Z
Zomby_Woof
Gjest
Noen tanker om dette?
...og det blir ikke lettere hvis du i tillegg bruker rørutstyr..Zomby_Woof skrev:Hmmmm... Disse timene, ja. Jeg er noe i nærheten av clueless her. Jeg spiller en god del vinyl, og har hatt Kontrapunkten siden senvinteren '04.
Hvordan kan man egentlig vurdere slitasjen? Det er ikke noen god løsning å lytte etter forvrengning, fordi denne vil tilta gradvis over såpass lang tid.
Det er vanskelig, dette her. :-\
Har gjort det de senere årene ja...en liten strek på et ark...(nok ett "sykdomstegn" kanskje...)McLaren skrev:hvordan kan dere stadfeste etter flere års bruk hvor mange timer en pick up har vært brukt?
Skriver dere ned på en blokk hver gang dere bruker den?
McLaren
Har selv bedrevet dette, men gitt det opp. Ble aldri enig med meg selv, om jeg skulle sette flere streker på samme arket, eller en strek på hvert ark. Det første ble litt uryddig, og det andre litt overflødig i forhold til antall ark.rico skrev:Har gjort det de senere årene ja...en liten strek på et ark...(nok ett "sykdomstegn" kanskje...)McLaren skrev:hvordan kan dere stadfeste etter flere års bruk hvor mange timer en pick up har vært brukt?
Skriver dere ned på en blokk hver gang dere bruker den?
McLaren
Retipping er en ting,men resten da,spoler og det andre inni,er vel ikke evigvarende det heller,dynavectorretipper ikke,av den årsak at andre deler også slites,de gir heller innbyttepris på ny pickup....kanskje en grunn til det,når en såpass seriøs opratør som dyna ike retipper...Du er vel ikke garantert ny,like god pu om du retippper heller... 8)McLaren skrev:for 2 år siden ganske nøyaktig så var min benz lo4 retippet hos benz.
vurderer og retippe denne på nytt ettersom det koster ca.1500-2000 kontra de 9000 jeg må nut med for ny evt. er ganske fornøyd med denne egentlig.
Den tror jeg også trives i min mørch dp6 arm;-)
McLaren
Ortofon gjoer omtrent det samme. De gir 25% (gjorde i alle fall sist jeg handlet) paa ny pu.ixos_76 skrev:dynavectorretipper ikke,av den årsak at andre deler også slites,de gir heller innbyttepris på ny pickup....kanskje en grunn til det,når en såpass seriøs opratør som dyna ike retipper...
Kan bli mange ark ja....Parelius skrev:Har selv bedrevet dette, men gitt det opp. Ble aldri enig med meg selv, om jeg skulle sette flere streker på samme arket, eller en strek på hvert ark. Det første ble litt uryddig, og det andre litt overflødig i forhold til antall ark.rico skrev:Har gjort det de senere årene ja...en liten strek på et ark...(nok ett "sykdomstegn" kanskje...)McLaren skrev:hvordan kan dere stadfeste etter flere års bruk hvor mange timer en pick up har vært brukt?
Skriver dere ned på en blokk hver gang dere bruker den?
McLaren
Nå har jeg sånn ca. lytting pr. uke, og regner ut fra det. Veldig omtrentlig, men hva skal en med krystallnøyaktighet her? Blir vel uansett en meningsløshet, om en da ikke skal selge dyrt sin brukte PU.
Ortofon f.eks. mener selv de har en gummi i opphenget som ikke aldres (innenfor de rammer som det er meningsfullt å snakke om her). Slikt kan selvfølgelig variere, men jeg bekymrer meg lite her når det gjelder egne PU-er. (Kan bli litt annerledes når en skal kjøpe brukt, vil jeg anta.) Når en snakker om 100-timers innspilling - som jo skjer -, så begynner en jo å lure på hva en betaler for.
Ellers synes jeg anslagene (1500 timer) er noe forsiktige, men har ingen harde data å backe opp mitt eget synspunkt med. Kunne jo vært artig å spørre ut produsentene
Tillegg:
Har sendt forespørsel til Lyra (spes. vedr. en Helikon Mono). Så får vi høre hva hestens munn sier
Kjøp en ZYX Universe, og bli ferdig med det! (he-he)Fosse skrev:Det er for så vidt riktig at Dynavector ikke retipper, men de bygger i hvert fall om en del av pickupene. Godt mulig de ikke gjør det med alle modeller.
Retipping kan gjøres også på din, men ikke originalt, så du blir i tilfelle sittende med en hybrid og da ville jeg heller gått for en innbytteordning.
Ver obs på at om lytterommet ditt er kjølig, kan pickupen spore dårlegare enn spesifisert. Dei fleste oppheng er tilpassa ca 22-24 grader, trur eg, altså eit relativt varmt rom. Eg vart veldig klar over dette ein gong straumen (og eg sjølv) hadde vore vekke eit døgn....The Dude skrev:En annen ting utenom selve slitasjen er aldringen. Det stivnes i oppheng etc.
Riktignok har det blitt bedre, men spilles det ikke særlig mye kan aldringen ta den før slitasjen.
Reduksjonen i kvalitet er dog ikke så markert som å f.eks slite ned 'fine linenen' på en fine line sliping
Har du et tall på kostnadene for ombygging?Fosse skrev:Jeg er kommet hjem jeg Parelius, med min XV-1s. Nå skulle jeg gjerne hatt en Universe også, men det er et par andre ting jeg gjerne vil ha landet før jeg begynner å hamstre pickuper.
Har du handlet forresten?
(Ombyggingen av XV-1s er forresten rimeligere enn innbytte, så klart, og ikke avskrekkende).
Har som sagt helt sammenfallende erfaring; etter 1500t (røft regnet) er en god pu ikke lengre på langt nær like god som ny, og imo blir den det heller ikke etter retipping; selv om det jo blir et løft med ny diamant så er det ikke det samme som en ny pu igjen. Imo.ch skrev:5 år og et grovt estimat på 1500 timer (?) for en Ortofon Jubilee var i hvert fall for mye i forhold til å beholde lydkvaliteten. Kan ikke si at den feilsporte eller noe slikt, men installasjon av ny viste hvor mye av lydkvaliteten hadde (gradvis?) tapt seg.
Har en mistanke om at ikke alt tapet i lydkvalitet skyldes utelukkende slitasje av diamanten -
Parelius; her fins neppe noen fasitsvar, og det er drøssevis av variabler;- dine erfaringer er akkurat like gyldige som alle andres, og noteres med interesse;- så langt jeg kan se så har vel du veldig gode armer og pu'er, og med denslags nitidighet skulle det ikke forbause meg om du hadde veldig ren og god vinyl, og veldig nøye oppsett av pu. Slike ting øker pu-levetid med mange, mange timerParelius skrev:Parelius er tydeligvis ikke bare på jordet, men på feil jorde. 3000 timer! Da gjenstår bare botsøvelsen; ingen nye PU-er i 2008. Tilgi meg, brødre.
8 Q: How do I adjust the tracking force ?
A: The function of the tracking force is to keep the diamond stylus in the groove during groove modulations. As you can
imagine, the stronger the modulations (the louder the music) the more difficult it is to keep the stylus in the groove. So
some extra tracking force is required. But where do we stop? There is a limit, otherwise the sonic qualities of the cartridge
will fail and/or the suspension will give up. Each manufacturer specifies the tracking force. Mostly this works fine with new
cartridges. But during playing (in the course of around 200 hours) the suspension softens so the tracking force can be
reduced by around 10% - 15%. This saves the record, makes the lifespan of the diamond tip longer and your music will
sound better. The tracking force can be measured by a spring scale running from 0 - 5 gram or an electronic device like
the old and good Technics. There are at the moment new versions around. NEVER use a metallic balance because in
practically all situations the metal strip will be attracted by the strong magnetic field in and around your cartridge.
16 Q: How do I become aware of a worn stylus ?
A: As a consequence of the friction between the groove walls and the stylus both wear off. That is a normal process. The
record will absorb most of the diamond dust because the groove walls are relatively very soft.
This dust acts as grinding powder for the same stylus again when you play the same record. So after a fine evening with
friends, before you turn out the lights, always have a look at your record player. Arm in the rest and not (already) in the
run-out groove. Otherwise the next morning you will find your player still playing that last groove. And the tip already
really suffered the night before...
Practically, after around 1000 hours of playing a tip needs a serious investigation. With a traditional record side taking
about 23 minutes of music, we are talking here about 1300 records played on both sides or 2600 record sides.
When inspecting a stylus it requires a good microscope and trained eyes to see the real spot and the wear there. A lot of
styli have been sold by salespeople not knowing where to look at than just their cash registers. But with a bit of listening
you can detect a change yourself, especially in the high frequency reproduction. Take your test Decca or EMI again and
give it a serious listening. When the higher frequencies are sounding distorted and you find a lot of gray-brownish dust
around your stylus then that was your record.
With regular styli, 1000 hours is a time for replacement. With special styli like our VDH type 1 or VDH type 2, you can
expect the need for a change after 3000 hours or about 8000 record sides. This due to the fact that the orientation of the
diamond crystal is taken such that its hardest zones are just the spots where the stylus contacts the groove. This helps to
reduce wear of the stylus and the groove.
3000 timerPractically, after around 1000 hours of playing a tip needs a serious investigation. With a traditional record side taking
about 23 minutes of music, we are talking here about 1300 records played on both sides or 2600 record sides.
When inspecting a stylus it requires a good microscope and trained eyes to see the real spot and the wear there. A lot of
styli have been sold by salespeople not knowing where to look at than just their cash registers. But with a bit of listening
you can detect a change yourself, especially in the high frequency reproduction. Take your test Decca or EMI again and
give it a serious listening. When the higher frequencies are sounding distorted and you find a lot of gray-brownish dust
around your stylus then that was your record.
With regular styli, 1000 hours is a time for replacement. With special styli like our VDH type 1 or VDH type 2, you can
expect the need for a change after 3000 hours or about 8000 record sides. This due to the fact that the orientation of the
diamond crystal is taken such that its hardest zones are just the spots where the stylus contacts the groove. This helps to
reduce wear of the stylus and the groove.
vdH har argumentert for at hans slipninger kan leve i 3k-timer ja; har sett det. Mine vdH har ikke levd så lenge, men det kan ha med andre variabler å gjøre. Skal tro hvilke spesielle tiltak han gjør for at oppheng osv ikke skal tape seg på så lang spilletid?Parelius skrev:3000 timerPractically, after around 1000 hours of playing a tip needs a serious investigation. With a traditional record side taking
about 23 minutes of music, we are talking here about 1300 records played on both sides or 2600 record sides.
When inspecting a stylus it requires a good microscope and trained eyes to see the real spot and the wear there. A lot of
styli have been sold by salespeople not knowing where to look at than just their cash registers. But with a bit of listening
you can detect a change yourself, especially in the high frequency reproduction. Take your test Decca or EMI again and
give it a serious listening. When the higher frequencies are sounding distorted and you find a lot of gray-brownish dust
around your stylus then that was your record.
With regular styli, 1000 hours is a time for replacement. With special styli like our VDH type 1 or VDH type 2, you can
expect the need for a change after 3000 hours or about 8000 record sides. This due to the fact that the orientation of the
diamond crystal is taken such that its hardest zones are just the spots where the stylus contacts the groove. This helps to
reduce wear of the stylus and the groove.
Joda, Vidar, ikke noe å si på arm/PU her, men jeg bør kanskje gjenta at jeg ikke har noen egne erfaringer på dette - som jeg antydet tidligere. Har vel aldri hatt en PU som har gått så lenge. Tror nok det er viktigere å forholde seg til de som har gjort egne erfaringer her. Men jeg visste at jeg hadde det tallet 3000 en plass fra Kan vdH være opphavet?
Dette er hva Ortofon sier under FAQ...Stylus lifetime
If normal attention has been paid on cleaning record as well as stylus as mentioned, we find that 600 hours up to 1000 hours is possible without degradation of performance. However, concerning PRO systems used for "scratching" and "back cuing", we have experienced stylus lifetime to be substantially less because of their unique application. As a consequence DJ`s will have to consider about 500 hours at the most.
Tommelfingerreglen som mange også viser til i denne tråden når det er snakk om MC-pickuper er 1000-timer uten særlig degradering av lydkvaliteten. Mange vil vel kunne akseptere en viss degradering av lyden når det gjelder en dyr pickup, så lenge ikke platene utsettes for unødvendig slitasje. En 10.000 kroners MC-pickup som yter 75% vil uansett kunne spille bedre enn en rimeligere pickup. Da kan nok levetiden i praksis tynes betraktelig lengre enn 1000 timer hvis pickupen behandles pent.Zomby_Woof skrev:Noen tanker om dette?
Vi er flere som svetter litt over de antydede levetimer og pris Du har vel ikke tilfeldigvis sendt den velformulerte mailen til Dynavector også?Parelius skrev:eh well, altså, dette er ikke mine ord - det er det jo, siden det er en parafrase -, men likevel:
Under optimale betingelser (alle arminnstilllinger, arm, platekvalitet og renhet, ren nål og ikke noe renseveske som kommer opp i PU-ens "motor" via nålefanene etc.) kan vi snakke (teoretisk) om 5000 spilletimer. De fleste (som altså ikke kjører under optimale forhold) må nok tenke på utskiftning/ombygging etter halvgått løp.
So they say, at Lyra.
Parelius, som egentlig begynner å bli litt svett over timesprisen for bruk av slike superdyre PU-er, når vi er nede i 1000 timer.
Question asked med fremmed tunge:
I have a Helikon Mono, and wonder how many hours it can run before it loose "the beat".
I ask out of curiosity, and a debate here in Norway about how long a PU (MC) should last before it is time to retire it.
(Let's say the set up is very good and records are clean.)
Sett på en timetellerParelius skrev:Nå har jeg sånn ca. lytting pr. uke, og regner ut fra det. Veldig omtrentlig, men hva skal en med krystallnøyaktighet her? Blir vel uansett en meningsløshet, om en da ikke skal selge dyrt sin brukte PU.
Blir litt meningsløst på min TD 124 det da, jeg setter snurra i gang når jeg kommer fra jobb, og så går den gjerne til jeg legger meg. Stopper tallerkenen med clutch, jeg.... går det ikke an å sette på en timeteller som faktisk registrerer signal fra pickupen ???Audiomix skrev:Sett på en timetellerParelius skrev:Nå har jeg sånn ca. lytting pr. uke, og regner ut fra det. Veldig omtrentlig, men hva skal en med krystallnøyaktighet her? Blir vel uansett en meningsløshet, om en da ikke skal selge dyrt sin brukte PU.
De finnes i forskjellige prisklasser og utførelser. Den kan f.eks. gå mens spilleren går. Da vil den registrere litt mer enn virkelig spiletid. Kan lett estimeres og trekkes fra.
Slike timetellere er fornuftig å ha ifm rørforsterkere også. Hvis en er interessert i driftstid da.