Diverse Hvor mye har gått eller vet du vil gå til hifi i år?

Hvor stor andel av netto?

• Har ikke brukt noe

Stemmer: 16 12.2%
  • Mindre enn 10%

Stemmer: 62 47.3%
  • 10-20%

Stemmer: 29 22.1%
  • 21-30%

Stemmer: 14 10.7%
  • 31-40%

Stemmer: 4 3.1%
  • 41-50%

Stemmer: 0 0.0%
  • Mer enn 50%

Stemmer: 6 4.6%

• Totalt antall stemmer
    131
  • Avstemningen er stengt .
A

ANM

Gjest
Har man inntekt på et par mill netto kan man jo fort bruke 50% uten at ungene sulter.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.378
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Og da får man jo tross alt litt for "bare" 10% også:)

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
532
Kjøpt McIntosh C47 forforsterker og Yamaha høyttalere, solgt Electrocompaniet forforsterker og dac.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
2
Svarprosenten viser at skalaen er feil. Når 50% velger det ene av 7 alternativer betyr det at det ene alternativet burde vært underdelt.

Uansett befinner jeg meg i den store bolken. Jeg har vel aldri vært over 10%.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.187
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
God gang på greiene i år.
Drivverk, plinth, arm, og nå en riaa. Og solid maskinell vinylvask.
Gode priser og fornuftige løsninger hele veien, men det drar avgårde på budsjettet. Og jeg som ikke hadde noe budsjett.

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
Største investeringsår på lenge ;-) - kjøpte ny pickup (ortofon 2m R - for prøve spilleren som ble funnet frem) 1000 kr, reparerte gamle Lux 550 - 4000, nye høyttaler-kabler (900) og kjøpte også en Mufsy - ca. 1000 ai? Og en brukt CD-spille (som sammen med nesten samme gamle - skulle kunne bli en velspillende) til 1100 kr. 8000 i alt, og supplerte med litt brukte plater til 4000. Så 12000 i alt i år så langt - og var en nytelse at få tilbake platespillerlyden og gamle lux'en.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
23.117
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Tre 88-rør
Disko anistat
Det var det..

Pluss en del vinylkjøp, de havner på musikkbudsjett og ikke hifibudsjett...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
0.14% av nettolønn. Den største kjøpet jeg noengang har gjort var nesten 4% av netto årslønn og føltes helt vanvittig.
Skalaen din er heilt feil!! Å bruke 10% av nettlønn på hifi er fullstendig absurd mye.

Ifølge SSB var den gjennomsnittlige månedslønnen blant mannlige norske ansatte i 2015 Kr. 46.200. Altså 554.200 i året. Etter, la oss si 35%, skatt blir det en nettolønn på 360.000,-

10% av dette er 36.000 kroner. Tror du virkelig at det er uvanlig blant "oss" å bruke såpass i året på Hifi-komponenter?

A

ANM

Gjest
Om man kun bruker gjennomsnittlig 10% i året på hifi er ikke dette en forferdelig dyr lidenskap synes jeg. For egen del ser jeg for meg å ha noen av komponentene 5+ år og selger jeg disse til et forsiktig anslag 30% av ny pris, vil jeg også ligge langt under 10% i gjennomsnittlig årsforbruk.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.887
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg kommer til å gå i pluss:) Har ikke kjøpt noe, bare solgt noen rør.

A

ANM

Gjest
Feil eller ikke pollen inkluderer musikk, så må anta at noen av de 10 er feil. Whatever... Bare for morroskyld

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.465
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Synes det blir flåsete å kalle folks pengeforbruk for absurd, uansett prosenttall. Man har ingen forutsetning for å vite historien bak tallene.

For alt vi vet kan man ha vært arbeidsledig/minstepensjonist i 2016, men ha brukt litt av millionene på sparekonto.

Graden av idioti rundt forbruk er relativt til andre ting, som feks livssituasjon, tidsbruk på hobbyen, helse, prioriteringer osv. Det å trekke konklusjoner basert på mangelfull informasjon er en sykdom i dagens samfunn.

Selv synes jeg det er flott at folk prioriterer interessen/hobbyen sin og applauderer at man ikke undertrykker den for å blidgjøre andre. Så lenge det ikke går for langt, selvsagt.

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Synes det blir flåsete å kalle folks pengeforbruk for absurd, uansett prosenttall. Man har ingen forutsetning for å vite historien bak tallene.

For alt vi vet kan man ha vært arbeidsledig/minstepensjonist i 2016, men ha brukt litt av millionene på sparekonto.

Graden av idioti rundt forbruk er relativt til andre ting, som feks livssituasjon, tidsbruk på hobbyen, helse, prioriteringer osv. Det å trekke konklusjoner basert på mangelfull informasjon er en sykdom i dagens samfunn.

Selv synes jeg det er flott at folk prioriterer interessen/hobbyen sin og applauderer at man ikke undertrykker den for å blidgjøre andre. Så lenge det ikke går for langt, selvsagt.
Enig med dette.
Tørr ikke fin regne på det men har brukt mer enn 20% hittil i år. Da jeg mer eller mindre har kjøpt komplett anlegg. Det er ikke noe jeg gjør hvert år.
De forrige høyttalerne hadde jeg i 20 år.
Har de faktisk enda.
Komponentene hadde jeg i bruk over 10 år. Tordenvær gjorde sitt med det. Og det gikk rundt 6 år før jeg begynte å handle nytt.

Det meste jeg sitter med nå ble kjøpt brukt. Og det er mye fint på brukten. Heldigvis mange som bytter 😀

Kommer ikke til å bruke noe spes mye på nye ting mer nå. Er ganske fornøyd.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Musikk inkludert, ja.... Må se om jeg kan få justert opp beløpet en smule.

Ser ikke ut som det går an, nei. Uansett opp fra 0 til littegrann blir det jo, men er det over 10%? Jeg tror ikke det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Feil eller ikke pollen inkluderer musikk, så må anta at noen av de 10 er feil. Whatever... Bare for morroskyld
Å, faen! Hvis det også inkluderer konserter så har jeg brukt 80 prosent av inntekten på hifi/musikk og resten på nudlesuppe og kneip. ;)

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.465
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Å, faen! Hvis det også inkluderer konserter så har jeg brukt 80 prosent av inntekten på hifi/musikk og resten på nudlesuppe og kneip. ;)
Bare gi beskjed hvis det blir harde tider i disse konsert-tunge vintermånedene. Kan sende over noen poser havregryn om det skulle knipe på!

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.343
Torget vurderinger
96
0.14% av nettolønn. Den største kjøpet jeg noengang har gjort var nesten 4% av netto årslønn og føltes helt vanvittig.
Skalaen din er heilt feil!! Å bruke 10% av nettlønn på hifi er fullstendig absurd mye.
10% av en norsk gjennomsnittslønn absurd mye? Hvis det var slik, hadde ingen av de store butikkene hatt særlig annet enn midfi i hyllene.

I år blir det dog veldig lite for min del, kanskje 3-4%. Har nesten handlet over evne de siste par år. Men angrer ikke ett sekund :)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.542
Torget vurderinger
23
Tsk.... pft.... det der er LUKSUS! Jeg overlever på brukte pizzaskorper og utspedd vann her, alt i den gode lyds tjeneste!

T

TT.

Gjest
Prosentregning er vanskelig folkens: En skoleklasse hadde akkurat hatt matteprøve og læreren var ikke særlig imponert over resultatet, så ved utlevering av resultatene av prøven sa han: "Hvis resultatene til eksamen er like dårlige som nå, så kommer minst 70% av dere til å stryke!" Da smalt det fra bakerste benk:"Jammen lærer, så mange er vi ikke!"

Ikke så greit med andre ord...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.911
Sted
Smurfeland
Tsk.... pft.... det der er LUKSUS! Jeg overlever på brukte pizzaskorper og utspedd vann her, alt i den gode lyds tjeneste!
Blir litt nysgjerrig på hvordan man sper ut vann, men er ikke sikker på at jeg egentlig vil vite.

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.320
Er glad for at du ikke spurte hvor mye av tiden som har blitt brukt på hifi. Da hadde resultatet mitt sett langt styggere ut.

A

ANM

Gjest
I og med at tid=penger, så gjør jeg jo det på en måte...;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
31.002
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
41-50%? ;)

Jeg har ikke svart, men ligger nok ganske høyt oppe ja :rolleyes:

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
60.180
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
82
I år har det blitt mye ja,kjøpt meste parten nytt :)

O

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
2.579
Torget vurderinger
30
Jeg ser Ikke på det som forbruk, men en underholdende en form for sparing.
Når man kjenner markedet og kun handler brukt skal det godt gjøres å tape særlig mye penger.
Jeg har vel mer penger i hifi enn i banken akkurat nå. :rolleyes:

Kommer på to ganger for en del år siden der jeg har vært nødt til å selge unna litt ved uforutsette utgifter.
Begge gangene har jeg kjent på følelsen av at det er umulig for meg å leve med et "billig" anlegg. Får en ekkel uro i kroppen når ting ikke er på stell. :p

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.264
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oj. Jeg har ikke kjøpt noen plater i år, og pianotråden jeg brukte til nytt diskantoppheng kjøpte jeg i fjor for å henge opp malerier.

0,-
+ € 30,-. Røyk på en plate fra Linn Records, gitt. Det være hifi.

Topp Bunn