Hvor mye forandrer pickup seg i klangkarakter?

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.276
Antall liker
38.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har i lengre tid spilt med min Music Hall spiller med at33ptg/ii. Satte på en plate på min Fisher spiller, der står det en mp-200. Jeg kjente ikke igjen lyden i det hele tatt - synes den var innesluttet, lite detaljer og platt. Satte på ny pickup super om-40 - det hjalp ikke stort.
Nå vet jeg at det ene er mc og de andre mm, men likevel....
Det skal også sies at at33xxx har rullet i snart 224 timer, mens mp-200 har rullet i 7 timer og om-40 i 3 timer. Men skal det være sååå forskjell? Eneste jeg har gjort er å bytte signalkabel mellom sut og riaa - synes lyden fra Music Hall (mc) låt bedre, men kan lyden fra den andre spilleren (Fisher/mm) ha blitt dårligere ved kabelbytte? Høres rart ut...
Kan det rett og slett være at mm-picupene kommer til å forandre seg så mye over tid?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.276
Antall liker
38.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har så langt aldri opplevd at en pickup forandrer seg nevneverdig over tid, MM eller MC, hverken ved bruk eller etter kabelbytte.
Det er derfor jeg setter spørsmålstegn til det jeg nå opplever.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.727
Antall liker
22.209
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
AT33PTG/II er ikke verdens 8. vidunner, men til pengene er den fantastisk.
MP-200 ER "dull" i sammenlikning. OM-40 vel endda mere.
På samme phono-stage samsvarer din opplevelse presis, med det jeg selv har opplevet.
Er vel en grunn til, at jeg hverken har MP-200 eller noen OM´s tilbake.
AT33 spiller hver dag ;)
 
Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.776
Antall liker
23.821
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det har vært rapportert om opptil 50 timer på en MP-500 før den låter godt. Nå er både nål, generator og hus ulike på MP-200, men 7 timer kan være snautt. PTG/II er uansett i en annen klasse.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.276
Antall liker
38.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Vet den er i en annen klasse, men jeg minnes ikke at det var så stor forskjell, det er derfor jeg undres - som sagt, eneste jeg har gjort er å bytte kabel fra sut til riaa, og det skal vel ikke ha noe som helst å si.
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.805
Antall liker
2.044
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Vet den er i en annen klasse, men jeg minnes ikke at det var så stor forskjell, det er derfor jeg undres - som sagt, eneste jeg har gjort er å bytte kabel fra sut til riaa, og det skal vel ikke ha noe som helst å si.
Bytt bare tilbake om mulig og sjekk om det oppstår forskjeller(og hvis det er forskjeller har du noe å bite i)...eliminasjonsmetoden. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.276
Antall liker
38.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Bytt bare tilbake om mulig og sjekk om det oppstår forskjeller(og hvis det er forskjeller har du noe å bite i)...eliminasjonsmetoden. ;)
Dørgende likt..
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.121
Antall liker
3.699
Torget vurderinger
9
Placebo :censored:
 
  • Wow
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.276
Antall liker
38.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Handler nok heller om at jeg hadde glemt ut forskjellene mellom de to platespillerne.

Vel jeg har gjort en annen forandring også kom jeg på. Jeg har vinklet høyttalerne siden sist, men da skulle begge spillerne ha blitt påvirket like mye.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.121
Antall liker
3.699
Torget vurderinger
9
Det var bare trollet som ikke klarte å la være 🙄
Synes forøvrig det er gøy når det kommer åpne spørsmål slik som i første post.
Mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.656
Antall liker
38.306
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det er vel nettopp dette som er litt av sjarmen med disse avleggs elektromekaniske transduserne for mange av oss! Finne en balanse mellom alle de mekaniske delene som gjør at rillene i PVCen leses av på best mulig måte, tett på CD kvalitet.

Å oppleve store forskjeller mellom to spillere med to forskjellige pickuper overrasker meg at overrasker. Selv grep man gjør, tilsynelatende uten direkte sammenheng til spillere, kan gi utslag som øker opplevd forskjell.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.276
Antall liker
38.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er vel nettopp dette som er litt av sjarmen med disse avleggs elektromekaniske transduserne for mange av oss! Finne en balanse mellom alle de mekaniske delene som gjør at rillene i PVCen leses av på best mulig måte, tett på CD kvalitet.

Å oppleve store forskjeller mellom to spillere med to forskjellige pickuper overrasker meg at overrasker.
Selv grep man gjør, tilsynelatende uten direkte sammenheng til spillere, kan gi utslag som øker opplevd forskjell.
Da leste du ikke godt nok fra førsten...
Det overrasker meg slett ikke at det er forskjell, men jeg kan ikke minnes at forskjellen var så stor, det var det som overrasket meg.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.656
Antall liker
38.306
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Da leste du ikke godt nok fra førsten...
Det overrasker meg slett ikke at det er forskjell, men jeg kan ikke minnes at forskjellen var så stor, det var det som overrasket meg.
Leser dessverre sjeldent godt nok!😞

Men om du leser setningen etter den du har fremhevet. Har du gjort noe annet med anlegget utenom vinylkjeden?

Edit: Leste for dårlig igjen, ser du har nevnt noe....
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.276
Antall liker
38.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Leser dessverre sjeldent godt nok!😞

Men om du leser setningen etter den du har fremhevet. Har du gjort noe annet med anlegget utenom vinylkjeden?

Edit: Leste for dårlig igjen, ser du har nevnt noe....
Ja, jeg vinklet høyttalerne innover i går kveld, men det hadde i så fall påvirket begge spillerne.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.656
Antall liker
38.306
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Ja, jeg vinklet høyttalerne innover i går kveld, men det hadde i så fall påvirket begge spillerne.
Det har det nok gjort også, ikke dermed sagt at forskjellene oppleves likt mellom de to. En døll lyd kan ha blitt for døll, en krisp lyd kan oppleves mer balansert uten å ha krysset grensen. Tau dem tilbake og hør. Klart skaden kan alt ha skjedd, vi er ikke automatomer, vi føler, kan hende du har blitt så bevisstgjort på kvalitetsforskjellen at du ikke greier overse den lenger.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.276
Antall liker
38.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det har det nok gjort også, ikke dermed sagt at forskjellene oppleves likt mellom de to. En døll lyd kan ha blitt for døll, en krisp lyd kan oppleves mer balansert uten å ha krysset grensen. Tau dem tilbake og hør. Klart skaden kan alt ha skjedd, vi er ikke automatomer, vi føler, kan hende du har blitt så bevisstgjort på kvalitetsforskjellen at du ikke greier overse den lenger.
Har tenkt på tanken, lydenperspektivet har blitt bedre når jeg lytter via streaming, og muligens en microbedring med den Music Hall-spilleren, men Fisher har bliltt vesentlig tammere i klangen. Trekke dem tilbake igjen for å teste.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.630
Antall liker
10.009
Torget vurderinger
2
Tviler det er det som gjør det, da må det i så fall være noe feil med kabelen...
Ulik kapasitanse på kabel for MM han jo endre en del på frekvensgangen , for MC betyr ikke kabel eller kapasitance noe som helst.

Jeg syns forøvrig MC,MM og CD låter fint alt sammen. Antagelig hører jeg for lite over 8k til å merke foreskjellee i den øverste oktaver hørselstesten går ikke høyere enn det.. sukk!
MM med elliptiske høres rett nok litt grovere og mer sibilianter og dårligere oppløsning enn MC med ML nål men hadde jeg ikke hatt MC hadde jeg vært fornøyd med MM , savner ikke CD i det hele tatt..

PS det har hendt at oppheng i PU har dødd, det kan gi meget daff og død lyd med fallende frekvensrespons
 
Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
955
Antall liker
672
MC er bare meget bedre end de fleste MM....i hvert fald dem jeg har hørt. Mellem AT ml 740 og AT 33 SA, er min 33 SA så meget bedre, man ikke fatter det. Der er ikke ligeså stor forskel på min SA 33 og min ART9.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.276
Antall liker
38.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
PS det har hendt at oppheng i PU har dødd, det kan gi meget daff og død lyd med fallende frekvensrespons
Nå har jeg prøvd to forskjellige mm-pu. Samme resultat med begge to. Tviler på at begge har "dævva" samtidig.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.727
Antall liker
22.209
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Oppfører seg så godt som likt en sett fra phonotrinnet, men er det ikke.
Flisepikk......
MM, MI, VMS...... forskjellige prinsipper....... same shit 😂
Du beveger noe magnetisk imellem noen fast monterte spoler for å indusere en spenning.
Milevidt fra MC, der du beveger spolerne i et magnetfelt ;)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.630
Antall liker
10.009
Torget vurderinger
2
Det er heeelt sikkert SUTen som gjør det.. løfter MC til nye høyder, det er magi i ett magnetfelt vettu….
Jeg bruker SUTeklut hele tiden jeg
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.630
Antall liker
10.009
Torget vurderinger
2
Flisepikk......
MM, MI, VMS...... forskjellige prinsipper....... same shit 😂
Du beveger noe magnetisk imellem noen fast monterte spoler for å indusere en spenning.
Milevidt fra MC, der du beveger spolerne i et magnetfelt ;)
Elektronene vet ikke hvem det er som beveger seg…. Skulle gjerne sett tall på effektive tip mass på noen MM vs MC fra dagens sortiment, det er ETM som bestemmer den mekaniske resonansen. Og hvor god eller treg PU er til åfølge sporet. Det slo meg nå at det kanskje er strømmen i spolene som betyr noe, kanskje MC genererer mindre strøm og dermed mindre »back emf» og dermed kan følge sporene bedre?

edit:
Antagelig ikke
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.276
Antall liker
38.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er heeelt sikkert SUTen som gjør det.. løfter MC til nye høyder, det er magi i ett magnetfelt vettu….
Jeg bruker SUTeklut hele tiden jeg
Absolutt, men det er uten tvil mm-delen jeg ikke kjenner igjen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.293
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
1
...
Det slo meg nå at det kanskje er strømmen i spolene som betyr noe, kanskje MC genererer mindre strøm og dermed mindre »back emf» og dermed kan følge sporene bedre?
Det er vanligvis omvent - MC gir mer signalstrøm enn MM. Dersom vi forenkler regnestykket litt, og unnlater å ta hensyn til spolemotstanden:
- en «typisk» MM med 5 mV ut i en last på 50k Ohm gir en strøm på 0,1 µA
- en «typisk» MC med 0,5 mV ut i en last på 500 ohm gir en strøm på 1 µA
Viktigere enn strøm og «back emf» er at en typisk MC pickup er et sterkere og «sluttet» permanent magnetfelt, sammenliknet med MM som har et svakt og «åpent» magnetfelt. Jeg tror ikke jeg har sett noe konkret om hvordan magnetkretsen i seg selv ev påvirker egenskapene mht sporing.

Effektiv bevegelig masse i nåletuppen, som du skriver om i den delen av innlegget som jeg ikke siterte, er viktigere for sporingsegenskapene til PUen. Ved 20k Hz og nominelt fullt nivå, «0 dB FS», så er akselerasjonen ved nåletuppen omkring 6 000 G, jf. https://www.audiomisc.co.uk/HFN/LP1/KeepInContact.html.

På 80-tallet opplyste Ortofon om effektiv masse på nåletuppene. Her et utsnitt for Ortofon 500 serien MM-pickuper
1717696744164.png

Dvs ekvivalent nåletuppmasse på 0,3 mg. OM30 og OM40 skal ha liknende nåletuppmasse mens OM20 og OM10 Skal være noe tyngre på hhv 0,4 og 0,5 mg. Og her er tilsvarende for HMC serien :
1717697109916.png

Dvs litt mer variasjon. Jeg vet ikke hvorfor Ortofon sluttet med disse opplysningene.

Sideveis akselerasjon av 0,3 mg med 6 000 G gir et effektivt nåletrykk på rilleveggen på 1,8 g. Det vertikale nåletrykket må være høyere enn sideveis for å unngå at nåla blir kastet ut av sporet. Det er en god grunn til at det er veldig få plater med mye nivå øverst i HF området.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.276
Antall liker
38.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Da har jeg, testet mer. Koblet Fisher utenom sut (rett i riaa) - samme opplevelse, ullen lyd. Byttet til pickup nummer tre, en at-vm95ml, uten noe forbedring.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.656
Antall liker
38.306
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det er vanligvis omvent - MC gir mer signalstrøm enn MM. Dersom vi forenkler regnestykket litt, og unnlater å ta hensyn til spolemotstanden:
- en «typisk» MM med 5 mV ut i en last på 50k Ohm gir en strøm på 0,1 µA
- en «typisk» MC med 0,5 mV ut i en last på 500 ohm gir en strøm på 1 µA
Viktigere enn strøm og «back emf» er at en typisk MC pickup er et sterkere og «sluttet» permanent magnetfelt, sammenliknet med MM som har et svakt og «åpent» magnetfelt. Jeg tror ikke jeg har sett noe konkret om hvordan magnetkretsen i seg selv ev påvirker egenskapene mht sporing.

Effektiv bevegelig masse i nåletuppen, som du skriver om i den delen av innlegget som jeg ikke siterte, er viktigere for sporingsegenskapene til PUen. Ved 20k Hz og nominelt fullt nivå, «0 dB FS», så er akselerasjonen ved nåletuppen omkring 6 000 G, jf. https://www.audiomisc.co.uk/HFN/LP1/KeepInContact.html.

På 80-tallet opplyste Ortofon om effektiv masse på nåletuppene. Her et utsnitt for Ortofon 500 serien MM-pickuper
Vis vedlegget 1029956
Dvs ekvivalent nåletuppmasse på 0,3 mg. OM30 oh OM40 skal ha liknende nåletuppmasse mens OM20 og OM10 Skal være noe tyngre på hhv 0,4 og 0,5 mg. Og her er tilsvarende for HMC serien :
Vis vedlegget 1029964
Dvs litt mer variasjon. Jeg vet ikke hvorfor Ortofon sluttet med disse opplysningene.

Sideveis akselerasjon av 0,3 mg med 6 000 G gir et effektivt nåletrykk på rilleveggen på 1,8 g. Det vertikale nåletrykket må være høyere enn sideveis for å unngå at nåla blir kastet ut av sporet. Det er en god grunn til at det er veldig få plater med mye nivå øverst i HF området.

mvh
KJ
Nydelig gjennomgang KJ!
 
  • Love
Reaksjoner: KJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.276
Antall liker
38.132
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Da har jeg, testet mer. Koblet Fisher utenom sut (rett i riaa) - samme opplevelse, ullen lyd. Byttet til pickup nummer tre, en at-vm95ml, uten noe forbedring.
Forstår ikke dette. Må nok tilkalle noen i distriktet som har mer peiling på vinyl enn meg til å se på dette.
 
Topp Bunn