Hvor kjøper vi ultralydvasker?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.187
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dere som setter sammen DYI-vaskere: hvor kjøper dere selve ultralydvaskeren?
Ebay, eller direkte fra Kina?
Jeg ser at det finnes norske forhandlere, og vurderer Startsiden
Noen som vil dele erfaring?

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Kontakt Terje hos Audioaktøren (i Horten)
De har tatt inn en prisgunstig modell som i alle fall jeg sikler på...

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.187
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ja takk, den er jeg klar over.
Men prisgunstig kan man ikke kalle det, når man ser hva selve vaskerne egentlig koster på diverse nettbutikker.

SteinLarsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.06.2009
Antall liker
1.345
Sted
Nykirke
Torget vurderinger
5
Jeg kjøpte min via Ebay fra Tyskland. samme modell som brukes i flere DIY prosjekter.
Kostet ikke all verden, men kursen var langt bedre.
Har kvittering med info hvis du ønsker.

Stein

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.378
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ja, du kan godt kjøpe Eumax fra Authen AS. Han selger den samme vaskeren som @scrooge benytter i de han bygger. Prismessig blir det jo noe dyrere enn å kjøpe tilsvarende på ebay. Selv valgte jeg en helt annen modell som jeg handlet fra Crest Ultrasonics i England.
Modellen heter Crest Powersonic CP500D, og har et par finesser som ikke finnes på Eumax`modellene. Disse finessene er ikke noe nødvendighet for å rengjøre vinyl, men den er veeesentig mer stillegående enn Eumax. Det har @Scrooge og jeg gjort sammenlikninger på.

Men - vær ihvertfall oppmerksom på å velge en modell som minimum har frekvens på 40khz - gjerne opp mot 80khz om du finner en slik modell.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.187
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Takk for det. Det var slikt svar jeg var ute etter.
Jeg er litt usikker på størrelse på karet på disse. Er oppgitt karstørrelse å stole på som innvendig mål, og er 300mm langt nok til LPer?
Antar fra det du skriver at det er snakk om Eumax modell på 6 liter, og at den er akkurat stor nok?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.378
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Ja 6ltr modellen er den som gjelder. De angitte innvendige målene er omtrentlige til å stole på. I lengdemålene har det vel vært litt variasjon i hva som er oppgitt for ulike Eumax modeller. Minnes å huske at ulike Eumax 6 ltr. modeller har vært angitt fra ca. 29,5 - 31,0 litt avhengig av modell - og hvilke nettside/ebay-selger man er inne på. Tidligere var det ihvertfall 3 - 4 ulike varianter som fantes på ebay, men jeg har ikke fulgt med på det på en stund.

Vaskeren bør ikke være noe kortere enn 30,0 cm, da det er greit at platene har litt klaring på hver side i karet når de senkes ned.

Spindelen man trær platene inn på- og dermed senterhullet på platene vil jo noe ligge over karkanten, og da er jo den delen av platen noe under 30,0 cm.

Det som er viktig å ta hensyn til når man bygger en løsning er at den valgte spindelhøyden resulterer i at platene blir liggende så lavt at (det korrekte) væskenivået (ca 1,5 - 2 cm under toppkanten) nesten rekker opp til label. Mellom 0,5 og 1,0 cm klaring fra label er grei klaring.

Du kan jo f.eks sende @Scrooge en PM og høre hvem han handler Eumax fra nå om dagen.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.130
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Har noen brukt Biltemavaskeren til plater?

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Her var det plutselig mye artig nå :)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Kjøpte min av scrooge. Vask og tørk

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.378
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
En 6L vasker holder vel til LPer.
Som denne til 91 GBP
ULTRASONIC CLEANER 6 L LITER DENTAL MEDICAL DIGITAL CONTROL STAINLESS STEEL | eBay

Er det kvalitetsforskjeller på disse, med tanke på holdbarhet og pålitelighet?
De fleste av dem er vel laget i Kina uansett?
Ja, det kan være vesentlige kvalitetsforskjeller, selvom mange (som du nevner) er produsert i Kina. Personlig ville jeg ikke kjøpt et "no-Brand" produkt, men heller lagt på et par kr. for f.eks en Eumax, som flere tross alt har god erfaring med

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.228
Sted
Ytterst i havgapet...
Legg nå til frakt og mva på totalbeløpet ved kjøp på Ebay, samt et tollbehandlingsgebyr......... husker ikke om de er toll på dette......

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Antall liker
6.264
Torget vurderinger
15
Jeg kjøpte ikke min i USA. Den ser helt lik ut med den på bilde under. De blir levert både som 220 og 110 v modeller. Det er bare å spesifisere hva du ønsker.

10-1-2015 9-00-13 AM.jpg

Når det gjelder ultraspinn kittet ble dette levert fra USA. De sente med universal veggvorte + EU adapter så jeg har ikke noe omformer på denne (plug and play).
Utstyret virker veldig bra. Man skrur raskt sammen 4 plater på spindelen og fester den til drevet (magnet) uten noe skruing.
For meg virker dette som en genial løsning og kostet meg ca 4500,-
Jeg må understreke at jeg ikke har hatt anledning til å prøve f.eks. Scrooge's flotte maskin eller andre typer, så jeg har ikke noe å sammenligne med.
GunnarS

Topp Bunn