Hvor kjøpe gode absorbenter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Jo, men spiller ikke også stivheten til membranen inn? Den må jo kunne flekse/vibrere.
    Har lest litt i de trådene om stålplater på GS i det siste. Slik jeg forstår det er det flere faktorer som spiller inn her, og som gjør at stålbaserte feller kan få litt andre egenskaper enn tunge, tykke matter. Stål får høy masse med liten tykkelse. De bryter opp over et stort område. Desto tynnere desto mer, om jeg har forstått det rett. Tykke, tunge stålplater vil virke dypere, men ikke ha den samme bredbåndseffekten siden de ikke bryter opp på samme måte (igjen, om jeg har forstått det rett.). I stålfeller kobles platen direkte på isolasjonsmaterialet. Her blir fjæringsegenskapene det viktige, ikke dybden. Kommersielle bredbånds stålfeller er ikke dypere enn 10-15 cm.

Så finnes det en variant jeg har tenkt å prøve, hvor stålplate legges mellom isolasjonsplater. En kar på GS hadde satt opp en slik i hjørnet på studioet sitt, og det er helt sinnsykt hvordan den barberer etterklang i bassen (finner ikke igjen tråden. Er så mange og lange om temaet). Her er det sikkert mange faktorer som spiller inn, som rom, materialvalg osv osv. Men det er så enkelt og rimelig at det må jo prøves. Han hadde ikke limt noe eller festet noe, bare lagt det hele sammen og støttet det opp med stag - så en liten jobb må gjøres med designet der, om det funker hos meg.

MVh
    Hvis man legger isolasjon på begge sider av stålplaten så får man bredbånds effekt ?
    Hva med aktive bassfeller er de vanskelig å få til som diy ?

Mvh Terje
    Ja. om du har isolasjon på begge sider av platen, så vil effekten bli bredbåndet, men antagelig med en dipp i effekt i overgang mellom absorbentens virkeområde og hovedresonansfrekvensen til plata.
    Jeg tror, at desto smalere virkeområdet til fella du skal lage er og desto mer treffsikker du er avhengig av å være mtp på frekvensen du skal skyte ned i rommet, desto vanskeligere er det å lykkes med DIY. Stål gir noen muligheter til å prøve å feile. Men jeg tror at det største x-en i ligningen her er hvor viktig egenskapene til isolasjonen er.

Vr aktiv bassfelle har jeg aldri hørt om noen som har gjort det DIY. Får du til det bøyer jeg meg i hatten

Mvh
    Her har sikkert andre mye mer peiling på dette enn meg.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.373
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg eksprimenterer litt med Hunton Nativo nå. 260 kr for 4 plater a 565*1220*100. Disse platene er lagd av trefibre innsatt med noe brannhemmende. Behagelige å jobbe med, men det blir lett mye småflis rundt om når de håndteres. De har ganske lav Pa.s/m2. Så vidt jeg har forstått 5000 eller lavere. Like vel tunge. 50 kg m3. Dette bør bety at de skal funke godt med litt dybde. Mye lange og brede fibre, så det bør være et godt potensial for omgjøring av lydbølger til varme? Har ikke prøvd det enda. Kjøpte bare et par pakker for å sjekke hvordan de oppfører seg. Så langt virker det lovende. Har kledd fire stykker med stoff uten ramme. Platene står ganske godt av seg selv, så enn så lenge har jeg de stående mot veggen. Sammenlignet med lignende plater jeg har hatt lagd av Glava 34 er det noe helt annet. Ikke noe klaustrofobisk suck-out-følelse, bare tørrere akustikk. Blir spennende å utforske disse videre. Har et par ting jeg forhåpentligvis skal prøve ut med det første. Kommer tilbake om resultatene er verdt ådele
    Lurte på å bruke disse som bassfeller, er det noen som har testet dette? Er veldig skeptisk til glava og rockwool pga av støvet fra disse produktene

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Jeg eksprimenterer litt med Hunton Nativo nå. 260 kr for 4 plater a 565*1220*100. Disse platene er lagd av trefibre innsatt med noe brannhemmende. Behagelige å jobbe med, men det blir lett mye småflis rundt om når de håndteres. De har ganske lav Pa.s/m2. Så vidt jeg har forstått 5000 eller lavere. Like vel tunge. 50 kg m3. Dette bør bety at de skal funke godt med litt dybde. Mye lange og brede fibre, så det bør være et godt potensial for omgjøring av lydbølger til varme? Har ikke prøvd det enda. Kjøpte bare et par pakker for å sjekke hvordan de oppfører seg. Så langt virker det lovende. Har kledd fire stykker med stoff uten ramme. Platene står ganske godt av seg selv, så enn så lenge har jeg de stående mot veggen. Sammenlignet med lignende plater jeg har hatt lagd av Glava 34 er det noe helt annet. Ikke noe klaustrofobisk suck-out-følelse, bare tørrere akustikk. Blir spennende å utforske disse videre. Har et par ting jeg forhåpentligvis skal prøve ut med det første. Kommer tilbake om resultatene er verdt ådele
    Lurte på å bruke disse som bassfeller, er det noen som har testet dette? Er veldig skeptisk til glava og rockwool pga av støvet fra disse produktene
    De vil kreve litt tykkelse og/eller luft bak for å jobbe nedover. Har ikke fått målt så grundig, men det virker som om de ikke demper veldig mye i øvre mellomtone/diskant. De er veldig fine å jobbe med. Faste i fisken. Klør ikke hverken i hals eller på hender. Men det blir en del støv, om ikke av en så farlig type

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.373
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte hvis en stabler opp liggende i hjørnene bak ca 2 meter høyt

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.856
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte hvis en stabler opp liggende i hjørnene bak ca 2 meter høyt
    La de stå ut og inn, i hele rommets bredde, gulv til tak.
    De kan bli komprimert av å ligge. Får da ikke samme effekten i bassen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn