Hvor mye god HI FI kastes!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har hatt en glimrende DVD/SACD/CD spiller til salgs en god stund, og er sjokkert (Siw Jensen) over hvor liten interessen har vært. Denne er nå solgt, men når man tilbyr et produkt som "kun" er 3,5 år gammelt til en pris av 990.- da forventer man kanskje flere svar?

Denne spilleren var kun brukt i ca. 50 timer, da en annen spiller er blitt benyttet.

Produktet hadde en total verdi på 8800.- dvs. en tidel av hva som er forlangt av produktet, og det burde da være billig , eller?

Det er ikke rart søppelberget vokser, og hvor mye "bra" HI FI ligger det i den haugen der?

Er det virkelig blitt sånn at alt kastes, bare for å kjøpe nytt!

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Antall liker
0
Kanskje et tegn på at disse formatene er iferd med å dø.... ?!?

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
19.987
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg kunne godt likt at bruktbørsen kunne vært delt opp i dyre og "billige" slag, mye av det som ligger der ute koster mer en jeg noen gang kommer til å bruke på anlegg - og da kan disse billige, gode produktene drukne.. Det hadde hjulpet meg mye i hvert fall.

O

OldBoy

Gjest
Det at brukt hi-fi blir stadig mindre verdt, er en trend som jeg synes å ha merket meg de seneste årene.

I stedet for å gremme seg, kan man jo begynne å kjøpe brukt i stedet for å kjøpe nytt. Mye penger og ergrelser å spare da.

I stedet for å kaste, kan man begynne å gi bort greiene sine. Kanskje ikke akkurat til spekulative skambydere på bruktbørsen, men det finnes mange som trenger utstyr. Jeg tenker for eksempel på sykehus, skoler, gamlehjem, pleiehjem og denslags. Vil man ikke gå så langt, finner man kanskje trengende hi-fi-interesserte i familiekretsen.

Jeg er absolutt med på at den som selger brukt utstyr, ofte trenger de pengene som salget kan innbringe. Men det nytter ikke å kjempe mot markedet. Mensch, ärgre dich nicht! Gjør det beste ut av situasjonen. Det strider i hvert fall mot all barnelærdom å kaste fullt brukbare ting.

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Har vi for mye $ for tiden ???

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.124
Torget vurderinger
1
Når det gjelder dyr Hi-Fi, så får man gjerne omsatt den til personer som har interesse og kunnskap. En 10 år gammel Krell er det nok fortsatt noen som er interessert i. Eller en 10 år gammel Meridan CD-spiller. B&W Matrix 801 er det garantert en del del som fortsatt kjøper.

Men, når det gjelder X-antall multikanals surrirundt Reciever/forsterkere og DVD-alt-mulig så har det siden de begynte å ta av på midten av 90-tallet vært vanskelig å omsette. Og ofte taper de seg kjapt i verdi, spesielt når neste modell kommer med ett eller annet nytt (jeg har vært med på det der, og en ett år gammel reciever er plutselig ikke mulig å omsette for 25% av prisen...). DVD-spillere får man på El-kjøp for nesten ingenting, og da går mange heller dit, enn å kjøpe en 2-3 år gammel god DVD-spiller fra en kjent produsent.

Husker at jeg prøvde å selge en Marantz AV600THX -den fikk jeg aldri solgt pga. mangelen på Dolby AC3. Husker det var flere som bare la på telefonen da jeg sa den ikke hadde det. Merkelige greier. Den endte vel opp hos "svigerfar" ett eller annet sted i Røyken. Var forresten en bra pre-amp i den, men litt kilen på hva du koblet på.

Mvh. Bjørn

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Kr 0,- var det jeg fikk for en sort Pioneer dv-656A. ::)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
tror det har mye med at folk har veldig mye penger for tiden, mener å ha sett at nesten helt nye flatskjermer er blitt funnet på dynga, folk gidder ikke legge ut for salg, bare hive det å kjøpe nytt!
En annen ting er jo det at det faktisk også ligger veldig mye varer ute på bruktbørsen, jo flere alternativer for kjøper jo verre er det å få solgt for selger, dette vil jo også presse prisene.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
394
Folk kaster sikker istedenfor å selge for "skambud".

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg vet at tråden handler om HiFi, men tror nok at det er enda mye verre på foto og datasiden.
Det handler om at prisene har blitt så lave og utviklingen bare akselerer..... bedre kvalitet og lavere priser (ikke så mye når det gjelder (akkurat) hifi da ::)
De polske arbeiderne som er her, har oppdaget loppemarkedene våre og stiller mannsterkt opp og handler faktisk.
Antar at bare det er billig nok, så tar de det med seg hjem og eventuelt får fikset det hjemme (billig arbeiskraft på slikt hjemme) synsing fra min side det siste.
Ja, det er nok generelt for mye penger og billige produkter for nordmenn i Norge, utenom highend markedet da, det er jo dyrt nok.
Søppelberget vil bli enormt og heldigvis er gjenvinning i ferd med å bli etablert i sterkere grad.
Mvh.KW

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Folk kaster sikker istedenfor å selge for "skambud".
Og det er jo så mye bry med salg, frakt, telefoner ditt og datt.
Jeg har selv sett bortimot nye hifiklubben-produkt bli kastet, sikkert ødelagt på fredagens fest og gidder ikke reparere et par høyttalere som "bare" kostet 4-5 tusen.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
... om noen her har tenkt å kaste, f.eks et gammelt effekttrinn fra DP, gidder dere å si fra? Da kan jeg komme og kaste det for dere, mot et beskjedent honorar. ;D

oldmusic

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
0
Tror nok det er for mye penger blant folk,de bare kaster det eller unnlater å reparere det som går i stykker.
Er selv på jakt etter en ny forsterker men tar ikke sjansen på å kjøpe brukt.Man vet ikke hvordan ting er
blitt behandlet/herpet med.Eller kanskje selvmodifisert.Men må jo si at jeg kjøpte en brukt platespiller som
jeg er godt fornøyd med.Tror nok og at hvis jeg visste at selger hadde behandlet ting pent så ville jeg
kunnet kjøpt brukt.Men så var det å stole på andre.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
19.987
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
J.Finvaag skrev:
tror det har mye med at folk har veldig mye penger for tiden, mener å ha sett at nesten helt nye flatskjermer er blitt funnet på dynga, folk gidder ikke legge ut for salg, bare hive det å kjøpe nytt!
En annen ting er jo det at det faktisk også ligger veldig mye varer ute på bruktbørsen, jo flere alternativer for kjøper jo verre er det å få solgt for selger, dette vil jo også presse prisene.
Skulle med glede tatt i mot en flatskjerm jeg.. Har ikke så mye penger på slike ting (lyd og bilde) og min 24" crt begynner å ta kvelden.. Jeg synes det er både trist og rart at slike ting blir kastet, eller at gode produkter må en nesten selge for å bli kvitt - mulig det er markedet, men det sier litt om oss nordmenn også, gjør det ikke?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
La meg heller spørre litt andeledes;

"Hvor mye dårlig hifi kaste IKKE"? ;D ;D ;D

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
HoJ skrev:
J.Finvaag skrev:
Skulle med glede tatt i mot en flatskjerm jeg.. Har ikke så mye penger på slike ting (lyd og bilde) og min 24" crt begynner å ta kvelden.. Jeg synes det er både trist og rart at slike ting blir kastet, eller at gode produkter må en nesten selge for å bli kvitt - mulig det er markedet, men det sier litt om oss nordmenn også, gjør det ikke?

det gjør kansje det, hadde ikke sagt nei takk jeg heller, da jeg ikke har noen tv.. :p

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
bjornh skrev:
Når det gjelder dyr Hi-Fi, så får man gjerne omsatt den til personer som har interesse og kunnskap. En 10 år gammel Krell er det nok fortsatt noen som er interessert i. Eller en 10 år gammel Meridan CD-spiller. B&W Matrix 801 er det garantert en del del som fortsatt kjøper.

Men, når det gjelder X-antall multikanals surrirundt Reciever/forsterkere og DVD-alt-mulig så har det siden de begynte å ta av på midten av 90-tallet vært vanskelig å omsette. Og ofte taper de seg kjapt i verdi, spesielt når neste modell kommer med ett eller annet nytt (jeg har vært med på det der, og en ett år gammel reciever er plutselig ikke mulig å omsette for 25% av prisen...). DVD-spillere får man på El-kjøp for nesten ingenting, og da går mange heller dit, enn å kjøpe en 2-3 år gammel god DVD-spiller fra en kjent produsent.

Husker at jeg prøvde å selge en Marantz AV600THX -den fikk jeg aldri solgt pga. mangelen på Dolby AC3. Husker det var flere som bare la på telefonen da jeg sa den ikke hadde det. Merkelige greier. Den endte vel opp hos "svigerfar" ett eller annet sted i Røyken. Var forresten en bra pre-amp i den, men litt kilen på hva du koblet på.

Mvh. Bjørn
Quality never goes out of style......................... ;D

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
IsakAlexander skrev:
Det skulle jeg visst. Jeg hadde gitt det dobbelte.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.121
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har selv fått opp øyene for litt eldre utstyr, det selges latterlig billig og spiller utrolig bra. I mange tilfeller bedre en dagens utstyr. Pre og effekt her er 17 år gammelt, og er det som har gjitt meg mest musikk. inntrykket er at mange ikke vet hvor bra eldre utstyr er. Hadde de vist så hadde ikke prisene vært så veldig lave.
Men det er jo bra for de som vet å sette pris på gode gammle ting.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Da er det vel bare å oppfordre oss HFS'ere her inne til å forsøke å gi bort det vi ikke lenger vil ha stående og samtidig ikke føler kan ta betalt for? Om ikke noen vil ha det så kan man jo kaste det etter en stund..

Hadde tidligere i år en annonse på avforum med en HK DVD10 som hoppet litt når den spillte plater. Ble gitt bort mot henting/porto. Tenåringen som fikk den klarte etterhvert å fikse den og var storfornøyd med lyd/bilde. (Sendte meg tilbakemelding. :))

Andre saker som har vært velfungerende men som jeg har antatt ikke har store kroneverdien på markedet har gått i "arv" til andre i familien der de komponentene vil gi en oppgradering og vil gi dem mye glede.(Og det gleder meg å høre på litt bedre lyd når jeg er på besøk. ;D)

//Terka

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Er det så og forstå alt nytt er bedre?

Litt dårlig sammenlingning med dog! Før skulle hvite varer (F.eks. komfyrer, kjøleskap etc.) "leve" i 40 år, nå skal de kastes etter bare fem år?

Kjøpte en LCD TV i juli i fjor, og nå er det et steinalder objekt?

Han som kjøpte DVD/SACD/CD spilleren betalte faktisk mere enn forlangende, og fortalte også at den gamle CD spilleren hans var 20 år gammel, snakk om kvalitet!

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
2
Og så har man jo prosjekter som i utgangspunktet, for en som liker gamle ting, synes vel verdt å ta vare på, men som viser seg å bli lite kostnadssvarende. Jeg fikk tilbud hos en kollega om å overta et par Kef 107, billig. Han hadde ikke noe særlig peil og interesse selv, og hadde andre, billigere høyttalere. Ok, Kef 107 minnes jeg som en morsom høyttaler, med skikkelig punch i bassen. Fikk de hjem, monterte opp, og der var det ikke mye godlyd, nei. Begge diskantene var defekte. Ok, nye erstatningsdiskanter kan skaffes fra importør for ca. 1500-pr.par. Men det var lite "trøkk"? Manglet riktignok Kube, men. Et søk på nettet forteller at bassene har oppheng som begynner å morkne etter alle disse årene. Etter disse erkjennelsene, får jeg fastsatt prisen på 107ene til kr. 2000-, noe som jo er rimelig. Demonterer så kabinettet og finner ut at alle fire bassene er defekte, med oppsmuldret oppheng. Nye erstatningsbasser kan skaffes for kr. 5000-tilsammen. Da er vi oppe i kr. 8500- samlet sålangt. En Kube har jeg skaffet meg nå, for rimelige kr. 700-. Det hører med til historien at kabinettene er mishandlet så de bør helspakles og lakkes. Skal det bli pent, må det vel sprøytes på et bilverksted, det blir vel fort en 2500-3000?..
Orginale spikes føtter mangler, det jeg kan tenke meg å erstatte med koster 700-800 kr.Skal vi se 9200- pluss føtter, da er vi på 10000, pluss lakkering da sier vi kr. 13000-. Har også hørt at det er lurt å bytte OP i Kuben, koster rundt 750-, bytte ut gamle eletrolytter i delefilteret++. Tror de fort kan komme til å koste nærmere 15000- før jeg er ferdig. Da blir spørsmålet, er det verdt det? Ikke lydmessig, i forhold til hva man kan kjøpe av nyere pent brukte ting, vil jeg si. Som et hobbyprosjekt, hvor man kjenner gleden ved å få noe tilbake til fordums prakt, muligens?

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
SOEDAL skrev:
IsakAlexander skrev:
Det skulle jeg visst. Jeg hadde gitt det dobbelte.
Jeg har en til, du kan få den for ei flaske Farris + at du stiller inn Behringer dsp 8024 hos meg. Jeg får det ikke til.

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Geir_Bjerkaas skrev:
Og så har man jo prosjekter som i utgangspunktet, for en som liker gamle ting, synes vel verdt å ta vare på, men som viser seg å bli lite kostnadssvarende. Jeg fikk tilbud hos en kollega om å overta et par Kef 107, billig. Han hadde ikke noe særlig peil og interesse selv, og hadde andre, billigere høyttalere. Ok, Kef 107 minnes jeg som en morsom høyttaler, med skikkelig punch i bassen. Fikk de hjem, monterte opp, og der var det ikke mye godlyd, nei. Begge diskantene var defekte. Ok, nye erstatningsdiskanter kan skaffes fra importør for ca. 1500-pr.par. Men det var lite "trøkk"? Manglet riktignok Kube, men. Et søk på nettet forteller at bassene har oppheng som begynner å morkne etter alle disse årene. Etter disse erkjennelsene, får jeg fastsatt prisen på 107ene til kr. 2000-, noe som jo er rimelig. Demonterer så kabinettet og finner ut at alle fire bassene er defekte, med oppsmuldret oppheng. Nye erstatningsbasser kan skaffes for kr. 5000-tilsammen. Da er vi oppe i kr. 8500- samlet sålangt. En Kube har jeg skaffet meg nå, for rimelige kr. 700-. Det hører med til historien at kabinettene er mishandlet så de bør helspakles og lakkes. Skal det bli pent, må det vel sprøytes på et bilverksted, det blir vel fort en 2500-3000?..
Orginale spikes føtter mangler, det jeg kan tenke meg å erstatte med koster 700-800 kr.Skal vi se 9200- pluss føtter, da er vi på 10000, pluss lakkering da sier vi kr. 13000-. Har også hørt at det er lurt å bytte OP i Kuben, koster rundt 750-, bytte ut gamle eletrolytter i delefilteret++. Tror de fort kan komme til å koste nærmere 15000- før jeg er ferdig. Da blir spørsmålet, er det verdt det? Ikke lydmessig, i forhold til hva man kan kjøpe av nyere pent brukte ting, vil jeg si. Som et hobbyprosjekt, hvor man kjenner gleden ved å få noe tilbake til fordums prakt, muligens?

Men nå snakker du vel om defekte ting?

Hva med helt strøkne produkter!

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Geir_Bjerkaas skrev:
Et søk på nettet forteller at bassene har oppheng som begynner å morkne etter alle disse årene. Etter disse erkjennelsene, får jeg fastsatt prisen på 107ene til kr. 2000-, noe som jo er rimelig. Demonterer så kabinettet og finner ut at alle fire bassene er defekte, med oppsmuldret oppheng. Nye erstatningsbasser kan skaffes for kr. 5000-tilsammen.
Nye skumringer koster ca 500Kr, og ett par timers arbeid.

Jeg gråter en liten skvett inni meg når jeg tenker på alle de gode høyttalerene som har gått på dynga p.g.a. morkne skumkanter. Det er nok ikke så rent få.

Topp Bunn