Ja. om du har isolasjon på begge sider av platen, så vil effekten bli bredbåndet, men antagelig med en dipp i effekt i overgang mellom absorbentens virkeområde og hovedresonansfrekvensen til plata.Hvis man legger isolasjon på begge sider av stålplaten så får man bredbånds effekt ?Har lest litt i de trådene om stålplater på GS i det siste. Slik jeg forstår det er det flere faktorer som spiller inn her, og som gjør at stålbaserte feller kan få litt andre egenskaper enn tunge, tykke matter. Stål får høy masse med liten tykkelse. De bryter opp over et stort område. Desto tynnere desto mer, om jeg har forstått det rett. Tykke, tunge stålplater vil virke dypere, men ikke ha den samme bredbåndseffekten siden de ikke bryter opp på samme måte (igjen, om jeg har forstått det rett.). I stålfeller kobles platen direkte på isolasjonsmaterialet. Her blir fjæringsegenskapene det viktige, ikke dybden. Kommersielle bredbånds stålfeller er ikke dypere enn 10-15 cm.Jo, men spiller ikke også stivheten til membranen inn? Den må jo kunne flekse/vibrere.
Så finnes det en variant jeg har tenkt å prøve, hvor stålplate legges mellom isolasjonsplater. En kar på GS hadde satt opp en slik i hjørnet på studioet sitt, og det er helt sinnsykt hvordan den barberer etterklang i bassen (finner ikke igjen tråden. Er så mange og lange om temaet). Her er det sikkert mange faktorer som spiller inn, som rom, materialvalg osv osv. Men det er så enkelt og rimelig at det må jo prøves. Han hadde ikke limt noe eller festet noe, bare lagt det hele sammen og støttet det opp med stag - så en liten jobb må gjøres med designet der, om det funker hos meg.
MVh
Hva med aktive bassfeller er de vanskelig å få til som diy ?
Mvh Terje
Jeg tror, at desto smalere virkeområdet til fella du skal lage er og desto mer treffsikker du er avhengig av å være mtp på frekvensen du skal skyte ned i rommet, desto vanskeligere er det å lykkes med DIY. Stål gir noen muligheter til å prøve å feile. Men jeg tror at det største x-en i ligningen her er hvor viktig egenskapene til isolasjonen er.
Vr aktiv bassfelle har jeg aldri hørt om noen som har gjort det DIY. Får du til det bøyer jeg meg i hatten
Mvh
Her har sikkert andre mye mer peiling på dette enn meg.