Mat, drikke og røyk Hvor kjøpe økologiske grønnsaker Oslo eller Akershus?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.045
Antall liker
1.841
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei. Hvor kjøper dere økologiske grønnsaker Oslo eller Akershus? Siden jeg er desverre er allergisk mot nesten all mat jeg spiste tidligere, har måtte jeg legge om kostholdet mitt totalt.
Er ute etter høykvalitet og lav pris, fremfor stort utvalg og høy pris :D
Tenker på helt vanlige grønnsaker som poteter, mais, salat og agurk.

Vet ikke om at medlemmene på Hifisentralen er riktig målgruppe å spørre, men mange har overasket meg flere ganger tidligere.

Ha en fin kveld!
 
N

nb

Gjest
Jeg ville prøvd jacobs på Holtet. Det er Oslos beste dagligvarebutikk. Nå vet jeg ikke hvor mye de har av økologiske grønnsaker, men det er verdt et forsøk i alle fall. Gutta på haugen ville jeg sjekket, samt skafferiet i elisenbergveien på Frogner. Gutta ligger på st. Hanshaugen. Har mest troa på de for å dekke dine behov
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Dette er ikke helt enkelt, bortsett fra at butikkene nb anbefaler har veldig mye bra.

Litt av en tillitserklæring til folket som skriver her på Sentralen; mange som kan mye om mangt, men intoleranse overfor et eller annet (mat her, ikke HiFi), vel?

Mulig en ernæringsekspert hadde vært bedre å forespørre. Eller en lege med kompetanse innenfor nettopp dette området.

Uansett: du skriver om økologiske grønnsaker; er det snev av sprøytemidler du ikke tolererer, eller er det noe annet? Gjelder det ikke frukt (som behandles omtrent likt m.h.t. sprøytemidler)?

Forskjellen på tradisjonelt dyrkede grønnsaker og økologiske (samme med frukt) er egentlig kun to ting: de økologiske er ikke sprøytet og det benyttes ikke kunstgjødsel (fra Yara). Dette må imidlertid ikke forveksles med det som kalles biodynamisk jordbruk. Her benyttes mer irrasjonelle metoder (som noen vil kalle det) som månefaser ol. Antageligvis er det sprøytemidler du bør holde deg unne (og ikke bare du!).

Du får shoppe rundt. Fiskeriet i Sandvika og Oslo. Det er potetbønder i Lommedalen (egg også), i Røyse på Ringerike (ikke Akershus, men mange forskjellige grønnsaker. Pluss frukt). Flott sesong nå!

Du må spørre dem du har tenkt å kjøpe fra, men det er ikke sikkert du får et klart svar. Litt upløyd mark dette her i Norge. Vi er i bakvendtland.

Som du forhåpentligvis vet, så er nordmenn noen av de minst krevende kundene som finnes. Matkvaliteten vår reflekterer dette!
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.529
Antall liker
6.946
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Desverre er det altfor ensidig fokus på "hvor mye koster standardhandleposen," så om en vil ha f.eks. økologiske matvarer kan det være vanskelig å finne. Nå er du heldig, iom at du bor i Oslo/Akershus-området. Her bør det være mulig å finne noe. Hva med helsekostbutikker? De bør ihvertfall kunne peke deg i rett retning hvor du kan se etter sånt...

Her har du noen butikker som kanskje fører noe av det du vil ha: Supernature - Love Your Life - Supermat & Livsstilsbutikken på nettet

Johan-Kr
 
V

vredensgnag

Gjest
Kjøp fra gårder, og kom inn i nettverket av leverandører. Blir enklere når mathallene på Vulkan og Skøyen åpner (den første er en realitet, den andre på planleggingsstadiet).

Korsvold Gård
 
N

nb

Gjest
Økologiske gulrøtter og agurker og litt annet får man vel på Rema nå om dagen også.
 
N

nb

Gjest
Basert på hvordan ansatte på helsekostbutikker ser ut er det etablissementer man bør holde seg lengst mulig unna.

Siden jeg har alvorlig matvareallergi i familien og følgelig ikke er helt blank på feltet må si at jeg stusser litt på påstanden om at du har blitt allergisk mot alt du spiste før.
 
Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.045
Antall liker
1.841
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei. Hvorfor jeg søker økologiske produkter:

Maten plyndres for næring - Aftenposten

De selger desverre mange prudukter på Ream 1000 med planteoje..

Har tatt en kostbar blodprøvetest hos BMLab (Bio Medisinsk Laboratorium as)
Fikk anbefalt å holde meg helt unna:
Eggehvite
Bakregjær
Diverse kornprodukter som Havre, Bygg, Spelt osv
Ris
Mandler
Peanøtter
Reinsdyr
Torsk
Tunfisk
Laks
Brokkoli
Gulrot
Paprika
Løk
Tomat
Grapefrukt
Kumelk
Caseein
Geitmelk

Reagerer også på noen matvarer som jeg kun kan spise et par ganer på uke:
Egge plomme
Hvete
Rug
Bokhvete
Cashewnøtter
Bønner (grønne
Lam
Makrell
Eple
Poteter
Appelsin
Sitron
Banan
α-Lactalbumin
Geitost

Det jeg kan spise er:
Soyabønner
Svin
Storfe (karbonadedeig er supert)
Kylling (Har kjøpt 20 kg i dag)
Reker (kun proteiner)
Mais
Jordbær

Mitt største problem tror jeg er at jeg har økt tarmpermermabilitet ”lekk tarm” Har fått anbefalt en rekke kosttilskudd og de fleste har bitt kjøpt inn. Har også blitt anbefalt å kutte ut alt som er betennelses fremkallede, (blant annet med alt med karbohydrater), men har en utfordring siden jeg trener hver dag. Har gått på lavkarbo tidligere og har en selvopplevd erfaring at fulle karbololagere er bra under lange økter på flere timer.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Hei, drar du meg i benet? (som Tom Mathisen sier); pulling my leg?

Dette virket veldig usammenhengende, rotete og ulogisk. Har du fått dette presentert av BMLab? Vil jo med èn gang si at dette ikke er seriøst. Når de er så spesifikke som de er, så må de faktisk være enda mer spesifikke. For hva er forskjellen mellom flg.:

1. Du kan ikke spise Torsk, men hva med Lange og Brosme da?

2. Reker (her skjønte jeg ikke problemstillingen; du kan vel ikke separere (på tallerkenen med kniv og gaffel) proteinene i rekene fra fett og karbohydrater?. Da kan du kanskje spise hummer, eller ferskvannskreps (nå er jo sesongen her)?

3. Rensdyr, nei? Men det er altså OK med hjort og elg da. Eller bever (kjempegodt, men skal ikke terge deg), hare el.

4. Ikke spise laks? Men ørret og røye er OK altså? Eller forskjell på oppdrett og vilt?

5. Epler? Noe om sortene? Gravensten? Summer Red? Åkerø?

6. Ikke makrell? Hva med Horngjell? Er det OK.

Dessuten skriver du at du har økt tarmpermeabilitet. Økt? M.a.o. du har hatt en lekkasje (begge veier gjennom tarmveggen) tidligere (til bukhulen?) og den har økt?

Nei, someone is pulling your leg. And mine???

Tuller du?

Hvis du ikke gjør det, altså tuller, så går det an å hjelpe deg bedre enn laboratoriet du nevner kan. For det du beskriver er totalt useriøst.

Ett forslag er å kontakte Unilabs. De har kontorer i de fleste norske byer. Seriøst selskap.

Uansett må alternative leger kontaktes og nye undersøkelser foretas. "A second opinion" er alltid lurt å innhente når det er tvil tilstede. Og det er det i aller høyeste grad her.

Lykke til!
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.529
Antall liker
6.946
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Synes disse resultatene virker litt drøye. Er du sikker på at ikke disse folkene ente a) skal selge noen forferdelig dyre kosttilskudd eller b) er "crackpots" ute på misjonering?

Jeg tror ærlig talt jeg ville fått dobbeltsjekka de reultatene hos en ernæringsfysiolog tilknytta helsevesenet. (Fastlegen henviser til spesialist)

Evnt kan du prøve deg hos Bernt Rognlien på Balderklinikken - han vet jeg er seriøs (eksen min har vært der...) http://www.balderklinikken.no/
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.529
Antall liker
6.946
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Den artikkelen på Aftenposten ville jeg vært noe skeptisk til. Det er en kar som identifiserer seg som "skribent og forfatter" og som henviser til "internasjonale eksperter" - mao ingen kildehenvisninger. Jeg tror du ganske trygt kan tippe to-tre lastebillass med salt på den artikkelen der!
 
N

nb

Gjest
Dette er galskap.

For øvrig diagnostiseres matallergi kun sikkert ved å spise noe, ikke ved blodprøver
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Dette er galskap.

For øvrig diagnostiseres matallergi kun sikkert ved å spise noe, ikke ved blodprøver
Jepp, å diagnostisere allergier er noe av det vanskeligste som finnes. Blodprøver er som regel "a shot in the dark" og vill gjetting i mange tilfeller. Dog er noe som relativt enkelt kan diagnostiseres, som f.eks. Cøliaki, men da tas det ikke blodprøver, men en gastroundersøkelse for å sjekke tarmtottene i tynntarmen.

Det som ofte må gjøres når det foreligger mistanke om matallergi, er systematisk å "prøve og feile" og eliminere over lang tid. Notere ned og se hva som funker og hva som ikke gjør det.

Den smørbrødlisten som er vist ovenfor er det ikke mulig å komme frem til kun ved blodprøver.

Litt "morsomt": Jeg har en venn som blir rød over hele kroppen når han spiser reker, krabber, hummer osv., noe som er svært ubehagelig, men han elsker denne maten (særlig når man bør holde seg unna). Det han gjør når han bare ha reker en fredagskveld, er å drikke seg skikkelig på en snurr og så hive innpå med reker. Han blir rød, men dagen etter er han like fin, bortsett fra fyllesyk. Anbefales? På eget ansvar.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Hvor økologisk vites ikke, men en av fordelene med å bo på Grønland er tilgangen på frukt og grønt, 7 dager i uka, året rundt.
Favoritten er Grønland Torg Import i Smalgangen (v/T-stasjonen). Har en mistanke om at folk kommer fra hele byen for å handle her. Alltid lang kø som borger for høy omsetning og alltid freshe nye varer, spennende utvalg og god kvalitet. Kan nesten (men aldri!!) bli veggis av mindre. Nå er Rema 1000 vis a vis nedlagt, og de driver p.d og tar over disse lokalene. (Norges største frukt og grønt??)

Bra mann!
Gronlands_Torg_Import_Gronnsakstesten_2006.jpg
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
Den butikken er kjent (og bra), har handlet der i mange år. Glimrende varer. Godt at Ræva 1000 er borte...
 
N

nb

Gjest
Som et eksempel har min datter ikke utslag på blodprøvrer for melkeproteiner. Tre sett prøver på riksen og ullevåll har gitt samme resultat. Får hun i seg et teskje melk må jeg gi adrenalin. Så blodprøver er ingen sikker måte å si at man er allergisk eller ikke. Den listen du har fått er noe av det største tullet jeg har sett på lenge, og selv uten å være lege vil jeg anbefale deg å holde deg langt unna de dom har laget den for deg.
 
N

nb

Gjest
Den artikkelen på Aftenposten ville jeg vært noe skeptisk til. Det er en kar som identifiserer seg som "skribent og forfatter" og som henviser til "internasjonale eksperter" - mao ingen kildehenvisninger. Jeg tror du ganske trygt kan tippe to-tre lastebillass med salt på den artikkelen der!
Den er skrevet av pr- mannen geelmuyden. Han er neppe noen autoritet på landbruk, kosthold og næring. Jeg ville i utgangspunktet tippe at det er en plantet kronikk fra en oppdragsgiver om han fortsatt er i den bransjen da. Det er for øvrig en av gutta bak Geelmuyden.Kiese, men tror ham har gitt seg der om firmaet i det hele fortsatt finnes. Innholdet skal jeg ikke uttale meg så mye om
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Den artikkelen på Aftenposten ville jeg vært noe skeptisk til. Det er en kar som identifiserer seg som "skribent og forfatter" og som henviser til "internasjonale eksperter" - mao ingen kildehenvisninger. Jeg tror du ganske trygt kan tippe to-tre lastebillass med salt på den artikkelen der!
Den er skrevet av pr- mannen geelmuyden. Han er neppe noen autoritet på landbruk, kosthold og næring. Jeg ville i utgangspunktet tippe at det er en plantet kronikk fra en oppdragsgiver om han fortsatt er i den bransjen da. Det er for øvrig en av gutta bak Geelmuyden.Kiese, men tror ham har gitt seg der om firmaet i det hele fortsatt finnes. Innholdet skal jeg ikke uttale meg så mye om
Den er ikke skrevet av PR-mannen Hans Geelmuyden, men broren hans, Niels Christian Geelmuyden, som bor på Tjøme. Han har nok litt peiling på dette, men kildehenvisninger må til skal troverdigheten være intakt.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Hei. Hvorfor jeg søker økologiske produkter:

Maten plyndres for næring - Aftenposten

De selger desverre mange prudukter på Ream 1000 med planteoje..

Har tatt en kostbar blodprøvetest hos BMLab (Bio Medisinsk Laboratorium as)
Fikk anbefalt å holde meg helt unna:
Eggehvite
Bakregjær
Diverse kornprodukter som Havre, Bygg, Spelt osv
Ris
Mandler
Peanøtter
Reinsdyr
Torsk
Tunfisk
Laks
Brokkoli
Gulrot
Paprika
Løk
Tomat
Grapefrukt
Kumelk
Caseein
Geitmelk

Reagerer også på noen matvarer som jeg kun kan spise et par ganer på uke:
Egge plomme
Hvete
Rug
Bokhvete
Cashewnøtter
Bønner (grønne
Lam
Makrell
Eple
Poteter
Appelsin
Sitron
Banan
α-Lactalbumin
Geitost

Det jeg kan spise er:
Soyabønner
Svin
Storfe (karbonadedeig er supert)
Kylling (Har kjøpt 20 kg i dag)
Reker (kun proteiner)
Mais
Jordbær

Mitt største problem tror jeg er at jeg har økt tarmpermermabilitet ”lekk tarm” Har fått anbefalt en rekke kosttilskudd og de fleste har bitt kjøpt inn. Har også blitt anbefalt å kutte ut alt som er betennelses fremkallede, (blant annet med alt med karbohydrater), men har en utfordring siden jeg trener hver dag. Har gått på lavkarbo tidligere og har en selvopplevd erfaring at fulle karbololagere er bra under lange økter på flere timer.
Jeg synes det ville være useriøst om denne tråden stopper. Har du, John Harald, fått noe hjelp herfra? Det du beskriver er jo et alvorlig problem. Skal du ta en ny tur til legen? Skriv gjerne en (foreløpig?) konklusjon her.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Kjøp hos bønder som driver økologisk og har Debio godkjent sin produksjon.

Oppdrettsfisk er i utgangspunktet ikke økologisk - men er vel noen få som har begynt med økologisk oppdrett av fisk mener jeg.

Er selv bla. utdannet som økologisk agronom i tillegg til kokk og annet.
Har i en kortere periode vært gårdsbestyrer på en nå nedlagt økologisk videregående landbruksskole.

Ellers er jeg ikke så sikker på at økologiske matvarer hjelper mot all matinntoleranse.
men kan hende slike økologiske matvarer inneholder mindre av enkelte stoffer som lager slike problemer.

Er ikke sikker på regelverket til Debio i dag - er en stund siden jeg hold på med dette.
Kan være regler etc. er forandret - gjort mildere i de siste åra.

Finnes også noen forum angående dette i Norge og noen tidskrift blir gitt ut bla. selvbergeren.
Vet ikke om dette skriftet gies ut nå.

Debio har du jo her:

http://www.debio.no/

Kanskje noen linker der?
 
Sist redigert:
Topp Bunn