Hvor lenge har du holdt på med denne hobbyen.?

Hvor mange år har du hold på med Hi-Fi.?

  • Mellom 0 og 3 år..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Mellom 3 og 6 år..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Mellom 6 og 10 år..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Mellom 10 og 15 år..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Mellom 15 og 20 år..

    Stemmer: 0 0.0%
  • Over 20 år..

    Stemmer: 0 0.0%
  • ALT FOR LENGE

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
634
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Ja årene går, jeg kjøpte mitt første stereoanlegg mandagen etter konfirmasjonen i 1979. Da hadde jeg allerede kjøpt stereobenk som stod og ventet på utstyret. Det ble en Tandberg 2025L receiver, Sony PS22 (direktedrevet) grammofon med vow og flutter på < 0,045, kanalseperasjon på minst 30dB, rumble på >70dB!! Det var den beste grammofonen til prisen, i følge tekniske data ;D. Byttet ut pickupen med den nest billigste (oppgradering), og høyttalerne var på 20 liter (to-veis en 8 tommer og en diskant, husker ikke størrelsen). Tror de het Speaktronic....Disse ble satt på 2 stk. plastikkstativer som kunne reguleres. Jeg nøt synet av det vakre blå lyset i receiveren, og det fine oransje stroboskoplyset på platespilleren. Hørte på Klaus Wunderlich, Abba, og etter hvert jazzrock. Det var tider det..... ;D
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.151
Sted
'
Denne kjøpte jeg på midten av 70-tallet og den er fortsatt i bruk.



Det betyr at jeg har holdt på med slike ting i minst 30 år. Time flies...

Jan E Veiset
 

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Innlegg
202
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
har holdt på mellom 10 & 15 år...

og har hatt alt for mye innom...

men nå begynner jeg å komme i mål,etter mye om og men...
 

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
675
Antall liker
191
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Hmmm. Ska me sjo. Mitt første møte med hifi'en var vel når jeg var 8-9 år tror jeg, da kjøpte jeg mitt første kompaktanlegg fra panasonic. Blir 16 nå i april så det blir vel 7-8 år omtrent at jeg har hatt interessen for dette interesante temaet. Kan vel også si at utstyret har blitt betraktelig bedre siden den gang ;D
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
I ´91 fekk eg lyd på gutterommet for fyrste gong: Radionette Symfoni 3D frå 1956. Lyden var svært ullen og uengasjerande. Som å høyre på musikk med madrass surra rundt hovudet. Tok inn langbølgesignal frå bl.a. Russland, Tyskland og Italia.

Året etter overtok Radionette Soundmaster 40 C (1972 - forsterker 2x25W, FM/AM radio og kassettspelar). Høgtalarar av same merket. Alt kjøpt på loppemarked i Bergen. Lyden var elendig, men eg visste ikkje betre og hadde ikkje høyrt stort anna, så eg var fornøyd.

Iom at eg enno ikkje har tatt til vet og stoppa denne galskapen, lett kamuflert som hobby, har eg kryssa av for "alt for lenge", 17 år. Føler dog for min del at ting har gått i riktig retning sidan starten på nittitalet.

Høyrde i to år i all hovudsak på to kassettar: The Boss: Tunnel of Love + Born in the USA. Gler meg som ein unge til 7. juli.

-Kæl
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
HiFi har vel egentlig aldri vært hobby på samme måte som musikk, bare et redskap.
Musikkinteressen startet vel i 5-6 klasse. Mye metall og annen heavy, som Iron Maiden og AC/DC hos kompiser.
I fjortenårsalderen ble det litt kjøp på egen hånd. Noen av konfirmasjonspengene gikk til første anlegget som var et Hitachi-rack. Tok ikke mange månedene før medføgende høytalere ble byttet ut til fordel for selvbygg (Fra Eltek/Vifa-elementer), med hjelp av far som aldri har vært musikk/lydinteressert. Musikken det gikk mer og mer i var punk og 60's garage. Noen av de første platene jeg kjøpte var Dead Kennedys. Litt morsomt å tenke på at 20 år etter så sitter jeg i Oslo og spiser elgsteik og drikker øl med en av mine barndomshelter Jello Biafra (!!!) ;D ;D .
Startet som 15-åring å jobbe ved siden av skolegang og har alltid vært økonomisk selvstendig. God økonomi medfører (selvsagt?) litt utskifting i anlegget underveis, men aldri noen store greier, før nå i de siste par åra. Fokus har alltid vært, og vil være plater og konserter. Sistnevnte over 2000 i tallet. Musikksmaken har så absolutt blitt bredere med åra, selv om jeg hører mye på det jeg kjøpte den gang da. Gidder ikke å være musikk-politi mer, rent bortsett fra et par-tre hat-grupper (gjett hvilke) 8) 8) Fokuset, som sikkert enkelte har fått med seg er original-singler hovedsaklig US 60's garage, nå i den senere tid også en god del soul/funk fra 60 tidlig 70-tall.
Året 2008 kommer til i bli litt labert på platefronten, strammer inn på budsjettet til fordel for utstyr. Så får vi se hva nissen kommer med gjenom dette året. Tannoy ligger ihvertfall på mine lepper. :D
Spørsmålet om jeg greier å la vær og bruke mer enn $1000 i mnd på eBay. ::) ::) ::)
 

supersubb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
73
Antall liker
0
Hei!
Som de fleste her inne har nok denne "hobbyen" eller livsstilen vart en del år, det hele startet nok i slutten av 1970 årene da min Onkel kjøpte seg et Aiwa komponent rack, med sepparert effektforsterker(WOW) 8), siden har jeg både vært innom Audioscan og en del Nikko komponenter, med det hele tok vel av nede hos Edda Radio her i Trondheim, snakket mye med Arve der nede, siden har det vært en del innom klubben, ble introdusert for Stax der for mange år siden og har da vært helt bitt av hodetelefoner eller "hodehøytalere" som de kaller det, og som de aller fleste har en "brent" en del penger på dette, men vil si at alle pengene og de utallige timene en har brukt på dette er verdt det, hadde jeg hatt muligheten ville jeg nok ha gjort det samme om igjen, og om igjen, og om igjen...!
;D
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Av og til føles det som 100 år. Men noen ganger som om jeg skulle ha begynt i går.
Særlig i dag når jeg greide å knekke stiften på min nettopp innspilte DV20X.
Da følte jeg meg som en drittunge på 12 år. Lot det gå ut over kjerringa jeg, så nå er det ihvertfall stille her.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Jeg begynnte å bygge høyttalere da jeg var 9 (1984). Disse ble koblet til ghettoblasteren som jeg vel modifiserte den første uken jeg hadde den for å få koblet på egenbygde høyttalere. Jeg arvet senere min fars Grundig Quadrofoniforsterker (receiver), en Tandberg TR220 (som i en lang periode også gjorde jobben som giraramp via RIAA-inngangen) og en Aiwa receiver som hadde ganske bra med krefter inntil den tok kvelden. Erindrer også en ITT-forsterker med en haug med 2N3055. Av disse forsterkerne ble samtlige moddet med større trafo, kondensatorer og kabling frem til forsterkertrinnet.

Jeg hadde også en Tandberg (husker ikke modell) og en Grundig kassettspiller. Lekte også litt med disse sammen med en hjemmelaget mixer.

I løpet av de første årene bygde jeg blant annet et 2.1-system med et Tandberg basselement og mellomtone/diskanter som jeg ikke husker hvor kom fra. Jeg bygde videre en bandpass bil"sub" med TV-høyttalerelementer, noen ulike ting til bil ettersom min storebrors kompiser begynnte å nærme seg lappen-alder. Videre husker jeg flere 2-veis konstruksjoner, spesielt en med Philips elementer der diskanten ble skåret løs fra magentsystemet og lagret opp i fett, basselementene (4") ble coatet med Araldit og ca 75% av spideren ble skåret bort. Utover i tenårene erindrer jeg noen små kasser (5,6 liter) med 5,25" Morel. Disse kassene var i gips/trefiber og hadde en vekt på 10,5 kg uten elementer. En konstruksjon med Focal 7" Kevlar og Macrom diskanter. Dette filteret holdt jeg på med i mange år og mistet totalt oversikten over hva det bestod av etter hvert.

Jeg ble etter hvert også eier av diverse bilforsterkere som ble bygget om til hjemmebruk, noen Jostykit, The End og diverse annet. Min aller første seriøse hifi-komponent var nok en Philips CD850 i 1991. Den lever i beste velgående (bortsett fra at fjernkontrollen er noe redusert). Denne ble, ja selvsagt, moddet. Omtrent samtidig kjøpte jeg min første utgave av LspCAD som jeg bare fikk brukt ved å låne min eldre brors PC. The End-en kom altså til et par år senere.

Ellers kan jeg jo nevne at jeg aldri har kjøpt ferdiglagde høyttalere ;D
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.107
Antall liker
10.023
Sted
Trondheim
Jeg har musikk som hobby. HiFi er et "biprodukt". Har aldri kjøpt anlegg for å få den beste lyden. Sammenligner aldri kabler. Lytter ikke etter små forskjeller mellom komponenter. Handler brukt for å få best mulig lyd for minst mulig penger, slik at jeg kan få glede av musikken.
Så jeg har ikke HiFi som hobby.
Men jeg har hatt musikk som hobby siden 1964, og siden 1974 (når jeg fikk råd) har dette ført til en del gode komponenter i heimen.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Fikk min første nad forsterker,cd spiller og et par Martin høytalere av noe slag da jeg var rundt 10, etter det har lyd stått i fokus, litt veksling mellom bil og hjemme en stund, men alt i alt 15år.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.984
Antall liker
1.057
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg tok ut høyttalerne (for å sette dem i større kasse) av min fars Sølvsuper 6(?), og fikk "testet" høyspenning i rør-forsterkere i ca. 1975...
Men det tok nok noen år til før jeg lærte ohms lov...

Kan forresten huske at jeg grein meg til en stereo-pickup på fars Garrard, rett etter Abba vant GP med WATERLOO, og skiva kom i hus...

Arne K
 
F

Findus

Gjest
Hei

Har holdt på med HiFi ca 6 mnd nå, å er kjempe fornøyd med mine Jamo Power høytalere.


Findus
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg tror det var omkring 1977-78 at jeg fikk overta det gamle "anlegget" til foreldrene mine. En Dux (Philips) kassettspiller med innebygd stereoforsterker, og to flate (for å henge på veggen) SEAS høyttalere. Kiss "Love Gun" låt ganske bra da, husker jeg, sammenlignet med monokassettspilleren jeg hadde hatt fram til da.

Dette "anlegget" slet jeg med fram til jeg kunne svi av konfirmasjonspengen mine i 1980 (tror jeg det var... ::) ) Jeg handlet da Nikko forsterker på Audioscan, JVC platespiller på en annen lokal sjappe. Pickupen ble straks byttet ut med en fra Audioscan (Pickering..?). Høyttalerne ble selvsag et par fra Jamos Power-serie... :-\ Jeg ble ganske skuffet da jeg etter en tid skjønte at fatterns Expert-høyttalere (med SEAS elementer) spilte bedre enn mine vanvittig vakre( ::) ) Jamo.

Slik gikk tiden, med diverse utskiftninger fram til ca 1997. Jeg var innom det meste på denne tiden, men endte opp med Thule, Rega, TEAC, Cambridge, DP og DIY høyttalere. Hobbyen fikk seg en ti års pause, hvor alt stod på stedet hvil, bortsett fra at flere sett høyttalere svippet innom, det samme gjorde forresten CD-spillere og annet utstyr, men det var ikke bevisst, det bare skjedde... :)

De siste par årene har jeg på en måte fortsatt der jeg slapp, og det ganske bokstavelig, for alt utstyret mitt er omkring 10 år gammelt. ;D Jeg er fullstendig klar over at det finnes bedre utstyr, men det plager meg ikke det grann. Spesielt ikke om man tar prisen i betraktning. :eek:
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
siden 1978-79. Tandberg forsterker med radio og en eller annen platespiller samt noe høytaler lignende greier. jeg har siden aldri opplevd den samme musikk gleden. etter 5 års pause etter akutt HiFI nevrose er man på HiFi vogna igjen
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
Interessen startet tidlig,i 7-8 års alderen pga eldre søsken med ulike varianter av anlegg.Da jeg var 10 i 77 arvet jeg en Radionette Soundmaster 40 med kassettspiller. Etter det ballet det forsiktig på seg opp i gjennom,med Nikko,div Philips,PSB,Marantz,Pioneer,Kirksaeter,Rega,Dual,Denon,Densen og etterhvert MYE Tandberg.Der er jeg vel forsåvidt enda,men det er mye annet også som har vært på hjemlån og innom til utprøving i både lengre og kortere tid. Dyreste(og nesten dummeste) kjøp for min del ble et par PSB Stratus Gold for ca 12 år siden.De fikk jeg forøvrig aldri dreisen på,så de ble etterhvert solgt.Pussige høyttalere....,hjalp nesten ikke hva jeg gjorde,men det var vel helst at jeg aldri likte lyden i dem.-Men bass-det hadde de!
Mvh Rune :)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Jeg fikk min første platespiller i 1957. Elvis på 45 fulgte med, "A Big Hunk of Love".
Kan ikke påstå det var hifi. Men det var musikk !
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.637
Antall liker
2.833
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Husker godt første lille kassettspilleren som ble handlet inn for seriøst oppsparte penger.
Året må ha vært rundt 75, kassettspilleren var av merket Dux, og kostet den nette sum av 600 SEK.
Den ble mye brukt, både ute og inne, til den tok kvelden. Men hifi? Nææææhhhh........ Men ble musikkgleden og musikkopplevelsen mindre av den grunn? Nope, ikke i måneskinn.

Hifien tok av i ca 94. Da med innhandling av Harman Kardon HK 660, Harman Kardon HD 7600 og et par Ortofon høytalere.......... Kabler var ikke tema den gang...... ;D Litt mer hifi, ja, men langt frem til der jeg er idag, med rør og sølv og div jeg ikke engang visste om dengang..........

mvh
Proffen
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.333
Antall liker
3.873
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Det er jo kun gamliser på dette forumet.... Jeez. ::)


10-11 år sånn omtrentlig.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
C._Alshus skrev:
Det er jo kun gamliser på dette forumet.... Jeez. ::)


10-11 år sånn omtrentlig.
Ja, ikke sant ;D
Jeg ble også litt overrasket over det som ser ut til (foreløpig) å være ganske høy snittalder.
Får håpe du ikke ble alt for skremt da noen av gamlingene troppet opp hjemme hos deg for en tid tilbake ;D

Jeg har litt problemer ( ::) ) med å finne ut av hvorvidt jeg oppfatter det som en hobby eller (iallefall i de senere åren som narkomani :D

Musikk så langt jeg kan huske fra barndommen, tror jeg må være noe radioprogrammer norsk folkemusikk relatert på lørdager i ca. 53-55.
Hardingfele musikk fenget meg husker jeg godt.
Mine to første barneplater (har de steinkakene enda) med Lille Grete (Kausland) og Dyrene i Afrika med Egner (?)
Dette ble lyttet til gjennom broderns radiokabinett Radionette med utdragbar plateskifter.
Først i 69 fikk jeg en mulighet for lyd på eget rom, da jeg arvet en radio etter farmor og hennes platespiller, som var nyere enn radiokabinettet, husker ikke merket.
I begynnelsen av 70 åra kom da min Tandberg TR 1000 som fortsatt er i bruk og står under her en annen eldre sak.

Noe Seas greier samt en Technics SL1300, kjøpt brukt av en annen KW ( forøvrig ekspeditør i første Akers Mic cdbutikk i Akersgata, der hvor "Rock and Rolfs" ligger nå)
Senere kom Nad 3020 en rekke kassettspillere + et par Tandberg spoler 3100 (?) 9000(?) alderen ::)
JBL 36 ht. var vel min første litt skikkelige ht.
Så begynte jeg å abbonere på danske High Fidelity og oppgraderte uten egentlig å skjønne for mye med bl.a. brukt Rogers LS 3/5A (16 Ohm) ............... diverse receivere fra Yamaha med variabel loudnes før fjernkontrollens tid.
Så ble det vel stille en stund, kuttet abonnementet og har ikke siden hatt noe annet abonnement enn Fidelity fra "start"
Har heller ikke lest særlig med hifiblader utover dette, kanskje derfor jeg ikke føler meg særlig flink uttrykksmessig om hifi, siden jeg ikke har lært meg alle klisjeene ordentlig ::)
Så flyttet jeg hit jeg bor nå for 20 år siden og ville da ha fjernkontroll og større ht.
Det ble Hifiklubben det og et komplett Denonanlegg med Dali 18 og fortsatt ikke "narkoman" på hifi.
Så kom det sakte snikende, da Densen kom med sin DM 10 (og årstallet var(?) ;D
så smått to anlegg bl.a QLN313, ny MF A300..... Patos symphony AMT III, EMC 1up....... MF SACD.... MFKW25DM.....Linestage MFKW...... SF Cremona.... vinylspiller kom på plass etter ca. 10 år fravær (Rega)... en til..... Karan 270s.... Karan ref Linestage og nå sist KEF Ref 203/2 ( i kjelleranlegget) og da er det vel nærmest bare å innrømme at det vel så mye dreier seg om en form for narkomani ;D

Narkomani eller hobby, virkelig interesse (og noe dypere forståelse) så vil jeg vel egentlig si at det kun dreier seg om de siste 10-15 årene.
Netsteder om hifi, HFS særlig, og gode kamerater i OAS i en rekke år nå gjør det ikke lett å bryte med denne manien, ikke at jeg har noe ønske om det heller.
Mvh.KW
 

Vedlegg

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Så deilig å se at det er flere som modder alt de har!!!
Nåja, fullt så fancy som den lista til Snickers der, er ikke min da.
Jeg hadde noe technics greier jeg og Yamaha og sansui og til og med opp igjennom, onkyo recivere har jeg hatt og
Jada og rotel og Marantz har jeg også hatt ja når jeg tenker etter. og så har jeg harr ting fra
Nad og Denon, ja bygd og modda masser av høyttalere, beskjært spidere jeg og og lagd nye delefiltre og regelrett slakta komponter i småbiter for så å lage nye og spennende kreasjoner, som selvsagt gikk opp i røyk med fryd i ny og ne.... Ikke alle da..!
Men så kjøpte jeg meg en Electrocompaniet amp, satte den på og hørte at her låt det bedre enn jeg hadde hørt før...
Da vettu kom glimtet i øyet og resten er historie... Etter dette begynte ting å koaste litt mer da kan vi si, men duverden!!! Det er da verd det!!!
Jeg kan ikke skryte av å ikke ha kjøpt ferdiglagde høyttalere da...
Det er ikke alle som kan lage de på ditt nivå heller Snickers ;D

Fra når ja. Jeg var 5 og pappa lurte meg og søskena med en mikrofon og ett hifi anlegg - sa at han var en liten kis som bodde inni annlegget (som jeg tror var et B&O ???) og ille ha en skive med leverpostei, men han var så sjenert denne lille molbo at vi måtte gå rundt hjørnet så han fikk spise i fred...
Og joda, brødskiva den var spist av den vi 3 ungene fikk lov å se igjen..
Min søster på 3 år stirra på skiva og hylte... "MAAAAAMMAA" ...
Mamma dukker opp og ser på pappa... som da dukker opp bak døra med en mikrofon i hånda og gliser så han nesten ikke får puste..

Jeg bare sier det... det tok noen dager før min søster sluttet å gå bort til annlegget å spørre om den fremdeles var sulten.. ;D
Hun skjønte det ikke!!!!
Det gjorde jeg... 8)

mvh (Vært audiofil i 29 år nå...)
 
Topp Bunn