Hvor kjøper mann vinyl i 2024?

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
198
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Messer er kjekt, men kan være litt ukult hvis en plate er full av usynlige hakk og selgeren kun er å finne på messer.
Jeg vil jo si motsatt - at på messer kan du jo selv vurdere platen, mens har du kjøpt brukt i posten må du stole på selger. Hakk ser du jo visuelt relativt greit.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.684
Antall liker
3.214
Torget vurderinger
0
Et par problemer jeg ser mer og mer av på platemesser er:
  • Dårlig belysning, blir vanskelig å vurdere platene
  • Utstillere/selgere som førsøker å skvise så mange plater som mulig inn på den plassen de har betalt for, med disse resultater;
    • det blir umulig å bla i kassene
    • platene blir "skålformet"
Det gjør at jeg (i hvert fall) kjøper mindre og mindre plater på messer. Veldig kjedelig!
Det er slike faktorer som begrenser lysten til å handle i bruktsjapper..., men
kan det være så vanskelig å heller benytte samme metoder som i de store
vinyl-butikkene i tidligere tider ?

I tillegg så settes kasser på kasser på gulvet der ingen over 25 år kjenner lysten
på knebøy til krampa tar en.......i tettpakkede kasser hvor det er minst 5 særdeles
slitte versjoner av hvert album fra Boney M og ABBA ?

Det er mye gammel moro på gamle vinyl......full pakke med DNA
og skeive skiver, men hakke lyst på hakk og det er hjelp å få hvis
man tar fram den moderne lupelampen på mobilen eller hodet 👍

head_light_LED.png
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.843
Antall liker
8.533
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nja, jeg har fått meg et par overraskelser med plater som var visuelt 100%. Helt greit det (vel, nesten) hvis man har et sted å sende dem tilbake til, men på messer går det jo i cash, null kvittering og gjerne har man ikke den minste peil på hvem man har handlet med, ift navn og adresse.

Ikke det at jeg mener å disse vinylmesser, men det er jo ting man kan ha i mente.
 

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Innlegg
1.703
Antall liker
1.624
Sted
Stavanger
Takket være rot å inkompetanse i pk fikk jeg ikke bestillingen til helgen. Takk PK ,,
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.917
Torget vurderinger
2
Jeg er veldig glad for at jeg ikke solge platesamlingen min, slik mange gjorde. Fretex, bruktshapper og sånn besøker jeg ved anledning, kjøper bare nye platerjeg virkelig vil ha. LPer kostet 3 timelønner da jeg var 14, nå er det faktisk relativt billigere, selv om jeg syns det er altfor dyrt å betale 300-500kr for en ny LP. Skal man ha et beskjedent utvalg på 2-3hyllemeter blir de jo 200-300kkr….
 

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
54
Sted
Trondheim
Jeg er veldig glad for at jeg ikke solge platesamlingen min, slik mange gjorde. Fretex, bruktshapper og sånn besøker jeg ved anledning, kjøper bare nye platerjeg virkelig vil ha. LPer kostet 3 timelønner da jeg var 14, nå er det faktisk relativt billigere, selv om jeg syns det er altfor dyrt å betale 300-500kr for en ny LP. Skal man ha et beskjedent utvalg på 2-3hyllemeter blir de jo 200-300kkr….
Kvalitet over kvantitet :)

Neida, men jeg er både enig og uenig. Siden jeg startet denne tråden har jeg investert i (hele) 0,05 hyllemeter med vinyl. Og nå som jeg har gjort unna noen av de albumene jeg virkelig så fram til å nyte på vinyl, så har jeg det ikke så travelt med å kjøpe mer. Jeg må jo ta meg tid til å nyte det jeg har. Hvis jeg ikke finner igjen de platene som jeg etterlot til oppbevaring i barndomshjemmet for snart 30 år siden, så er det straks noen fler jeg må ha innen rimelig tid, men utover det merker jeg at det ikke er mange plater jeg føler at jeg må ha. Det er en annen måte å lytte på - og det tar litt tid å finne plater som fortjener den slags oppmerksomhet.
Trur neppe jeg finner mer enn 5-6 slike plater pr. år, og kanskje mindre etterhvert som utvalget i hyllen øker, men det vil være mer enn nok til å dekke mitt lyttebehov. Jeg har andre hobbyer som har slitt vesentlig hardere på lommeboka opp gjennom årene, og hadde jeg ikke hatt det så hadde det helt sikkert vært 200-300k plate-penger til overs på "toillpængkontoen", som vi kaller det her oppe i barteland :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.917
Torget vurderinger
2
Heldigvis? er det ca 3 nye plater pr år som er interessante nok til å kjøpe, så det tar jeg meg råd til, jeg har jo de jeg er mest glad ifra før…ny musikk nytes greit via Roon og streaming
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
5.659
Antall liker
17.156
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
4
Trist melding i Stavanger Aftenblad i dag.

Kanskje det vert ei ordning...

Tar over lokalet til Blåveis: – Skal videreutvikle det spennende konseptet
i går 21:16
Karoline Reme Mosland
Ole Christian Johnsen, Martin Langlie og Thomas Rambjørg skal blåse nytt liv i lokalene til Blåveis.

Ole Christian Johnsen, Martin Langlie og Thomas Rambjørg skal blåse nytt liv i lokalene til Blåveis. Foto: Privat
– Musikere, banksjefer, bartendere – hele Rogaland er velkommen!
Dette forteller Martin Langlie, som sammen med Thomas Rambjørg og Ole Christian Johnsen skal gjenåpne lokalet til utestedet Blåveis.

 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
2.089
Antall liker
5.143
Torget vurderinger
1
Halv pris på alt av brukt vinyl hos Platesjappa Lillestrøm hele juli. Men kun fysisk i butikken, ikke på nettsiden.
 
Topp Bunn