Diverse Hvor mye har gått eller vet du vil gå til hifi i år?

Hvor stor andel av netto?

• Har ikke brukt noe

Stemmer: 16 12.2%
  • Mindre enn 10%

Stemmer: 62 47.3%
  • 10-20%

Stemmer: 29 22.1%
  • 21-30%

Stemmer: 14 10.7%
  • 31-40%

Stemmer: 4 3.1%
  • 41-50%

Stemmer: 0 0.0%
  • Mer enn 50%

Stemmer: 6 4.6%

• Totalt antall stemmer
    131
  • Avstemningen er stengt .
A

ANM

Gjest
[HR][/HR]Årets skatteoppgjør er tilbakelagt og året nærmer seg slutten. Så hvor stor andel av din nettoinntekt har du kastet eller kommer du til å kaste bort på lidenskapen din i år, musikk inkludert? Greit for en stakkar å se hvor gal han er sammenlignet med sine brødre. Dette året har vært spesielt for undertegnede, da gløden tok tak for fullt igjen etter lang dvale og jeg nå har fornyet alle komponenter i hovedanlegget.

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.465
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
I 2016 har jeg brukt i overkant av 10% av nettoinntekt på hifi. Kanskje så mye som 12%.

Dette overrasket meg litt, man tenker gjerne ikke så mye over det når det er litt her og litt der. Men det er ikke så gale, hadde jeg hatt mer inntekt ville hifi bare kostet mer i kroner og øredobber selv om prosentsatsen hadde blitt noenlunde lik.

Selvsagt 10-12% av min egen inntekt, ikke husstandens inntekt.

Forøvrig har jeg vært i samme situasjon som deg, har fått interesse for hifi og skiftet ut hele anlegget flere ganger siste kalenderår...

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Antall liker
212
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Mindre enn 10% til nå. Vil nok dessverre se annerledes ut ved avregning nyttår:eek:

A

ANM

Gjest
Om du vet at du kommer til å bruke mer enn 10% håper jeg du ikke tikket av for mindre enn 10% calaf? :rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Om du vet at du kommer til å bruke mer enn 10% håper jeg du ikke tikket av for mindre enn 10% calaf? :rolleyes:
"Hvor mye har gått?", var spørsmålet. Ikke "Hvor mye kommer du til å ha brukt i hele 2016?"

calaf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Antall liker
212
Sted
Sulis
Torget vurderinger
5
Jo. Var kanskje litt rask i avtrekkern og dum nok til det. Har heller ikke helt oversikt hvor mye det totalt sett vil gå.:(:rolleyes:

T

TT.

Gjest
Hadde vært bedre å spurt om hvor mye av anleggene man har byttet ut i løpet av året.
Skal vi se hva som Er nytt for året her:

To integrerte rørforsterkere
To par høyttalere
En pre
En RIAA
En effekt
En tuner
Fire platespillere
Tre par høyttalerkabler
Fem strømkabler
To CD spillere
100 LP
Tre CD
100 Plastlommer
En ultrasonisk stifterenser
Seks par signalkabler
En receiver

Er dette jeg kommer på i farten. Huff, dette ble visst mye! :rolleyes:

Vanskelig å angi i kr, da mye er solgt og kjøpt

Sist redigert av en moderator:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selv kom jeg på: En forforsterker, en pickup og en dac. ...Å ja, og en brukt integrert og et par brukte stativhøyttalere til garasjen. :) Ikke så ille, det da.

Platene har jeg ingen oversikt over. Sikkert brukt mer på vinyl enn elektronikk, og det må jo være bra. :)

A

ANM

Gjest
Jeg vet Dazed.. Det er en grunn til at lover og forskrifter er skrevet så omfattende. Men om man har planlagt et kjøp ville jeg tatt med det. Vanskelig å ta høyde for spontankjøp.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.125
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ca. 1% hittil i år, men tipper det nærmer seg 10-15% mot slutten av året eller tidlig neste år.
(jeg har lav inntekt) :p

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
0,-

Og håper det blir med det (som i at nada ryker)

Men spør ikkje om kor mye som har gått til plater...

A

ANM

Gjest
Har man kjøpt en plate eller abonnerer på en streamingtjeneste kan man ikke svare 0. Vel, man kan, men...

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.222
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Er/var egentlig fornøyd, men nå braker det jo løs med messer og gode tilbud (igjen) + sesong/mer innetid så da går man vel fort på en smell. Teste en ny forsterker igjen kanskje? Rør eller Klasse A for å sammenligne med dagens oppsett? Hmmm..mindre enn 10% stemt og bestemt.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.135
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har vært mange år siden jeg gjorde noen omfattende investeringer. Men i år, som sikkert mange har fått med seg, har det skjedd mye. Det har gått mye sparepenger og penger fra boligsalg til dette, så det er betydelig mer enn 50% av en netto årsinntekt for meg.
Jeg tør ikke finregne på hvor mye mer, så "mer enn 50%" er presist nok i massevis for meg.

M

mo ha dk

Gjest
Har ikke byttet ut noe i anlegget i år bare kjøpt musikk og abb på Spotify. Har ingen planer om å bytte noe, men vurderer å få oppgraderet min dac av produsenten ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.258
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oj. Jeg har ikke kjøpt noen plater i år, og pianotråden jeg brukte til nytt diskantoppheng kjøpte jeg i fjor for å henge opp malerier.

0,-

8

8x12_TOM

Gjest
Gjorde unna mesteparten av investering i 2015, men det ble vel ca 5% i år, Til neste år satser jeg på 0%

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.187
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
ca 15 %, endel vel opp omtrent halvt om halvt med plater og investeringer (PU og effektforsterkere). Da har jeg holdt konserter utafor. Totalsummen vil vel stige et par-tre-fire prosent med platehøsten og skummel tur til Manchester coming up. Hvis ikke noe selges da, til fratrekk.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tre gærninger så langt, altså! ;) Se, ANM. Det er ikke bare deg. ;)

tomkver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
247
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Mellom 30 0g 40% tenker jeg med høyttalere, musikk og ny platespiller rigg som er bestilt i dag :rolleyes:

neste år håper jeg det blir mindre ;D

Tom

A

ANM

Gjest
Ikke er jeg blant de galeste heller;) Klart, desto mer man tjener desto større andel av inntekt kan brukes uten å gå utover primærbehovene. Så er ikke sikkert de galeste er så gale likevel.

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.320
Tipper mindre enn 10% da de fleste innkjøpene har blitt finansiert ved å selge utstyr som jeg allerede hadde.

A

ANM

Gjest
Gjør det vel! Ved å selge øker du netto inntekt for inneværende år.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Salg av brukt forbrukerelektronikk gir ikke inntekt, med mindre det er i næringsformål. Derimot kan det gi deg bedre råd til å bruke mer av nettoinntekten din til nye bokser. Poenget mitt er at man ikke bær kunne trekke fra salgssummen på summen man har kjøpt for i avstemningen. Da burde spørsmålet være "hvor mye har anskaffelsesverdian av anlegget ditt økt i år?".

A

ANM

Gjest
Min avstemming! Jeg bestemmer!;) Salg av brukt kan trekkes fra!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Pfff! Du håper bare at det vil gjøre deg mindre gæren! ;)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.911
Sted
Smurfeland
Denne pollen burde kommet nærmere slutten av året. Jeg har enda ikke handlet noe i år men har noen halvkokte planer om å få på plass noe småtteri før nyttår.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Noen få prosent. I år, som i fjor, har jeg vært heldig og har fått oppgradert skikkelig uten å bruke noe særlig penger på prosessen.

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Antall liker
322
Sted
Fredrikstad
Ingen nye bokser, kun en god del vinyl innkjøpt. Men, jeg prøver å snipe et par komponenter, så vi får se :)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.611
Torget vurderinger
2
0.14% av nettolønn. Den største kjøpet jeg noengang har gjort var nesten 4% av netto årslønn og føltes helt vanvittig.
Skalaen din er heilt feil!! Å bruke 10% av nettlønn på hifi er fullstendig absurd mye.

8

8x12_TOM

Gjest
0.14% av nettolønn. Den største kjøpet jeg noengang har gjort var nesten 4% av netto årslønn og føltes helt vanvittig.
Skalaen din er heilt feil!! Å bruke 10% av nettlønn på hifi er fullstendig absurd mye.
Kommer vel helt an på hvor mye en tjener. Noe har inntekt på 50 mill og mer(kanskje ikke så mange her)og da blir jo 0,14% en liten sum det og

Topp Bunn