeling av ordener til norske statsborgere som etter rådets mening har gjort seg særlig fortjent til sådan påskjønnelse. Tildeling av Ordenskjede, tildeling til utlendinger og tildeling i spesielle saker skjer etter Stormesterens bestemmelser. Hvis hurtig bestemmelse er påkrevet, kan i særlige tilfeller saken fremmes etter innstilling fra kansleren alene.
Regler om arbeidsordningen utarbeides av rådet og forelegges Stormesteren til godkjennelse.
§ 5
Ordensrådets møter ledes av kansleren eller i dennes fravær av visekansleren.
Ordensrådet er ikke beslutningsdyktig hvis mer enn to medlemmer er fraværende.
I tilfelle av stemmelikhet gjør kanslerens, eller i dennes fravær, visekanslerens stemme utslaget.
§ 6
Ved ordenen tjenestegjør dessuten:
Kansellisjefen, som er sjef for Ordenskanselliet og Ordensrådets ekspedisjonskontor.
Kansellisjefen forbereder sakene for ordensrådet, leder ordenskanselliet, som er ekspedisjonskontor for ordensrådet, og foretar på vegne av H M Kongen overrekkelse av ordensdekorasjonene.
En Ordenssekretær og en Ordenskansellist som assisterer ordensrådet og tjenestegjør ved Ordenskanselliet.
Disse tjenestemenn oppnevnes av Stormesteren etter innstilling fra Kansleren.
Ordenens tjenestemenn får ingen lønn eller godtgjørelse, men får dekket nødvendige utgifter som vedkommer ordenen.


At musikken er ræva gjelder ikke. De har oppfyllt §1. Og hvis du ikke tenker på de siste 10 åra. Har de faktisk etpar skiver som var Gode.

Og, for å bli belønnet med dette: De var gode ambassadører for Kongeriket;-)

Bit det i deg:)
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.618
Sted
Pt. Høvik
Bite det i meg har jeg gjort for lenge siden. Men, hele ordenen er utvannet og gis nå også til folk som står for middelmådige prestasjoner! Eller prestasjoner som vi uansett ville forventet av disse menneskene. En bedriftsleder som leverer resultater aksjonærene er fornøyd med (Kristen Sveaas m.fl.); skal han eller hun tildeles St. Olav? Er det forutbestemt at Helge Lund i Statoil skal tildeles St. Olav når den tid kommer?

Kjakan, Kirsten Flagstad, Sonia Henie og andre i samme liga er greit. De var "outstanding" og eksepsjonelle. Og de vil bli husket. Så hvorfor gi denne ordenen til a-ha som ikke når disse folkene til skolissene?

Jeg er tvunget til å være enig i at a-ha satte Norge på kartet i noen få land (og det er i tråd med statuttene), men stod de for et banebrytende arbeid som vil bli husket? Nei, mener jeg.

Men gjengen som deler ut disse variantene av St. Olav har for lenge siden gått seg vill. Man skulle tro at det var et visst antall som skal eller må deles ut pr. år.

Og, jeg sier det igjen: kan Sonia Henie sammenlignes med a-ha når det gjelder historisk betydning? Nei.

Så skylda for dette har folkene som tildeler utmerkelsen, ikke mottakeren. Uansett er det vel noen i dag som gremmer seg fordi de ikke liker å bli satt i samme kategori som a-ha.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.528
Antall liker
9.972
Hva gjør Sonja Henies prestasjoner så eksepsjonelle i forhold til A-ha? Det er ingen norske musikere som har vært i nærheten av A-has suksess.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.054
Antall liker
91.585
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Synes at både kreti og pleti får denne sk utmerkelsen. I mine øyne er den ikke mer verdt enn en diplom i Donald Duck rennet på Kongsberg i 70- årene.
 
S

sorgenfri

Gjest
Synes at både kreti og pleti får denne sk utmerkelsen. I mine øyne er den ikke mer verdt enn en diplom i Donald Duck rennet på Kongsberg i 70- årene.
Mine DonalDuck diplomer er alle på peishylla:) enda!
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.054
Antall liker
91.585
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Tidligere fikk man denne utmerkelsen fordi man ikke turte å skiftet jobb, dvs at man hadde stått i samme jobb i ca 40 år,
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
Ikke kan de dele ut medaljer til de riktige personene og de kan jammen meg ikke sette opp de beste platene i riktig rekkefølge heller!
Nei, nå bør de vise sin besøkelsestid og oppsøke HFS. Her som faktisk kompetansen finnes, er jo ikke bare noen sofamenere heller! :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.618
Sted
Pt. Høvik
Ikke kan de dele ut medaljer til de riktige personene og de kan jammen meg ikke sette opp de beste platene i riktig rekkefølge heller!
Nei, nå bør de vise sin besøkelsestid og oppsøke HFS. Her som faktisk kompetansen finnes, er jo ikke bare noen sofamenere heller! :cool:
Vel. Og i klartekst? :cool:
 

MidFi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
152
Antall liker
68
Den henger vel ca 1,50 meter over gølvet når en har den på.:rolleyes:
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Tidligere fikk man denne utmerkelsen fordi man ikke turte å skiftet jobb, dvs at man hadde stått i samme jobb i ca 40 år,

Helt feil !! Totalt feil !! Skivebom !!

Den du tenker på er "Norges Vel's Medlaje for lang og tro tjeneste". Og forøvrig kan man få den etter kun 30 år hos samme arbeidsgiver.

Den eneste forutsetningen for å få denne er at man har vært hos samme arbeidsgiver i 30 år og har gjort en såvidt grei jobb at arbeidsgiver ønsker å hedere deg med medaljen. Her er clouet at arbeidsgiver må betale det medaljen koster. Pr i dag er prisen for medaljen og medfølgende krimskrams kr. 4.190,- + mva. Tidligere måtte arbeidsgiver betale arbeidsgiveravgift på summen og medaljens mottaker måtte betale skatt av tilsvarende beløp. Dette er etter grundig lobbyvirksomhet fra undertegnede endret og min kollega fikk medaljen uten skatt og min "fattige" arbeidsgiver slapp arbeidsgiveravgiften ( som uansett er 0% i Finnmark )
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.348
Antall liker
1.210
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Helt supert at AHA får dette !
Ikke mye av musikken jeg liker men de har vært meget gode ambassadører for Norge. Ikke mange av de andra navna for 2012 og 2011 jeg dro kjensel på - så den er vel litt utvaska for å si det slik...
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.054
Antall liker
91.585
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Tidligere fikk man denne utmerkelsen fordi man ikke turte å skiftet jobb, dvs at man hadde stått i samme jobb i ca 40 år,

Helt feil !! Totalt feil !! Skivebom !!

Den du tenker på er "Norges Vel's Medlaje for lang og tro tjeneste". Og forøvrig kan man få den etter kun 30 år hos samme arbeidsgiver.

Den eneste forutsetningen for å få denne er at man har vært hos samme arbeidsgiver i 30 år og har gjort en såvidt grei jobb at arbeidsgiver ønsker å hedere deg med medaljen. Her er clouet at arbeidsgiver må betale det medaljen koster. Pr i dag er prisen for medaljen og medfølgende krimskrams kr. 4.190,- + mva. Tidligere måtte arbeidsgiver betale arbeidsgiveravgift på summen og medaljens mottaker måtte betale skatt av tilsvarende beløp. Dette er etter grundig lobbyvirksomhet fra undertegnede endret og min kollega fikk medaljen uten skatt og min "fattige" arbeidsgiver slapp arbeidsgiveravgiften ( som uansett er 0% i Finnmark )
Ja vel
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Synes at både kreti og pleti får denne sk utmerkelsen. I mine øyne er den ikke mer verdt enn en diplom i Donald Duck rennet på Kongsberg i 70- årene.
Har du fått den da? Det har jeg, 3 ganger
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.054
Antall liker
91.585
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Her er hvordan det foregår. Sikkert enda dummere i virkligheten!


 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.519
Antall liker
13.411
St.Olavs?
Jeg trenger ikke en slik medalje som er EN av 4000 som er innehaver av WD E.I.E.R. :cool:

På den annen side kunne vel like godt Bjørn Berge og/eller Knut Reiersrud fått St.Olav innen sin disiplin, men ser selvfølgelig at AHA har nådd større mengder mennesker. Har forøvrig Jan Garbarek og Karin Krogh fått St.Olavs?
 
Topp Bunn