Hvor kjøpe gode absorbenter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ronnym

Medlem
    Ble medlem
    06.02.2013
    Antall liker
    0
    Hei. Jeg trenger å gjøre noen akustiske tiltak i stua med absorbenter og diffusere. Det er mye å velge mellom, noen veldig billig, og noen som koster skjorta. Har lest meg opp litt, de rimeligste er som oftest ikke så veldig effektive, man får det man betaler for. Finnes det en en gyllen middelvei her, gode absorbenter til fornuftig pris? Noen forhandlere som kan anbefales?

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De beste og billigste lager du selv.
    DIY er ikke vanskelig, og kan bli fint. Men har du 10 tomler + en montert midt i hånda.
    Så lar du være.

ronnym

Medlem
    Ble medlem
    06.02.2013
    Antall liker
    0
    Takk for forslag. Men det kan bli kostbart dette her ser jeg, kvalitet er ikke gratis. Kanskje DIY er noe å vurdere. Jeg har ikke mer enn to tommeltotter så det skulle ikke by på problemer. Det er nok heller latskap som setter en stopper for et slikt prosjekt. Finnes det gode byggetråder eller noe sånt? Absorbenter som er så bredbåndet som mulig er vel å foretrekke? Det er stort sett demping jeg trenger. Frontvegg, bakvegg og tak. Sofa og lytteposisjon er helt inntil bakvegg. Venstre sidevegg er stort sett bare store vinduer med gardiner. Høyre side går ut mot kjøkken, gang, og trapp til andre etasje.
    Skal få lagt ut noen bilder.

ronnym

Medlem
    Ble medlem
    06.02.2013
    Antall liker
    0
    Vet ikke hva jeg gjorde feil men skulle redigere innlegget, da blei det helt borte. Prøver igjen med bilder.

Det er seks meter mellom frontvegg og bakvegg. Frontvegg er 3,6 meter bred.
    Vil TV'ens plassering i forhold til å henge på vegg eller stå på benk en halvmeter ut fra vegg påvirke akustikken? Bør jeg gjøre noen akustiske tiltak bak TV'en for eksempel?

Vis vedlegget 580053
    Vis vedlegget 580054

Sist redigert:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.022
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke så lett å gjøre allverden her. Du har heller ikke full takhøyde, så det er kanskje ikke lett å gjøre så mye med taket. Små ting som tykkere gardiner vil hjelpe litt. Hva med et stort akustikk panel med bildetrykk bak? Kanskje et par modex plater bak høyttalerne. En kan mekke til mye selv, men disse fort ta mye plass. Jeg ville rår ført med hos lyd og akustikk.

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    781
    Jeg grøsser når jeg ser store flatskjermer plassert slik :). Det er ikke heldig hvis optimal lyd er målet. Men du har en pen stue som vel ikke "tåler" all verdens akustikktiltak. Dessuten har du en åpning som gjør det hele usymmetrisk mht balanse i lydbildet (muligens). Så har du høyttalerne plassert svær nær bakveggen som heller ikke er ideelt, de ville jeg ha trukket litt ut. Hvis mulig, du får ikke optimal dybde i lyden med høyttalerne plassert slik.

Hvor "kritisk" er du til lyd? Er det full fokus med lukkede øyne eller er det mer for underholdning og avslapning? Det er spørsmål du bør stille deg synes jeg før du går i gang med å dytte inn akustiske remedier. For alt jeg vet funker det helt ok og flatskjermen (!) må vel henge der den gjør vil jeg tro.

ronnym

Medlem
    Ble medlem
    06.02.2013
    Antall liker
    0
    Høyttalerne blei nesten sagt bare "dumpet" der da jeg flyttet inn. Jeg har eksperimentert mye med høyttalerplassering etter bildene blei tatt. Nå står de en god halvmeter lenger ut fra vegg. Et hav av forbedring på alle måter.
    Jeg er nok passe kritisk til lyd. Det er mye ekko og klang i rommet her, lyden kommer fra alle kanter, bare rot, og bassen drukner i alt sammen. Jeg har testet litt med ting jeg har liggende som tepper, dyner, puter, ryer, overmadrasser og alt jeg kunne finne for å fylle stua med. Har hengt litt på veggene, og rundt på gulvet. Da fikk jeg en liten forsmak på hva demping gjør med lyden, det var natt og dag. Øvre frekvenser blei ikke så påtrengende lenger, og bassen blei endelig mer potent og engasjerende. Men kan jo ikke ha masse dyner og overmadrasser hengende rundt i stua hehe.

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg holder på lage noen absorbenter nå, med 10 cm tykk rockwool. Om de funker etter hensikten gjenstår å høre.

Til sidevegger;

20200413_153127.jpg

20200413_153156.jpg

20200413_152837.jpg

Den store hvite skal jeg ha i taket;

20200413_152805.jpg

20200413_153106.jpg

Liten kostnad da en pakke rockwool med 3 plater på 60x120 cm kosta meg ca. 500,-

Resten av det jeg trengte hadde jeg liggende i kapphyllene etter x antall mockup høyttaler bygging.

3 x stretch laken a 79,- kr.

ronnym

Medlem
    Ble medlem
    06.02.2013
    Antall liker
    0
    De blei fine de. Spent på å høre hvor god effekt de har.

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg holder på lage noen absorbenter nå, med 10 cm tykk rockwool. Om de funker etter hensikten gjenstår å høre.

Til sidevegger;

Vis vedlegget 580089

Vis vedlegget 580090

Vis vedlegget 580091

Vis vedlegget 580092

Vis vedlegget 580093

Liten kostnad da en pakke rockwool med 3 plater på 60x120 cm kosta meg ca. 500,-

Resten av det jeg trengte hadde jeg liggende i kapphyllene etter x antall mockup høyttaler bygging.

Pent design og greie dimensjoner.
    Det hadde vært interessant å se hvordan du har plassert dem i taket:)

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    De beste og billigste lager du selv.
    DIY er ikke vanskelig, og kan bli fint. Men har du 10 tomler + en montert midt i hånda.
    Så lar du være.
    En sannhet med modifikasjoner. Dersom man kan lage de veldig tykke, så har du helt rett. Men det finnes kommersielle produkter med f.eks 10,4 cm tykkelse som fungerer like langt ned i frekvens som en 20 cm Flexi-A absorbent. Slikt er vanskelig å få til selv.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Man kan lage membranfeller selv også.
    Ligger flere oppskrifter på dette på nett også, da går tykkelsen betraktelig ned.
    Men jeg bruker jo ikke flexi-A plater, det støver. Slikt vill vi ikke ha i kosehula:=)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En Limp Mass Bassfelle som er 15 cm dyp med en membran som veier 4 kg pr m2 tar som ett eksempel nede på 77,5hz
    Dette går det fint an å lage selv.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Ligger flere oppskrifter på dette på nett også, da går tykkelsen betraktelig ned.
    Men jeg bruker jo ikke flexi-A plater, det støver. Slikt vill vi ikke ha i kosehula:=)
    Membranbassfelle er ikke en "absorbent" da. Man bruker ikke det til øvre frekvensområdet.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En ting er helt sikkert.
    Skulle jeg klart det jeg nå har gjort i min hule måtte jeg tatt opp et brutalt lån.
    Er vel det som er mitt poeng når det gjelder akustiske behandlinger i rom.
    Det trenger ikke koste en formue, trenger heller ikke se stygt ut.
    Skal man ha det i en stue kan man ikke få det så bra uten att man blir ruinert.
    Tror heller ikke att det blir pent med kjøpeprodukter, for det må mye til for å få det til på samme måte på alle parameter.
    Dette har vel ganske mange her nå bevist.
    Prøv å få til det samme for under 10 laken med kjøpeprodukter.
    Har man eget rom kan man ta det helt ut, tror vel att vi egentlig er enige.
    Men snakker litt forbi hverandre.
    Ja det finnes kjøpeprodukter som sikkert er effektive, men ikke effektive nok til fornuftig pris.
    Hadde jo hvert morro å kastet ut alle mine tiltak og latt noen få prøve seg med kjøpeprodukter i samme rom.
    Veit att dette hadde blitt ekstremt dyrt for samme resultat.
    Er nesten fristet til å si att klarer de dette for under 10 laken kjøper jeg det.
    Får kun 4 eq pkt å leke seg med, for dette vil jeg bruke så lite som mulig av.

nilshermann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2019
    Antall liker
    38
    Kan de støve selv om de står helt urørt på innsiden av konstruksjoner "lukket" med tekstil-stoff? Synes det virker rart at de kan "skyte" støvpartikler horisontalt gjennom lufta, gjennom en duk og ut i rommet. Jeg skal imidlertid ikke påstå noe :)

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan de støve selv om de står helt urørt på innsiden av konstruksjoner "lukket" med tekstil-stoff? Synes det virker rart at de kan "skyte" støvpartikler horisontalt gjennom lufta, gjennom en duk og ut i rommet. Jeg skal imidlertid ikke påstå noe :)
    Hele poenget er att Knaus sin støver nesten ikke.
    Har heller ikke sten eller glass i seg som er farlig for lungene våre.
    Nå er dette dessverre ikke å få tak i lengre i Norge.
    Årsaken er vist att den ikke gjør den jobben den skal gjøre like godt som vanlig isolasjon (hindre varmetap i bolig)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.624

Til sidevegger;

Vis vedlegget 580089

Vis vedlegget 580090

Vis vedlegget 580091

Vis vedlegget 580092

Vis vedlegget 580093

Ville gjøre god gavn i hjørner øverst oppe.

nilshermann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2019
    Antall liker
    38
    Det nevnes at man får det man betaler for, som jeg i stor grad i utgangspunktet er enig i. Etter å ha lest om og sett rundt om etter absorbent-paneler i ganske lang tid, slår det meg at GIK sine omtrent stiller i en egen rimelig prisklasse. Er det sånn at de er tilsvarende så mye dårligere enn andre produsenter?

For eksempel kan jeg få 8 stk 60x120x11,8 cm "244" paneler til rundt 1330 pr stk (totalt ca 10600,-) inkludert moms og frakt fra England til Nord-Norge.
    Om jeg handler for over 1000 pund og får fri frakt kan jeg få 14 stk av denne til 1160,- pr stk., totalt 16200,-

Skal jeg kjøpe noe i en norsk butikk (som jeg selvfølgelig har mest lyst til) som etter papiret demper like godt må jeg ut med sikkert det dobbelte. Om prisen dikterer hvor bra panelene er må GIK 244 være ganske så ræva i forhold til andre paneler med lignende specs :rolleyes:

244.PNG

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En ting er helt sikkert.
    Skulle jeg klart det jeg nå har gjort i min hule måtte jeg tatt opp et brutalt lån.
    Tror heller ikke att det blir pent med kjøpeprodukter, for det må mye til for å få det til på samme måte på alle parameter.
    Ja det finnes kjøpeprodukter som sikkert er effektive, men ikke effektive nok til fornuftig pris.
    Hadde jo hvert morro å kastet ut alle mine tiltak og latt noen få prøve seg med kjøpeprodukter i samme rom.
    Er nesten fristet til å si att klarer de dette for under 10 laken kjøper jeg det.
    Men i rettferdighetens navn er det jo flere sider av en slik sak;

- I normale stuer er det plass og estetikk som gjelder. Det kompromisset man tar ved å ikke kunne gå all-in med en semitrailer med glava er at man må finne på noe som er både effektivt og pent. Skal man ha mest mulig effektivitet på minst mulig plass er det kommersielle løsninger som overgår selvlagde tynne feller. Riktignok koster det langt mer, men det blir sannsynligvis langt penere også.

- Ikke alle liker å bruke tid og energi på noe de ikke kan noe om, være seg å lese seg opp til beste mulige løsning eller å snekre sammen noe fornuftig. Eller begge deler.

- Jeg er ikke enig i at man trenger å bli ruinert for å få det godt nok. Det holder nok i lange baner for folk flest å få tatt knekken på flutter-ekko, voldsom kraftig førsterefleksjon eller redusere den verste resonansen i rommet.
    Skal man sammenligne kostnaden/effekten av noen strategisk fornuftige ferdigprodukter mot kostnaden/effekten av å skifte kabler, dacer eller kanskje til og med forsterkere, så blir kostnadsbildet en hyggelig affære - selv om det koster litt penger med kommersielle akustikk-tiltak.

Det er vel ingen som er uenige i at det er lite som er så effektivt som å fylle opp et rom med løs isolasjon når det kommer til å kverke alt av rom-lyd, men det er heller ikke alle som er enige i at å kverke all rom-lyd i seg selv er et spesielt fornuftig mål.

Jeg er jo ofte skyldig i det selv, men det er dumt hvis det perfekte alltid skal være det godes fiende :D

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Til sidevegger;

Vis vedlegget 580089

Vis vedlegget 580090

Vis vedlegget 580091

Vis vedlegget 580092

Vis vedlegget 580093

Pent design og greie dimensjoner.
    Det hadde vært interessant å se hvordan du har plassert dem i taket:)
    Jeg har plassert dem der jeg tror førsterefleksjoner befinner seg. Fikk en av smågutta til å bevege et speil i tak og på vegger til jeg kunne se mellomtone/diskant i speilet.
    Da blei det sånn;

Tak trekanten blei skrukkete. Skal trekke den på nytt.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En ting er helt sikkert.
    Men i rettferdighetens navn er det jo flere sider av en slik sak;

- I normale stuer er det plass og estetikk som gjelder. Det kompromisset man tar ved å ikke kunne gå all-in med en semitrailer med glava er at man må finne på noe som er både effektivt og pent. Skal man ha mest mulig effektivitet på minst mulig plass er det kommersielle løsninger som overgår selvlagde tynne feller. Riktignok koster det langt mer, men det blir sannsynligvis langt penere også.

- Ikke alle liker å bruke tid og energi på noe de ikke kan noe om, være seg å lese seg opp til beste mulige løsning eller å snekre sammen noe fornuftig. Eller begge deler.

- Jeg er ikke enig i at man trenger å bli ruinert for å få det godt nok. Det holder nok i lange baner for folk flest å få tatt knekken på flutter-ekko, voldsom kraftig førsterefleksjon eller redusere den verste resonansen i rommet.
    Skal man sammenligne kostnaden/effekten av noen strategisk fornuftige ferdigprodukter mot kostnaden/effekten av å skifte kabler, dacer eller kanskje til og med forsterkere, så blir kostnadsbildet en hyggelig affære - selv om det koster litt penger med kommersielle akustikk-tiltak.

Det er vel ingen som er uenige i at det er lite som er så effektivt som å fylle opp et rom med løs isolasjon når det kommer til å kverke alt av rom-lyd, men det er heller ikke alle som er enige i at å kverke all rom-lyd i seg selv er et spesielt fornuftig mål.

Jeg er jo ofte skyldig i det selv, men det er dumt hvis det perfekte alltid skal være det godes fiende :D
    Dette har jeg også sagt i flere sammenhenger, for noe må godt nok holde.
    Men dette lager man greit nok selv.
    Ser jo att prisene på slikt er helt hinsides.
    Kommer sjeldent eller aldri målinger i rommene til folk av disse fantastiske kjøpeproduktene.
    Sier ikke att de er dårlig, bare skrekkelig dyre.
    I en stue så forstår også jeg att mann ikke kan få det slik att det virkelig blir bra.
    Men godt nok.

V

VVV

Gjest
    Korleis er det med brannsikkerhet på sjølvlaga akustikkprodukt i forhold til kjøpeprodukt (RPG, Vicoustic, ...) ?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En Limp Mass Bassfelle som er 15 cm dyp med en membran som veier 4 kg pr m2 tar som ett eksempel nede på 77,5hz
    Er dette egnet til bruk som membranfelle?
    Egenvekten er rimelig høy og prisen er slik jeg ser det overkommelig
    https://hgvs.no/shop/product/gummiduk-1200x4-mm-sort---hel-rull
    Kan leggen inn i regnearket i morgen.
    Hvilken frekvens skal den ta?
    Husk att dette demper ikke for høy db men etterklangen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.310
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Bruker du rockwool, så er det brannsikkert så det holder. Ikke for det at glava er så veldig brennbart, det heller.

OSB, kryssfiner, lister og stretchlaken er ikke mere brannfarlige enn de er andre plasser i huset.

Johan-Kr

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Link til utregningen av membranfelle.
    Men husk att de har et snevert arbeidsområde, kun for å ta en trøblete frekvens.

https://www.gearslutz.com/board/bas...etc/743040-tims-limp-mass-bass-absorbers.html

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Jeg eksprimenterer litt med Hunton Nativo nå. 260 kr for 4 plater a 565*1220*100. Disse platene er lagd av trefibre innsatt med noe brannhemmende. Behagelige å jobbe med, men det blir lett mye småflis rundt om når de håndteres. De har ganske lav Pa.s/m2. Så vidt jeg har forstått 5000 eller lavere. Like vel tunge. 50 kg m3. Dette bør bety at de skal funke godt med litt dybde. Mye lange og brede fibre, så det bør være et godt potensial for omgjøring av lydbølger til varme? Har ikke prøvd det enda. Kjøpte bare et par pakker for å sjekke hvordan de oppfører seg. Så langt virker det lovende. Har kledd fire stykker med stoff uten ramme. Platene står ganske godt av seg selv, så enn så lenge har jeg de stående mot veggen. Sammenlignet med lignende plater jeg har hatt lagd av Glava 34 er det noe helt annet. Ikke noe klaustrofobisk suck-out-følelse, bare tørrere akustikk. Blir spennende å utforske disse videre. Har et par ting jeg forhåpentligvis skal prøve ut med det første. Kommer tilbake om resultatene er verdt ådele

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Sørlandet
    Det nevnes at man får det man betaler for, som jeg i stor grad i utgangspunktet er enig i. Etter å ha lest om og sett rundt om etter absorbent-paneler i ganske lang tid, slår det meg at GIK sine omtrent stiller i en egen rimelig prisklasse. Er det sånn at de er tilsvarende så mye dårligere enn andre produsenter?

For eksempel kan jeg få 8 stk 60x120x11,8 cm "244" paneler til rundt 1330 pr stk (totalt ca 10600,-) inkludert moms og frakt fra England til Nord-Norge.
    Om jeg handler for over 1000 pund og får fri frakt kan jeg få 14 stk av denne til 1160,- pr stk., totalt 16200,-

Skal jeg kjøpe noe i en norsk butikk (som jeg selvfølgelig har mest lyst til) som etter papiret demper like godt må jeg ut med sikkert det dobbelte. Om prisen dikterer hvor bra panelene er må GIK 244 være ganske så ræva i forhold til andre paneler med lignende specs :rolleyes:
    GIK lager velfungerende og seriøse produkter som ikke er noe dårligere en andre.

-BB-

nilshermann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2019
    Antall liker
    38

GIK lager velfungerende og seriøse produkter som ikke er noe dårligere en andre.

-BB-
    Det var utsagn av denne typen (positive og negative) jeg var ute etter med mitt innlegg :) Takk!

Assy74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Nede i mancaven i kjelleren har jeg også gått amok med masse isolasjon og diy...... Med et utmerket resultat c,")
    oppe i stuen har jeg ikke gjort noe som helst og har lyden deretter.....
    I stuen måtte det evt blitt noe litt finere kjøpe akustikk, men koster skjorta ja!
    Jeg har mulighet til å gjøre litt i taket...,, så får en se. Eikespiler er flott :)

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    4
    Men husk att de har et snevert arbeidsområde, kun for å ta en trøblete frekvens.

https://www.gearslutz.com/board/bas...etc/743040-tims-limp-mass-bass-absorbers.html
    Er det noen her som har prøvd slik gummimatte til membranfelle? Av det lille jeg har skummet gjennom noen av gearslutz-trådene ser det ut som stålplater blir brukt av flere. Jeg skulle kanskje tro at gummimatter er lettere og billigere å få tak i enn stålplater, men jeg kan ta feil.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.824
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Er det noen her som har prøvd slik gummimatte til membranfelle? Av det lille jeg har skummet gjennom noen av gearslutz-trådene ser det ut som stålplater blir brukt av flere. Jeg skulle kanskje tro at gummimatter er lettere og billigere å få tak i enn stålplater, men jeg kan ta feil.
    Ja veit att dette også blir brukt, men det er vel vekten av fellen som gjør utslaget samt dybden av den.

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    4
    Jo, men spiller ikke også stivheten til membranen inn? Den må jo kunne flekse/vibrere.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.347
    Sted
    Sørlandet
    Jeg eksprimenterer litt med Hunton Nativo nå. 260 kr for 4 plater a 565*1220*100. Disse platene er lagd av trefibre innsatt med noe brannhemmende. Behagelige å jobbe med, men det blir lett mye småflis rundt om når de håndteres. De har ganske lav Pa.s/m2. Så vidt jeg har forstått 5000 eller lavere. Like vel tunge. 50 kg m3. Dette bør bety at de skal funke godt med litt dybde. Mye lange og brede fibre, så det bør være et godt potensial for omgjøring av lydbølger til varme? Har ikke prøvd det enda. Kjøpte bare et par pakker for å sjekke hvordan de oppfører seg. Så langt virker det lovende. Har kledd fire stykker med stoff uten ramme. Platene står ganske godt av seg selv, så enn så lenge har jeg de stående mot veggen. Sammenlignet med lignende plater jeg har hatt lagd av Glava 34 er det noe helt annet. Ikke noe klaustrofobisk suck-out-følelse, bare tørrere akustikk. Blir spennende å utforske disse videre. Har et par ting jeg forhåpentligvis skal prøve ut med det første. Kommer tilbake om resultatene er verdt ådele
    Interessant! Hvilke stoff benyttet du?

-BB-

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Jo, men spiller ikke også stivheten til membranen inn? Den må jo kunne flekse/vibrere.
    Har lest litt i de trådene om stålplater på GS i det siste. Slik jeg forstår det er det flere faktorer som spiller inn her, og som gjør at stålbaserte feller kan få litt andre egenskaper enn tunge, tykke matter. Stål får høy masse med liten tykkelse. De bryter opp over et stort område. Desto tynnere desto mer, om jeg har forstått det rett. Tykke, tunge stålplater vil virke dypere, men ikke ha den samme bredbåndseffekten siden de ikke bryter opp på samme måte (igjen, om jeg har forstått det rett.). I stålfeller kobles platen direkte på isolasjonsmaterialet. Her blir fjæringsegenskapene det viktige, ikke dybden. Kommersielle bredbånds stålfeller er ikke dypere enn 10-15 cm.

Så finnes det en variant jeg har tenkt å prøve, hvor stålplate legges mellom isolasjonsplater. En kar på GS hadde satt opp en slik i hjørnet på studioet sitt, og det er helt sinnsykt hvordan den barberer etterklang i bassen (finner ikke igjen tråden. Er så mange og lange om temaet). Her er det sikkert mange faktorer som spiller inn, som rom, materialvalg osv osv. Men det er så enkelt og rimelig at det må jo prøves. Han hadde ikke limt noe eller festet noe, bare lagt det hele sammen og støttet det opp med stag - så en liten jobb må gjøres med designet der, om det funker hos meg.

MVh

Lukket

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Antall liker
    61
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Har lest litt i de trådene om stålplater på GS i det siste. Slik jeg forstår det er det flere faktorer som spiller inn her, og som gjør at stålbaserte feller kan få litt andre egenskaper enn tunge, tykke matter. Stål får høy masse med liten tykkelse. De bryter opp over et stort område. Desto tynnere desto mer, om jeg har forstått det rett. Tykke, tunge stålplater vil virke dypere, men ikke ha den samme bredbåndseffekten siden de ikke bryter opp på samme måte (igjen, om jeg har forstått det rett.). I stålfeller kobles platen direkte på isolasjonsmaterialet. Her blir fjæringsegenskapene det viktige, ikke dybden. Kommersielle bredbånds stålfeller er ikke dypere enn 10-15 cm.

Så finnes det en variant jeg har tenkt å prøve, hvor stålplate legges mellom isolasjonsplater. En kar på GS hadde satt opp en slik i hjørnet på studioet sitt, og det er helt sinnsykt hvordan den barberer etterklang i bassen (finner ikke igjen tråden. Er så mange og lange om temaet). Her er det sikkert mange faktorer som spiller inn, som rom, materialvalg osv osv. Men det er så enkelt og rimelig at det må jo prøves. Han hadde ikke limt noe eller festet noe, bare lagt det hele sammen og støttet det opp med stag - så en liten jobb må gjøres med designet der, om det funker hos meg.

MVh
    Hvis man legger isolasjon på begge sider av stålplaten så får man bredbånds effekt ?
    Hva med aktive bassfeller er de vanskelig å få til som diy ?

Mvh Terje

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn