Hvor kjøper folket sitt sorte gull?

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Nylig fått meg platespiller igjen, og det var deilig å være tilbake til 80 talllet.
Men det er jo begrenset å morro det er i lengden å lytte til minner. Dessuten har jo P4 og Radio norge klart å spille en del musikk fra den til de grader i hjel. Så ny vinyl må til, ikke nødvendigvis helt nytt, men utgitt i nyere tid. Og så er spørsmålet, hvor folket kjøper plater nå?
CDON og Platekompaniet er lettvint siden det er norsk, men finnes det andre med stort utvalg, små priser og greie fraktavtaler?
Vil gjerne ha tips om bruktsjapper som sender, som man finner på nett.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Kan anbefale The Garden på det sterkeste, gutta selger kun vinyl, både brukt og nytt, kjempeutvalg og en service du kan se langt etter hos cdon eller platekompaniet!

Alle burde handle så mye av vinylen sin som mulig fra The Garden, norges kuleste platesjappe:cool:

http://thegarden.no/

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
10
Nye plater kjøpes hovedsaklig på The Garden, Platekompaniet og Sound Stage Direct (USA). Brukt vinyl på ebay, noe jeg har svært god erfaring med så lenge man velger topp graderte plater. Selgere her inne kommer jeg til å styre langt unna, med mindre det gjelder personer jeg føler jeg har litt kjennskap til. Har for det meste bare blitt skuffet de gangene jeg har prøvd på handler med ukjente.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Som begge over meg handler jeg på Apollon i Bergen og Shabby Records i Haugesund. Har også handlet litt på Platekompaniet. Men favoritten er Apollon, de har bra utvalg, kan skaffe det meste og sleger øl!

På nett har jeg brukt Amazon eller handlet direkte fra artist eller plate selskap. F.eks. her https://www.burningshed.com/ har jeg handlet mye Porcupine Tree og den siste Steven Wilson er i bestilling.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Nye plater kjøpes hovedsaklig på The Garden, Platekompaniet og Sound Stage Direct (USA). Brukt vinyl på ebay, noe jeg har svært god erfaring med så lenge man velger topp graderte plater. Selgere her inne kommer jeg til å styre langt unna, med mindre det gjelder personer jeg føler jeg har litt kjennskap til. Har for det meste bare blitt skuffet de gangene jeg har prøvd på handler med ukjente.
Jeg var inne og sjekket Sound Stage Direct og prisene her var jo ganske OK, men portoen var grisedyr. Dersom man får tak i platene i de norske butikkene er det ikke noe å hente her. Jeg tenkte å handle 2 Beefheart plater og prisen ble hyggelige 30$, men de skulle ha mer enn dette i porto og da var det ikke så mye vits. Eller er det gratis internasjonal porto om man handler over en viss sum? Man må vel da betale moms om man kommer over 200kr?

V

vredensgnag

Gjest
eBay er veldig bra om man er ute etter spesielle ting. Jeg syns det,er bedre enn MusicStack. Det er mange selgere på eBay som spesialiserer seg på vinyl, de fleste tar gode bilder av platen og er edruelige i beskrivelse av tilstand. Porto fra US kan bli høy for enkeltkjøp, men Tyskland er billig når det gjelder forsendelse. Har kjøpt mange førsteutgaver av ting gjennom eBay.

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Bruker discogs, ebay, bigdipper, fretex og loppis.
Men på fretex og loppis er det viktig å titte nærme på platene, de er ofte i sjaber stand og selgere tar seg godt betalt da vinyl har fått en "ny vår." Handler man brukt på bigdipper så er platene iallefall i orden, og prisene er ikke langt unna det Fretex tar.

På discogs har jeg sluttet å kjøpe "Very Good" og gått over til "Near mint"/"Mint". Prisforskjellen er minimal og Very good er i de fleste tilfeller knapt good og jeg er lei av slitne plater...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Råkk&Rålls, Oslo! Ligger i de gamle AkersMic-lokalene--

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
www.discogs.com og Vinyl Records, Used CDs, Rare LPs, CD Singles, Music Albums - MusicStack er store markeder for salg av nye og brukte plater, der både private og platebutikker opererer.

Vær obs på at på sånne bruktmarkeder er det lurt å sjekke feedback og bakgrunn til selgere grundig, og bare kjøpe fra de med veldig tett på 100% positiv feedback som later til å vite hva de snakekr om, bruke riktig sjargong og har rykte på seg for riktig/konservativ gradering av kvalitet.

Amazon har også ofte gode priser, men de er ikke så opptatt av trygg emballering av LP-er bestandig. ;)

The Garden har jeg bestilt fra i Norge ved en håndfull ganger. Også OK.

Og så har jeg et par lokale butikker som faktisk begynner å få litt mer vinyl i hyllene. Musikkverket i Sarpsborg og Playcom i Østfoldhallen på Rolvsøy, men det er kanskje ikke så relevant.

Discogs er der jeg kjøper sikkert 95% av musikken jeg handler. Ofte veldig gode priser!

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Mange gode tips her som jeg ikke viste om, takk skal dere ha karer!

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.804
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Handler på bigdipper og lokale gjenbruksbutikk.
boikotter fremdeles Platekompaniet da de ikke fikk lov til å selge vinyl over disk her på Jessheim av platekompaniet sentralt.
oppfordrer alle til å klage til PK på facebooksidene deres. Sender selv en Mail til dem hver gang jeg handler noe, og det er ofte....

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Vi er så heldige at vi har The Garden her i byen (Tønsberg) og velger derfor å kjøpe det meste hos dem. Jeg synes det er så verdifullt å ha en så bra butikk i byen at jeg kjøper der selv om de ikke er billigst på alt.

Roger

FredrikH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
9
Torget vurderinger
3
Apollon :)

Muligheten til å kjøpe en pils og bla i platene er vel verdt å benytte seg av. For de som liker øl vel å merke..

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
19.845
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Big Dipper, Ringstrøms Antikvariat, Platekompaniet og noe Soundstage Direct.

OU812

Z

Zomby_Woof

Gjest
Spøk og spenning i Helgesensgate, Lucky Eddie i Trondheimsveien, Ringstrøms i Ullevålsveien Oslo Rockantikvariat i Fredensborgveien, og det går endelig an å handle hos Råkk & Rålls igjen. Ellers handler jeg nytt hos BD (special price for you). The Garden virker som en alvorlig bra sjappe. Ellers har vi Tiger og Bare Jazz, litt sjangerspesifikt men gode 'gamle' platesjapper.

Fint å bo i byen.

disch

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
697
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
biit.no er et godt alternativ for enkeltkjøp over nett. "Norsk forhandler" av varer fra amazon.co.uk, såvidt jeg skjønner, men fratrukket engelsk mva. Dersom skiva koster under 200,- men over 163,- (tror jeg grensa var) får man den gratis inn til Norge og uten å betale for frakt... Noe lang leveringstid av og til, men pytt pytt...
Eksempel: Nyeste Richard Thompson: 144,- på biit.no, 229 på platekompaniet.no...

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
30.194
Sted
Oslo/Grebbestad
På Dippern handles det ofte:) Idag blev jentene med, måtte ju vise hvor gotte-butikken til far ligger:rolleyes: Idag var det mini konsert med Mikhael Paskalev noe som døttrene absolutt skulle ha med seg, og får man i tillegg personlig signet plate så er ju det kult:cool:

IMG_3900.JPG

Riktigt bra band, Det svänger;)

IMG_3905.jpg

Det blev en platta på farsan også

DSC_0322-1.jpg

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Handler på bigdipper og lokale gjenbruksbutikk.
boikotter fremdeles Platekompaniet da de ikke fikk lov til å selge vinyl over disk her på Jessheim av platekompaniet sentralt.
oppfordrer alle til å klage til PK på facebooksidene deres. Sender selv en Mail til dem hver gang jeg handler noe, og det er ofte....
Hva er dette for noe vas av PK? Her i Haugesund har ihvertfall PK sitt sortiment,om ikke tatt av så ihvertfall økt BETRAKTELIG det siste året. Var nede å handle noen plater her om dagen og slo av en prat med frøkenen bak kassen. Hun sa at det mest sansynligvis ville komme en ege Vinyl avdeling etter de har pusset opp i mars, så jeg håper det ligger noe i dette :)

tomkver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
247
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei

Har også akkurat startet opp med vinyl igjen og har bestilt endel plater fra både platekompaniet og cdon, og det har fungert prikkfritt, selv om platene fra cdon kom i "kladder"

mvh

Tom

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Var på Fretex i Åsane i dag.
Sikkert 100 LP-plater i fin stand.
Det aller meste var klassisk musikk men det er stadig skatter å oppdrive på bruktbutikker rundt omkring.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Har fåt kjøpt hodelykt med 1800 lumen. Ment for tur i marka, men kjempefint også til virkelig å sjekke rillene på plater.
En måte å se om en plate er mye spilt er å sjekke rundt senterhullet. Er det mye spor i labelen der, er det fordi eieren har tatt platen på og av tallerkenen mange ganger.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.619
Sted
Pt. Høvik
Spøk og spenning i Helgesensgate, Lucky Eddie i Trondheimsveien, Ringstrøms i Ullevålsveien Oslo Rockantikvariat i Fredensborgveien, og det går endelig an å handle hos Råkk & Rålls igjen. Ellers handler jeg nytt hos BD (special price for you). The Garden virker som en alvorlig bra sjappe. Ellers har vi Tiger og Bare Jazz, litt sjangerspesifikt men gode 'gamle' platesjapper.

Fint å bo i byen.
Jeg jobbet i ca. 5 år rett nedenfor Ringstrøm og brukte hver eneste lunsjpause til å handle der. Tipper jeg har kjøpt omtrent 1500 skiver der. Suveren sjappe og hyggelige folk, særlig hun damen som har jobbet der i alle år.

Ellers handler jeg, der det er mulig, direkte fra selskapene som utgir platene. Voodoo Rhythm er bra. Men, for spesielt interesserte. Townes oa. handler mye fra Norton. De gutta kan en del mer om det selskapet enn meg (for sure). Holder meg langt unna Platecompaniet og slike selskaper. Presthus & Co. er noe av det verste jeg vet. Penge- og blodsugere. Håper de går konk. ASAP.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
37
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Ivar Skei i Sandnes

Kan ikke hun skaffe det så eksisterer det bare ikke:)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1

Fint å bo i byen.
Jeg jobbet i ca. 5 år rett nedenfor Ringstrøm og brukte hver eneste lunsjpause til å handle der. Tipper jeg har kjøpt omtrent 1500 skiver der. Suveren sjappe og hyggelige folk, særlig hun damen som har jobbet der i alle år.

Ellers handler jeg, der det er mulig, direkte fra selskapene som utgir platene. Voodoo Rhythm er bra. Men, for spesielt interesserte. Townes oa. handler mye fra Norton. De gutta kan en del mer om det selskapet enn meg (for sure). Holder meg langt unna Platecompaniet og slike selskaper. Presthus & Co. er noe av det verste jeg vet. Penge- og blodsugere. Håper de går konk. ASAP.
Tiltredes så det holder.

En ting som har slått meg når det gjelder kompen... De er helt jævli ram på å kjøre kampanjer, spesialtilbud etc. etc. men de har ALDRI hatt en LP på tilbud! Og korfor? Fordi det selger som "hakka møkk" uansett for tida... (Dessuten kjører de av og til noen temmelig dryge priser på skiver).

Har kjøpt én vinylplate på kompaniet - den var feilpriset i hylla på Torgallmenningen. På nettet kostet den 279,- men i sjappa sto den til 99,-. Spilte dum og naiv i kassen :D

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Etter å ha ventet 12 uker på en plate med oppgitt leveringstid på 5-10 dager ga jeg opp PK.
Endte til slutt med avbestilling, da det etter gjentatte purringer fra min side viste seg at de ikke er i stand til å skaffe plata i det hele tatt.

Skulle noen lure, gjelder dette Amy Winehouse - Frank
Og de har den enda annonsert på nettsidene sine ser jeg..

Edit: ser ut som de kun har CD'en annonsert nå, my bad

Sist redigert:
Topp Bunn