Diverse Hvor mye koster den VIRKELIG gode lyden?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.344
Antall liker
9.586
Torget vurderinger
2
Først må man ha et rom som egner seg til musikk og som passer høyttalerne, det er det dyreste og krever litt flaks,,,anlegget mitt til nypris 13+30+18=61k er ikke i nærheten av lyden til en kompis sitt sitt anlegg til 60+30+240=330k (+100k i tweaks) for hhv kilde,forsterker og HT. Rommet hans er nok også aukustisk bedre enn mitt.

Kjører jeg inn alternative komponenter til 16+18+43=78k blir det bedre enn 61k anlegget, men løser ikke de aukustiske probemene/begrensningene hos meg, gidder ikke bruke mer på hifi før akustikken er forbedret her. I et tidligere bolig/rom låt det klart bedre..

Fatterns anlegg til 6+5+12= låter meeget bra

Lærdommen er at dyre komponenter ikke kan rette opp et dårlig rom...og rom er dyrt
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.557
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
96
Først må man ha et rom som egner seg til musikk og som passer høyttalerne, det er det dyreste og krever litt flaks,,,anlegget mitt til nypris 13+30+18=61k er ikke i nærheten av lyden til en kompis sitt sitt anlegg til 60+30+240=330k (+100k i tweaks) for hhv kilde,forsterker og HT. Rommet hans er nok også aukustisk bedre enn mitt.

Kjører jeg inn alternative komponenter til 16+18+43=78k blir det bedre enn 61k anlegget, men løser ikke de aukustiske probemene/begrensningene hos meg, gidcer ikke bruke mer på hifi før akustikken er forbedret her. I et tidliger bolig/rom låt det klart bedre..

Fatterns anlegg til 6+5+12= låter meeget bra

Lærdommen er at dyre komponenter ikke kan rette opp et dårlig rom...og rom er dyrt
Fornuftige tanker og prioriteringer.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Uten at jeg gadd å lese de siste sidene i tråden, jeg er veeldig fornøyd med anvendte kroner her og samtlige som har vært på besøk mener det er det beste de har hørt.
Full hjemmekino i drift har nypris på i overkant av 200k, og tokanals godlyd ca 100k.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Uten at jeg gadd å lese de siste sidene i tråden, jeg er veeldig fornøyd med anvendte kroner her og samtlige som har vært på besøk mener det er det beste de har hørt.
Full hjemmekino i drift har nypris på i overkant av 200k, og tokanals godlyd ca 100k.
<Samtlige har likt best> er jo en bragd i seg selv. Husker for lenge siden at OMF snakket om et mål om å sette sammen et anlegg som alle likte best. Det viste seg være veldig vanskelig, og røyk rett vest da Super-high-end-gutta kom på besøk:) Jeg kan sende opp et et par fra Grendland som garantert vil endre på statistikken din:).
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.712
Antall liker
7.968
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Adyton killer?
Har Kortvarig vært i Oslo HFC og hørt? :D
Nej det har jeg ikke, men udfra fra Olavelg beskrivelse omgås jeg samme lydkvalitet til hverdag , og jeg har hørt meget udstyr i den klasse og over , så jeg ved hvad der skal til.
Jeg tror bestemt det kan lade sig gøre, der er ingen grund til at tro at Adyton har noget specielt tryllestøv eller lignede som de drysser ud over højtalerne inden de leveres, selv om navnet Imagic måske kunne indikerer noget sådant.
jeg har absolut tro på at det kan lade sig gøre, og også at det kan gøres endnu bedre end Adyton gør.

Men man skal naturligvis være villig til at fejle som Diy mand , for derefter at få rettet op på det , den vigtigste egenskab som Diy mand er nok selverkendelse, plus en evne til fuldstændig objektivt og realistisk at kunne vurdere resultatet af det man laver.

Der skal også Kalkulerers med at Oslo hi-fi center sikkert har haft det bedste elektronik-udstyr butikken formår til at drive højtalerne, det er også en stor del af lydresultatet, en langt større del end mange i dette forum vil erkender, dertil kommer som sagt akustiken, og et par gode subwoofere.

Så selv om Olavelg bestilte højtalerne med fri fragt i morgen, så er det langt fra sikkert at han ville opnår samme lydresultat som han hørte i butikken, et hi-fi system er et system!, med mange variabler som skal falde i hak.
Noget hi-fi folk tit arbejder i lang tid på, det gælder både dem som køber færdigt udstyr, og dem som eventuelt laver det meste selv.
No har eg ikkje kjøpt Adyton sjølv, noko som kunne indikere at det er andre ting eg held for å vere betre. Likevel er det verd å nemne at desse høgtalarane er svært gode ting, og ordet "Imagic" er nok eit ordspel som går både på Image og Magic - det er ikkje så veldig mange høgtalaroppsett i den prisklassen som kan fintrimme lydbildet slik som Adyton.
 
U

Utgatt11378

Gjest
"trådstarter" Tror du at lytteoppsumeringen din hadde blitt slik den blei hvis du ikke hadde visst hvor og hva du lyttet til...blitt geleidet rundt med bind for øynene og plassert i l.poss.. :) Bare en artig tanke :) Vh S
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.946
Antall liker
51.338
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Den koster akurat det det koster den dagen du setter deg ned og lytter,og sier til deg selv dette låter meget bra! Så regner du sammen hvor mye du har brukt,der har du svaret ;)

O
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
"trådstarter" Tror du at lytteoppsumeringen din hadde blitt slik den blei hvis du ikke hadde visst hvor og hva du lyttet til...blitt geleidet rundt med bind for øynene og plassert i l.poss.. :) Bare en artig tanke :) Vh S
Hehe, plutselig har denne tråden våknet til live igjen! ;) Denne lytterunden jeg beskrev her var egentlig starten på mer seriøs hifi-interesse hos meg. Jeg var fortsatt relativt fersk i hifi-gamet da. Siden det har jeg både hørt mange flere anlegg og lært meg mer om mine preferanser. Nå tror jeg at jeg vet mer om hvordan jeg kan få til det lydbildet jeg ønsker. En av tingene jeg er klar over nå, feks, er at mye av grunnen til at adyton-riggen på OHFC hørtes så bra ut antakelig er den fantastiske akustikken i det store lytterommet deres. Slike ting var jeg ikke bevisst på da. Men til spørsmålet ditt: nei, jeg kan jo ikke vite hvordan jeg ville tenkt med bind for øynene. Er fullt klar over at jeg lett kan lure meg selv!
 

Hifimontøren

Medlem
Ble medlem
21.05.2012
Innlegg
48
Antall liker
26
Torget vurderinger
2
"trådstarter" Tror du at lytteoppsumeringen din hadde blitt slik den blei hvis du ikke hadde visst hvor og hva du lyttet til...blitt geleidet rundt med bind for øynene og plassert i l.poss.. :) Bare en artig tanke :) Vh S
Hehe, plutselig har denne tråden våknet til live igjen! ;) Denne lytterunden jeg beskrev her var egentlig starten på mer seriøs hifi-interesse hos meg. Jeg var fortsatt relativt fersk i hifi-gamet da. Siden det har jeg både hørt mange flere anlegg og lært meg mer om mine preferanser. Nå tror jeg at jeg vet mer om hvordan jeg kan få til det lydbildet jeg ønsker. En av tingene jeg er klar over nå, feks, er at mye av grunnen til at adyton-riggen på OHFC hørtes så bra ut antakelig er den fantastiske akustikken i det store lytterommet deres. Slike ting var jeg ikke bevisst på da. Men til spørsmålet ditt: nei, jeg kan jo ikke vite hvordan jeg ville tenkt med bind for øynene. Er fullt klar over at jeg lett kan lure meg selv!
Ja her har du virkelig latt deg lure.
Sannheten er at det er ikke det fantastiske rommet men den fantastisk gode lyden av Adyton du hørte.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Man skal jo ikke diskutere pris, så la oss gjøre det...

;-)

For virkelig gode near fields må du ut med 120-150k.

For virkelig gode mid/farfields må du ut med 200-300k.

State of the art for store rom koster over 500k.

Da tenker jeg på en full avspillingskjede og aktive fullfrekvente høyttalere/høyttalersystemer.

Løp og kjøp ;-)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.649
Antall liker
14.652
Sted
Langesund
Man skal jo ikke diskutere pris, så la oss gjøre det...

;-)

For virkelig gode near fields må du ut med 120-150k.

For virkelig gode mid/farfields må du ut med 200-300k.

State of the art for store rom koster over 500k.

Da tenker jeg på en full avspillingskjede og aktive fullfrekvente høyttalere/høyttalersystemer.

Løp og kjøp ;-)


Stemmer på en prikk. Mitt havner på midtre alternativ og er innenfor prisrammen;)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
"trådstarter" Tror du at lytteoppsumeringen din hadde blitt slik den blei hvis du ikke hadde visst hvor og hva du lyttet til...blitt geleidet rundt med bind for øynene og plassert i l.poss.. :) Bare en artig tanke :) Vh S
Hehe, plutselig har denne tråden våknet til live igjen! ;) Denne lytterunden jeg beskrev her var egentlig starten på mer seriøs hifi-interesse hos meg. Jeg var fortsatt relativt fersk i hifi-gamet da. Siden det har jeg både hørt mange flere anlegg og lært meg mer om mine preferanser. Nå tror jeg at jeg vet mer om hvordan jeg kan få til det lydbildet jeg ønsker. En av tingene jeg er klar over nå, feks, er at mye av grunnen til at adyton-riggen på OHFC hørtes så bra ut antakelig er den fantastiske akustikken i det store lytterommet deres. Slike ting var jeg ikke bevisst på da. Men til spørsmålet ditt: nei, jeg kan jo ikke vite hvordan jeg ville tenkt med bind for øynene. Er fullt klar over at jeg lett kan lure meg selv!
Ja her har du virkelig latt deg lure.
Sannheten er at det er ikke det fantastiske rommet men den fantastisk gode lyden av Adyton du hørte.
Ikke misforstå - mener på ingen måte at Adyton ikke er gode høyttalere! Har faktisk aldri hørt dem igjen siden den gangen hos OHFC. Det hadde det vært veldig gøy å gjøre. Jeg mener bare at jeg nå vet mye mer enn før om akustikkens betydning, og har erfart at høyttalere kan høres forskjellige ut i ulike rom og med ulike plasseringer. Og det store lytterommet til OHFC tror jeg er ganske optimalt.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Den koster akurat det det koster den dagen du setter deg ned og lytter,og sier til deg selv dette låter meget bra! Så regner du sammen hvor mye du har brukt,der har du svaret ;)

O
Når eieren nyter sangen, musikken, pris uansett og ikke driver med å tenke på at høyttaleren skulle hatt høyere pris, eller noe slikt tull. Da er man i mål!!!
Høyt personlig, og viktigst, du digger musikken du spiller!!!

Det er ikke noe mer trist en en som har dritdyrt annlegg som går på messe for å lytte til en bedre komponent...
En som går på messe og spør konstruktør eller forhandler og spør dem om detaljer ved oppsett og tankegang bak matching. Da gledes mitt hjerte!!!
Den viktigste komponenten er kunnskap og kjennskap!!! Pris? Det er dritdyrt å være uinnformert....

Mvh
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.364
Antall liker
8.471
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Man skal jo ikke diskutere pris, så la oss gjøre det...

;-)

For virkelig gode near fields må du ut med 120-150k.

For virkelig gode mid/farfields må du ut med 200-300k.

State of the art for store rom koster over 500k.

Da tenker jeg på en full avspillingskjede og aktive fullfrekvente høyttalere/høyttalersystemer.

Løp og kjøp ;-)


Stemmer på en prikk. Mitt havner på midtre alternativ og er innenfor prisrammen;)
Da er spm. Hva ville dette ha kostet i butikk?
Det meste hos deg er jo laget av deg, utenom amper.
Bare ht hos deg er vel nesten umulig å slå av en butikk.
Er jo egentlig småpenger å regne.
Nå har jo ikke jeg hørt dette, kun det gamle du hadde.
Tror vell dette går rimelig langt over i kvalitet kontra de små søte du hadde:)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Den koster akurat det det koster den dagen du setter deg ned og lytter,og sier til deg selv dette låter meget bra! Så regner du sammen hvor mye du har brukt,der har du svaret ;)

O
Vel, det er bare det at dette er jo noe man gjør mange ganger underveis i livssyklusen til både utstyret og eier.
Og når man så tenker tilbake, så trekker man kanskje litt på smilebåndet og tenker 'jaja, det låt jo bra den gangen også'.
Det blir litt som slosscenene i gamle vs nye James Bond filmer. De gamle imponerer ikke like mye lengre.

Så, det er ikke feil, men må ses på i nuet. Man må hele tiden kalibrere seg (dessverre).
 

Cemu

Medlem
Ble medlem
19.01.2015
Innlegg
11
Antall liker
7
Ett vanskelig spørsmål å svare på pga ekstremt mange variabler som i tillegg gjerne endres over tid. Så det vil være individuellt for hver enkelt person på ett gitt tidspunkt for hva som oppfattes som virkelig bra.
 
Topp Bunn