Hvor mye bør jeg kreve i lønn?

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Hallo

Er det noen som har snøring på lønninger i dagligvarebransjen?

Jeg får meg kanskje jobb som "frukt og grønt-ansvarlig" på en ICA-butikk i Trondheim. Det er sikkert en helt OK jobb å ha mens jeg venter på å ha lyst til å fortsette på en mastergrad på universitetet.

Men hvor mye kan jeg forvente/kreve å få i lønn? Jobben består av opplæring av andre i frukt&grønt-avdelingen, innkjøp og varefordeling og denslags.. Jeg har aldri jobbet i butikk før, men jeg har jobbet på Bamas lager i 8-9 år, stort sett som deltidsansatt. Så jeg kan mine poteter.

Noen som har peiling?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Krev ca. tre ganger så mye som du fortjener.

Jeg får ca. dobbelt så mye som jeg fortjener i mitt yrke (staten). Det er litt for lite til å leve av...

;D
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Krev ca. tre ganger så mye som du fortjener.

Jeg får ca. dobbelt så mye som jeg fortjener i mitt yrke (staten). Det er litt for lite til å leve av...

;D
;D Ja, det var egentlig et godt forslag!

Da gjør jeg det.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.561
Torget vurderinger
2
Får sikkert ikke mer enn 135,- i timen.
 
O

OldBoy

Gjest
AlexanderK skrev:
....,Det er sikkert en helt OK jobb å ha mens jeg venter på å ha lyst til å fortsette på en mastergrad på universitetet.

Men hvor mye kan jeg forvente/kreve å få i lønn?
Du bør kreve så lite som mulig. Motivasjonen for å ta en mastergrad har det med å være omvendt proporsjonal med lønnen. Veldig omvendt proporsjonal.

Tjener du for mye, er med andre ord sannsynligheten for mastergrad nærmest lik null.

:) :) :)
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Får sikkert ikke mer enn 135,- i timen.
Kanskje ikke? Men jeg har 134,25 i timen der jeg er nå, så da er jo det en solid oppgang.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
OldBoy skrev:
AlexanderK skrev:
....,Det er sikkert en helt OK jobb å ha mens jeg venter på å ha lyst til å fortsette på en mastergrad på universitetet.

Men hvor mye kan jeg forvente/kreve å få i lønn?
Du bør kreve så lite som mulig. Motivasjonen for å ta en mastergrad har det med å være omvendt proporsjonal med lønnen. Veldig omvendt proporsjonal.

Tjener du for mye, er med andre ord sannsynligheten for mastergrad nærmest lik null.

:) :) :)
Det der har jeg ikke tenkt på! Kanskje jeg egentlig burde ta et år ulønnet arbeid? Det burde gjøre susen! ;)
 
N

nb

Gjest
Nå vet jeg ikke om reglene fortsatt er slik at man får strøket en del av studielånet om man fullfører en mastergrad på normert tid - dette er også noe å ta med i betraktningen når du regner på hvor mye du reelt kommer til å tjene på å ta et år fri.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Nå vet jeg ikke om reglene fortsatt er slik at man får strøket en del av studielånet om man fullfører en mastergrad på normert tid - dette er også noe å ta med i betraktningen når du regner på hvor mye du reelt kommer til å tjene på å ta et år fri.
Nei, etter hva jeg har skjønt så er det ikke et slikt opplegg for tiden. Litt dumt, egentlig. Men det er nå så. :)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.176
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Alltid be om litt mere lønn enn hva du har fra før, og aldri godta det første tilbudet du får.

Gammelt jungelord ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Hvis det er snakk om å ta en master har du sikkert en Bachelor eller tilsvarende fra før og da kan du vel sikte litt høyere?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Du kan jo se hva de tilbyr deg. Og hvis det er for nær det du får betalt nå kan du bare takke nei og si at da kan du jo likegodt beholde jobben du har i dag og fortelle hva du får der. Hvis de har mangel på folk kan det jo hende at de er villig til å strekke seg, hvis ikke er det vel lite poeng i å skifte jobb med mindre du blir svært lykkelig av å flytte fruktkasser på Rimi.
 

logen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
55
Antall liker
0
Dagligvarebutikker følger tariffen, og du får ikke et rødt øre mer, heller litt under. Har selv jobbet 6 år(deltid vel og merke) i Ica-systemet, og det er ikke lukkerativt. Men frukt- og grønt-ansvarlig er jo vesentlig bedre enn å for eksempel sitte i kassa.
 
S

Slubbert

Gjest
Lukrativt er det heller ikke med mastergrad, med mindre det dreier seg om ind.øk. eller tilsvarende. Anleggsarbeider, det er lukrativt om dagen.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
Alltid be om litt mere lønn enn hva du har fra før, og aldri godta det første tilbudet du får.

Gammelt jungelord ;D
Jeg gidder selvsagt ikke å bytte jobb dersom jeg ikke får en del mer i lønn. :) Forandring er jo slitsomt - med mindre det er en CD-spiller eller en forsterker man skal bytte ut.. :p
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Jurassic skrev:
Hvis det er snakk om å ta en master har du sikkert en Bachelor eller tilsvarende fra før og da kan du vel sikte litt høyere?
Jo, jeg har da en bachelor.. Men Masterstudiet begynner ikke før i august, så da titter jeg litt rundt etter litt forskjellige jobber, sånn at jeg kanskje kan "slippe" å ta en master og likevel få en OK jobb med en OK lønn. Bacheloren min er veldig samfunnsvitenskapelig av seg, forresten. Så det er nok ikke noen stor fare for at jeg blir rik på grunnlag av den, heller.. ;)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.360
Antall liker
11.133
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vet hva du sier til en person med hovedfag i filosofi?

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
En Big Mac med Cola takk.... :)
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
logen skrev:
Dagligvarebutikker følger tariffen, og du får ikke et rødt øre mer, heller litt under. Har selv jobbet 6 år(deltid vel og merke) i Ica-systemet, og det er ikke lukkerativt. Men frukt- og grønt-ansvarlig er jo vesentlig bedre enn å for eksempel sitte i kassa.
Ja, vi får se hva de har og si.. :)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
Du får nå ha lykke til Alex, men dagligvarehandelen har vel aldri vært det mest lukrative. Hvorfor ikke spørre på en av HiFi sjappene i byen om de trenger en innsiktsfull engasjert ung mann bak disken? Du kan sikkert få anbefalings brev fra de fleste her på sentralen. :D
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
944
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Du får nå ha lykke til Alex, men dagligvarehandelen har vel aldri vært det mest lukrative. Hvorfor ikke spørre på en av HiFi sjappene i byen om de trenger en innsiktsfull engasjert ung mann bak disken? Du kan sikkert få anbefalings brev fra de fleste her på sentralen. :D
He he... Nei, jeg tror jeg burde holde meg unna hifi-bransjen. Det er jo så mange raringer der..! :D Dessuten er det jo "oss" mot "dem", vet du. De slemme skal selge jo selge oss snille aaaaalt for dyre ting. Jeg kan vel ikke bytte side og gå over til "fienden"?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
AlexanderK skrev:
He he... Nei, jeg tror jeg burde holde meg unna hifi-bransjen. Det er jo så mange raringer der..! :D Dessuten er det jo "oss" mot "dem", vet du. De slemme skal selge jo selge oss snille aaaaalt for dyre ting. Jeg kan vel ikke bytte side og gå over til "fienden"?
Neida, jeg kjenner flere greie HiFi pushere jeg, TonArt er jo en trivelig gjeng. Men har ikke hørt noe om at de trenger flere.



Edit:
"Dem og oss" er ganske overdrevet. Når du blir voksen nok vil du lære at den virkelige kampen vil stå mellom "deg og henne"! ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 
R

Ronny_D

Gjest
Slubbert skrev:
Lukrativt er det heller ikke med mastergrad, med mindre det dreier seg om ind.øk. eller tilsvarende. Anleggsarbeider, det er lukrativt om dagen.
How com ? Skansa sier opp ansatte så det fyker for tiden. Boligprisene raser, nybygde komplekser selger bare noen gidder å overta fellesgjelda.... Boligboomen er bare i startgropa ;)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Obsolete Audio skrev:
Slubbert skrev:
Lukrativt er det heller ikke med mastergrad, med mindre det dreier seg om ind.øk. eller tilsvarende. Anleggsarbeider, det er lukrativt om dagen.
How com ? Skansa sier opp ansatte så det fyker for tiden. Boligprisene raser, nybygde komplekser selger bare noen gidder å overta fellesgjelda.... Boligboomen er bare i startgropa ;)
AF-aksjen var vel en av de få som ikke ble nevneverdig påvirket under den mye omtalte romlingen på børsen for en stund siden. Om Skanska sier opp folk har det nok med deres generelle kompetansenivå, evne til samarbeid og evne til abstrakt tankegang. Det finnes mange tullinger i anleggsbransjen også.

Når det gjelder Skanska i Tromsø, for eksempel, har de lite å gjøre fordi en annen aktør har fått europeisk storkapital i ryggen og er i stand til å kjøpe seg arbeid (og arbeidskraft) som de normalt ikke ville hatt kapasitet til. Det er ingen nedgang å spore i anleggsbransjen.
 
Topp Bunn