Hvor lenge lever en pickup?

P

Parelius

Gjest
Bør da vel klare rundt 3000 timer, alt etter som innstillingens godhet og platens renhet… Om ikke min nåværende XV-1S greier det, så er det dårlig, vil jeg si.

(Jeg har ennå til gode å slite ut en PU, men så er jeg ikke verdens mest trofaste.)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmmm... Disse timene, ja. Jeg er noe i nærheten av clueless her. Jeg spiller en god del vinyl, og har hatt Kontrapunkten siden senvinteren '04.

Hvordan kan man egentlig vurdere slitasjen? Det er ikke noen god løsning å lytte etter forvrengning, fordi denne vil tilta gradvis over såpass lang tid.

Det er vanskelig, dette her. :-\
 
T

tjn

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Hmmmm... Disse timene, ja. Jeg er noe i nærheten av clueless her. Jeg spiller en god del vinyl, og har hatt Kontrapunkten siden senvinteren '04.

Hvordan kan man egentlig vurdere slitasjen? Det er ikke noen god løsning å lytte etter forvrengning, fordi denne vil tilta gradvis over såpass lang tid.

Det er vanskelig, dette her. :-\
...og det blir ikke lettere hvis du i tillegg bruker rørutstyr.. ;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.690
Antall liker
8.081
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Synes det virker som om de fleste pickuper degraderes vesentlig etter ca 1500 timer....... iallefall de fleste jeg har várt borte i. Ortofon Rohman og Jubilee har vaert nesten ubrukbare etter ca 1200 timer, men det har jo veldig mye med eieren og gj?re ogsaa med hensyn til bruk/renhold.

Jeg har for?vrig en Ortofon M20FL fra 1978 som fikk ny naal f?rst i 2007, vet ikke antall timer paa denne, men det var ikke den store forbedringen med ny naal merkelig nok.
 
T

tjn

Gjest
Bruken er selvfølglig viktig men noen merker varer lengre enn andre, VdH sine p/u`er har hos meg spilt i betraktelig flere timer enn andre merker før de blir "stemt ut", men enig med Rudi, etter ca. 1500 timer mener jeg og høre at det ikke "lever" lenger som det en gang gjorde.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
hvordan kan dere stadfeste etter flere års bruk hvor mange timer en pick up har vært brukt?

Skriver dere ned på en blokk hver gang dere bruker den?

McLaren
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rundt 1500 timer for en god MC har vært omlag gjennomsnittlig tilfelle hos meg også ja; men mye avhenger av oppsett og ikke minst hvor god arma er! Dårlig slarkete arm = dårlig sporing = mye slitasje. Ja, og hvilken renhetsgrad/tilstand overflaten på vinylen har da.

For å si det sånn; bruker man svinedyre pu'er så er "billige" armer og skitten vinyl svært dårlig økonomi. Imo.

MM'er har jo lavere levetid imo, gjerne en tredjedel av en god MC synes jeg å notere. Har vel sikkert å gjøre med total compliance? Tyngre å drive å dytte disse magnetene opp og ned betyr vel større friksjon mot vinylen? Eller noe slik? :)

En annen ting er at jeg har dårlig erfaring med retipping generelt; det er akkurat som om pu'ene liksom ikke blir seg selv igjen. Linn forklarer dette med at ikke bare diamanten blir slitt og ut-spec'et, men også andre deler i pu'en.

Tar man med en pu til noen som har et godt mikroskop (f.eks til meg :) ) så er det lett å estimere slitasjegrad dersom vi vet slipningstypen.

Mvh Vidar P
 
T

tjn

Gjest
McLaren skrev:
hvordan kan dere stadfeste etter flere års bruk hvor mange timer en pick up har vært brukt?

Skriver dere ned på en blokk hver gang dere bruker den?

McLaren
Har gjort det de senere årene ja...en liten strek på et ark...(nok ett "sykdomstegn" kanskje...) :)
 

lectronjh50

Medlem
Ble medlem
22.12.2007
Innlegg
43
Antall liker
0
En annen ting utenom selve slitasjen er aldringen. Det stivnes i oppheng etc.
Riktignok har det blitt bedre, men spilles det ikke særlig mye kan aldringen ta den før slitasjen.

Reduksjonen i kvalitet er dog ikke så markert som å f.eks slite ned 'fine linenen' på en fine line sliping
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
for 2 år siden ganske nøyaktig så var min benz lo4 retippet hos benz.

vurderer og retippe denne på nytt ettersom det koster ca.1500-2000 kontra de 9000 jeg må nut med for ny evt. er ganske fornøyd med denne egentlig.
Den tror jeg også trives i min mørch dp6 arm;-)

McLaren
 
P

Parelius

Gjest
rico skrev:
McLaren skrev:
hvordan kan dere stadfeste etter flere års bruk hvor mange timer en pick up har vært brukt?

Skriver dere ned på en blokk hver gang dere bruker den?

McLaren
Har gjort det de senere årene ja...en liten strek på et ark...(nok ett "sykdomstegn" kanskje...) :)
Har selv bedrevet dette, men gitt det opp. Ble aldri enig med meg selv, om jeg skulle sette flere streker på samme arket, eller en strek på hvert ark. Det første ble litt uryddig, og det andre litt overflødig i forhold til antall ark.

Nå har jeg sånn ca. lytting pr. uke, og regner ut fra det. Veldig omtrentlig, men hva skal en med krystallnøyaktighet her? Blir vel uansett en meningsløshet, om en da ikke skal selge dyrt sin brukte PU.

Ortofon f.eks. mener selv de har en gummi i opphenget som ikke aldres (innenfor de rammer som det er meningsfullt å snakke om her). Slikt kan selvfølgelig variere, men jeg bekymrer meg lite her når det gjelder egne PU-er. (Kan bli litt annerledes når en skal kjøpe brukt, vil jeg anta.) Når en snakker om 100-timers innspilling - som jo skjer -, så begynner en jo å lure på hva en betaler for.

Ellers synes jeg anslagene (1500 timer) er noe forsiktige, men har ingen harde data å backe opp mitt eget synspunkt med. Kunne jo vært artig å spørre ut produsentene…

Tillegg:

Har sendt forespørsel til Lyra (spes. vedr. en Helikon Mono). Så får vi høre hva hestens munn sier…
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
for 2 år siden ganske nøyaktig så var min benz lo4 retippet hos benz.

vurderer og retippe denne på nytt ettersom det koster ca.1500-2000 kontra de 9000 jeg må nut med for ny evt. er ganske fornøyd med denne egentlig.
Den tror jeg også trives i min mørch dp6 arm;-)

McLaren
Retipping er en ting,men resten da,spoler og det andre inni,er vel ikke evigvarende det heller,dynavectorretipper ikke,av den årsak at andre deler også slites,de gir heller innbyttepris på ny pickup....kanskje en grunn til det,når en såpass seriøs opratør som dyna ike retipper...Du er vel ikke garantert ny,like god pu om du retippper heller... 8)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
ixos_76 skrev:
dynavectorretipper ikke,av den årsak at andre deler også slites,de gir heller innbyttepris på ny pickup....kanskje en grunn til det,når en såpass seriøs opratør som dyna ike retipper...
Ortofon gjoer omtrent det samme. De gir 25% (gjorde i alle fall sist jeg handlet) paa ny pu.

Naar det gjelder hvordan man opplever/hoerer slitasje - saa skal man vel ikke se bort i fra effekten av aa ha lyst paa ny pu heller ;D
 

lectronjh50

Medlem
Ble medlem
22.12.2007
Innlegg
43
Antall liker
0
Har blandet erfaring med re-tipping.

Den siste ble alt skiftet hos VdH, men prisen var også 8k. Dette er flere år siden. (gresshoppe)

Selv har jeg vel kanskje forlatt de dyre variantene, og ser vel nå på en Shelter 501 II
som et av mine neste mest sansynlige alternativ. Vi får se. Der er en del dyre jeg har lyst
på, men..........

Ingenting avgjort, men jeg har altid hatt sansen for rimelige ting som gjør en voksen
innsats.

Litt som Hi Fi klubbens slagord fra '80 tallet -> Champagnelyd til pølsepriser
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Bare delvis riktig det du forteller Ixos. Dynavector bygger om, eller gir innbytte, alt avhengig av kundens ønske. Spoler etc er muligens ikke evigvarende, men de burde holde lenger enn det som i praksis er begrendsende.

McLarens retippede L04 var min gamle, den spilte forrykende etter tur til Benz, så det trenger ikke bli noe dårlig resultat av retipping. Uten dermed å påstå at det alltid er vellykket, eller optimal løsning.
 
T

tjn

Gjest
Parelius skrev:
rico skrev:
McLaren skrev:
hvordan kan dere stadfeste etter flere års bruk hvor mange timer en pick up har vært brukt?

Skriver dere ned på en blokk hver gang dere bruker den?

McLaren
Har gjort det de senere årene ja...en liten strek på et ark...(nok ett "sykdomstegn" kanskje...) :)
Har selv bedrevet dette, men gitt det opp. Ble aldri enig med meg selv, om jeg skulle sette flere streker på samme arket, eller en strek på hvert ark. Det første ble litt uryddig, og det andre litt overflødig i forhold til antall ark.

Nå har jeg sånn ca. lytting pr. uke, og regner ut fra det. Veldig omtrentlig, men hva skal en med krystallnøyaktighet her? Blir vel uansett en meningsløshet, om en da ikke skal selge dyrt sin brukte PU.

Ortofon f.eks. mener selv de har en gummi i opphenget som ikke aldres (innenfor de rammer som det er meningsfullt å snakke om her). Slikt kan selvfølgelig variere, men jeg bekymrer meg lite her når det gjelder egne PU-er. (Kan bli litt annerledes når en skal kjøpe brukt, vil jeg anta.) Når en snakker om 100-timers innspilling - som jo skjer -, så begynner en jo å lure på hva en betaler for.

Ellers synes jeg anslagene (1500 timer) er noe forsiktige, men har ingen harde data å backe opp mitt eget synspunkt med. Kunne jo vært artig å spørre ut produsentene…

Tillegg:

Har sendt forespørsel til Lyra (spes. vedr. en Helikon Mono). Så får vi høre hva hestens munn sier…
Kan bli mange ark ja....

Er nok ikke det viktigste her i verden nei, men hvis en bruker mer enn en p/u så synes jeg det er ok og ha en viss peiling på timene slik at jeg vet hvor i verden vi befinner oss, hjernen trenger den hjelpen den kan få.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ok,....dette var det jeg hørte av Snapa når jeg spurte om min pu kunne retippes...har aldri retippet jeg,men nå er jeg jo rimelig fersk i gamet og da.....

nyttaår tilbringes ved hifien i år,men noen kalde bayere,og så lenge formen holder seg snurrer jeg sort gull........skulle formen bikkeover går jeg over på sølv...he he ;D ;DGodt nytt vinylår folkens,takk for all hjelp på avdelingen på hifisentralen som er den aller fineste av dem,nemlig her på vinylavdelingen...hilsen Espen Saatvedt.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Det er for så vidt riktig at Dynavector ikke retipper, men de bygger i hvert fall om en del av pickupene. Godt mulig de ikke gjør det med alle modeller.
Retipping kan gjøres også på din, men ikke originalt, så du blir i tilfelle sittende med en hybrid og da ville jeg heller gått for en innbytteordning.
 
P

Parelius

Gjest
Fosse skrev:
Det er for så vidt riktig at Dynavector ikke retipper, men de bygger i hvert fall om en del av pickupene. Godt mulig de ikke gjør det med alle modeller.
Retipping kan gjøres også på din, men ikke originalt, så du blir i tilfelle sittende med en hybrid og da ville jeg heller gått for en innbytteordning.
Kjøp en ZYX Universe, og bli ferdig med det! (he-he)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Jeg er kommet hjem jeg Parelius, med min XV-1s. Nå skulle jeg gjerne hatt en Universe også, men det er et par andre ting jeg gjerne vil ha landet før jeg begynner å hamstre pickuper.
Har du handlet forresten?

(Ombyggingen av XV-1s er forresten rimeligere enn innbytte, så klart, og ikke avskrekkende).
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.561
Torget vurderinger
2
Jeg lar min pickup leve til jeg vil ha en ny. Den har nok noen timer igjen,stakkar.
Så de første månedene vil den få være i fred.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.760
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
The Dude skrev:
En annen ting utenom selve slitasjen er aldringen. Det stivnes i oppheng etc.
Riktignok har det blitt bedre, men spilles det ikke særlig mye kan aldringen ta den før slitasjen.

Reduksjonen i kvalitet er dog ikke så markert som å f.eks slite ned 'fine linenen' på en fine line sliping
Ver obs på at om lytterommet ditt er kjølig, kan pickupen spore dårlegare enn spesifisert. Dei fleste oppheng er tilpassa ca 22-24 grader, trur eg, altså eit relativt varmt rom. Eg vart veldig klar over dette ein gong straumen (og eg sjølv) hadde vore vekke eit døgn....
Levetida til ein pickup skal iallfall glatt utgjere 1000 timar, noko dårlegare enn det er konstruksjonsfeil. Eg har fått om lag 1500 ut av dei aller fleste pickupar eg har hatt i bruk.
Når det gjeld innspelingstid, varierer dette forferdeleg, men dei fleste pickupar brukar å endre seg minimalt etter 30 - 40 timar (massevis av unntak).
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Fosse skrev:
Jeg er kommet hjem jeg Parelius, med min XV-1s. Nå skulle jeg gjerne hatt en Universe også, men det er et par andre ting jeg gjerne vil ha landet før jeg begynner å hamstre pickuper.
Har du handlet forresten?

(Ombyggingen av XV-1s er forresten rimeligere enn innbytte, så klart, og ikke avskrekkende).
Har du et tall på kostnadene for ombygging?
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.707
Antall liker
1.311
5 år og et grovt estimat på 1500 timer (?) for en Ortofon Jubilee var i hvert fall for mye i forhold til å beholde lydkvaliteten. Kan ikke si at den feilsporte eller noe slikt, men installasjon av ny viste hvor mye av lydkvaliteten hadde (gradvis?) tapt seg.
Har en mistanke om at ikke alt tapet i lydkvalitet skyldes utelukkende slitasje av diamanten - hvor mye kan ren vinyl slite på diamant egentlig?
Så jeg kommer til å gå tilbake til min tidligere praksis med å bytte til ny pickup hvert 2-3 år (maks. 1000 timer?).
Har forøvrig - også som Arve - merket effekt av rom temperatur (lavt er dårlig); prøver å holde det på 21-22 C.

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ch skrev:
5 år og et grovt estimat på 1500 timer (?) for en Ortofon Jubilee var i hvert fall for mye i forhold til å beholde lydkvaliteten. Kan ikke si at den feilsporte eller noe slikt, men installasjon av ny viste hvor mye av lydkvaliteten hadde (gradvis?) tapt seg.
Har en mistanke om at ikke alt tapet i lydkvalitet skyldes utelukkende slitasje av diamanten -
Har som sagt helt sammenfallende erfaring; etter 1500t (røft regnet) er en god pu ikke lengre på langt nær like god som ny, og imo blir den det heller ikke etter retipping; selv om det jo blir et løft med ny diamant så er det ikke det samme som en ny pu igjen. Imo.

Jeg husker f.eks at Linn hadde et rebuild-tilbud for sine MC pu'er (som er bygd av ScanTech), de gikk til slutt bort ifra det og tilbudte en innbytteordning istedet (en veldig god en også) fordi at de observerte og argumenterte for at deres MC'er låt aldri like bra selv etter en rebuild!

Mvh Vidar P
 
P

Parelius

Gjest
Parelius er tydeligvis ikke bare på jordet, men på feil jorde. 3000 timer! Da gjenstår bare botsøvelsen; ingen nye PU-er i 2008. Tilgi meg, brødre.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Parelius er tydeligvis ikke bare på jordet, men på feil jorde. 3000 timer! Da gjenstår bare botsøvelsen; ingen nye PU-er i 2008. Tilgi meg, brødre.
Parelius; her fins neppe noen fasitsvar, og det er drøssevis av variabler;- dine erfaringer er akkurat like gyldige som alle andres, og noteres med interesse;- så langt jeg kan se så har vel du veldig gode armer og pu'er, og med denslags nitidighet skulle det ikke forbause meg om du hadde veldig ren og god vinyl, og veldig nøye oppsett av pu. Slike ting øker pu-levetid med mange, mange timer :)

Mvh Vidar P
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
La ut dette i en annen tråd, men det er vel ting som tåler å bli gjentatt ;)

Leser litt rundt på FaQ sidene til VdH om innspilling, nåletrykk osv. Han har mange fornuftige tanker om dette ;)

http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Phono_FAQ.pdf

8 Q: How do I adjust the tracking force ?

A: The function of the tracking force is to keep the diamond stylus in the groove during groove modulations. As you can
imagine, the stronger the modulations (the louder the music) the more difficult it is to keep the stylus in the groove. So
some extra tracking force is required. But where do we stop? There is a limit, otherwise the sonic qualities of the cartridge
will fail and/or the suspension will give up. Each manufacturer specifies the tracking force. Mostly this works fine with new
cartridges. But during playing (in the course of around 200 hours) the suspension softens so the tracking force can be
reduced by around 10% - 15%. This saves the record, makes the lifespan of the diamond tip longer and your music will
sound better. The tracking force can be measured by a spring scale running from 0 - 5 gram or an electronic device like
the old and good Technics. There are at the moment new versions around. NEVER use a metallic balance because in
practically all situations the metal strip will be attracted by the strong magnetic field in and around your cartridge.


16 Q: How do I become aware of a worn stylus ?


A: As a consequence of the friction between the groove walls and the stylus both wear off. That is a normal process. The
record will absorb most of the diamond dust because the groove walls are relatively very soft.
This dust acts as grinding powder for the same stylus again when you play the same record. So after a fine evening with
friends, before you turn out the lights, always have a look at your record player. Arm in the rest and not (already) in the
run-out groove. Otherwise the next morning you will find your player still playing that last groove. And the tip already
really suffered the night before...
Practically, after around 1000 hours of playing a tip needs a serious investigation. With a traditional record side taking
about 23 minutes of music, we are talking here about 1300 records played on both sides or 2600 record sides.
When inspecting a stylus it requires a good microscope and trained eyes to see the real spot and the wear there. A lot of
styli have been sold by salespeople not knowing where to look at than just their cash registers. But with a bit of listening
you can detect a change yourself, especially in the high frequency reproduction. Take your test Decca or EMI again and
give it a serious listening. When the higher frequencies are sounding distorted and you find a lot of gray-brownish dust
around your stylus then that was your record.
With regular styli, 1000 hours is a time for replacement. With special styli like our VDH type 1 or VDH type 2, you can
expect the need for a change after 3000 hours or about 8000 record sides. This due to the fact that the orientation of the
diamond crystal is taken such that its hardest zones are just the spots where the stylus contacts the groove. This helps to
reduce wear of the stylus and the groove.
 
P

Parelius

Gjest
Practically, after around 1000 hours of playing a tip needs a serious investigation. With a traditional record side taking
about 23 minutes of music, we are talking here about 1300 records played on both sides or 2600 record sides.
When inspecting a stylus it requires a good microscope and trained eyes to see the real spot and the wear there. A lot of
styli have been sold by salespeople not knowing where to look at than just their cash registers. But with a bit of listening
you can detect a change yourself, especially in the high frequency reproduction. Take your test Decca or EMI again and
give it a serious listening. When the higher frequencies are sounding distorted and you find a lot of gray-brownish dust
around your stylus then that was your record.
With regular styli, 1000 hours is a time for replacement. With special styli like our VDH type 1 or VDH type 2, you can
expect the need for a change after 3000 hours or about 8000 record sides. This due to the fact that the orientation of the
diamond crystal is taken such that its hardest zones are just the spots where the stylus contacts the groove. This helps to
reduce wear of the stylus and the groove.
3000 timer :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Joda, Vidar, ikke noe å si på arm/PU her, men jeg bør kanskje gjenta at jeg ikke har noen egne erfaringer på dette - som jeg antydet tidligere. Har vel aldri hatt en PU som har gått så lenge. Tror nok det er viktigere å forholde seg til de som har gjort egne erfaringer her. Men jeg visste at jeg hadde det tallet 3000 en plass fra… Kan vdH være opphavet?
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
VdH argumenterer også for å velge hans Retipping mtp kosteffektiviteten ved laaang holdbarhet.
Han skifter også foringer, og oppheng i sine PUer ved retipping.
Jeg har hørt 3000 timer bli nevnt ved flere anledninger når det snakkes om VdH PUer ;)

Jeg mener at Mr. Grado snakker om 1500 - 2000t på sine beste PUer (The Reference og Statement)

Skulle forundre meg stort om ikke Dynaen kan matche dette :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Practically, after around 1000 hours of playing a tip needs a serious investigation. With a traditional record side taking
about 23 minutes of music, we are talking here about 1300 records played on both sides or 2600 record sides.
When inspecting a stylus it requires a good microscope and trained eyes to see the real spot and the wear there. A lot of
styli have been sold by salespeople not knowing where to look at than just their cash registers. But with a bit of listening
you can detect a change yourself, especially in the high frequency reproduction. Take your test Decca or EMI again and
give it a serious listening. When the higher frequencies are sounding distorted and you find a lot of gray-brownish dust
around your stylus then that was your record.
With regular styli, 1000 hours is a time for replacement. With special styli like our VDH type 1 or VDH type 2, you can
expect the need for a change after 3000 hours or about 8000 record sides. This due to the fact that the orientation of the
diamond crystal is taken such that its hardest zones are just the spots where the stylus contacts the groove. This helps to
reduce wear of the stylus and the groove.
3000 timer :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Joda, Vidar, ikke noe å si på arm/PU her, men jeg bør kanskje gjenta at jeg ikke har noen egne erfaringer på dette - som jeg antydet tidligere. Har vel aldri hatt en PU som har gått så lenge. Tror nok det er viktigere å forholde seg til de som har gjort egne erfaringer her. Men jeg visste at jeg hadde det tallet 3000 en plass fra… Kan vdH være opphavet?
vdH har argumentert for at hans slipninger kan leve i 3k-timer ja; har sett det. Mine vdH har ikke levd så lenge, men det kan ha med andre variabler å gjøre. Skal tro hvilke spesielle tiltak han gjør for at oppheng osv ikke skal tape seg på så lang spilletid?

Jeg tror uansett at, samme hva man klarer å få av mileage ut av en pu, så vil lydkvaliteten tape seg med tiden, ikke minst etter passerte 1000-1500t, vdH eller ei :) Men det er bare ren tro, og ikke noe jeg kan gå god for.

Mvh Vidar P
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Stylus lifetime


If normal attention has been paid on cleaning record as well as stylus as mentioned, we find that 600 hours up to 1000 hours is possible without degradation of performance. However, concerning PRO systems used for "scratching" and "back cuing", we have experienced stylus lifetime to be substantially less because of their unique application. As a consequence DJ`s will have to consider about 500 hours at the most.
Dette er hva Ortofon sier under FAQ...
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.707
Antall liker
1.311
Antar at hvor lenge en bruker å komme til f.eks. 3000 timer (1 eller 10 år) har noe å si.
Anbefaler forøvrig et søk på vinylasylet om en er interessert i flere ulike synspunkter rundt spørsmål om VTF, VTA, "record wear", "stylus wear", osv.

mvh
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Zomby_Woof skrev:
Noen tanker om dette?
Tommelfingerreglen som mange også viser til i denne tråden når det er snakk om MC-pickuper er 1000-timer uten særlig degradering av lydkvaliteten. Mange vil vel kunne akseptere en viss degradering av lyden når det gjelder en dyr pickup, så lenge ikke platene utsettes for unødvendig slitasje. En 10.000 kroners MC-pickup som yter 75% vil uansett kunne spille bedre enn en rimeligere pickup. Da kan nok levetiden i praksis tynes betraktelig lengre enn 1000 timer hvis pickupen behandles pent.

Vi snakker da egentlig om tre parametre:
1. Levetid uten at lyden degraderes nevneverdig
2. Levetid innenfor akseptabel degradering av lydkvalitet, noe som blir individuelt
3. Levetid frem til pickupen er så slitt at den kan skade platene, dvs at pickupen er utslitt
 
P

Parelius

Gjest
eh well, altså, dette er ikke mine ord - det er det jo, siden det er en parafrase -, men likevel:

Under optimale betingelser (alle arminnstilllinger, arm, platekvalitet og renhet, ren nål og ikke noe renseveske som kommer opp i PU-ens "motor" via nålefanene etc.) kan vi snakke (teoretisk) om 5000 spilletimer. De fleste (som altså ikke kjører under optimale forhold) må nok tenke på utskiftning/ombygging etter halvgått løp.

So they say, at Lyra.

Parelius, som egentlig begynner å bli litt svett over timesprisen for bruk av slike superdyre PU-er, når vi er nede i 1000 timer.

Question asked med fremmed tunge:

I have a Helikon Mono, and wonder how many hours it can run before it loose "the beat".

I ask out of curiosity, and a debate here in Norway about how long a PU (MC) should last before it is time to retire it.

(Let's say the set up is very good and records are clean.)
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Parelius skrev:
eh well, altså, dette er ikke mine ord - det er det jo, siden det er en parafrase -, men likevel:

Under optimale betingelser (alle arminnstilllinger, arm, platekvalitet og renhet, ren nål og ikke noe renseveske som kommer opp i PU-ens "motor" via nålefanene etc.) kan vi snakke (teoretisk) om 5000 spilletimer. De fleste (som altså ikke kjører under optimale forhold) må nok tenke på utskiftning/ombygging etter halvgått løp.

So they say, at Lyra.

Parelius, som egentlig begynner å bli litt svett over timesprisen for bruk av slike superdyre PU-er, når vi er nede i 1000 timer.

Question asked med fremmed tunge:

I have a Helikon Mono, and wonder how many hours it can run before it loose "the beat".

I ask out of curiosity, and a debate here in Norway about how long a PU (MC) should last before it is time to retire it.

(Let's say the set up is very good and records are clean.)
Vi er flere som svetter litt over de antydede levetimer og pris ;) Du har vel ikke tilfeldigvis sendt den velformulerte mailen til Dynavector også?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.131
Antall liker
5.024
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Parelius skrev:
Nå har jeg sånn ca. lytting pr. uke, og regner ut fra det. Veldig omtrentlig, men hva skal en med krystallnøyaktighet her? Blir vel uansett en meningsløshet, om en da ikke skal selge dyrt sin brukte PU.
Sett på en timeteller :)
De finnes i forskjellige prisklasser og utførelser. Den kan f.eks. gå mens spilleren går. Da vil den registrere litt mer enn virkelig spiletid. Kan lett estimeres og trekkes fra.
Slike timetellere er fornuftig å ha ifm rørforsterkere også. Hvis en er interessert i driftstid da.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
65
Audiomix skrev:
Parelius skrev:
Nå har jeg sånn ca. lytting pr. uke, og regner ut fra det. Veldig omtrentlig, men hva skal en med krystallnøyaktighet her? Blir vel uansett en meningsløshet, om en da ikke skal selge dyrt sin brukte PU.
Sett på en timeteller :)
De finnes i forskjellige prisklasser og utførelser. Den kan f.eks. gå mens spilleren går. Da vil den registrere litt mer enn virkelig spiletid. Kan lett estimeres og trekkes fra.
Slike timetellere er fornuftig å ha ifm rørforsterkere også. Hvis en er interessert i driftstid da.
Blir litt meningsløst på min TD 124 det da, jeg setter snurra i gang når jeg kommer fra jobb, og så går den gjerne til jeg legger meg. Stopper tallerkenen med clutch, jeg.... går det ikke an å sette på en timeteller som faktisk registrerer signal fra pickupen ;) ???

mvh Trond Kjetil
 
Topp Bunn