Hvor mye forandrer pickup seg i klangkarakter?

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.190
Antall liker
37.358
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
er vel du som er trådstarter😆
Jo, men forsto ikke spørsmålet i forhold til mitt første innlegg.

Jeg kjenner plutselig ikke igjen lyden på den ene platespilleren min. Synes plutselig lyden har blitt tam. Lyden ble forandret, eneste jeg gjorde var å bytte rca-kabel fra sut til riaa samt tilte høyttalerne innover. Jeg byttet tilbake kabler samt satte høyttalerne til gamle plass igjen, uten at det hjalp.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.729
Antall liker
1.491
Sted
Oslo
Jo, men forsto ikke spørsmålet i forhold til mitt første innlegg.

Jeg kjenner plutselig ikke igjen lyden på den ene platespilleren min. Synes plutselig lyden har blitt tam. Lyden ble forandret, eneste jeg gjorde var å bytte rca-kabel fra sut til riaa samt tilte høyttalerne innover. Jeg byttet tilbake kabler samt satte høyttalerne til gamle plass igjen, uten at det hjalp.
Høres rart ut at lyden plutselig har forandret seg pga noe sånt. Med mindre det er noe galt med kabelen
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.190
Antall liker
37.358
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Høres rart ut at lyden plutselig har forandret seg pga noe sånt. Med mindre det er noe galt med kabelen
Regner med det ikke er kabel da jeg har
a) testet flere kabler
b) testet direkte fra platespiller til riaa

Det er heller ikke pickup da jeg opplever det samme på tre pickuper.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.210
Antall liker
36.725
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Har du prøvd å riste på SUTen? Kan hende noe elektroner har kilt seg fast mellom tørna?🤷‍♂️
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.729
Antall liker
1.491
Sted
Oslo
Artig du... Les første innlegg så forstår du litt mer.

Jobben betale for skylling av ører fire ganger i året. Og q-tips er absolutt ikke bra.
Så så,
Du skriver du har prøvd på to forskjellige spillere. Da har du svaret ditt der , q tips er fint det , du må bare lære deg å bruke den først 😘
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.190
Antall liker
37.358
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Så så,
Du skriver du har prøvd på to forskjellige spillere. Da har du svaret ditt der , q tips er fint det , du må bare lære deg å bruke den først 😘
Jeg skrev at på den ene spilleren ble lyden mye verre...
Nei q-tips er ikke bra. Men for all del, bare trøkk inn voksen du. Tørr ikke å rote med ørene mine selv, da det er det viktigste verktøyet jeg har.
 
Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.729
Antall liker
1.491
Sted
Oslo
Jeg skrev at på den ene spilleren ble lyden mye verre...
Nei q-tips er ikke bra. Men for all del, bare trøkk inn voksen du. Tørr ikke å rote med ørene mine selv, da det er det viktigste verktøyet jeg har.
Svaret må jo være den andre spilleren . Er forskjell på arm og match av pickup
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.190
Antall liker
37.358
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Svaret må jo være den andre spilleren . Er forskjell på arm og match av pickup
Absolutt det er jeg fullstendig klar over, men jeg mener jeg har ganske god hukommelse når det gjelder klangforskjell, jobber med det daglig. Men klarer ikke å erindre den klangen jeg nå har med Fisher-spilleren.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.210
Antall liker
36.725
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Mysteriet er avdekket.
Det viste seg at jeg hadde klart å vært borti disse når jeg byttet kabler.
Vis vedlegget 1030719
Er i grunn rart dette! Når man utvilsomt hører store forskjeller finner man ofte plutselig plausible håndfaste årsaker. Lignende skjedde meg en gang hvor jeg vekslet mellom coax og optisk og ble overrasket over forskjellen, helt til jeg ikke var det lenger og fikset det. Litt som når ikke motoren starter, sjekk tanken.

Men var det noen av oss "eksperter" i denne tråden som antydet at noe slikt kunne være årsaken?😔
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.190
Antall liker
37.358
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det rare er at mm-pu forandret seg mye mens mc-pu ikke gjorde det. Begge går til sut og inn i mm-inngang på riaa.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.841
Antall liker
8.533
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
MM er jo mye kilen på kapasitans enn MC er på resistans, så det er vel bare slik det bør være - hvis det var kapasitans du fiklet med. Bildet er ikke godt nok til jeg kan se hva det står.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.916
Torget vurderinger
2
Det rare er at mm-pu forandret seg mye mens mc-pu ikke gjorde det. Begge går til sut og inn i mm-inngang på riaa.
MC bryr seg knapt om lasten hverken R eller C, det eneste som skjer er at nivået blir lavere med lavere R. MM derimot kan endre frekvensrespons ganske mye, flere dB

Men Lasten R kan endre responsen til en SUT om man er uheldig..
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.916
Torget vurderinger
2
Stemmer den har pass-through.
Entré et-100
Oi den er fin,! har lyst på en sånn, men pengene som lå løst i lomma rakk akkurat til en litt kjipere sak, Denon AU-320. ET-100 og AU-340 ligger omtrent på det doble har jeg sett . SUT med Pass through og kildevelger er helt ideelt med flere spillere og kun en RIAA inngang.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.841
Antall liker
8.533
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
AU-320 er en ypperlig sak, tross den "beskjedne" prisen. Brukte den i mange år uten å ha noe som helst å klage på.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.916
Torget vurderinger
2
Ja, Jeg måler den til å være paddeflat til 45k ( testplaten stopper der) uten noen målbar forvregning eller avvik i forhold til transistorer , men den gir 3-5db lavere støygulv..intet brum og null støybidrag . Passet akkurat på den minimale plassen jeg hadde til rådighet .:)
IMG_3482.jpeg
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JMM
Topp Bunn